Holdbarhet på prosjektorer (LCD vs DLP) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 44 av 44
    Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [quote="Burre"]
    Holdbarhet er jo ikke en ytelse jeg kan se ut fra spesifikasjonene du viser til..?
    Jeg vil heller kalle holdbarhet et kvalitetskrav i grunn, da en projektor som har "feilet på holdbarhet" egentlig har en defekt. Når vi snakker om subjektiv oppfattelse av filmopplevelse, ok, noen foretrekker LCD fremfor DLP, og de BØR velge hva de selv foretrekker, -poenget mitt er bare at man skal være klar over at LCD VIL degraderes før eller senere, og man bør være oppmerksom på hvor lenge man har tenkt å ha den før man bytter til noe nytt.
    Selv om holdbarhet/utholdenhet kan defineres som en ytelse eller kapasitet, er jeg enig i at det også sier noe om kvaliteten. Er forøvrig også fullstendig enig i det øvrige du sier her. Skulle jeg f.eks kjøpt en pj til over 30kkr ville jeg satset på å beholde den lengst mulig, og derfor hatt helt andre krav til holdbarhet enn om jeg hadde kjøpt en billigere variant.

Hører forøvrig gjerne mer om dine erfaringer med LCD (plassering/miljø/forhold som kan ha påvirket levetiden på din pj etc), for å få et best mulig grunnlag for mitt valg.

Men la gå! LCD er ikke konge på holdbarhet, og jeg tror det kan være klokt å utvise respekt for en som har valgt ultravoldelige tegneseriefigurer som logo
    Var ganske lei av å se på de allikevel.. så.... bedre nå? :lol:
    He he... Jeg synes faktisk Itchy & Scratchy er hysterisk morsomme. Vil ha dem tilbake. NÅ! :lol:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut i fra at du er litt partisk og har dlp selv?
    Ja jeg har DLP nå, man har alltid påstått det samme, selv da jeg var LCD-eier.

Hvis du slår fast en levetid på et produkt som er over 10 ggr den tid produktet har eksistert så bør du ha en liste lang som et vondt år med forbehold. Uansett om du sier "forventet teoretisk beregnet". Det burde vært med minst 100 "hvis" her.
    polkalizer skrev:
    De fleste vet at det ligger en mulighet for forvrenging av tid og rom latent i enhver dlp projektor, så at dette er testet er ikke umulig. LCD derimot har bare sanntidspiksler.
    Sant, mekanikken i DLP kan lett stresstestes ved å øke arbeidsmengden for motorikken i speilene. Mens for LCD vil utslaget være i aldringen av fosforen i polarisatorer, eller lekkasje i ett eller flere paneler. Og aldring(av fosfor og silikon) kan ikke simuleres troverdig.
    Det er ikke så mange faktorer som du kanskje tror, selve DMD-panelet er innkapslet i vakuum, og materialenes egenskaper er allerede godt kjent. Å kjøre speilene på 10 gangers hastighet i 9 år er ~likt 1xhastighet i 90 år. Men det er selvsagt ikke et fast tall, det er jo variabler mellom hver DMD, og det er også et gjennomsnittstall. Uansett, min påstand blir at som regel er DMD-brikken det siste som vil ryke, og vil i de aller fleste tilfeller vare så lenge man har den uansett. edit: ikke bare vare, men være i like god stand.

Men dette er vel ikke noe nytt - uansett dlp.com blir jo ikke akkurat regnet som et seriøst sted - så argumenter hentet fra dette stedet kan ikke tas seriøst og bør egentlig ikke tas med her.
    greit for meg, har ikke vært på siden før linken i denne tråden allikevel. Argumentene mine henter jeg fra egen erfaring.

Egentlig er det rart at lcd ikke har et tilsvarende sted. Eller har de det? Det burde jo ikke være noe problem å få ut flere titusener av timer på noen lcd-paneler under tilrettelagte forhold. Videre legge de ut på nettet på måte som virker seriøst og dermed blir brukt i diskusjoner som dette.
    tilrettelagte forhold for å få en LCD til å vare flere titusen timer må være å ha den i et godt ventilert rom, riktig luftfuktighet, støvfritt, 18 grader Celsius, og så dra ut kontakten. :lol: til sammenligning vil du ha store problemer med å gjøre forholdene for en DLP så dårlig at den ryker. Eneste stressfaktoren ved siden av normal mekanisk slitasje, er varmen av lyset, og denne reflekteres jo vekk. :wink:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Hvis du slår fast en levetid på et produkt som er over 10 ggr den tid produktet har eksistert så bør du ha en liste lang som et vondt år med forbehold. Uansett om du sier "forventet teoretisk beregnet". Det burde vært med minst 100 "hvis" her.
    Det er ikke så mange faktorer som du kanskje tror, selve DMD-panelet er innkapslet i vakuum, og materialenes egenskaper er allerede godt kjent. Å kjøre speilene på 10 gangers hastighet i 9 år er ~likt 1xhastighet i 90 år. Men det er selvsagt ikke et fast tall, det er jo variabler mellom hver DMD, og det er også et gjennomsnittstall. Uansett, min påstand blir at som regel er DMD-brikken det siste som vil ryke, og vil i de aller fleste tilfeller vare så lenge man har den uansett. edit: ikke bare vare, men være i like god stand.

Men dette er vel ikke noe nytt - uansett dlp.com blir jo ikke akkurat regnet som et seriøst sted - så argumenter hentet fra dette stedet kan ikke tas seriøst og bør egentlig ikke tas med her.
    greit for meg, har ikke vært på siden før linken i denne tråden allikevel. Argumentene mine henter jeg fra egen erfaring.
    Jeg jobber innen strømforsyning, hvor kvalitet og holdbarhet er satt i høysetet. Hvis vi hadde hatt en tilnærming til dokumentasjon om holdbarhet som visse (du kanskje ? ) har her - vel så kan jeg love deg at du ikke ville hatt projektoren din i drift lenge av gangen. Hvis du ikke hadde hatt egen batteripakke og solcellepanel da. :P

Argumentene dine henter du fra egen erfaring? Har du kjørt din dlp i 90 år? Bare spør jeg.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tilnærming til alt som har med projektorer å gjøre jeg. Men, vær så snill.., Ikke kutt strømmen min fordet. :lol:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •