Ut med Optima og inn med Epson

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Ut med Optima og inn med Epson

Har ikke brukt veldig lang tid på å bestemme meg, men har lest igjennom det som er skrevet her, og det ser ut til at en TW6000 er et godt valg for meg med varierende lysforhold i rommet (Ikke sant Gorm?)

Jeg måtte holde igjen litt på pris, men jeg føler jeg får en god lyssterk prosjektor som også har 3D (uviktig) og Full HD. Blir spennende å gå fra DLP til LCD men regner med at jeg blir positivt overrasket.

Kjøpte samtidig Panasonic DMP-BDT320, og et ekstra sett med briller, totalt på under 14k med frakt...

Jeg er derimot litt usikker på om hvor høyt jeg kan plassere denne, og at rommet er på smertegrensen når det gjelder avstand... HD65 som pæren røyk på i kveld var takmontert opp ned og 3,8m fra veggen. Tror ikke TW6000 kan takmonteres på samme måte men skal nok finne en løsning.

Hvis noen mener dette er helt feil valg, si gjerne i fra, har noen dagers returrett!

Gleder meg!:twisted:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW6000 kan plasseres på samme måte, men du må nok senke projektoren lengre ned (evt. heve lerretet). TW6000 må henge med linsen i samme høyde som øvre bildekant på lerretet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    TW6000 kan plasseres på samme måte, men du må nok senke projektoren lengre ned (evt. heve lerretet). TW6000 må henge med linsen i samme høyde som øvre bildekant på lerretet
    Hei og takk for svar.

Jeg har et ganske lavt rom så det burde gå bra, mulig jeg må bytte ut takfestet... Jeg er veldig spent på lysstyrken, siden jeg har et kombirom der vi har vinduer fra bak sittegruppen vil det til tider være mye lys å kjempe mot. Jeg skal montere utvendig blending på vinduene litt senere, men det vil slippe lys igjennom uansett.

Jeg har en 7 meter HDMI kabel, hvordan finner jeg ut hvilken standard kabelen har? tror det er 1.3 og 3D krever 1.4?

Alt er på veien og forventes på utleveringssted i morgen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen du har fungerer helt fint, om den ikke er direkte dårlig konstruert. Det hadde den gjort om den var fra "v1.1 tiden" også ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke mulighet til dempet belysning? Synes Epson LCD blir litt glorete i fargene sammenliknet med Optoma DLP, men det er kanskje min personlige mening. Det blir jo uansett litt urettferdig å bruke HD65 som "referanse" for Optoma, da dette er en eldre modell Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å få tak i en HD87 som er kun 2D. (hvis du ikke trenger 3D) Nå som HD83 er ute burde det være noen kupp på HD87 rundt omkring. Med 1700 ansi lumen klarer den å se veldig bra ut selv med noe belysning i rommet. 2200 ansi på TW6000 er jo uansett ikke noen ekstrem lysstyrke, så hvis du har fullt dagslys bør du heller tenke på å skaffe deg bedre skjerming av lys eller en "dag-TV". Det finnes jo såklart noen PJ som leverer både høy lysstyrke og ekstremt bra bilde, men det går på bekostning av sortnivå og når høstkveldene begynner å komme blir det rett og slett FOR lyst. Det er i bunn og grunn dine egne øyne som avgjør, men anbefaler deg å prøve et par modeller under ulike lysforhold før du faller på en endelig beslutning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glorete farger?
    Epson projektoren kan jo settes til å gjengi helt korrekt fargerom! Blir vel litt som å si at alle TV-apparat er glorete, fordi de ser slik ut i butikk-modus? TW6000 har en fargegjengivelse Optoma projektorer bare kan drømme om. Er vel egentlig bare to hederlig unntak derfra som briljerer med korrekt fargegjengivelse , og det er HD83 og HD87 (som har fungerende CMS).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, det var ikke meningen å trekke ned Epson her. Å bruke ordet glorete var rett og slett litt "hårete". Jeg tenker kanskje mer på eldre modeller .

Det er sikkert en knall projector. Det var ikke meningen å nærmest framstille TW6000 som en møteromsprojector. Jeg har sett TW9000 og synes at den hadde gnistrende, flotte, klare og detaljerte bilder, men ville ikke byttet ut min HD83. Smak og behag går jeg ut i fra.

Jeg er klar over at man på de nye modellene har gode kalibreringsmuligheter.

Jeg vet ikke hvor avansert MacPhisto er på bildefronten, men Optoma har MEGET korrekt bilde i Reference mode uten noen form for kalibrering. Vet ikke om det er noe poeng i å investere i proffkalibrering til en "vanlig norsk stue".

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    Beklager, det var ikke meningen å trekke ned Epson her. Å bruke ordet glorete var rett og slett litt "hårete". Jeg tenker kanskje mer på eldre modeller .

Det er sikkert en knall projector. Det var ikke meningen å nærmest framstille TW6000 som en møteromsprojector. Jeg har sett TW9000 og synes at den hadde gnistrende, flotte, klare og detaljerte bilder, men ville ikke byttet ut min HD83. Smak og behag går jeg ut i fra.

Jeg er klar over at man på de nye modellene har gode kalibreringsmuligheter.

Jeg vet ikke hvor avansert MacPhisto er på bildefronten, men Optoma har MEGET korrekt bilde i Reference mode uten noen form for kalibrering. Vet ikke om det er noe poeng i å investere i proffkalibrering til en "vanlig norsk stue".
    Om du ikke er opptatt og utnytte potensialet i projectoren så er det ikke vits.

Skal man få mest mulig ut av noe må det justeres etter forholdende, det gjelder på alt!

Vill tørre og påstå att riktig kalibrering hever mange parametere med flere hakk.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Om du ikke er opptatt og utnytte potensialet i projectoren så er det ikke vits.

Skal man få mest mulig ut av noe må det justeres etter forholdende, det gjelder på alt!

Vill tørre og påstå att riktig kalibrering hever mange parametere med flere hakk.
    Jeg skjønner at jeg har "bæsja litt på leggen" her, ikke minst ved å uten å tenke meg om "knocke" alt som har med kalibrering å gjøre, det var absolutt ikke min intensjon.

Jeg er helt enig med deg, og jeg er "all for" god utnyttelse av alt utstyr, jeg kan bruke timesvis på kalibreringer og målinger, men det er allikevel svært få som orker eller evner å gjøre en god nok jobb her. Hvis man kan få den ferdig kalibrert hjem til seg eller enda bedre, at en proff kommer hjem til seg så blir det nok et svært godt resultat. Med godt måleutstyr, mye tid og tålmodighet kan du oppnå et mer enn akseptabelt resultat.

Det jeg egentlig kanskje mente å si var at jeg synes "ferdig-modusene" på Epson er noe "off", men det er bare tidligere observasjoner og trenger ikke nødvendigvis være gjeldende på dagens modeller. Jeg har god erfaring med Optoma på dette området, og det har vært behov for svært få justeringer. Derfor foreslo jeg HD87 som et "rett ut av esken"-produkt, selv om denne selvsagt gir bedre opplevelser ferdig kalibrert. W9000 jeg så på var ferdig kalibrert etter forholdene og så meget bra/korrekt ut. At jeg personlig foretrekker Optoma farget nok "kanskje" min uttalelse om Epson, og dette beklager jeg. Epson er et bra merke, og ikke minst - all ære til profesjonelle kalibratører, de kan virkelig få frem det beste i alt utstyr.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må gjerne trekke ned Epson for min del, gudene skal vite at det er nok å sette fingeren på i den leiren også. Men akkurat fargegjengivelsen kan vi ikke ta fra dem. Sånn rett ut av esken er jeg forøvrig enig med deg. Da er Epson projektoren veldig oversaturert, mens Optoma projektoren i utgangspunktet har så snevert fargerom (undersaturert) at den ikke kan klare det samme. En DLP har derfor "riktigere" fargegjengivelse ved første øyekast. Når det er sagt, så er det bare to tastetrykk på LCD-en, for fargerommet er satt i forhold til HDTV-standarden (BT709). I Epson sitt tilfelle er det bare å velge fargemodus "Natural".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må gjerne trekke ned Epson for min del, gudene skal vite at det er nok å sette fingeren på i den leiren også. Men akkurat fargegjengivelsen kan vi ikke ta fra dem. Sånn rett ut av esken er jeg forøvrig enig med deg. Da er Epson projektoren veldig oversaturert, mens Optoma projektoren i utgangspunktet har så snevert fargerom (undersaturert) at den ikke kan klare det samme. En DLP har derfor "riktigere" fargegjengivelse ved første øyekast. Når det er sagt, så er det bare to tastetrykk på LCD-en, for fargerommet er satt i forhold til HDTV-standarden (BT709). I Epson sitt tilfelle er det bare å velge fargemodus "Natural".
    Hvis jeg selv skal kritisere noe ved Optoma så må det være sortnivået som ikke når helt "hjem", den tar seg hakket bedre ut i lysere scener, kanskje spesielt når vi snakker om 3D. Det er forresten ikke spesielt vanskelig å endre fargespekter til "hdtv" på Optoma heller, mener å huske at den går dit automatisk når man setter display mode til "referance", og at fargetemperatur blir satt til D65 samtidig.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooooo yea!

Da var prosjektoren i taket, perfekt høyde... (måtte mekke til universalfestet litt, men nå sittern som støpt!)

Ingen tvil om at Epson fester grep som verdens største projektor produsent, fint bilde rett ut av boksen. (Som påpekt butikk modus er hva det er)

Automatisk Iris bråker som et uvær så det kan jeg ikke ha på så lenge projektoren henger 1 meter over hode på meg.

3D fungerer ikke igjennom forsterkeren, det hadde jeg egentlig mistanke om før jeg prøvde, må nok trekke en egen kabel fra BD til projektor.

Så Gorm hva gjør jeg nå, jeg har Spyder TV3 men satser på at du har kalibrert noen av disse og har notert litt. Ingen grunn å finne opp hjulet på nytt!?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt til farge-modus "standard", og deaktiver irisen. Du må sikkert en tre-fire klikk ned på saturering i tillegg. Når det gjelder gråskala og fargerom, så må det måles og kalibreres individuelt på hver projektor. Noen av enhetene er relativt lineære i gråskalaen, mens andre er helt på bærtur i den mørke enden. Tror ikke jeg ville brydd meg om å bruke Spyderen til dette, for det ender fort opp med helt feil resultat, altså dårligere enn default modus.

3D fungerer overraskende godt så fort du bytter til Cinema 3D (default er dynamic 3D), og senker satureringen 3-6 "klikk"

Når det gjelder irisen, så er min erfaring at støynivået roer seg litt etter hvert. Du kan eventuelt sette den til "hurtig", for da blir den ikke stående å "knake" så lenge av gangen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt til farge-modus "standard", og deaktiver irisen. Du må sikkert en tre-fire klikk ned på saturering i tillegg.
    Takk, var allerede på standard, og som jeg skrev så blir auto iris for mye lokomotiv!

Jeg ser saturering blir litt mektig slik det er så dette skal jeg justere ned, har ellers en liten tone farge i veggen (skal ha rammelerret, men ville vente til Epson var i hus.).

Mulig jeg synes det er litt mye lys styrke, jeg er nok vant til en mye dårligere prosjektor og at det kanskje er lurt å bli litt vant før jeg tar kalibreringen ytterligere.

3D fikk jeg når jeg bypasset forsterkeren og det ble veldig bra, spesielt fordi jeg føler den er litt lyssterk, men det er bare koselig å klage over for mye lys på en prosjektor!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du syns projektoren er lyssterk, så ville jeg absolutt aktivert "super white", og så heller dratt opp kontrasten en 6-7 klikk etterpå. Det super white gjør, er å flytte hvitpunktet til 255, altså langt over 235 som normalt er hvitpunktet i film/video sammenheng. Du vil da få mye bedre opptegning og detaljering på materiale som nærmer seg utbrenning i hvitt, og samtidig demper du intensiteten i høylys en smule.
    I 3D-modus vil du se at dette har en veldig god effekt, og at bildene blir "roligere" å se på i lyse scener

PS: Etter å ha aktivert super white, vil du også legge merke til at du ikke lengre har endring av fargetemperatur ved 100 IRE (trekker ikke lengre mot grønt)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du syns projektoren er lyssterk, så ville jeg absolutt aktivert "super white", og så heller dratt opp kontrasten en 6-7 klikk etterpå. Det super white gjør, er å flytte hvitpunktet til 255, altså langt over 235 som normalt er hvitpunktet i film/video sammenheng. Du vil da få mye bedre opptegning og detaljering på materiale som nærmer seg utbrenning i hvitt, og samtidig demper du intensiteten i høylys en smule.
    I 3D-modus vil du se at dette har en veldig god effekt, og at bildene blir "roligere" å se på i lyse scener

PS: Etter å ha aktivert super white, vil du også legge merke til at du ikke lengre har endring av fargetemperatur ved 100 IRE (trekker ikke lengre mot grønt)
    Ser også nå behovet for å maskere rommet, den nyervervede lyskilden gir grelt lys i rommet også...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •