Generelle spørsmål rundt prosjektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generelle spørsmål rundt prosjektorer

Heisann.. Er veldig jomfru på denne delen av forumet, og stiller noen spørsmål for læringens skyld... Håper noen vil ta seg tid til å svare ordentlig på et par spørsmål.

Med utgangspunkt i f.eks. denne:
    BenQ MW811ST

1. Det første jeg legger merke til er "short throw". Hva vil dette si i prosjektor-verden ? At den kan stå relativt nærme lerrettet og fortsatt "lage" et stort bilde ?

2. 2500 Ansi - dette er vel lysstyrke? (Eller er det ikke så lett..?) Er et høyt tall her ensbetydende med "høy lysstyrke" ? Eller er det litt som med watt - det er mye annet som betyr noe ?

3. Contrast 4600 : 1. Er høy kontrast viktig, eller kommer det mer ann på hvilket rom og egenskaper rommet den står i har ?

4. Ser at denne kan vise ifra 46" til 300" stort bilde. Jeg vil vel tro at det er store begrensninger på hvor stort bilde den kan vise med god kvalitet ?
    Hvilke avstander setter man en prosjektor hvis man skal ha rundt 100-120" stort bilde ?

5. Hvor mye bør man opp i (pris) for å få en ok prosjektor til nevnte bildestørrelse (100 - 120") ?

6. For å oppsummere litt.. Skal jeg ha prosjektor vil den stå i et rom uten vinduer, slik at lys utenifra kan ligge på 0. Hvilke typer lerreter og egenskaper på prosjektoren er det jeg da "bør" se etter ? (Farge på lerret, ansi, kontrast, osv, osv)

Håper noen tar seg bryet med å svare med ordentlig, da jeg ikke helt får tak i disse basiskunnskapene fra andre tråder/artikler.. :-)

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Short throw er som du antyder, at projektorem kaster et stort bilde på liten avstand. Kjekt for de med begrensninger i rommet sitt.

2. Nå lover jeg ikke 100% korrekthet her, men mener at ANSI er en standard, som brukes både på kontrastbiten ( ANSI kontrast), og på lysstyrke. Når tallene er omgjort eller nevnt som ANSI er det lettere å sammenligne, da det ikke er noen "juksetall", som f.eks ekte watt mot vanlige watt. Dess høyere tall, dess høyere lysstyrke/kontrast.

3. Opplevelsen av sortnivå kan påvirkes med rommet ditt. Feks plassere lys strategisk rundt lerretet, sli at sort oppleves som sortere.

Når det kommer til valg av PJ, er det nesten best at du kommer med budsjett først. En PJ mange idag kjøper i budsjettklassen er Epson TW6000, som skal gi bra punch i bildet og bra 3D effekt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å svare

Først av alt, er det hjemmekino du skal bruke projektoren til? Den du linker til er nemlig en ren møteromsprojektor, totalt uegnet til hjemmekino. Det er flere grunner til det, og jeg kan nevne de viktigste: Den har feil aspekt (16:10), den har alt for lav oppløsning 1280 x 800 bildepunkter, og den har latterlig dårlig kontrast og sortnivå.

Så til spørsmålene

1) Dette første spørsmålet (og svaret), har du helt rett i. Short throw oversatt, blir "kort kastelengde"

2) 2500 Al er lysstyrken. Dette er ikke noen "fasit", for her oppgir produsentene maksimal lysstyrke. Det vil si at lampen går med full spenning, samt at farge-gjengivelsen er tweaket for maks lysutbytte (og helt på trynet feil i video sammenheng). Når det gjelder DLP-projektorer, som den du linker til, så er situasjonen ofte enda verre. Mange av disse har nemlig et blankt felt i fargehjulet for å pushe lysstyrke, noe som medfører at projektoren ikke klarer å gjengi sekundærfargene gul, cyan og magenta på en skikkelig måte. Det verste er kanskje at gult rett og slett vises som grønt. Tror forøvrig ikke MW811ST har blanke segment i fargehjulet.

3) Kontrast er kanskje den spesifikasjonen der produsentene virkelig blir fantasifulle. Den er stort sett alltid basert på en form for dynamisk kontrast, altså forskjellen mellom et sort testbildet, der funksjoner i projektoren dimmer ned lysstyrken, og hvitt testbilde, der alt åpner for maks lysutbytte. Projektoren du linker til har en grunnkontrast godt under 1000:1. Det er ikke et viktig aspekt med denne projektoren heller, for dette er en ren møteromsprojektor, konstruert for å fungere i lyse rom. Sortnivået er derfor ikke vektlagt i det hele tatt.

4) Dette angir kun i hvilket område det er mulig å justere fokus. Utenfor dette området vil det ikke være mulig å justere fokus skarpt. 300" er selvsagt bare et tulle-tall. Projektoren er laget for å fungere i møterom, og bildestørrelser over 100" blir en heller sørgelig opplevelse. Antakelig snakker vi om maks 80" i et "normalt" møterom

5) Om formålet er hjemmekino (noe jeg antar da du poster på AVforum), må du må i alle fall finne noe annet enn denne. I prisklassen rundt 10K begynner projektorene å bli bra. Ellers finnes det mye bra og rimelig av brukte projektorer. Det er veldig mange tråder på forumet ala "hvilken projektor er best i prisklassen godt under 10K", så her bør det være mulig å finne relevant informasjon

EDIT: ser jeg var litt for sent ute der
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende og lærerike svar, Gorm.

Som du sikkert skjønner, er jeg meget på jordet når det gjelder prosjektorer, da det var ingenting som sa meg at dette var en møteroms-prosjektor! :-D

Når jeg nå har fått en liten innføring, bør det være lettere å dra kunnskapen videre på egenhånd! :-)

Budsjettet mitt (prosjektor+lerret) vil nok ikke gå over 10.000... På den annen side er nok hva du og jeg oppfatter som "ok" ganske langt ifra hverandre... :-) Men brukt gir vel alltid mest for penga...

Men for å oppsummere i et kort spørsmål - i et kjellerrom, uten vinduer, hva ser jeg etter ? :-)
    (Og ja... Skal være til film.. Vil gjerne over 100"...)

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et budsjett på 10k, og skal klare å ha PJ og lerrett for den prisen tror jeg det blir vanskelig. Du skal jo eventuelt ha takfeste og HDMI kabel også, som også koster litt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skal se etter er en hjemmekino-projektor, altså en med 16:9 aspekt, og oppløsning på 1920x1080.
    En annen ting du skal være klar over er at projektorer uten optisk linseforskyvning må plasseres i en gitt høyde i forhold til lerretet. De fleste billige dlp-projektorer har en offset som tilsvarer at projektoren må henge (i takfeste) med linsen plassert alt fra 10 til 30 centimeter over øvre kanten på lerretet. Hvis dette ikke er noe problem, har du gasnke mye å velge blant i rimelig prisklasse. Noen du eventuelt kan kikke på; BenQ W1060, BenQ W1100, BenQ W1200, Optoma HD23, Epson TW3200. Sistnevnte har optisk linseforskyvning, og er mye mer fleksibel i forhold til plassering. På bruktmarkedet ville jeg sett etter BenQ W5000, Epson TW4400 og TW5500.
    Hvis du kan si noe om ønsket lerrets-størrelse, plasseringsmuligheter, og maks budsjett, så er det enklere å "dytte deg" i en bestemt retning. Når det gjelder lerret, så kjøp et med grå duk, da jeg antar rommet ditt ikke er sortmaskert? Når du passerer 100" blir kravet til lysstyrke stort. Ikke at de fleste projektorene ikke klarer større lerret med en gang, men du skal ha i tankene at lampen mister rundt 30 prosent av lysstyrken relativt fort.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Hvis du har et budsjett på 10k, og skal klare å ha PJ og lerrett for den prisen tror jeg det blir vanskelig. Du skal jo eventuelt ha takfeste og HDMI kabel også, som også koster litt.
    Nei, dette kommer utenom... :-)

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En annen ting du skal være klar over er at projektorer uten optisk linseforskyvning må plasseres i en gitt høyde i forhold til lerretet. De fleste billige dlp-projektorer har en offset som tilsvarer at projektoren må henge (i takfeste) med linsen plassert alt fra 10 til 30 centimeter over øvre kanten på lerretet.
    Jeg kan henge prosjektoren akkurat "hvor jeg vil".
    Hvis jeg forstår deg riktig, sier du at hvis linsen henger rundt 20cm ned ifra taket, vil lerretet begynne 30-50 cm ned ifra taket ?

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis du kan si noe om ønsket lerrets-størrelse, plasseringsmuligheter, og maks budsjett, så er det enklere å "dytte deg" i en bestemt retning. Når det gjelder lerret, så kjøp et med grå duk, da jeg antar rommet ditt ikke er sortmaskert? Når du passerer 100" blir kravet til lysstyrke stort. Ikke at de fleste projektorene ikke klarer større lerret med en gang, men du skal ha i tankene at lampen mister rundt 30 prosent av lysstyrken relativt fort.
    Nå har jeg vel ikke sett film på prosjektor på mange år, og husker ikke lerret-størrelsen sånn i farta, så kan hende jeg overdriver veldig... Men siden rommets størrelse gir meg mye og velge i, og jeg har liksom hengt meg opp i 100". Men det kan godt hende størrelser under det er mer enn store nok for meg. De aktuelle rommene er 6,8m lange, så jeg kan egentlig plassere "sitteavstanden" litt hvor jeg vil også.

Det eneste jeg husker, var at prosjektoren han hadde på den tiden, og dette er flere år siden, ikke kostet all verden - og jeg var allikevel fornøyd med kvaliteten. Derfor jeg tror at et budsjett på 10.000 er "nok" for meg. Men jeg har tatt feil mange ganger før jeg! :-p

Når du sier sortmaskert snakker vi om vegger og tak..? Og da er svaret nei, det kommer ikke til å være noe "batcave". :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 tommer lerret gir en bildebredde på 220 centimeter. 106 tommer gir ca 235 centimeter. Noe særlig over dette bør du kanskje unngå, om du ikke vil øke budsjettet betraktelig?

Virker som om det er fleksibelt i forhold til plassering, og det gjør jo valgmulighetene større for deg.
    Angående rommet, så gå uansett for et lerret med grå duk, da dette vil være mye mindre følsom for lys-refleksjonene rommet avgir. Du får litt lavere lysintensitet i hvitt, men vinner enormt på sortnivå og opplevd bildedynamikk (kontrast)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende det holder med mindre enn 100". Jeg skal sette opp noe som kan illustrere størrelsen når den tid kommer, slik at jeg ser litt hvor stort 100" (eller mindre) faktisk er på veggen og i rommet. :-)

Det er veldig fleksibelt hvis det å henge i tak ikke er noe problem.
    Grå duk vil fungere fint selv hvis veggene skulle være hvite ? (Ikke at jeg helt vet det enda.)

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Det kan godt hende det holder med mindre enn 100". Jeg skal sette opp noe som kan illustrere størrelsen når den tid kommer, slik at jeg ser litt hvor stort 100" (eller mindre) faktisk er på veggen og i rommet. :-)

Det er veldig fleksibelt hvis det å henge i tak ikke er noe problem.
    Grå duk vil fungere fint selv hvis veggene skulle være hvite ? (Ikke at jeg helt vet det enda.)
    med hvite vegger er det enda større grunn til å velge grå duk. Jeg ville ikke vurdert hvit duk uten sortmaskerte ikke reflekterende vegger/tak, og selv da er grå duk et godt valg hvis man ikke har alt for stort lerret.

ikke velg hvite vegger. Det er ikke smart. prøv og få til mørke vegger med minst mulig refleksjon. matt maling isteden for blank foreksempel.

Når det gjelder størrelse på lerret så er min erfaring, jo større jo bedre gitt at projektoren leverer nok lysstyrke. På en 55" plasma er kino følelsen ikke eksisterende. (min mening)

Jeg ville ikke gått noe under 100" og jeg tror at de fleste projektorer rundt 10000 klarer det fint.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •