Holdbarhet på prosjektorer (LCD vs DLP) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ang. temaet testen tar for seg, mener jeg den er helt korrekt.
    Bruker du projektoren din 24/7?

En DLP holder uansett flere tusen timer lengre
    Det er ikke gitt....

Har du dessuten prøvd å selge en LCD som har et innbrent panel?
    Jeg har sett LCD projektorer med slitt panel, men det er ikke innbrent på samme måte som f.eks. CRT projektorer. Man snakker heller om misfarging av panelene.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du projektoren din 24/7?
    temaet med testen var vel at LCD ikke tåler det? Uansett, min tålte ikk enormalt bruk i 2700 timer.
    En DLP holder uansett flere tusen timer lengre
    Det er ikke gitt....
    jo, hvis den er feilfri i utgangspunktet. (er den ikke det, vil den mest sannsynlig ryke tidlig, i garantiperioden)

Jeg har sett LCD projektorer med slitt panel, men det er ikke innbrent på samme måte som f.eks. CRT projektorer. Man snakker heller om misfarging av panelene.
    Like fordømt synker verdien på en LCD med innbrent/misfarget panel. For DLP behøver man bare å bry seg om hvor mange timer pæren har gått.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    I den grad man skal kunne kunne kreve at en test ivaretar grunnleggende krav til objektivitet, er det naturlig å stille seg skeptisk til èn produsents omtale av konkurrentens teknologi.

Like fordømt synker verdien på en LCD med innbrent/misfarget panel. For DLP behøver man bare å bry seg om hvor mange timer pæren har gått.
    Så du ville vurdert seriøst å kjøpe en teknisk sett strøken DLP-pj fra 1999?? :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo, hvis den er feilfri i utgangspunktet. (er den ikke det, vil den mest sannsynlig ryke tidlig, i garantiperioden)
    Vel, her tror jeg du bommer litt. Jeg har hørt om mange som har fått problemer med sin DLP projektor utenfor garantitiden. Bla. "syngende fargehjul" etc.

Like fordømt synker verdien på en LCD med innbrent/misfarget panel.
    Det har du rett i. Men jeg tror allikevel det er enkelt tilfeller. En kompis av meg har en PTAE 100 som er gått 3000t +/-, og den har ganske kraftig misfarging av panelene. Men den har til gjengjeld alltid stått i et rom hvor det er mye sigarett røyk, og dette er nok en av grunnene til at misfargingen skjer, sammen med høy temp i rommet.
    Jeg vil også tro at jo bedre kjøling projektoren har, jo mindre sjangse for misfarging.
    På AVS leser jeg stadig vekk om folk som ikke har problemer med LCD projektorer som er gått langt over 5000t.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den grad man skal kunne kunne kreve at en test ivaretar grunnleggende krav til objektivitet, er det naturlig å stille seg skeptisk til èn produsents omtale av konkurrentens teknologi.
    Ja, det er naturlig. sikkert derfor de fleste går ut fra at TI overdriver. Men jeg mener altså at det er sannhet i den testen, utfra hvordan jeg kjenner begge teknologiene.

Så du ville vurdert seriøst å kjøpe en teknisk sett strøken DLP-pj fra 1999??
    Hvis den er strøken teknisk sett, er det jo bare et spørsmål om jeg ville hatt en utdatert projektor, som er i god stand. Det som sier mer om holdbarheten, er hvor sjelden en brukt LCD i god stand fra 1999 er. :wink:

Vel, her tror jeg du bommer litt. Jeg har hørt om mange som har fått problemer med sin DLP projektor utenfor garantitiden. Bla. "syngende fargehjul" etc.
    Sitat Opprinnelig postet av Jeg
    og da ryker strømforsyning, vifte eller fargehjul først, noe som er langt billigere enn en optical engine, som sitter i LCD projektorer.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en viss(meget lav) feilprosent på brikker der speil løsner i den første perioden. Men brikken, og speilene bruker lang tid på å bli slitt ut. beregnet levetid for en DMD-brikke er faktisk 90 år.
    Du må da ikke være beskjeden, i henhold til denne artikkelen (selvfølgelig liggende hos dlp.com) varer nok brikken over 120 år med normal bruk uten en eneste feil.

http://www.dlp.com/dlp_technology/im...lity_paper.pdf

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skrev:
    og da ryker strømforsyning, vifte eller fargehjul først, noe som er langt billigere enn en optical engine, som sitter i LCD projektorer.
    Poenget her er jo at DLP ikke er en feilfri teknologi som kanskje noen tror. Vel er den kanskje mere holdbar enn projektorer med LCD paneler, men jeg tror ikke sistnevnte heller har problemer med holdbarhet om bruken er fornuftig.

Sitat Opprinnelig postet av "Burre
    Men jeg mener altså at det er sannhet i den testen, utfra hvordan jeg kjenner begge teknologiene.
    Det er vel ingen som tviler på det. Det er hvordan testen ble utført vi stiller spørmål ved. (Kontinuerlig bruk osv.)

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du ville vurdert seriøst å kjøpe en teknisk sett strøken DLP-pj fra 1999??
    Hvis den er strøken teknisk sett, er det jo bare et spørsmål om jeg ville hatt en utdatert projektor, som er i god stand. Det som sier mer om holdbarheten, er hvor sjelden en brukt LCD i god stand fra 1999 er. :wink:
    Ikke helt uenig i det, men jeg snudde spørsmålet ditt for å illustrere at jeg mener hele problemstillingen i denne tråden blir veldig teoretisk, og derfor lite egnet som grunnlag for å konkludere hva slags teknologi som gir mest filmopplevelse for pengene.

Poenget mitt er at det sannsynligvis er like vanskelig å selge en DLP-pj som en LCD-pj når de blir gamle nok - uansett teknisk stand. Da hjelper det lite at hovedkomponenten i den ene har lengre holdbarhet enn den andre. Sjekk spesifikasjonene på en Davis DLP-pj fra 1999 hvis du ikke skjønner hva jeg sikter til. Jeg tror ikke det blir lettere å få solgt en 4805, enn en AE 500 i 2010 for å si det sånn :wink:

Hvis holdbarhet skulle bli et vesentlig konkurransefortrinn i fremtiden, vil det uansett bli oppveiet gjennom nye tekniske løsninger fra konkurrentene. Det er ingenting som tyder på at den teknologiske utviklingen vil avta. De som skal kjøpe pj i 2010 vil sannsynligvis kunne velge mellom både en LCD- og DLP-teknologi uten dagens kompromisser, med et vesentlig bedre pris/ytelsesforhold, der alle slitedeler vil kunne skiftes ut billig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må da ikke være beskjeden, i henhold til denne artikkelen (selvfølgelig liggende hos dlp.com) varer nok brikken over 120 år med normal bruk uten en eneste feil.
    Hvis normal bruk er 1000 timer pr år i et kontormiljø med stort sett stillbilder ja. Uansett, mye mindre enn det bør jo holde for de fleste.

Poenget her er jo at DLP ikke er en feilfri teknologi som kanskje noen tror.
    At noen teknologi er feilfri tror ikke jeg heller.. Men om garantien er utgått, og du får en feil med noen hovedkomponenter, er reparasjonskostnaden mye høyere for en LCD.
    Vel er den kanskje mere holdbar enn projektorer med LCD paneler, men jeg tror ikke sistnevnte heller har problemer med holdbarhet om bruken er fornuftig.
    Vel, det blir egentlig et halv-argument for LCD i den forstand at man ikke behøver å bruke en DLP fornuftig for at den skal vare.

Det er hvordan testen ble utført vi stiller spørmål ved. (Kontinuerlig bruk osv.)
    Det var jo nettopp det konklusjonen av testen var(om jeg ikke husker feil), at LCD ikke tåler kontinuerlig bruk.
    Men det betyr ikke at man ikke vil se degradering ved normalt bruk.
    (som i bildet jeg postet tidligere)

Ikke helt uenig i det, men jeg snudde spørsmålet ditt for å illustrere at jeg mener hele problemstillingen i denne tråden blir veldig teoretisk,
    Hva mener du med teoretisk? :roll:
    og derfor lite egnet som grunnlag for å konkludere hva slags teknologi som gir mest filmopplevelse for pengene.
    temaet er ikke filmopplevelse, men holdbarhet.

Poenget mitt er at det sannsynligvis er like vanskelig å selge en DLP-pj som en LCD-pj når de blir gamle nok - uansett teknisk stand. Da hjelper det lite at hovedkomponenten i den ene har lengre holdbarhet enn den andre.
    Det er vel ganske åpenbart at det er vanskeligere å selge en defekt enhet enn en som er i god stand? Joda, jeg skjønner at begge er vanskelig å selge da de er utgått på dato, men en LCD som er brukt fra 1999, og fortsatt er i god stand, er veldig sjelden.

Sjekk spesifikasjonene på en Davis DLP-pj fra 1999 hvis du ikke skjønner hva jeg sikter til.
    Igjen, temaet er holdbarhet, ikke ytelse.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis normal bruk er 1000 timer pr år i et kontormiljø med stort sett stillbilder ja. Uansett, mye mindre enn det bør jo holde for de fleste.
    Dette var jo ment som ironi da .

De kan stipulere 120 års levetid på et produkt som ikke kom i kommersiell produksjon før på midten av 1990 tallet . Ringer det en bjelle hos noen? :wink:

Men som noen sier her - antagelig er holdbarhetsargumentet det som teller minst ved et projektor kjøp.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste vet at det ligger en mulighet for forvrenging av tid og rom latent i enhver dlp projektor, så at dette er testet er ikke umulig. LCD derimot har bare sanntidspiksler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

De kan stipulere 120 års levetid på et produkt som ikke kom i kommersiell produksjon før på midten av 1990 tallet . Ringer det en bjelle hos noen? :wink:
    Og jeg som trodde DLP ble introdusert i 1914. :lol:
    Det er jo selvsagt beregnet levetid, som jeg sa tidligere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    De fleste vet at det ligger en mulighet for forvrenging av tid og rom latent i enhver dlp projektor, så at dette er testet er ikke umulig. LCD derimot har bare sanntidspiksler.
    Sant, mekanikken i DLP kan lett stresstestes ved å øke arbeidsmengden for motorikken i speilene. Mens for LCD vil utslaget være i aldringen av fosforen i polarisatorer, eller lekkasje i ett eller flere paneler. Og aldring(av fosfor og silikon) kan ikke simuleres troverdig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har linken til den testen som ”texas” gjorde mellom DLP vs LCD?

Hadde vært interessant å lese den igjen.

Jeg har noen tanker i den forbindelse hvordan man ut i fra prinsippet projektoren jobber ut i fra, kan man stresse komponentene foskjellig.

Lcd panelene blir mest oppvarmet dersom man må lukke ned alle panelene og viser et svart (grått ) bilde. Det motsatte skjer med et helt hvitt bilde , der alle panelene slipper mest mulig av lyset i gjennom.

Dlp trives derimot best med sort (mørkere grått enn lcd) bilde og muligens helt hvitt , men må vippe speil maks når et bilde består av 50% sort og 50% hvitt. (tror jeg i hvert fall på en hjemmekino utgave uten hvitt felt i fargehjulet)

Hvordan dette spiller inn i praksis for hjemmekino bruk , er det vel delte meninger om , men ved en test der hvor man muligens lar det ene prinsippet bestemme oppsettet, kan man kanskje være med på
    Å bestemme utfallet litt.

Trist å høre at du har hatt to brendte LCD projektorer i fortiden Burre, hva slags merker og modeller var det?

Jeg har ikke klart å finne noe om det ,men kan det være at pære levetiden er satt til en verdi for projektoren ikke bare på grunn av faren for at pæren skal eksplodere, men på grunn av at sammensettningen på lys spekteret pæren sender ut går mer over i frekvenser som varmer komponentene, og at LCD projektorer er mer følsomme for dette, og derfor brenner lcd panelene dersom pæren jobber "overtid"

Enkelte projektorer nekter jo å starte opp dersom timetelleren for pæren er over den fastsatte grensen.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dlp.com/dlp_technology/im...hite_Paper.pdf

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    http://www.dlp.com/dlp_technology/im...hite_Paper.pdf
    Det skal finnes en til der ute? Denne har jeg hvertfall ikke sett før.... Det omtaler nok den samme testen, men den jeg har lest, er en del kortere..

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt uenig i det, men jeg snudde spørsmålet ditt for å illustrere at jeg mener hele problemstillingen i denne tråden blir veldig teoretisk,
    Hva mener du med teoretisk? :roll:
    Jeg mener problemstillingen er teoretisk fordi den av de grunner jeg har allerede nevnt, har liten praktisk betydning for de aller fleste som skal velge pj.

og derfor lite egnet som grunnlag for å konkludere hva slags teknologi som gir mest filmopplevelse for pengene.
    Temaet er hva vi gjør det til. Og holdbarhet er ikke et mål i seg selv, KUN ett av flere kriterier man legger til grunn for å oppnå den best mulige filmopplevelsen :wink:

Sjekk spesifikasjonene på en Davis DLP-pj fra 1999 hvis du ikke skjønner hva jeg sikter til.
    Hmmm... Holdbarhet ER faktisk en ytelse, altså er ytelse og holdbarhet to sider av samme sak. Som sagt over har de ingen egenverdi annet enn som referanse for en potensiell kjøpers oppfatning av filmopplevelse, hvilket er høyst subjektivt i likhet med den enkeltes oppfatning av hva som faller innenfor rammen av denne diskusjonen 8)

Men la gå! LCD er ikke konge på holdbarhet, og jeg tror det kan være klokt å utvise respekt for en som har valgt ultravoldelige tegneseriefigurer som logo

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal finnes en til der ute? Denne har jeg hvertfall ikke sett før.... Det omtaler nok den samme testen, men den jeg har lest, er en del kortere..
    Jeg har også lest en annen, men det var denne jeg fannt. Den er like dårlig som den andre allikevel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener problemstillingen er teoretisk fordi den av de grunner jeg har allerede nevnt, har liten praktisk betydning for de aller fleste som skal velge pj.
    Ok, det er kanskje ikke mange som anser dette som et tema. Men nå var det jo dette trådstarter spurte om, og det kan jo være greit å være klar over hva man kan risikere.

Sitat:
    Sitat:

Temaet er hva vi gjør det til. Og holdbarhet er ikke et mål i seg selv, KUN ett av flere kriterier man legger til grunn for å oppnå den best mulige filmopplevelsen
    Nei, temaet i denne tråden er holdbarhet utfra tittel og trådstarters innlegg. Man kan kanskje si at holdbarheten er bare ett av flere kriterier, men mine "påstander/argumenter" i denne tråden går på holdbarhet alene.

Sitat:
    Sitat:

Hmmm... Holdbarhet ER faktisk en ytelse, altså er ytelse og holdbarhet to sider av samme sak. Som sagt over har de ingen egenverdi annet enn som referanse for en potensiell kjøpers oppfatning av filmopplevelse, hvilket er høyst subjektivt i likhet med den enkeltes oppfatning av hva som faller innenfor rammen av denne diskusjonen
    Holdbarhet er jo ikke en ytelse jeg kan se ut fra spesifikasjonene du viser til..?
    Jeg vil heller kalle holdbarhet et kvalitetskrav i grunn, da en projektor som har "feilet på holdbarhet" egentlig har en defekt. Når vi snakker om subjektiv oppfattelse av filmopplevelse, ok, noen foretrekker LCD fremfor DLP, og de BØR velge hva de selv foretrekker, -poenget mitt er bare at man skal være klar over at LCD VIL degraderes før eller senere, og man bør være oppmerksom på hvor lenge man har tenkt å ha den før man bytter til noe nytt.

Men la gå! LCD er ikke konge på holdbarhet, og jeg tror det kan være klokt å utvise respekt for en som har valgt ultravoldelige tegneseriefigurer som logo
    Var ganske lei av å se på de allikevel.. så.... bedre nå? :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Og jeg som trodde DLP ble introdusert i 1914. :lol:
    Det er jo selvsagt beregnet levetid, som jeg sa tidligere.

Jeg går ut i fra at du er litt partisk og har dlp selv?

Hvis du slår fast en levetid på et produkt som er over 10 ggr den tid produktet har eksistert så bør du ha en liste lang som et vondt år med forbehold. Uansett om du sier "forventet teoretisk beregnet". Det burde vært med minst 100 "hvis" her.

Men dette er vel ikke noe nytt - uansett dlp.com blir jo ikke akkurat regnet som et seriøst sted - så argumenter hentet fra dette stedet kan ikke tas seriøst og bør egentlig ikke tas med her.

Egentlig er det rart at lcd ikke har et tilsvarende sted. Eller har de det? Det burde jo ikke være noe problem å få ut flere titusener av timer på noen lcd-paneler under tilrettelagte forhold. Videre legge de ut på nettet på måte som virker seriøst og dermed blir brukt i diskusjoner som dette.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •