En hjemmekino tar form, innledende planlegging.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En hjemmekino tar form, innledende planlegging.

Heisann folkens!

Med nytt hus skal jeg endelig ha et rom som bare skal dedikeres hjemmekino. Av rent økonomiske forhold tillates det ikke så store ombygninger av selve rommet, så dette får jeg heller ta litt etter hvert. Jeg har minst ti tommeltotter så jeg trenger dessuten litt til planlegging.

Rommet er kvadratisk, og måler 4x4 meter. Takhøyden er 2,43 meter. Rommet har lyse vegger og lyst tak. Jeg vil si at jeg har relativt god lyskontroll i rommet; det er to vinduer, men disse kan jeg blende. Det ene blir dessuten skjult bak lerretet.

Primært kommer rommet til å brukes til film og serier, deretter spill. Noe tv kan muligens bli aktuelt etter hvert, men ikke nok til at det burde vektlegges. Jeg er mer opptatt av sortnivå en farge ( er fullstendig klar over at fargen på rommet ikke er ideelt for dette, men dette kan på sikt males), og er i og for seg ikke veldig avhengig av 3D heller. For meg er 3D mer eller mindre en bonus, men er ikke noe jeg må ha. Jeg ofrer gjerne denne for noe annet dersom det skulle være aktuelt.

Kasteavstand til lerretet blir maksimalt 3,8 meter, og jeg ønsker et 106" lerret.

Jeg har sett litt på ulike prosjektorer, og jeg har funnet flere jeg har lyst på. Imidlertid setter økonomien en stopper for den helt store utskeielsen. Maksimalt beløp jeg kan bruke er 13000. Den jeg foreløpig har falt ned på er Epson TW6000.

Hvis jeg skal ha et 106” lerret kan denne etter hva jeg kan se hos projectorcentral stå mellom 3,1 til 5,05 meter. Dette ser jo ut til å passe bra hos meg. So far so good?

Mitt største problem ser ut for å være at budsjettet ikke strekker til en prosjektor med lensshift. Plassering kommer derfor til å kreve litt ekstra planlegging fra min side. Jeg har gjort et forsøk på å skissere opp hvordan rommet kommer til å se ut. Jeg er litt i tvil om hvor høyt lerret skal være, men jeg har tatt utgangspunkt i 80 cm fra gulvet. Jeg må ha et rack og en senter under lerretet, men det er mulig jeg kan få det lavere. Dette vil da si at jeg må ha sentrum av linsen minst ca 31 cm fra taket. Hva slags feste er det som anbefales, jeg vil helst ha et som gir mulighet for justering, og da kanskje mest i høyden.

Så folkens; tenker jeg helt feil i forhold til prosjektor. Er ikke TW6000 modellen for meg?

Setter veldig stor pris på tilbakemelding!

Bildet viser veggen der lerret skal henge, sett forfra. Bunnlinje representerer gulvet, topplinje tak.
    -R

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt fra lerretet skal du sitte?
    Hvor i kinosalen pleier du sitte?

En vanlig sofa gir deg hodehøyde omtrent 100cm over gulvet, men folk "sagger" vel litt ved film titting? Det betyr at ved 80cm vil nedre kant av lerret bli i hodehøyde...
    Det er litt høyt feste etter min mening. Spesielt med 106" lerret.

Personlig liker jeg midten av kinosalen, som gir hodehøyde ca midten av lerret. Hjemme er ikke det helt praktisk, siden nedre kant av lerret vil da nesten sitte ved gulvet. Jeg har 100" lerret med nedre kant ca 50cm over gulvet.

Smaken er som baken, og noen har TV over peisen...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillet!

Jeg har forsøkt meg litt frem med å plassere sofaen i rommet, og jeg regner med at den blir stående mellom 3 til 3,5 fra lerret. Det er en 3-seter, så midtsetet blir i senter av lerretet. Høyden har jeg tenkt at måtte være mellom 60 og 80 cm. Må ha et rack og en senter under lerretet så det begrenser seg hvor lavt jeg kan ha det. Har ikke funnet noe passende rack enda, så det kan bli endringer, men jeg har tenkt så langt at 80 cm er det høyeste jeg vil har lerret, 60 cm laveste.

I forhold til prosjektoren så er jeg plutselig litt mer i tvil på denne Epson TW6000. Jeg heller litt mer i retning av Mitsubishi HC4000, jeg imbiller meg at det er bedre sortnivå på denne. 3D er som sagt noe jeg strengt tatt ikke prioriterer, og dermed strengt tatt ikke trenger.

-R

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenende prosjekt, men hører muligens bedre inn under
    'AV-rom konstruksjon/optimalisering'?!

TW6000 er nok et godt kjøp og har en flott split-screen funksjon jeg liker godt. Har ikke sett M-HC4000.
    Ellers enig med Bullet mht festehøyde. Ang rack så kan du jo evt lage et selv, eller gå for en Bestå løsning fra Ikea.
    BESTÃ… Hylle/overhylle - brunsvart - IKEA
    Et par slike hvor du evt kan spikre å lacke på hobbyplater under/over. Der etter kan man evt kjøpe dører som du skjærer ut innmaten og trekker de med høytalerstoff. En lekker løsning hvor du med en 20 cm høy center høytaler vil få et rack på ca 60 cm.

Pass også på at du gjør noen akustiske tiltak og masse inspirasjon kan finnes i nevnte forums tråd.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen!

Det ser ut som om prosjektorkjøpet utsettes litt da jeg når har revet hele rommet for å etterisolere vegger, gulv og tak. Siden jeg nå gjør såpass store endringer vil jeg i størst mulig grad gjøre tilpassninger som bidrar til å optimalisere lyd og bilde.

Alt ettersom hva som er igjen på budsjettet blir valget på prosjektorfronten tatt når den tid kommer. Jeg er uansett relativt sikker i min sak på at det ikke blir en TW6000, jeg skal ha en som har mer potensiale i sortnivå. Kanskje jeg bare må begynne å spare til en JVC X30, så den kom relativt godt ut i test i siste lyd og bilde. Spennende blir det uansett, jeg har ti tommeltotter så jeg har mye banning i vente..

-R

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rassmussen
    Takk for tilbakemeldingen!

Det ser ut som om prosjektorkjøpet utsettes litt da jeg når har revet hele rommet for å etterisolere vegger, gulv og tak. Siden jeg nå gjør såpass store endringer vil jeg i størst mulig grad gjøre tilpassninger som bidrar til å optimalisere lyd og bilde.

Alt ettersom hva som er igjen på budsjettet blir valget på prosjektorfronten tatt når den tid kommer. Jeg er uansett relativt sikker i min sak på at det ikke blir en TW6000, jeg skal ha en som har mer potensiale i sortnivå. Kanskje jeg bare må begynne å spare til en JVC X30, så den kom relativt godt ut i test i siste lyd og bilde. Spennende blir det uansett, jeg har ti tommeltotter så jeg har mye banning i vente..

-R
    Du får lage en byggetråd, der vil du nok få en del hjelp som sikkert hjelper på å redusere banningen

X30 er nok ingen dårlig løsning. Sørg for at du tar en titt på Sony HW30ES når du først er i den pris retningen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •