Anbefaling av prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av prosjektor

Skal endelig i gang med mitt første kinorom, da huskjøp muligjør dette..

I den forbindelse ser jeg etter litt råd og tips. Har null peiling på prosjektore og lerret, så jeg kunne trengt noen anbefalinger. Ser helst at prosjektoren ikke koster mer enn 10-15k, og et grått rammelerret i billigklassen skulle være greit. Ønsket bildestørrelse er 125-150" (rommet er vel enn 6x4m, med lerret på ene 4m veggen).

Noen som har noen prosjektorer/lerret å anbefale? Har sett på Epson EH-TW6000, men ser denne får litt tyn for et dårlig sortnivå. Rommet jeg skal ha det i er bra lystett, men har lyse vegger og hvitt tak.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Projektorer som klarer å produsere nok lys til såpass store lerret, og likevel opprettholde god bildedynamikk (lysstyrke og sortnivå), vokser ikke på trær. Du må nok tidoble budsjettet i så tilfellet.

Innenfor budsjettet du antyder, så er nok kanskje TW6000 noe av det bedre du kan velge, men du bør nok redusere lerrets-størrelsen (holde deg under 120"), med mindre du går for sortmaskert rom, og hvitt lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver selv å vurderer TW6000, men er det såå håpløs på sortnivået? Er det ingenting man kan gjøre med dette? Kalibrering etc?

Projektoren er midt i blinken for meg prismessig, men om sortnivået er så ræv som det sies, vil det nok synes i min 100% lyskontrollerte kino..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste projektorene i prisklassen rundt 10K har en grunnkontrast i området rundt 1000:1. Kontrast ut over dette, oppnås gjerne ved hjelp av en dynamisk iris. For at den dynamisk iris ikke skal oppleves slitsom, er arbeidsområdet gjerne noe begrenset, og de lukker som regel bare helt ned ved vedvarende (flere sekunder) sort bilde. Dette opplever en jo ikke i filmsammenheng, for det er er forholdsvis lite interessant å se på vedvarende "sort" lerret. Så fort det finnes bildeinformasjon tilgjengelig, så åpner irisen en god del, og dermed løftes også lysstyrken i mørke områder. Den tilgjengelige kontrasten i en og samme frame vil aldri overstige 1000:1.

Hvor "godt" eller "dårlig" en opplever sortnivået er avhengig av mange faktorer, og personlige preferanser er en av disse.
    Det er ikke noe problem å få de mørke områdene til å se helt sorte ut heller, det er bare å sette på lys på veggen bak lerretet, på en slik måte at det bare lyser opp veggen. Det må altså ikke være så mye lys att det tar fokuset fra lerretet, og det må heller ikke være så mye lys at det reflekteres til resten av rommet (for da havner det også på selve lerretet).

Sjekk bare disse klippene, så ser du hvor enkelt det er å lure øynene til å oppleve lysegrått som svært mørkt. Omgivelsene har avgjørende betydning for hvor mørkt du vil oppleve sortnivået.
    Shady Optical Illusion 2: Crazy Diamonds - YouTube

Shady Optical Illusion 6 - YouTube

Shady Optical Illusion 7 - YouTube

Med andre ord, med lys grå bakvegg, lyssatt forsiktig med D65 lampe(r), vil gi deg enormt bra sortnivå fra TW6000. I min 100% sortmaskerte hjemmekino derimot, vil sortnivået stinke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    De aller fleste projektorene i prisklassen rundt 10K har en grunnkontrast i området rundt 1000:1. Kontrast ut over dette, oppnås gjerne ved hjelp av en dynamisk iris. For at den dynamisk iris ikke skal oppleves slitsom, er arbeidsområdet gjerne noe begrenset, og de lukker som regel bare helt ned ved vedvarende (flere sekunder) sort bilde. Dette opplever en jo ikke i filmsammenheng, for det er er forholdsvis lite interessant å se på vedvarende "sort" lerret. Så fort det finnes bildeinformasjon tilgjengelig, så åpner irisen en god del, og dermed løftes også lysstyrken i mørke områder. Den tilgjengelige kontrasten i en og samme frame vil aldri overstige 1000:1.

Hvor "godt" eller "dårlig" en opplever sortnivået er avhengig av mange faktorer, og personlige preferanser er en av disse.
    Det er ikke noe problem å få de mørke områdene til å se helt sorte ut heller, det er bare å sette på lys på veggen bak lerretet, på en slik måte at det bare lyser opp veggen. Det må altså ikke være så mye lys att det tar fokuset fra lerretet, og det må heller ikke være så mye lys at det reflekteres til resten av rommet (for da havner det også på selve lerretet).

Sjekk bare disse klippene, så ser du hvor enkelt det er å lure øynene til å oppleve lysegrått som svært mørkt. Omgivelsene har avgjørende betydning for hvor mørkt du vil oppleve sortnivået.

Med andre ord, med lys grå bakvegg, lyssatt forsiktig med D65 lampe(r), vil gi deg enormt bra sortnivå fra TW6000. I min 100% sortmaskerte hjemmekino derimot, vil sortnivået stinke.
    glimrende post og forklarende klipp:-D
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode poster!

Kan godt gå ned i størrelse om det bedrer kvaliteten, en oppgradering fra dagens 50" blir det uansett..

Ser storebroren TW-9000 ligger en 8k over den jeg nevnte, er den såpass mye bedre at en nær dobling av pris er ok?

I så tilfelle blir det vel gjerne å lure kona å si den kosta 10 lapper.. :-p

Ang lerret, noen gode rammelerret i økonomiklassen å anbefale?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall innlegg Gorm! Det var noen smarte triks jeg skal benytte meg av!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av liestol
    Takker for gode poster!

Kan godt gå ned i størrelse om det bedrer kvaliteten, en oppgradering fra dagens 50" blir det uansett..

Ser storebroren TW-9000 ligger en 8k over den jeg nevnte, er den såpass mye bedre at en nær dobling av pris er ok?

I så tilfelle blir det vel gjerne å lure kona å si den kosta 10 lapper.. :-p

Ang lerret, noen gode rammelerret i økonomiklassen å anbefale?
    Grunnkontrasten i TW9000 er nærmere 8000:1, altså over 8 ganger høyere enn i TW6000. Kan man svelge mellomlegget, er den definitivt verd det. I tillegg til enormt mye bedre bildedynamikk, så har den også bedre optikk, og mye bedre plasserings-vennlighet (lens-shift). Interpolering har den også, for de som måtte være interessert i det. Den takler også større lerret, da den kan kjøres med full spenning på lampen uten å "ta livet av deg" med viftestøy.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utrolig interessante videoer, og absolutt noe å tenke på! Men hvis jeg skal gjennomføre dette hjemme selv, får jeg jo et problem med mitt DreamScreen-lerret som har beksvarte velour-kanter. Trikset er da også å velge et lerret som ikke har disse svarte kantene, evt. velge en mørkegrå velourkant i stedet for svart?
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør ikke noe om lerretet har sorte kanter, bare du får lyssatt med svakt lys på baksiden. I kinoen jeg kikket på, der dette var implementert, var det også sort velourkant rundt lerretet. Det ødela ikke "illusjonen".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det disse du tenkte på når du skrev D65?

GE/Philips ARTIFICIAL DAYLIGHT D65 Lamp (Color Assessment Cabinets-Standard Lamps)-INTEKE INSTRUMENT

Har du noen bilder av slike løsninger ferdig implementert i kinoer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for eksempel den ja, selv om jeg tror det blir i meste laget med lys. Det finnes, etter hva jeg har forstått, LED strimler med tilnærmet D65 lys, og da kan du jo dimme lyset. Lysstoffrør kan selvsagt også dimmes, men det er gjerne en veldig dyr affære.

Når det gjelder bilder, så vet jeg at jeg postet noe slikt en gang tidligere, men har ikke tid til å begynne å grave etter det akkurat nå. Her er et eksempel, dok uten bilde på lerretet. Du får likevel et inntrykk av hvor sort lerretet oppleves så fort det er litt svakt lys på baksiden

http://i98.photobucket.com/albums/l2...peLighting.jpg

Litt lite heldig løsning dette, i og med at fargen på bakveggen ikke er nøytralt grå.

EDIT: flere bilder

http://vanhurkman.com/wordpress/wp-c...7/NewSuite.jpg

http://i46.photobucket.com/albums/f1...g/DSCN2758.jpg

Her er også litt info om emnet "Ideal Viewing Environment":
    CinemaQuest, Inc.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for eksempel den ja, selv om jeg tror det blir i meste laget med lys. Det finnes, etter hva jeg har forstått, LED strimler med tilnærmet D65 lys, og da kan du jo dimme lyset. Lysstoffrør kan selvsagt også dimmes, men det er gjerne en veldig dyr affære.

Når det gjelder bilder, så vet jeg at jeg postet noe slikt en gang tidligere, men har ikke tid til å begynne å grave etter det akkurat nå. Her er et eksempel, dok uten bilde på lerretet. Du får likevel et inntrykk av hvor sort lerretet oppleves så fort det er litt svakt lys på baksiden

http://i98.photobucket.com/albums/l2...peLighting.jpg

Litt lite heldig løsning dette, i og med at fargen på bakveggen ikke er nøytralt grå.

EDIT: flere bilder

http://vanhurkman.com/wordpress/wp-c...7/NewSuite.jpg

http://i46.photobucket.com/albums/f1...g/DSCN2758.jpg

Her er også litt info om emnet "Ideal Viewing Environment":
    CinemaQuest, Inc.
    Og før alle går helt bananas på nettet for å finne den perfekte D65 lampa!Så husk at det i samme åndedrag snakkes MYE om hvor jæv.... lite "eksternt" lys som skal til får å påvirke kontrasten negativt.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Og før alle går helt bananas på nettet for å finne den perfekte D65 lampa!Så husk at det i samme åndedrag snakkes MYE om hvor jæv.... lite "eksternt" lys som skal til får å påvirke kontrasten negativt.
    Jepp, og effekten er nok også best hvis resten av rommet er sortmaskert slik at "jukselyset" ikke reflekteres som det du kaller "eksternt" lys.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knallbra innlegg Gorm! Har alltid lurt på dette med ambilight på Philips tvene
    Min tråd

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha
    Jepp, og effekten er nok også best hvis resten av rommet er sortmaskert slik at "jukselyset" ikke reflekteres som det du kaller "eksternt" lys.
    Helt klart. Dette er det viktig å skille på. Lyset må på ingen måte reflekteres av rommet, slik at det til slutt "vasker vekk" sortnivået på duken. Det er snakk om å lyssette veggen bak lerretet, gjerne bare noen ti-talls centimeter rundt lerretsrammen. Mer enn dette, og det vil kunne gi negativ effekt i stedet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off-topic spørsmål, men hvor viktig er det å sortlegge HELE rommet? I rommet mitt har jeg sortlagt hele gulvet og frontveggen, den fremste halvparten av tak og sidevegger. Ingen ting på bakvegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok at jeg går for en TW-9000, da lens shift virker genialt i forhold til montering..finnes det andre prosjektorer i denne prisklassen som kan matche TW-9000? Fortrinnsvis med lens shift.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Litt off-topic spørsmål, men hvor viktig er det å sortlegge HELE rommet? I rommet mitt har jeg sortlagt hele gulvet og frontveggen, den fremste halvparten av tak og sidevegger. Ingen ting på bakvegg.
    Vel, lyset reflekteres fra lerret, og fortsetter bakover i rommet, til det treffer noe som refleterer det fremover igjen. Sånn sett er det viktigere å maskere bakveggen enn frontveggen, men det er selvsagt litt avhengig av avstand mellom front og bakvegg. Jo kortere avstand, jo viktigere blir det å maskere der bak

Sitat Opprinnelig postet av liestol
    Blir nok at jeg går for en TW-9000, da lens shift virker genialt i forhold til montering..finnes det andre prosjektorer i denne prisklassen som kan matche TW-9000? Fortrinnsvis med lens shift.

Det gjør det så absolutt. Både HW30 fra Sony, og X30 fra JVC er kandidater du bør vurdere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Gorm, da skal jeg teste litt på å svartlegge deler av bakveggen også.

Ellers synes jeg jo at å svartlegge hele frontveggen var en veldig stor forbedring siden man da ikke har noe forstyrrende elementer i synsfeltet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •