Budgetprojektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Budgetprojektorer

Har i dag en Panasonic PT-AE900U som jeg vurderer å bytte ut.
    Har lest mange projektortester men jeg finner veldig få sammenligninger av projektorer og det er veldig mange projektorer som virker aktuelle, noe som gjør det vanskelig å finne ut hva man bør velge. Lurer derfor på om her har noen råd og +- for disse projektorene, eventuelt andre under 10 000kr.

BenQ W1060
    Optoma HD20
    Epson EH-TW3200
    BenQ W1200
    Epson EH-TW5900
    Optoma HD300X
    Optoma HD130X
    InFocus SP8600
    VIVITEK H1080FD
    VIVITEK H1086

Projektoren skal brukes i stue med dårlig lyskontroll, 3d er ikke viktig, støynivå bør være veldig lavt (jeg synes panasonicen bråker litt, og den skal være 25db), i tillegg så bør bildet være betydelig bedre enn på panasonicen.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stekre
    Har lest mange projektortester men jeg finner veldig få sammenligninger av projektorer og det er veldig mange projektorer som virker aktuelle, noe som gjør det vanskelig å finne ut hva man bør velge. Lurer derfor på om her har noen råd og +- for disse projektorene, eventuelt andre under 10 000kr.

BenQ W1060
    Optoma HD20
    Epson EH-TW3200
    BenQ W1200
    Epson EH-TW5900
    Optoma HD300X
    Optoma HD130X
    InFocus SP8600
    VIVITEK H1080FD
    VIVITEK H1086

Projektoren skal brukes i stue med dårlig lyskontroll, 3d er ikke viktig, støynivå bør være veldig lavt (jeg synes panasonicen bråker litt, og den skal være 25db), i tillegg så bør bildet være betydelig bedre enn på panasonicen.
    Optoma HD20 gir deg det beste FULL HD bilde for pengene!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg måtte velge en av de projektorene som er nevnt her, ville jeg nok kikket på Epson EMP-TW5900 og Infocus SP8600.
    Dog, aller helst ville jeg kikket på Epson EMP-TW6000, som kan kjøpes for rett over ditt budjsett (kun snakk om 500,- over). Dette er i min øyne en bedre (totalt sett) projektor enn alle de andre som her er nevnt.

BenQ W1060
    Optoma HD20
    Epson EH-TW3200
    BenQ W1200
    Epson EH-TW5900
    Optoma HD300X
    Optoma HD130X
    InFocus SP8600
    VIVITEK H1080FD
    VIVITEK H1086

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Har lest litt flere tester og funnet ut dette (om det er riktig er en annen sak).

HD20 leser jeg flere plasser at bråker, det kommer til å gjøre meg gal... I tillegg kårer en test Vivitek H1080FD fremfor HD20. Så tror den er utelukket.

Infocus SP8600 er egentlig en Vivitek H1080FD som er endret litt av Infocus. Bl.a. Darkchip 3 istedet for Darkchip 2. Så virker som SP8600 er et bedre valg enn H1080FD.

I et par tester av SP8600 står det at man heller bør gå for Benq w1060, som skal være generelt bedre.

Jeg antar at Benq w1200 er bedre enn w1060, men har ikke funnet noen sammenligninger av dem. Men w1200 har jo fått mye bra omtale. Det som ser ut til å være negativt er vifta som varierer mye i hastighet, og i en test blir Epson EH-TW3200 anbefalt fremfor w1200.

Epson EH-TW3200 skal vel være bra, men antar at TW5900 er bedre, og de er jo priset ca likt. Problemet med TW3200 og TW5900, er at de er noen beist av noen projektorer, og siden den skal stå i stua er jeg litt usikker...

Hvis man utelukker fysiske mål har jeg da kommet frem til at de rangert ca slik:

Optoma HD20->Vivitek H1080FD->Infocus SP8600->Benq w1060->Benq w1200->Epson TW3200->Epson TW5900

TW6000 kan jo også være et alternativ, ser man kan få den til 9990 nå. Men 3D er egentlig uinteressant og skulle helst sett at det fantes et alternativ med kun 2D og veldig bra bilde, istedet for at man må betale ekstra for 3D funksjonalitet.

Noen som har noen kommentarer til dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Ble du noe klokere på valget ditt? Jeg står også og skal velge mellom tw3200, tw5900 og tw6000.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke de rimelige epsonene,benq'ne bråker noe mindre enn optomaen.

Etter hva jeg har sett på tester og støy målninger så skal du nesten opp til sony's hw20-30 projektorer for og få stillegående.

Har en hd100x sjøl og ja de kan bråke, men stort bilde trenger stor lyd også, så når jeg ser på film og slikt så blir vifta glatt overdøvet

Tror sånn sett at i budget sjiktet ikke er spessielt store forskjeller, hele projektor markedet virker ganske stillestående men det kan være at jeg ikke følger gått nok med, tw3200 er vel også eneste i dette pris-sjiktet med lens shift.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror tw3200 er et veldig bra valg. Virker som 3D har ført til at 2D ikke har blitt bedre (for samme pris) i det siste. Det negative er fysisk størrelse og (hvis den skal brukes i stue) litt mindre lysstyrke enn noen av de andre. Jeg endte opp med w1060 fordi jeg fant et bra tilbud. Liten, men lite muligheter for justering av bilder og dårlig på sort. Lyse bilder derimot er veldig bra. Fornøyd selv om plassering av prosjektoren er tungvint, var så enkelt på gamle pj'en. Synd ikke de billigste Panasonic prosjektorene er å få tak i her i Norge mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært vanskelig å velge sin første projektor... man har jo ikke lyst til å ende opp med katta i sekken. Jeg har sett på mange av de trådstarter har vurdert, men har nå bestemt meg for at jeg først må inn til Hi-Fi Klubben og Soundgarden for å få demo av noen DLP-projektorer.

Da finner jeg også ut om regnbue-effekt er noe som plager meg. Jeg skal ha demo av BenQ W1200, Optoma HD23 og 33, Mitsubishi 3200, 3800 og 4000. Er kun ute etter bra 2D bilde i Full-HD, bra kontrast og sortnivå er viktig. Det eneste jeg kan tenke meg ikke vil gjøre meg fornøyd med en av disse, spesielt Mitsubishi HC4000 har fått bra kritikk, må være at jeg ser regnbue-effekten.

Da er jeg i så fall omtrent tilbake til start... blir svært begrenset valg om jeg må gå for LCD, men kunne tenkt meg en demo av Epson EH-TW6000, men Lyd & Bilde sa denne hadde blast sortnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror tw3200 er et veldig bra valg. Virker som 3D har ført til at 2D ikke har blitt bedre (for samme pris) i det siste. Det negative er fysisk størrelse og (hvis den skal brukes i stue) litt mindre lysstyrke enn noen av de andre. Jeg endte opp med w1060 fordi jeg fant et bra tilbud. Liten, men lite muligheter for justering av bilder og dårlig på sort. Lyse bilder derimot er veldig bra. Fornøyd selv om plassering av prosjektoren er tungvint, var så enkelt på gamle pj'en. Synd ikke de billigste Panasonic prosjektorene er å få tak i her i Norge mer.
    Tror også at det blir tw3200 på meg, da jeg kun er ute etter 2D-bilde. Og virker ikke som om at dette er blitt noe bedre på tw5900 eller tw6000 ut i fra det jeg klarer å lese meg fram til, i tester/brukererfaringer. Den er veldig stor ja, men skal heldigvis ikke stå i stua.

Da gjenstår det bare å finne et bra takkfeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. 3200 vs 3600 har jeg lest at 3600 har bedre kontrast og sortnivå, samt mer korrekte farger. 3200 skal visst ha et problem med for mettede grønne farger. Dette har Gorm (avforum.no-bruker) også nevnt. Han virker å ha rimelig god peiling på projektorer.

Jeg er sikker på at hvis 3200 er den første projektor man kjøper, så får man sikkert en god opplevelse, den har fått mye skryt i sin prisklasse. Men jeg tar hvertfall ikke sjansen på det kjøpet før jeg har hatt demo på minst et par DLP-projektorer.
    Det som er synd er at jeg ikke har funnet noe sted jeg kan få demo på Epson sine, eller andre LCD-projektorer i denne prisklassen. Hvis noen vet om et sted i Oslo eller nærheten, så kom gjerne med tips.
    Når det gjelder prisforskjellene på Epson 3600 og 6000 etterlyser jeg en oppklaring. Hvorfor er 6000 billigere enn 36000, og hva er forskjellen på 6000 og 6000W? W-versjonen er ca. 3000 kr dyrere.

Jeg er vel personlig ute etter beste 2D-bilde jeg kan få med projektor til max ca. 15000,-.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    og hva er forskjellen på 6000 og 6000W? W-versjonen er ca. 3000 kr dyrere.

Jeg er vel personlig ute etter beste 2D-bilde jeg kan få med projektor til max ca. 15000,-.
    6000W er med Wireless hdmi, 6000 er uten.

Ble en Epson tw3200 på meg igår og etter første test virker dette veldig lovende. Skal nevnes at jeg da gikk fra en gammel Infocus SP4805 (DLP).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med noen flere inntrykk etterhvert. Spesielt ang. sortnivå og farger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt erfaringer med w1060, hovedreferansen min er min gamle pj (panasonic ae900).
    + Lyssterk, fungerer bra i stue og kan også brukes med lyset på som "fotballprosjektor" (lyse bilder).
    + Veldig bra bilde i lyse scener.
    + Sortnivå helt ok. Fant ut at jeg måtte justere litt på receiveren min, og da ble det mye bedre enn førsteinntrykket mitt.
    + Ganske stille i eco modus. Noe viftestøy, men ganske jevn hastighet. Ikke plagsomt i mine ører, og jeg bruker på å irritere meg over viftestøy.

- Lite zoom og ingen lens-shift. Litt vanskelig å plassere.
    - Bildeinnstillingene litt dårlige. Hadde problemer med sortnviå til jeg begynte å justere via receiver. Signal satt til through på receiver fungerte dårlig, da fikk jeg ikke justert nok på prosjektoren til å se detaljer i mørke scener.

= Alt i alt, veldig fornøyd med prosjektoren etter justering av bilde. Superkjøp med tanke på at jeg ga 4000 for den (helgetilbud) og mye bedre enn den gamle ae900'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er europeiske modell tilsvarende Epson 6500UB? Projectorreviews.com skryter av sortnivået på denne, "best black levels on a sub $3500 projector".

Epson Home Cinema 6500UB Projector Review

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    Hva er europeiske modell tilsvarende Epson 6500UB? Projectorreviews.com skryter av sortnivået på denne, "best black levels on a sub $3500 projector".

Epson Home Cinema 6500UB Projector Review
    Jeg mener å huske at det var TW5000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vanskelig å få tak i...

Jeg er klar over at sortnivå ikke betyr alt, men er det noen som vet hvilke har best sortnivå av Espon EH-TW6000, BenQ W1200 og Mitsubishi HC4000? Er vel de tre budsjett-projektorene valget står mellom nå. Skal ha et par demoer snart.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HC4000 har nok utvilsomt det beste native sortnivået blant disse.
    TW6000 har bra sortnivå med irisen aktivert, men irisen støyer ganske mye (låter som "skrapingen" fra en harddisk, bare høyere)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •