HW30, TW9000 eller jvc X30 i batcave. hvilken er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HW30, TW9000 eller jvc X30 i batcave. hvilken er best?

Hei. Jeg vurderer å kjøpe ny projector og valget står mellom disse 3. Jeg har skjønt at alle er meget gode, men spørsmålet er hvilken jeg blir mest fornøyd med

rommet den skal brukes i er en batcave med sort scenemolton på vegger og tak. grått teppe på gulvet. ingen vinduer. Lerret er 120" dreamscreen v2 brightwhite.
    skal brukes 100% til film.

Har fra før av en benq w5000 som jeg er fornøyd med men den er liksom ikke helt bra nok på noenting.

Her er mine kriterier.

Sortnivå er meget viktig. Ett godt sortnivå gjør liksom noe med bilde jeg liker veldig godt, men i det siste har også punch i bilde og nok lys i dagslys scener blitt mer viktig. Si 60/40 i favør sortnivå. Er redd 120" kan bli en utfordring med tanke på lysstyrke. Jeg ønsker at en Lommelykt i ett bekmørkt rom skal nesten svi i øynene samtidig som det sorte er sort. Er dette mulig? Jeg kan ofre noen detaljer i mørke områder mot at sortnivået er meget bra.

Skarphet. Jeg elsker skarpe bilder. Før kunne jeg finne på og skru opp sharpness på max Jeg vet jo nå hva denne funksjonen gjør med bildet så jeg holder meg unna, men ett skarpt bilde er meget viktig. Jeg velger heller ett overdrevet skarpt bilde enn ett bilde som er litt soft for og si det sånn.

Farger er minst viktig. Jeg har aldri sett korrekte farger og når jeg bestiller blir det med proffkalibrering så fargene blir nok mye bedre enn min ukalibrerte w5000, så jeg blir nok fornøyd uansett.

støynivå er ikke noe problem med mindre noen av de bråker mer enn w5000

3d er ikke viktig. Jeg ser på det kun som en bonus som er kjekt og ha. Skal først og fremst ha bra 2d bilde.

Angående lerret så har jeg grå duk liggende. jeg kan bytte til grå duk men bare hvis det gir en vesentlig oppgradering iforhold til hvitt. Jeg vil helst slippe

Ble kanskje litt mye dette her men jeg håper noen har noen meninger om hva jeg bør velge.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    X30 må være det åpenbare valget gitt disse kriteriene? Nå er jo ikke TW9000 dårlig på sort den heller, men på et helt annet nivå enn X30. Det er på lysutbytte og selvsagt 3D TW9000 utpeker seg. HW30 gir både og, den er god på begge parametre (lys og kontrast), dog ikke like god som X30 på sortnivå og dynamikk i mørke / mellommørke scener, og ikke like lyssterk som TW9000.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om du har skrevet kriteriene som en reklameposter for X30 ;-)

Dette er uten tvil projektoren for deg. Dynamikken i mørke scener, den utrolige optiske skarpheten, og lysstyrke nok til sveiseblink (med full spenning på lampen). Støynivået ligger under W5000, selv med full spenning på lampen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    X30 må være det åpenbare valget gitt disse kriteriene? Nå er jo ikke TW9000 dårlig på sort den heller, men på et helt annet nivå enn X30.
    Med dynamisk iris aktivert har faktisk TW9000 en god del mørkere absolutt sort. Når det gjelder dynamikk i mørke scener derimot, er X30 helt uslåelig. Det er dette som er sortnivå i min verden. Hvor sort "absolutt sort" blir, er egentlig ikke interessant i det hele tatt, for da er det tross alt ikke rare bildeinformasjonen å få med seg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, TW9000 er helt rå på absolutt sort, men så snart du får så mye som et stjerneskudd i bildet er det jo byebye til det sortnivået da... Blir liksom vel teoretisk når en kun får "nyte" sortnivået når det ikke er noe å se på...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke nødvendigvis byebye til sortnivået, men stjerneskuddet blir mer "stearinlys i bevegelse", sammenliknet med det gnistrende bildet fra X30
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv godt til anskaffelse av JVC X30 og sortnivået er fabelaktivt. I vert fall viss man har et grått lerret og god lys kontroll. Har sett noen filmer, også i 3D og er midlers talt imponert. Harry Potter i 3D ble en helt ny opplevelse

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Neida, er satt på spissen; TW9000 er imponerende god også på sort, selv MED innhold i bildet, ingen tvil om det...

Skarphet er jo også verdt å nevne; X30 (og X70) er jo eksepsjonelt skarpe. Verken HW30 eller TW9000 er i nærheten (en må opp på VW90/95 for å matche skarpheten til X30/70).

Prosesseringsmessig er imidlertid både HW30 og TW9000 noe bedre, men HW30 er eneste av disse som lar deg bruke FI også på 3D, og ettersom dette er en funksjon det faktisk er kjekt å ha på en del 3D-materiale kan jo det være et argument i den retningen... Jeg synes ikke "24FPS"-hakkingen er noe større problem på X30, men ser jo at flyten i bildet er noe bedre på HW30, dog er jeg ikke sikker på om det er så mye bedre på TW9000 uten FI aktivert (som uansett er fyfy på 2D slik jeg ser det....).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsker FI. Hvilken av disse tre har den beste implementeringen? Gjør input lagget på Epsonen den uegnet for FPS gaming? (call Of duty online etc)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å kapre tråden, men jeg er i samme dilemma som deg. Jeg vurderer også alle de tre projektorene, men klarer ikke bestemme meg. Hadde egentlig bestemt meg for HW30 men så fant jeg JVC..og så leste jeg om Epson

Rommet mitt er 6x3m, kaste og sitteavstand er 4m, lerret er tenkt til 106"
    Rommet er relativt mørkt med grått og matte vegger/tak. Ingen vinduer.

Skal brukes til 80% film 20% Pc Gaming

Hjelp meg å ta ett valg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Jeg elsker FI. Hvilken av disse tre har den beste implementeringen? Gjør input lagget på Epsonen den uegnet for FPS gaming? (call Of duty online etc)
    Epsons er best fordi den automatisk slås av hvis det ikke lar seg gjøre å produsere troverdige delbilder. Dette gir mindre artifakter. Samtidig funker ikke Epsons FI i 3D, og det gjør Sony sin. Sonys FI funker i utgangspunktet ganske så bra, men produserer litt artifakter på visse type bevegelser.

JVCs FI har enda mer artifakter enn Sonys igjen, og funker heller ikke i 3D. Legger du derfor stor vekt på FI er nok ikke X30 veien å gå...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller mer og mer mot epsonen. Ingen heite DLP alternativer om dagen? Er mest klar for 1 chip løsning.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttige synspunkter om disse maskinene.

- Men hvilken er best på / har best flyt i vertikale og horisontale panoreringer?

Jeg irriterer meg nemlig trolig kanskje litt vel mye, når det ikke flyter i panoreringer. Det meste jeg har sett av projektorer (og TVer) finner jeg faktisk ganske dårlig på akkurat dette, og ødelegger mye etter min smak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så er det vel Epson som har den beste FI av disse projektorene. Har TW9000 selv og FI fungerer veldig bra, bruker den faktisk ofte på low, og jeg har aldri vært noen fan av det før.
    Ang. input lag stiller TW9000 og X30 likt med rundt 80ms input lag uten FI aktivert. HW30 er den klare favoritten for gaming med egen game mode som gir 30ms input lag.
    Om 80ms er for mye for deg vet du nok best selv. Hvis du spiller på tv så har jo de ofte en del input lag også, mange er vant til å spille med litt lag og plages ikke av det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spiller på en BenQ W10000. Litt usikker på hvor mye input lag den har. Men jeg ha bra FI. Bytta ut TV`ene i hele huset med D8005 til samsung. Kjører FI på MAX. Alt av filmer ser ut som "the bold and the beautiful". Litt rart i begynnelsen, men nå digger jeg det. Kutta ut projectoren HELT for film selv om TV`ene er vesentlig mindre (Dattera har den største på 55, føler meg passe dust når jeg forviser hu fra rommet sitt til stua fordi pappa skal se film haha).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller mer og mer mot epsonen. Ingen heite DLP alternativer om dagen? Er mest klar for 1 chip løsning.
    Epson er etter min mening, et lite hestehode foran konkurrentene når det kommer til FI. Sony er nest best. Bak disse to er det for det meste sorgen, dersom det ikke har skjedd noe i det siste.

Dersom du er mest klar på en en-chip løsning, så er det kun DLP som kan oppfylle det kravet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Uten FI aktivert vil jeg si at Sonyen er best på panoreringer, dernest mener jeg personlig at Epsonen og X30en stiller relativt likt (altså uten FI)...

Sitat Opprinnelig postet av edding
    Nyttige synspunkter om disse maskinene.

- Men hvilken er best på / har best flyt i vertikale og horisontale panoreringer?

Jeg irriterer meg nemlig trolig kanskje litt vel mye, når det ikke flyter i panoreringer. Det meste jeg har sett av projektorer (og TVer) finner jeg faktisk ganske dårlig på akkurat dette, og ødelegger mye etter min smak.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett X30, men regner med at den tilsvarer/er bedre enn min gamle JVC HD750. Gikk fra 750 til TW9000 og angrer på at jeg handlet (ser da bort i fra 3D som ikke betyr all verden for min del). Ser flere synes at sortnivået til 9000 er bra, men jeg synes det er dårlig i forhold til 750. I typiske grottescener med litt lys så er grotten lysegrå. Hjelper jo ikke med iris her som flere sier.

Hadde lyst på ny JVC da jeg kjøpte, men fikk dessverre ikke plass pga at tilkoblingene sitter i bakkant (var på siden av 750). Håper jeg har ny hjemmekino neste gang jeg kjøper projektor og da står JVC høyt på listen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Uten FI aktivert vil jeg si at Sonyen er best på panoreringer, dernest mener jeg personlig at Epsonen og X30en stiller relativt likt (altså uten FI)...
    Men asså... Bryr du deg så mye om panoreringer som det virker som han gjør (og som jeg også gjør) så skrur du jo så klart FI på. Det eliminerer jo hele problemet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, hvis du liker at filmen ser ut som den står i FF>> skrur du på FI... Utover det har du selvsagt rett, men FI kommer altså ikke uten en (eller flere) bi-effekter. På reinspikka 24FPS film, spilt i den sekvensen regissøren har ment at den skal vises, og da også forhåpentligvis kalibrert for D65, har altså Sonyen noe glattere panoreringer (hensyntatt 24FPS judder) enn både TW9000 og HW30.

FI er helt klart veldig subjektivt om folk foretrekker for øvrig. Jeg har alltid vært motstander av dette, helt fra Philips introduserte dette "konseptet" back in the CRT-days, men vet jo at mange foretrekker det også. Til noe materiale, spesielt da kanskje tegnefilm og visse 3D-filmer (som Avatar, som har mye animasjon), synes for øvrig jeg også FI funker, så til 3D har FI etter mitt syn uansett noe for seg. En ser også etter mitt syn judder litt tydeligere i 3D ettersom en i tillegg har flickering fra brillene å forholde seg til.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •