"Bøss" på linsa?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Bøss" på linsa?

Heisann!

Har en eldre Optoma HD70, som jeg tok ned for å vaske linsa på, og blåse ren for litt støv og diverse. Brukte microfiberklut som ikke loer til å tørke av linsa, og blåste med munnen halvveis inn i noen av ventilasjonshullene for å få ut litt støv.

Idag skulle jeg se film på den, men plutselig så jeg to "bøss" ganske svakt når det er helt sorte scener. Tydeligvis noen støvkorn som har forvillet seg på feil plass! De er ikke på selve utsida på linsa, så det må være noe inni.

Hva kan jeg gjøre for å fjerne dette? Tør ikke å begynne med noe prosjekt før jeg har forhørt meg her. Jeg tror ikke jeg har så lyst til å åpne den heller, så om noen har noen smarte triks tar jeg gjerne imot! Takk på forhånd!

Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk med trykkluft på boks. Se om får blåst bort "bøsset". Kan kjøpes på Biltema eller Clas Ohlson. Aldri blås med munnen på slike ting, da risikerer flere bare flere problemer.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen virkelig fasit på det der.
    Det du evnt kan gjøre, er å kjøpe deg "trykkluft på boks".
    Demonter deretter dekselet / dekslene på projektoren, slik at du får tilgang til pære og linser, og blås forsiktig.
    Med litt flaks, fjerner du uhumskhetene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde faktisk akkurat samme problem med en HD70 etter at den var på service. Forseglingstapen rundt linsekammeret hadde blitt brutt og støvet hadde lagt seg på baksiden av linsa. Kjøpte en boks med trykkluft som nevnt tidligere i tråden og etter litt prøving og feiling ble jeg faktisk kvitt alle de irriterende støvkornene. Har ikke hatt problem siden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •