Projektor for førstegangskjøper

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor for førstegangskjøper

Hei

Mitt første innlegg på avforum

Jeg trenger litt hjelp!

Kinorommet er nå stort sett ferdig og jeg må få kjøpt inn projektor og lerret.
    Jeg hadde i første omgang tenkt meg en pris på rundt 15.000 +/- for projektoren + 3-4 tusen til et 100" rammelerret.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe en forholdsvis rimelig projektor og heller oppgradere etter hvert som behovet melder seg. Regner jo med at det vil skje mye utvikling på projektorfronten fremover..
    Men etter å ha lest diverse anmeldelser av f.eks Epson TW9000, så frister det heller å gå direkte til en meget bra projektor. Ikke egentlig pengene det står på, men vil helst unngå at det lukter litt svidd i lommeboka. Er jo godt mulig jeg blir knallfornøyd med en projektor til 10-15 lapper..

Problemet er at jeg aner ikke hvor kresen jeg er på projektor og hva som er godt nok for meg. Jeg har idag en Pioneer PDP-508LX som jeg er veldig fornøyd med. Hadde jeg fått et slikt bilde levert av en projektor hadde jeg nok garantert blitt fornøyd. Tror jeg..
    Et godt sortnivå tror jeg da er viktig for meg.

Men så var det jo dette med fargen på veggen og taket som jeg ser mange nevner. Veggene er idag skandinavisk lys (brun beige aktig farge), takmaling med 02 glans. Malingen som er brukt skal være veldig matt og håper på at det ikke vil bli for mye gjennskinn. For evnt male på nytt hvis dette ikke er godt nok...
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1331036558

Hvis noen av dere med har mulighet til å komme med en anbefaling til meg til det rommet jeg har forklart her så hadde dere hjulpet meg stort! Prisklasse 15-25.000 til projektoren og evnt et passende rammelerret.

3d er vel ingen "må ha", men heller kjekt å ha. For meg virker det som om man ikke finner en god projektor som ikke har 3d idag?'

Legger også ved skisse av rommet. I taket har jeg lagt opp boks til HDMI og strøm til projektoren. Ser at jeg muligens må flytte projektoren litt vekk fra disse punktene for å få den i senter og også lengre bak for å kunne få 100" størrelse. Jeg blir vel nødt til å ha en projektor som har vertikal tilt siden projektoren er takmontert?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med første innlegg! Et meget smakfult rom du har fått deg, det er i allefall sikkert. Angående projektor og lerret så er det egentlig alt ettersom hvor kresen du er. Med de fargene du har valgt vil det alltid være refleksjoner i vegger og tak. Det kommer du vel ikke unna, men med god lyskontroll så blir det ganske bra uansett, og i og med at det er matt maling vil det sikkert gi et tilfredstillende resultat. Det går fint å kose seg i et lyst rom, men det vil alltid kunne bli bedre. Sånn er det jo med alt. Det vil alltid kunne bli enda bedre! Det er jo det som er litt morro med denne hobbyen også. Å evt. male om rommet senere er jo en relativt smal sak.

Valg av projektor er jo avhengig av hva du ønsker deg, men jeg vil råde deg til å i allefall kjøpe deg et godt lerret da det er det som reflekterer lyset tilbake til deg når du ser på film. Dårlig lerret kan sammenliknes med å printe ut et flott foto på A4 ark istedet for fotopapir. Ser du sammenhengen?

Jeg skal ikke si noe om hvilken projektor som vil passe deg best, men i den prisklassen du sikter til skal du helt sikkert klare å finne deg noe som tilfredstiller kravene dine for fine filmkvelder. Lykke til i allefall!

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser AVShop har JVC D-ILA X30 ute nå til ca 23000,- et godt kjøp etter min mening da, men det bør du avgjøre selv. Stikk innom dem på Alnabru om du har muligheten.
    AVshop.no / JVC DLA-X30B D-ILA Projektor Full-HD 3D Sort
    Jeg har jo PJ selv så er jo selvsagt partisk her, ta mine ord for det, det er. 8)
    Hvis 3D er kun en bonus og sortnivå med mye detaljer betyr mye vil dette være en meget god PJ. Hvis du har god lyskontroll og grått lerret tror jeg at dette kan fungere godt i ditt rom allikevel. Mulighet for å sette opp noen mørke/sorte gardiner på siden av lerretet som dras ut når projektoren er i bruk?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister veldig med den JVC projektoren ja, men vurderer også Sony HW30. Tror jeg slår i fra meg Epson TW9000 pj'en, da støynivået muligens er noe høyt samtidig som den rykte på seg for å ha et noe høyt inputlag i forhold til andre pj. Noe som ikke er så greit ved PC eller PS3 gaming.

Men skulle noen høre rykte om en brukt TW4400,TW5500 eller tilsvarende til en grei pris, så tror jeg ikke jeg sier nei til å kjøpe den. Men foreløbig ikke funnet noe på diverse bruktforum.

Har nå snart 2 uker igjen på jobb, så jeg har forsåvidt en del dager igjen på å bestemme meg, men jeg vil prøve ha alt klart til dagen jeg kommer hjem. Friperioden skal ikke brukes til å lete etter utstyr. Det skal brukes til installasjon og testing

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig rom du har fått deg!
    Eg har ije PJ sjølv pr. i dag, men skal kjøpa før påske, så er litt i same situasjon som deg. Dei eg ser som mest fristande er Sony (30 noko) og Epson TW9000/6000. Sjølv heller eg litt mot 6000 fordi den er ein del billegare, trur, berre trur, den er ganske passande lysare rom, og så ser det ut som folk her inne er fornøyd med den.

Når det gjeld glans og gjenskinn, så trur eg den spegelen din vil reflektera langt meir lys enn ein 02glans vegg...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komlo, det er ikke et speil men musikkrommet mitt Men skjønner godt at du trodde det ser ut som et speil, da det er samme farger og samme type sofa hehe. Dette var egentlig et stort rom på ca 28m2, men delte det i 3 mindre rom for å dyrke mine 2 hobbyer. Ett rom for kino, ett for musikkstudio og ei lita bu for innspilling av vokal.
    Mangler foreløbig 2 dører for å gjøre rommene helt ferdig, men de er i bestilling

Se vedlagte bilder, så skjønner du
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1331424164
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1331424164

Merk at hvitbalansen på bildene er noe forskjellig. Ser jo ut som 2 forskjellige rom hehe

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har pm

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, då vil eg, litt flau, sei to meget flotte rom du har

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ikke noe å være flau for. Det ser virkelig ut som et speilbilde. Hjelper nok når jeg får inn døra

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er projektor endelig bestilt!
    Valget falt på Sony HW30 med full kalibrering sammen med DreamScreen V2 DynaGrey og Brightwhite 92", 7,5m HDMI og Chief universaloppheng.
    Jeg tror dette kan bli veldig bra, men jeg er litt spent på om rommet mitt muligens er for lyst og har jeg får litt for mye refleksjoner.
    Men jeg får bare prøve og se, så får jeg heller male eller finne på noe annet lurt hvis det skulle bli for ille.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Jeg tipper du blir kjempefornøyd. Kos deg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •