Skal kjøpe projektor for ca 10000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe projektor for ca 10000

Har store planer om å kjøpe projektor som jeg skal bruke til ALT... Det vil si at jeg ikke har tv, så jeg trenger en som er forholdsvis lyssterk, men som samtidig ikke gir for dårlige bilder når det er mørkt og jeg spiller ps2, eller ser på film.

Og hvordan er det å bruke projektor til å se på TV?
    Må man da ha spesielle Tv-tunere o.l?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Velkommen til forumet.

Er du avhengig av å se 4:3 formatet i full bredde? 16:9 pj'er lager en sort stripe på begge sider når de viser 4:3, akkurat som 4:3 pj'er viser sort stripe over og under når de viser 16:9 formatet.

Hvilken romstørrelse har du?

Sitteavstand til lerret og takhøyde?

Som TV-tuner kan du bruk en VHS spiller, best da er s-vhs som gir ut bedre signaler til pj'n enn vanlig VHS som bruker kompositt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du kan bruke satellittuner/dekoder dersom du har det,og ikke har behov for VHS.Personlig hadde jeg kjøpt 4:3 dersom du skal bruke den mye til Tv.Spørsmålet er jo hvor lenge det er til tvsendingene kommer i 16:9,så valget er ikke akkurat enkelt. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar angående Tv-tuner da jeg ikke var sikker på hvordan ble gjort.

Rommet som jeg skal ha den i er 4.2 meter bredt og 4.1 meter langt, så sitteavstand blir vel da rundt 3.3-3.5 meter unna lerretet, og takhøyde er 2.45

Og de aller fleste tv-sendinger er jo allerede i 16:9, ihvertfall filmer og serier som blir vist på de norske kanalene opplever jeg veldig mange ganger at går ut av bildet på den urgamle 4:3 tv'en jeg har som snart er gåen.-... Så jeg antar at det er stupid å ikke kjøpen en 16:9 projektor.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida.. Jeg planlegger selv å handle inn 16:9 pj (engang :roll: ). Mange velger 16:9 tv, man kan sammenligne valget av 16:9 tv med valget av projektor.

En budsjett 16:9 pj som kommer denne høsten er BenQ PE5120. Vi vet dog ikke hva slags ytelse denne saken får, men forventningene er der :wink:

Mvh

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av topdoubler
    Rommet som jeg skal ha den i er 4.2 meter bredt og 4.1 meter langt, så sitteavstand blir vel da rundt 3.3-3.5 meter unna lerretet, og takhøyde er 2.45

Så jeg antar at det er stupid å ikke kjøpen en 16:9 projektor.
    Sitte avstande tilsier at du kan ha et lerret på 180 eller 200. Takhøyden er bra. På grunn av lengden er det noen av pj'ene som kanskje vil ha problemer med å lage et stort nok bilde. Se kalkulator for dette her: http://www.projectorcentral.com/proj...m?part_id=2274 Eks.: Som du ser gir BenQ PB6100 et bilde på 180 ved avstand 3,8 meter (må ha noe plass bak til varmluft). Nye PE5120 og PB6200 gir deg et 200 bilde på samme avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de aller fleste tv-sendinger er jo allerede i 16:9, ihvertfall filmer og serier som blir vist på de norske kanalene opplever jeg veldig mange ganger at går ut av bildet på den urgamle 4:3 tv'en jeg har som snart er gåen.-...
    Har bare sett at noen filmer på Nrk2 er sendt i 16:9.De fleste nyere seriene er vel spilt inn i 16:9,men de er vel letterbokset på de fleste kanaler.Har sett at noen har nevnt at etter 2006 skal alle sende 16:9,men dette er vel ikke bekreftet.Har ikke filmkanalene,og der sender de vel mer i ekte 16:9.
    Så jeg antar at det er stupid å ikke kjøpen en 16:9 projektor.
    Glem ikke at 4:3 PJ ikke har noen problem med 16:9 :wink:,men min neste Pj nok en 16:9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •