DNP Supernova + Side stående Sony HW15???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DNP Supernova + Side stående Sony HW15???

Har en kompis som vurdere å kjøpe stort TV, men jeg prøver å overtale han til å fortsette med PJ(størst er best :-) ). Grunnen for å bytte ut PJ til fordel for TV er at han flytter, og der han flytter inn, blir det mye lys/vinduer som ikke blir 100% dekket til(det blir lys tette lameller).
    Så da har jeg kommet med et forslag på DNP Supernova Core 16:9 203cm (92") lerretet.
    Med det så lurer jeg på om det går med hans PJ som er Sony VPL-HW15. Og om det har mulighet for å stå på siden som vist på vedlegget. Da det går vindu ifra gulv til nesten tak.
    PJ kan stå på en hylle eller tak feste.

Vedlegg

Hva mener dere?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok ikke fungere særlig godt. Plassering av projektoren er kritisk når man benytter denne typen lerret.

DNP skriver dette i manualen:

Planning projector location
    The projector can be positioned freely on a vertical centerline, perpendicular to the screen, up to 5% above or 5% below the image area. Projection distance must be based on the manufacturer’s specifications for the exact model and lens choice.

Gorm har nok eksperimentert litt mer dette siden han har et slik lerret, og kan sikkert fortelle mer.

Sitat Opprinnelig postet av zx300
    Har en kompis som vurdere å kjøpe stort TV, men jeg prøver å overtale han til å fortsette med PJ(størst er best :-) ). Grunnen for å bytte ut PJ til fordel for TV er at han flytter, og der han flytter inn, blir det mye lys/vinduer som ikke blir 100% dekket til(det blir lys tette lameller).
    Så da har jeg kommet med et forslag på DNP Supernova Core 16:9 203cm (92") lerretet.
    Med det så lurer jeg på om det går med hans PJ som er Sony VPL-HW15. Og om det har mulighet for å stå på siden som vist på vedlegget. Da det går vindu ifra gulv til nesten tak.
    PJ kan stå på en hylle eller tak feste.

Hva mener dere?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil faktisk fungere helt topp!
    Dette må være skrivefeil på DNP sin hjemmeside. Lerretet er nemlig svært kritisk i forhold til vertikal plassering, mens horisontal plassering/innsynsvinkel er nærmest "uendelig".
    Hadde en kar innom her hjemme som lurte på samme sak som trådstarter, og vi testet med en TW9000 med maksimal sideveis lens-shift, og betraktningsvinkel fra samme side som projektoren var plassert (altså worst-case scenario), og det var null problem. Det var ikke visuelt avvik i lysstyrke fra den ene enden av lerretet til den andre.
    Har også fått bekreftet dette via Supernova-en som henger i demo hos AVshop, så dette er ikke en unik "feil" på mitt lerret.

Vertikalt derimot, er det sånn at projektoren som henger i taket gir meg vesentlig mørkere nedre del på lerretet, som er umulig å ikke legge merke til. Setter jeg projektoren på hyllen litt lavere ned på veggen, slik at vinkelen på lyset inn på lerretet ikke er så bratt, så er uniformiteten veldig bra.

Ved nærmere ettertanke er det liten tvil om at beskrivelsen på hjemmesiden til DNP er feil, for den er jo direkte motstridende med hva lerretet er konstruert for. Det er laget for å undertrykke lys som kommer ovenfra, og da sier det seg selv at det ikke er likegyldig ved vertikal kastevinkel fra projektoren. Du husker sikkert også hvor god horisontal innsynsvinkel det var på disse lerretene på Epson sin stand på IFA Ak, mens den vertikale var mye mer kritisk.

Du må gjerne komme innom meg for å få bekreftet dette.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kanskje litt offtopic men tror ikke DNP har skrevet feil.
    Slik jeg tolker det mener de at du kan plasere projektoren fritt i høyde men max 5% over eller under bilde topp eller bunn. 5% er jo ikke veldig mye, f.eks hvis en har et lerret med 100cm bildehøyde er det jo ikke mer enn skarve 5cm over bildetopp eller under bildebunn.
    Nå har jeg ikke mulighet til å teste denne teorien. Hvor langt over bildetopp på lerretet henger projektoren i taket hos deg Gorm ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det uansett en fin oppklaring fra Gorm.

Når det gjelder vertikal plassering, vet jeg med sikkerhet at man må være nøye, slik at man får noenlunde grei lysuniformitet fra sitteposisjon.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Funk
    Blir kanskje litt offtopic men tror ikke DNP har skrevet feil.
    Slik jeg tolker det mener de at du kan plasere projektoren fritt i høyde men max 5% over eller under bilde topp eller bunn. 5% er jo ikke veldig mye, f.eks hvis en har et lerret med 100cm bildehøyde er det jo ikke mer enn skarve 5cm over bildetopp eller under bildebunn.
    Nå har jeg ikke mulighet til å teste denne teorien. Hvor langt over bildetopp på lerretet henger projektoren i taket hos deg Gorm ?

Den henger ikke over i det hele tatt. Projektoren er hele tiden innenfor lerrets-rammen.
    Det er vinkelen som er viktig her. Det vil si at om projektoren er plassert med f.eks 15 graders vinkel ovenfra (sett fra senter i bildet), ja så må "tilskuer" være plassert slik at lyset kastes tilbake i rett vinkel, det vil si da 15 grader i underkant av senter. Økes det til 30 grader, jo så må tilskuer plasseres med hode ca 30 grader under senter, osv. Slik jeg har projektoren plassert nå, så er den plassert like høyt over midtpunktet i lerretet, som hodet mitt er plassert under samme midtpunkt. Da er lysuniformiteten veldig bra. Hever jeg projektoren til ca kant-i-kant med ovre kant på lerretet, så må jeg lene reclineren så langt tilbake, at hodet mitt havner nær bunnen av lerretet før uniformiteten er skikkelig bra ingen. Sitter jeg som normalt, med hodet litt under sent i lerretet, blir nedre del av lerretet synlig mye mørkere enn resten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den henger ikke over i det hele tatt. Projektoren er hele tiden innenfor lerrets-rammen.
    Det er vinkelen som er viktig her. Det vil si at om projektoren er plassert med f.eks 15 graders vinkel ovenfra (sett fra senter i bildet), ja så må "tilskuer" være plassert slik at lyset kastes tilbake i rett vinkel, det vil si da 15 grader i underkant av senter. Økes det til 30 grader, jo så må tilskuer plasseres med hode ca 30 grader under senter, osv. Slik jeg har projektoren plassert nå, så er den plassert like høyt over midtpunktet i lerretet, som hodet mitt er plassert under samme midtpunkt. Da er lysuniformiteten veldig bra. Hever jeg projektoren til ca kant-i-kant med ovre kant på lerretet, så må jeg lene reclineren så langt tilbake, at hodet mitt havner nær bunnen av lerretet før uniformiteten er skikkelig bra ingen. Sitter jeg som normalt, med hodet litt under sent i lerretet, blir nedre del av lerretet synlig mye mørkere enn resten.
    Det var dårlige nyheter, har siklet litt på DNP en stund nå, men det er uaktuelt å ha projektoren hengende rett over hode på meg i stuen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke ha den rett over hodet, men du må kanskje henge lerretet litt høyere enn planlagt? Bare å tenke lik vinkel inn og ut fra lerretet. Det er med andre ord lite egnet for hjemmekinoer der det er flere seterader, med høydeforskjell mellom radene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lik vinkel inn og ut fra lerrettet? Høres ikke ut som det vil fungere med noen plassering??? Kan du forklare dette bedre?

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektor bør plasseres så nære senter på lerret som mulig.Og aller helst i senter.
    Hvis det ga mer mening ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ga mening men er jo normalt sånn passe vanskelig å få til. Takmontering blir jo nærmest utelukket.

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takmontering med Supernova går bra i de fleste tilfeller så lenge ikke lerretet skal veldig langt ned, eller man har veldig høyt tak.

Man skal bare sørge for å ikke har mer enn 15 graders vinkel fra projektor til lerret for å ikke oppleve tap i gain, dette pga. de innvevde trådene i selve Supernova materialet som blokkerer lys som kommer utenfor denne vinkelen. Har man et oppsett med lerret over rack eller senterhøyttaler pleier det å gå helt fint så sant man ikke må ha projektoren veldig nærme lerretet og ender opp med for bratt vinkel. Men selvsagt jo mindre vinkel, jo bedre.

Er man innenfor disse målene er også min erfaring at det ikke er så ekstremt nøye at man trenger å ha helt eksakt samme refleksjonsvinkel tilbake til seeren, men også her må man være innenfor 15 grader.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt de 15 grader greiene. Asså, jeg har ikke så høyt tak i kjellern. Og jeg har linsa innafor øvre lettertskant. Projectoren er montert ca. 3,5 meter unna lerretet. Er jeg good to go?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0