Lurer på ny projektor. Trenger litt hjelp:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer på ny projektor. Trenger litt hjelp:)

Har per dags dato en Epson tw-700 i en dedikert kino som er totalt mørklagt, med mørke vegger og tak. Har hatt den i 4.5år. Har bytta pæra en gang før.
    No har pæra gått 2850 timer men det er fortsatt masse lysstyrke i den. Syns egentlig det er veldig bra enda. Men den kan vel ryke ganske snart. Det eg lurer på er kva eg skal gjere når pæra ryke. Skal eg kjøpe ny pære igjen, eller ny projektor? Har mest lyst på ny projektor, men veit ikkje ka eg bør kjøpe. Vil helst ikkje ut med meir enn 11000kr. Men kan strekke meg om det f.eks er eit bra tilbud. Bruksområde til projektoren per dags dato er til serier og film, samt endel surfing på nett. Syns at svartnivået bør vere ganske bra sånn at man kan sjå at det skjer ting i mørket uten at alt blir svart. Projektoren henger ca 4.5m frå lærrete.
    Er 3d veien å gå, eller får eg bedre bildekvalitet for pengane om eg kjøper 2d? Kanskje lurt å kjøpe brukt? Håpar på mangen bra svar, for eg er ganske rådvill og veit ikkje heilt ka eg går glipp av med å bruke tw-700.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm

Ingen innspill Men då trur eg at eg kjøper en benq w5000 Noken innspill på det?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt være du finner sortnivået på denne noe dårligere enn du forventet. Jeg ville kanskje kikket etter en TW4400 eller TW5500, var jeg deg. Da får du en helt annen bildedynamikk, men nesten 4 ganger så høy grunnkontrast.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herr Gorm..

Hvordan er BenQ w9000 i det du seier der? Er den like bra som den du anbefaler? Er ikke noe prosjekt ekspert men har en liggende som jeg har hatt en stund (brukt) men ikke brukt selv..

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kan godt være du finner sortnivået på denne noe dårligere enn du forventet. Jeg ville kanskje kikket etter en TW4400 eller TW5500, var jeg deg. Da får du en helt annen bildedynamikk, men nesten 4 ganger så høy grunnkontrast.
    Sortnivået bør da vere en god del bedre enn med tw-700 vel?? Trenger ikkje veldig bra sortnivå. Men så lenge det overgår tw-700 så er eg fornøgd. Har akkurat handlet meg w5000. Får testa den til helga.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde w5000 ett par år og det jeg var minst fornøyd med var sortnivået. Jeg var pokka nøtt til å bruke auto iris, eller dynamic black som det heter på w5000. Uten den aktivert var sortnivået alt for dårlig.
    vet ikke hvordan den er i forhold til tw-700 og det kan jo hende jeg er mer kresen enn deg når det gjelder sortnivå.

w5000 er uansett en knallgod projector til prisen den pleier å gå for brukt i dag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Herr Gorm..

Hvordan er BenQ w9000 i det du seier der? Er den like bra som den du anbefaler? Er ikke noe prosjekt ekspert men har en liggende som jeg har hatt en stund (brukt) men ikke brukt selv..
    W9000 har en bedre bildebrikke, og noe høyere kontrast. Ikke akkurat noe imponerende sortnivå etter dagens målestokk, men absolutt en god projektor.

Sitat Opprinnelig postet av thoslags
    Sortnivået bør da vere en god del bedre enn med tw-700 vel?? Trenger ikkje veldig bra sortnivå. Men så lenge det overgår tw-700 så er eg fornøgd. Har akkurat handlet meg w5000. Får testa den til helga.
    Er nok en god del bedre enn TW700 ja, spesielt dynamikken i lyse scener. Sortnivået er nok noe bedre, men ikke akkurat noe "kvantesprang"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jaja

Hadde håpet på at svartnivået skulle bli endel bedre. Men alt i alt så blir det nok et løft. Håpa berre eg ikkje blir skuffa.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm

Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    jeg hadde w5000 ett par år og det jeg var minst fornøyd med var sortnivået. Jeg var pokka nøtt til å bruke auto iris, eller dynamic black som det heter på w5000. Uten den aktivert var sortnivået alt for dårlig.
    vet ikke hvordan den er i forhold til tw-700 og det kan jo hende jeg er mer kresen enn deg når det gjelder sortnivå.

w5000 er uansett en knallgod projector til prisen den pleier å gå for brukt i dag.
    Men er det noke negativt ved å bruke auto iris eller dynamic black funksjonen då? For om svartnivået blir bedre ved bruk av dei funksjonane så er vel det greitt. Ka rom brukte du projektoren i?

Newcomer Tjac85 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvor får man kjøpt tw4400? noen som kan legge ut en link?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Ja då har tatt ned tw-700 og hengt opp w5000. Har fått testa den ut litt no. Dynamikken, skarpheten, kvitnivå er betre. Det svarte er mykje meir svart istede for grå/blå. Men veit ikkje om man får med seg meir detaljer i det mørke. Har ikkje fått testa så mykje. Men er fornøgd me kjøpet.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at du er fornøyd. Var meget fornøyd jeg også selv om sortnivået var for dårlig uten auto iris. Jeg brukte projectoren i en batcave og ulempen med dynamic black aktivert er at jeg tydelig kunne se at den jobber i enkelte scener.

Den jobber ikke raskt nok så man kan se at bildet blir mørkere og lysere. Dette var spesielt ille med undertekster på. I en mørk scene uten tekst kunne sortnivået være meget bra men så kommer den hvite teksten og da ser man at bildet blir lysere, og dynamikken i bildet faller sammen. Jeg bruker aldri tekst så derfor var ikke dette ett problem for meg, men som sagt i enkelte scener var det enkelt å se auto irisen jobbe.

Prøv selv og se hva du syns.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer detaljer i mørke områder får du ved å senke gamma. Eller rett og slett ved å øke brightness ett til to trinn.
    Øking av brightness vil klippe i projektorens tilgjengelige dynamikk, siden denne løfter lysstyrken i sort. Gamma derimot, øker bare lysstyrken i områdene over absolutt sort. Altså mørke og mellommørke deler av gråskalaen.

Om du skal øke brightness, eller senke gamma, finner du ut ved å bruke et såkalt "brightness pattern" fra en plate med testbilder.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •