Epson - BenQ - Mitsubishi 2D eller 3D.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson - BenQ - Mitsubishi 2D eller 3D.

Jeg er førstegangskjøper, og har etterhvert justert mitt budsjett til rundt 16 - 17.000 for projektor og lerret

Men etter å ha lest her inne, så har jeg skjønt at det er mange som for meg virker kjøpt og betalt av produsenter når de anbefaler projektorer.

Det ble meg opplyst om at Epson sine 2D projektorer ikke er å få tak i lenger, bortsett fra TW3200. Men finner både TW4400 og TW3600...

Har sett at mange er såpass ærlige at de sier at 3D via projektor ikke gir den samme følelsen som det er på kino, og at 3D projektorene er dårlige på 2D igjen...

En som er førstegangskjøper og vil kun ha et godt råd om hvilken projektor han skal ha til en gitt prisklasse føler jeg blir litt overkjørt av de som er kjøpt og betalt av sine leverandører her inne...

Så jeg spør om hvilket lerret og projektor som leverer et meget godt 2D til en 100% mørk kjellerom på 25 m2 med ønske om et lerret på rundt 120"..

Håper noen kan gi meg et korrekt svar som jeg ikke vil angre på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balieng
    Jeg er førstegangskjøper, og har etterhvert justert mitt budsjett til rundt 16 - 17.000 for projektor og lerret

Men etter å ha lest her inne, så har jeg skjønt at det er mange som for meg virker kjøpt og betalt av produsenter når de anbefaler projektorer.

Det ble meg opplyst om at Epson sine 2D projektorer ikke er å få tak i lenger, bortsett fra TW3200. Men finner både TW4400 og TW3600...

Har sett at mange er såpass ærlige at de sier at 3D via projektor ikke gir den samme følelsen som det er på kino, og at 3D projektorene er dårlige på 2D igjen...

En som er førstegangskjøper og vil kun ha et godt råd om hvilken projektor han skal ha til en gitt prisklasse føler jeg blir litt overkjørt av de som er kjøpt og betalt av sine leverandører her inne...

Så jeg spør om hvilket lerret og projektor som leverer et meget godt 2D til en 100% mørk kjellerom på 25 m2 med ønske om et lerret på rundt 120"..

Jeg og sikker mange andre har gjennom mange år hatt god hjelp her inne av andre erfarne brukere når det gjelder tips og råd, om alt fra hvilke projektorer som passer til vårt bruk til hvordan få det meste ut av de når de først henger i taket og hva gjøre når ting ikke funker. Men jeg har ingen oppfartning av at noen er kjøpt og betalt. Har hengt med i noen år.

Jeg synes folk får ærlige svar.

Angående 3D... Det man ikke får ved 3D på projektor hjemme er størrelsen på lerretet. Det man derimot får er ofte bedre 3D, skarpere, mer lys i bildet og langt mindre slitsomt å se. Mine 3D erfaringer fra kinosalen har alle vært fra middelmådige til dårlig sett i forhold til hva jeg får med projektoren hjemme.

Og så blir jeg litt forvirret når noen snakker om 3D projektorer som om de ikke også viser god 2D. Har du ikke gode 2D egenskaper så er det begrensa hvor god 3D'n blir. Det er tross alt samme billedbrikke, samme optikk enten man viser fra 3D eller 2D på den Jeg deler ikke den oppfartningen at projektorer som viser 3D er dårlige på 2D. Det er tull i mine øyne - bokstavlig talt. Bortsett fra i det rimeligste prissegmentet så kommer nok alle nye projektorer med 3D, akkurat som TV'ene.

Og så får du kanskje poste navn på de du ikke vil ha råd av? Påstanden om kjøpt og betalt sånn ut i luften er litt lumpent uten gi folk sjansen til å svare på beskyldningene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ikke vært medlem så lenge på dette forumet men føler at jeg har fått veldig god og ærlig hjelp av folk her inne. Hadde egentlig bestemt meg for en optoma hd33 men etter å ha lest og fått svar her inne på forumet falt valget på Epson TW6000 og angrer ikke på det.

Når det gjelder hva folk mener er dårlig/god 2D/3D så har folk forskjellige meninger akuratt som diskusjonen om Playstation3 eller Xbox 360 er best.
    Og en annen ting er jo om hva de har prøvd/er vandt med av projektorer.
    Jeg som også er førstegangskjøper og kjøpte meg TW6000 er kjempefornøyd med bilde. Både 2D/3D sortnivå og kontrast. Men for en projektorguru her på forumet kan den sikkert ikke sammenlinges med masse annet som han har prøvd/sett. Kan bare anbefale deg og få en demo av projektoren du har lyst på for å få et inntrykk på hvordan den er

Når det gjelder 3d så syntest jeg den er bedre hjemme en på kino.

Når det gjelder hvilken du bør velge har jeg ikke erfaring nok til å gi deg noe svar på det, men skal du ha 3d tror jeg epson gir best bilde i din prisklasse.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En som er førstegangskjøper og vil kun ha et godt råd om hvilken projektor han skal ha til en gitt prisklasse føler jeg blir litt overkjørt av de som er kjøpt og betalt av sine leverandører her inne....

Kan du utdype disse tildels merkelige påstandene? Den siste interesserer meg mest, for den første ser jeg egentlig bare som manglende erfaring med nyere projektorer? Det er jo tydelig at du har en eller annen agenda i spørsmålsstillingen din? Vi skal ha en åpen debatt på AVforum. Når du blant annet insinuerer at brukere av forumet har agenda i forhold til hva de anbefaler av projektorer, så er det i høyeste grad interessant å vite hvem, og på hvilket grunnlag du kommer med disse påstandene? Ikke meningen å gå til angrep her, er bare lite interessert i å være med å drifte et forum der brukerne ikke kan stole på hverandre. Regner med at det er en gjengs oppfatning, og at alle foretrekker av det spilles med åpne kort.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kan du utdype disse tildels merkelige påstandene? Den siste interesserer meg mest, for den første ser jeg egentlig bare som manglende erfaring med nyere projektorer? Det er jo tydelig at du har en eller annen agenda i spørsmålsstillingen din? Vi skal ha en åpen debatt på AVforum. Når du blant annet insinuerer at brukere av forumet har agenda i forhold til hva de anbefaler av projektorer, så er det i høyeste grad interessant å vite hvem, og på hvilket grunnlag du kommer med disse påstandene? Ikke meningen å gå til angrep her, er bare lite interessert i å være med å drifte et forum der brukerne ikke kan stole på hverandre. Regner med at det er en gjengs oppfatning, og at alle foretrekker av det spilles med åpne kort.

Jeg er som sagt førstegangskjøper, og har sittet i flere dager nu og lest her inne... Har ikke mye peiling, men prøver å lese meg frem til rette projektor.
    Har blitt anbefalt av en bekjent at Epson var et meget bra merke, og mange her inne skriver at 3D via projektor ikke er bra....

Når jeg har sittet og lest hva andre skriver så var det noen som beskrev produkter og anbefalinger på en slik måte at for meg hvirket det at det var selgere som jobber for for et merke...

Dette er et problem i mange forumer, men har ikke sett mye av det her inne... Må også få komme med ros til de fleste her inne for gode tilbakemeldinger og gode innlegg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK

Når det gjelder din bekjente som anbefaler Epson (du nevnte bla TW3600 og TW4400), så må jeg si at det ikke nødvendigvis en en god match i oppsettet ditt. Du skriver at du ønsker 120" bilde, og forrige generasjon Epson-projektorer vil slite med såpass stor bildeflate. Den nyere TW6000 vil klare det fint, men da med dårligere sortnivå, og noe mer viftestøy. Rimelige projektorer, med bra sortnivå, og høy nok lysstyrke til et 120" lerret vokser ikke akkurat på trær. En slik kombinasjon er vanskelig å få til, og derfor koster gjerne projektorene med såpass egenskaper noe mer (ala Epson TW9000, Sony HW30 og JVC X30)

Hvilke egenskaper setter du mest pris på selv? Det er lettere å anbefale projektor om vi vet litt om hva du prioriterer, eller hva du nødvendigvis ikke prioriterer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK

Når det gjelder din bekjente som anbefaler Epson (du nevnte bla TW3600 og TW4400), så må jeg si at det ikke nødvendigvis en en god match i oppsettet ditt. Du skriver at du ønsker 120" bilde, og forrige generasjon Epson-projektorer vil slite med såpass stor bildeflate. Den nyere TW6000 vil klare det fint, men da med dårligere sortnivå, og noe mer viftestøy. Rimelige projektorer, med bra sortnivå, og høy nok lysstyrke til et 120" lerret vokser ikke akkurat på trær. En slik kombinasjon er vanskelig å få til, og derfor koster gjerne projektorene med såpass egenskaper noe mer (ala Epson TW9000, Sony HW30 og JVC X30)

Hvilke egenskaper setter du mest pris på selv? Det er lettere å anbefale projektor om vi vet litt om hva du prioriterer, eller hva du nødvendigvis ikke prioriterer.

Takker for innspill her, og har etter at flere timer hos Soundgarden i Trondheim og Hi-Fi klubben, hvor jeg har fått sett på en del projektorer funnet ut at lerret blir nedjustert til 106"

Når det gjelder projektor, så likte jeg veldig godt Mitsubishi HC4000 veldigt godt. Var også å fikk testet Optoma HD33, men her fikk de ikke inn 3D. Skal tilbake på mandagen å se .

Men nu lurer jeg på om Hc4000 og TW6000 er like gode i 2D, for nysgjerrigheten på 3D er der ( mine barn vil jo selvsagt ha 3D)

Lerrete som jeg har funnet er grå
    GRANDVIEW 16:9 ramme 234cm - 106" GREY - Ramme - Lerret - Projektor og Tilbehør

Håper på svar

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel hverken rart eller uhørt at det kan stilles spørsmål ved integriteten til enkelte i ett forum som dette. Din egen for eksempel, da du jo tross alt reviewer projektorer for AV-shop og således trolig er lønnet av dem. Er du oppriktig når du annser dette spørsmålet som merkelig? Jeg synes det er helt naturlig. Det gjør ikke at jeg ikke verdsetter anbefalingene dine, men at jeg benytter flere forum for å undersøke før jeg kjøper, i tillegg til dette. AVS Forum for eksempel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er derfor det er viktig å stille spørsmål direkte, fremfor å komme med insinuasjoner mot "alle".

Nå blir dette off-topic, men håper trådstarter aksepterer dette?
    Bare så det er nevnt (igjen); jeg har aldri testet projektorer for AVshop. Derimot har jeg et firma, der jeg kalibrerer alt av projektorer og display, både for forbrukere og kommersielle aktører. Skal ikke legge skjul på at AVshop er min desidert største kunde, der jeg kalibrerer projektorer for deres kunder, og fakturerer AVshop per time.
    Når det gjelder testing, så har jeg derimot testet projektorer for Hjemmekino i mange år. Etter at jeg avbrøt samarbeidet med Hjemmekino, så har jeg hatt ambisjoner om å fortsette å testet projektorer, og legge dem vederlagsfritt ut på AVforum. Så langt har det blitt med en enkelt test, og "tidsklemma" er skylden i det. Er jo en gang slik at det til tider er vanskelig å motivere seg selv til å nedprioritere betalt arbeid, for å jobbe dugnad. Når det er sagt, er fortsatt intensjonen å teste projektorer for AVforum. Sitter her med en X30 som er "long overdue".
    Jeg kalibrerer også projektorer for bladet Lyd og Bilde, og således bidrar til testene der, sammen med Lasse Svendsen. Jeg kalibrerer altså projektorene, og lager en "kalibrerings-oppsummering", mens Lasse Svendsen skriver selve testen.

Summen av alt dette, gjør at jeg årlig kalibrerer mange hundre projektorer, og det gir unik erfaring med alt av projektorer. Selv på verdensbasis, er dette et betydelig antall, og det er vel kanskje også grunnen til at jeg blir hørt hos produsentene. Det hjelper selvsagt også å være level II sertifisert både via ISF og THX.
    Man kan selvsagt bruke en del av dette mot meg, men selv har jeg helt ren samvittighet, for jeg har aldri hatt noen som helst kommersiell interesse av å anbefale det ene fremfor det andre. Passer også konstant på å "ha ryggen fri" i forhold til å være en uavhengig aktør, og har takket nei til flere tilbud som ville ødelagt dette. Av samme grunn er jeg (og de andre admin og moderatorer) veldig opptatt av at AVforum skal være en nøytralt og uavhengig forum.

Håper dette kan bidra til å "avmystifisere" litt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha prosjektor til dagligstue med hvite vegger.
    Har inntrykk av at en modell fra epson eller Mitsubishi skulle funke bra.

Vet dere om noe sted i Trondheim hvor man kan få se dem i aksjon?
    Vet Elkjøp har epson,
    Soundgarden har mitsubishi

fler?

budsjett: 10 000,-

Epson TW6000 3D går for 10 500,
    Mitsubishi HC4000 2D for 10 000,-

Jeg også er i tvil om 2D eller 3D i denne prisklassen..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •