Epson TW3200 vs. TW6000 (og TW9000)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW3200 vs. TW6000 (og TW9000)

Jeg er ferdig med filmrommet men leter fremdeles etter en projektor. I dag har jeg en Epson TW3200. En projektor jeg "i og for seg" er fornøyd med. Men jeg vil løfte bildekvaliteten en bit og ser at den må byttes.

Så jeg lurer på om det vil være noe særlig forbedring å kjøpe inn en TW6000 eller kanskje en TW9000 som erstatning. En TW9000 vil nok strekke bildebudsjettet mitt en del, men det er overkommelig.

Vil sortnivået og kontrasten være merkbart bedre med TW6000 enn det er på TW3200?

ps. Jeg er ikke noen stor tilhenger av 3D men det er tydeligvis noe som følger med de fleste projektorer i dag.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel igrunnen si +1.

Sitter med en tw3000 selv men må nok oppgradere til en 3D etterhvert,mest for ungene sin skyld,men er jo litt spent på 3D selv.

Nå er det sant og si bare TW6000 som er aktuell pdd økonimisk sett,men ser den får mye pepper pga sortnivå.Nå er jeg langt fra så "bortskjemt" som mange andre her inne når det gjelder bildekvalitet,så jeg er litt usikker på hva "dårlig" sortnivå er.

Eneste jeg kan samenlikne med er min egen projektor.Vist 6000 gir et dårligere bilde en denne må jeg nok opp en klasse,er det samme eller bedre som kbaker her spør om er det godt mulig jeg kan klare meg på budsjett.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvilke farger har veggene og tak i rommet?

Jeg har tw6000 i min "kino" som har hvite vegger og tak. Dette går jo så klart betraktelig utover sortnivået, og således var en oppgradering til tw9000 uaktuelt da man ikke fikk maksimalt utav den. Maling var visst uaktuelt det og ifølge kona

På den andre siden har tw9000 lens shift og det har ikke tw6000.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er rommet helt sort med 100% dimming av lys. Men jeg er likevel ikke helt overbevist om at en oppgradering fra TW3200 til TW6000 er verdt pengene. TW9000 er jo mer plasseringsvennlig enn TW6000 og dette er nesten ett like godt argument som "sorthet" for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv TW3200 per dags dato som jeg er ganske fornøyd med. Det jeg savner i denne er mer lysstyrke til ettermiddagsbruk ettersom stua er relativt opplyst. Stua har lyse/hvite vegger og vinduer på siden. Jeg har DynaGrey 1.0 gain lerret 92". Det kan være relativt lyst her om dagen, men på kvelden er det ingen problem å få nesten helt lyskontroll.

Den kommende uka går jeg muligens til innkjøp av en TW9000w og i så tilfelle kan jeg gi dere en pekepinn på forskjellene visst det er ønskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monterte ned TW3200en i går og byttet den med en TW9000. Selv rett ut av boksen fikk jeg en liten "wow"-opplevelse av bildet i 2D. Jeg vet ikke hva det er som gjør det men det er merkbart bedre med TW9000en. Lånte Avatar 3D av en kompis og ble veldig positivt overrasket. Til tross for at jeg ikke er den store tilhengeren av 3D slik det er i dag.

Som jeg skrev vet jeg ikke hva det er; for jeg er ikke så teknisk innsatt i projektorer; men bildet virker mer naturlig- og "dypere" (i 2D). Det ser ut som om at det er både skarpere- og litt "mykere" på en gang. Vanskelig for en novise som meg å forklare.

Avatar i 2D var også en helt annen opplevelse enn med TW3200en. Og The Fifth Element ble en helt ny glede å se til tross for at det ikke er den filmen jeg har med best bilde. Avsluttet filmkvelden med Zombieland og ble enda en gang overrasket over hvor stor forskjell det var i bildet.

Nå jobber jeg litt mot å få en hit til å kalibrere den, men jeg ser det ikke som en veldig viktig sak da jeg er strålende fornøyd med TW9000en akkurat slik den er.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange grunner til dette, men den viktigste er nok at grunn-kontrasten fra TW9000 er rundt 7 ganger høyere ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv tittet på W9000 i kinoen, men har ikke optamal kasteavstand/størrelse på lerret..
    Ca 4,5m og lerret kan ikke være større enn 92".
    Noen som vet hvordan dette vill fungere?
    I følge kalkulatoren blir ikke dette bra!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er lysstyrke-delen av kalkulatoren du sikter til? Den delen av kalkulatoren er totalt meningsløs, for den ta kun utgangspunkt i maks spesifisert lysutbytte, altså 2400 lumens.
    2400 lumens fordrer maks spenning på lampen, og "dynamic" fargemodus. I kalibrert tilstand kommer du engang i nærheten av dette, og i tillegg vil du jo kjøre lampen i økonomi-modus

Selv ville jeg foretrukket HW30 på 92" lerret, men det går jo ikke med 4,5 meter kasteavstand. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å benytte TW9000 i oppsettet ditt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Regner med at det er lysstyrke-delen av kalkulatoren du sikter til? Den delen av kalkulatoren er totalt meningsløs, for den ta kun utgangspunkt i maks spesifisert lysutbytte, altså 2400 lumens.
    2400 lumens fordrer maks spenning på lampen, og "dynamic" fargemodus. I kalibrert tilstand kommer du engang i nærheten av dette, og i tillegg vil du jo kjøre lampen i økonomi-modus

Selv ville jeg foretrukket HW30 på 92" lerret, men det går jo ikke med 4,5 meter kasteavstand. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å benytte TW9000 i oppsettet ditt.
    Hvor lang kasteavstand bør det være på HW30 på et slikt lerret?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rett under 4,3 meter
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    rett under 4,3 meter
    Takk for hjelpen!
    Skal måle litt å se om jeg klarer å plassere prosjektor noe nærmere.
    Siden du egentlig anbefaler HW30 på 92"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •