Min første hjemmekino... noen gode råd ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første hjemmekino... noen gode råd ?

Hei
    Holder på å skal lage min første hjemmekino og trenger litt råd og tips fra dere som har litt peiling.
    Holder på å lage til rommet hvor hjemmekinoen skal være. Det blir ca 4,8m x 6,6m det er 4 vinduer i rommet og det blir lyst tak og ganske lyse vegger. Skal ha lystette gardiner så man har kontroll på vinduene. Vil lage rommet så det ser nesten ut som eit normalt rom men skal ha gode video/musikk egenskaper.

Trenger litt tips til hva slags utstyr ej skal kjøpe.
    Lurer på å kjøpe Yamaha RX-A1010, RX-A2010 eller RX-A3010 reciver
    ( er veldig fristet til å kjøpe RX-A3010 får den for 9995kr )
    Fronthøyttaler Klipsch RF62 eller RF82, center Klipsch RC62, bakhøyttaler Klipsch RS42 eller RS52, er veldig usikker på sub, har tenkt litt på Klipsch SW-112 eller Velodyne CHT-12Q.
    Noen gode forslag til blueray/dvd spiller ???
    Vurderer 120" gråfarget rammelerret, forslag til hva man bør satse på ?
    Er veldig usikker på projektor, trenger ikke 3D. Hadde lyst på Sony HW20, men den er jo gått ut av produksjon. Noen gode tips til hva man bør satse på. Vil mest bli brukt til film, litt tv og fotball.

Håper på noen gode forslag

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW20 har ikke lysstyrke nok til å fylle et 120 tommer grått lerret, og spesielt ikke i et så lyst rom. Denne lerrets-størrelsen er nok i overkant optimistisk uansett projektor, med mindre du maskerer rommet. Eventuelt kan du kikke på Epson EH-TW9000, og belage deg på å kjøre den med full spenning på lampen (blir litt viftestøy).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville uten tvil gått for A3010. A1010 blir på sett og vis for "enkel" med færre kanaler, instillingsmuligheter. A2010 prøver, men når ikke helt opp. Jeg har prøvd alle 3 i min egen stue, og lydkvaliteten på A3010 er et stort løft fra A2010. Bildekvaliteten er også top knotch, spesielt gjorde den underverker med kvaliteten påTV og DVD, som fort kan bli under par på storskjerm. A3010 har også "angle measurement" i YPAO, noe jeg følte ga bedre resultater, bedre "romfølelse". Den gir deg også mulighet til å kjøre 7.1 og "presence" i front samtidig uten ekstra forsterker. Jeg mener personlig at "presence" tilføyer noe veldig positivt til filmopplevelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Når det gjeld høgtalarar ville eg definitivt gått for for RF-82 framfor RF-62. Større er betre. Yamaha og Klipscher og ein god kombo. Dersom det i hovudsak er film rommet er til, bør dukanskje sjå etter ein sub som går litt djupare enn Klipsch og Velodynen (har ikkje høyrt dei på film), men SVS skal visst vera heilt supre på film.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tilbakemeldinger.

Satser nok på Yamaha RX-A3010. Det er en god reciver til en god pris.

Må si ej e veldig usikker på projektor. Har ikke noe erfaring med det...
    Testet en Sony HW20 i eit rom som hadde hvite vegger og hvit tak uten vindu på eit lerret litt over 100". Må si ej blei imponert av bilde.
    Vinduene i rommet skal ej greie å få 100% lyskontroll på. Tak må være lyst men veggane tror ej skal greie å forhandle fram til å kunne ha ein mørk matt farge på.

Sikkert lurest å satse på Klipsch RF82, blir litt meir trøkk i den og det er ikkje den store prisforskjellen.
    Ej må undersøke litt meir rundt SVS.

Det vanskeligste valget blir projektor og lerret. Det er ikke lett....

Er det noe stor forskjell på blueray/dvd spillere ?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta til deg alt Gorm sier om projektorer, er det noen som vet noe om det så er det han. Skal lete lenge etter noen med mer kunnskap på det området.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Ta til deg alt Gorm sier om projektorer, er det noen som vet noe om det så er det han. Skal lete lenge etter noen med mer kunnskap på det området.
    +1

Til trådstarter:

Når det gjelder valg av projector er såklart lysstyrke et viktig tema. Hvis du får det helt mørkt i rommet ville jeg i utgangspunktet valgt en projector med lavere lysstyrke, men ikke for lav.

MEN: Lerret med lavere gain (e.g. grått lerret) og stort lerret (120") er begge ting som krever høyere lysstyrke fra PJ. Jeg ville derfor valgt noe i retning TW9000.

Mange rammelerret på markedet har høy gain (1,1-1,2) Jeg ville i det tilfellet valgt en mer lyssvak projector med 1300-1700 ansi lumen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....
    Ikke lett dette med projektor og lerret.
    Såg på Avshop hadde dette lerret

DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 265cm/ 120"
    SKU: 750-850-5-120
    Kunne det vært noe å satse på ?
    Noen andre forslag enn Epson TW9000 ? Har ikke behov for 3D, greier meg fint med 2D.

Kansje man skal kjøpe projektoren heilt til slutt så har man litt mulighet for å teste. Evt så kan man følge rådene til dere som kan dette, det blir også sikkert bra.

Bør man satse på mindre enn 120" ? Det er jo eit ganske stort rom (30kvm) så da kan det jo kansje være greit med litt størrelse på lerretet skulle man tro, eller hva ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikkje skal sitta langt i frå, er det ikkje (sånn eg ser der) nødvendig med så enormt stort lerret. 120" er bra svært.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Front RF-82
    Center RC-62
    Surround RS-52

Sub. Hva er budsjettet tro ?
    Stort rom så greit med sub av litt størrelse.
    Gjerne vurdere 2 stykker, helst bassrefleks for mest mulig output.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peet'n
    Hmmm....
    Ikke lett dette med projektor og lerret.
    Såg på Avshop hadde dette lerret

DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 265cm/ 120"
    SKU: 750-850-5-120
    Kunne det vært noe å satse på ?
    Noen andre forslag enn Epson TW9000 ? Har ikke behov for 3D, greier meg fint med 2D.

Kansje man skal kjøpe projektoren heilt til slutt så har man litt mulighet for å teste. Evt så kan man følge rådene til dere som kan dette, det blir også sikkert bra.

Bør man satse på mindre enn 120" ? Det er jo eit ganske stort rom (30kvm) så da kan det jo kansje være greit med litt størrelse på lerretet skulle man tro, eller hva ?

De gode mellomklasse projektorene i dag har stort sett 3D alle sammen. Hadde ikke noe spesielt bruk for 3D jeg heller, men Gorm anbefalte meg JVC X30 eller Sony HW30ES. Dette på grunn av at jeg har maskert rom, med tildekte vinduer... altså batcave.

Epson projektorer er gode på lyse rom, så TW9000 er et godt valg for deg.. Vil jeg mene.

Billigste jeg kunne finne:

EPSON EH-TW9000 HOME CINEMA 3D FULL-HD | Dustinhome.no

AVshop har prisgaranti på TW9000, så om du snakker med de. Så får du den til samme pris på dustin eller billigere. også 25% salg på det lerretet du har sett deg ut. Samt at hvis du velger trippel jackpot, så får du enda noen %

Kalibrering er å anbefale, når man først legger i så mye i en projektor.

Gorm har kalibrert min, helt fenemonalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde i første omgang bare tenkt å kjøpe 1 sub. Hadde håpet å kunne sleppe unna med max 7000.

Ja, ej får ta å se litt nærmere på Epson TW9000. Det høres ut som eit godt valg.

Tror ej venter til rommet er heilt ferdig og alt har kommet på plass før ej kjøper lerret og projektor.

Det står igjen en del arbeid før det blir ferdig. Men det er veldig spennende arbeid. Skal bli spennende å se når alt er ferdig hvordan det blir.

Takker for tilbake meldinger det er til stor hjelp !

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville da ikke gått for mindre subwoofer en eksempelvis: SVS PB/PC12-NSD. Eller tilsvarende

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjer nok lurt i å gjera rommet ferdig først. Kjipt å hqa PJ og utstyr ståande utan å få brukt det. Er du heldig, synk noko av det litt i pris til den tid og...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •