Leser meg blind.....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Leser meg blind.....

Hei
    Som en del andre her på forumet er også jeg ute etter en projektor (ser at Benq 7800 blir godt omtalt).
    MEN, siden jeg ikke vet så mye om projektorer så er det fryktelig vanskelig å vite hva jeg skal se etter.
    I stua der vi skal ha den har vi følgende mål, ca 4,3 meter avstand til lerrettet. Ca 1,3 m høyde og ca 1,9 m bredde for lerrettet. Ikke verdens største vegg, men mer enn en 32 tommer...
    I tillegg har vi 2 vinduer som gjør stuen litt lys, men der skal vi kunne få opp noen rullgardiner.
    Hva bør jeg se etter? Kontrast og Ansi? Hva mer? Skal kun bruke projektoren til film og spill, ikke pc.
    Benq 7800 er egentlig litt for dyr, men hvis den virkelig er så veldig bra så... Hadde ikke tenkt til å gå over 15000,- inkludert lerrett.
    Hvis noen har noen gode råd og tips blir jeg veldig glad.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til forumet! jeg ville ventet og sett på den nye benq 5120 som er rett rundt hjørnet. den kommer sikkert til å gruse 4805 og h30 på pris, og siden du ikke kan ha så stor duk, så gjør det mindre at oppløsningen ikke er så veldig høy
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk jfinneru

Betyr det at 5120 kommer til å bli en bedre projektor enn 7800? For selv om veggen ikke er så stor vil jeg veeeeldig gjerne ha bra bilde. Og jeg er villig til å legge i litt mer penger hvis det snakk om stor forskjell.
    Uansett, takk for tipset

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5120 blir en konkurent til infocus 4805 og optoma h30, men garantert til en lavere pris. veil pris i usa er satt til 999$ de tilsier en pris i norge på under 10k. det er rundt 5k under 4805 som har samme oppløsning
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen, bare et spørsmål til.
    Jeg som har en liten vegg og dertil lite lerrett, vil en projektor med større oppløsning gi et bedre (skarpere og/eller klarere) bilde en en projektor med mindre oppløsning?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig er sitteavstanden, på 480p dlp pj'er (4805 og 5120) og 720p lcd så bør man sitte 2ganger lerretsbredden. Litt nærmer på 576 og 720p dlp. Men man burde være edruelig med str på bildet.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, vi blir faktisk sittende ganske nøyaktig 2 gangeren unna. Det hørtes da bra ut. Finnes det noen erfaringer med regnbue-effekten på Benq 7800? For 5120 så er det vel ikke så mange erfaringer ennå... :wink:

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    5120 blir en konkurent til infocus 4805 og optoma h30, men garantert til en lavere pris. veil pris i usa er satt til 999$ de tilsier en pris i norge på under 10k. det er rundt 5k under 4805 som har samme oppløsning
    I rettferdighetens navn: 4805 får du for 12.995, mens 5120 billigst ligger på 9500,-.
    Forskjellen er kun på 3500,- Men poenget er jo riktig: 5120 blir en prispresser og fulltreffer i denne priskategorien!
    Se forøvrig prisjakt video og den supre tråden Peakman har lagt opp!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sammenlignet optoma sine H30 (800x600 4:3 og 800x450 16:9) og H56 (1024x768 4:3 og 1024x576 16:9) for en stund siden, og ca 2 ganger bildebredden fra så kunne jeg se rutenettet i veldig lyse partier på H30 (som har en liten tanke lavere oppløsning i 16:9 enn 4805 og 5120).

Forøvrig synes jeg bildet på H56 var vesentlig skarpere og hadde mye bedre dybde enn H30, og om det kommer kun som følge av økt oppløsning aner jeg ikke. Testet kun med s-video så vet ikke om det ville vært like store forskjeller med komponent.

Men jeg ville vel ikke helt avskrevet PE7800 selv om 5120 nå er på vei. Tror fortsatt PE7800 vil være bedre av de to, men det er opp til deg å vurdere om forskjellen er verdt prisforskjellen...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen.
    Da kan det virke som om 5120 kan bli en bedre modell enn 4800/4805.
    Da er det bare å vente på 5120 for å lese de første testene.
    Best mulig bilde innenfor en "grei" pris vil jeg ha uansett, så hvis det blir en stor forskjell på 7800 vs 5120 så blir det vel 7800 tenker jeg. Skulle gjerne fått testet de...

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peekaboo
    Takk for hjelpen.
    Da kan det virke som om 5120 kan bli en bedre modell enn 4800/4805.
    Litt urettferdig sammeligning egentlig. 4805 har innebygget en av markedets beste billedprossessorer, nemlig Faroudjas DCDI-chip. Benq er ikke kjent for å utstyre sine pj'er med spesielt gode billedprosessorer. Medmindre du kun skal bruke en DVD-spiller med bra prosessor/scaler som kilde, vil 4805 sannsynligvis gi et bedre bilde enn 5120.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, oppløsning er ikke alt for å si det mildt.

Personlig ville jeg spist spaghett i noen uker for å få råd til en 576 projector ( for eksemper 7800 ) fremfor en 450, men det er meg.

På 2 X bildebredden ser jeg tydelig screendoor på 450.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok også jeg ville lagt noen få tusen ekstra for å få bedre oppløsning. 7800 har fått meget gode tester, men til den prisen ville jeg definitivt også sjekket ut Sanyo Z3 og Panasonic AE700. Hvis svartnivået er bra på disse, får man i pose og sekk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe ........ og da var forvirringen totalt igjen..... Her er det så mye å lære at jeg ikke helt vet hvor jeg skal starte.
    Vel, da gjenstår vel egentlig spørsmålet?
    Er det SÅ stor forskjell (for en som ikke har hatt projektor før, men som er filmgal) på f. eks. 7800 og 5120/4805 at jeg bør velge 7800?
    Hvis svaret er ja, så kjøper jeg en med større oppløsning, definitiv!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da det virker som om de ekstra tusner ikke "volder større problemer" så kjøp 7800, men det er ikke tilfelle hos meg så derfor har jeg i dag bestilt en PE5120 :wink: Uansett så er det lønsomt å få sett alternativene med egne øyne 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye Bidda.
    Leste i en annen tråd at det kun var 2 igjen på lager og at neste parti ikke kommer før juletider.
    Jeg MÅ ha en projektor til 10 desember..... da skjer det noe på DVD-fronten Så hvis jeg ikke får tak i 7800, huff hyperventilerer nå... pust pust.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....kun var 2 igjen på lager og at neste parti ikke kommer før juletider.
    Gjelder EET, som er hoverimp. for BenQ. De nettbutikker som henter fra utlandet kan ha PE5120 på lager. Hvordan det er med 7800 vet jeg ikke.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe ........ og da var forvirringen totalt igjen..... Her er det så mye å lære at jeg ikke helt vet hvor jeg skal starte.
    Vel, da gjenstår vel egentlig spørsmålet?
    Er det SÅ stor forskjell (for en som ikke har hatt projektor før, men som er filmgal) på f. eks. 7800 og 5120/4805 at jeg bør velge 7800?
    Hvis svaret er ja, så kjøper jeg en med større oppløsning, definitiv!
    Fortvil ikke! Du har først og fremst et luksusproblem :wink: Er du filmgal med god råd, blir du neppe fornøyd med billigste løsning. Bedre å gå litt opp i pris nå, fremfor å selge med tap om et halvt år...

7800 ble inntil lanseringen av Panasonic AE700 og Sanyo Z3 regnet som beste kjøp i klassen. Begge har bedre oppløsning enn 7800 (1280x720 mot 1024x576), og Z3 har i motsetning til 7800 en veldig bra innebygget prosessor og scaler. Dette er som sagt essensielt hvis du skal bruke andre signalkilder enn f.eks en high-end DVD-spiller eller HTPC med DVI/HDMI-utgang. Jeg ville ihvertfall aldri ha kjøpt 7800 uten å ha sjekket ut Z3 først.

Anbefaler at du i det minste leser litt mer her på forumet, og besøker hjemmekinomessa på Plaza neste helg før du bestiller noe du ikke har sett på forhånd.

Lykke til!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    7800 ble inntil lanseringen av Panasonic AE700 og Sanyo Z3 regnet som beste kjøp i klassen. Begge har bedre oppløsning enn 7800 (1280x720 mot 1024x576)
    De to sistnevnte er lcd projektorer med en lavere fillrate, så selv om de har en høyere oppløsning så vil du se mer pixelering med disse enn PE7800... (Kanskje med unntak av AE700 pga smooth screen eller hva de nå kaller det). Jeg så på en hitachi TX-100 i en butikk og så omtrent like mye pixler på den som en 800x600 dlp (ca 2 x bildebredden).

Men er enig i at det er et luksusproblem ja!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men et luksusproblem er et problem det også :wink:

Screendoor er totalt fraværende på AE700 så det er ikke noe tema på den. Sortnivå ++ derimot :?

Hvis du har tenkt å bruke HTPC eller en DVD spiller med innebygd scaler er nok 7800 "kongen på haugen".

Hvis du har tenkt å bruke en billig DVD spiller er det litt vanskeligere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •