Ny projektor, hva skal jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor, hva skal jeg velge?

Hei!

Vet at det finnes en milliard av disse trådene men jeg ønsker alikevel å opprette en ny en som passer til mine behov og spesifikasjoner. Håper dette er i orden

Rommet den skal stå i er ca:

Bredde 3,2m
    Lengde 4m

Alle vegger er malt med det dyreste av maling som er å oppdrive med 1/100 i glans. Så det er så matt at selv med direkte sollys gjennom vinduene kan man ikke engang finne stikkontaktene. Dette gjorde jeg utelukkende for en best mulig innlevelse i film uten forstyrrelser av lys som treffer vegger.

Rommet er isolert med tømmerstokker, så lydmessig burde det være et stort potensiale.

Fra før av har jeg et Dynagrey V2 92" lerret og Optoma HD20. Men ønsker en projektor med litt mer skarphet og et så mye bedre sortnivå som mulig.

Prisklasse 10 000kr, helst ikke over.

Er svært opptatt av detaljer i film, og merker jeg mister ufattelig mye detaljer i skygger osv på HD20, selv om dette er en meget god prosjektor tatt prisen i betraktning.

Noen ide på hvilken projektor jeg burde se på?

Men den må ikke være veldig høy rent fysisk da takhøyden er ganske lav og den må henges rett foran inngangsdøren. Kan vel kanskje ha 30cm høy maks tenker jeg. Bredde og lengde er begrenset til 40-50cm så her bør det ikke være noe problem.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok ikke noen projektor som oppleves så veldig mye bedre i den prisklassen. I hvert fall ikke noe med mye bedre sortnivå

Når det gjelder tap av detaljer i mørke områder, så er det en kalibrerings-sak, og burde enkelt kunne løses ved korrekt justering av brightness (eller gamma).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, det er nå bare halve sannheten. Gasser man opp gamma og brightness vil ikke bildet lengre være naturlig.

Har kalibrert HD20-en til å gi mest mulig naturlige farger og KORREKT lysnivå slik at det oppleves så ekte som mulig. Og når jeg har denne kalibreringen så mister jeg enkelte viktige detaljer i filmer som avatar osv.

Men hvor mye må jeg opp i pris for å få noe bedre noe?

Optoma HD20 koster jo 6500. Skulle tro man kunne få noe bedre til 3500kr mer? Benq W5000 er jo SINNSYYYYKT mye bedre og den kostet jo 10 000kr for en stund siden ny her på avshop.

Min bror har W5000 og vi bodde i hvert vårt rom som var vegg i vegg så jeg fikk tatt nesten direkte sammenligninger. Ble nesten vårkåt når jeg kalibrerte bildet hans og sammenlignet

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det ikke finnes noe W5000 lengre, og heller noen naturlig "arvtaker" til denne.

Når det gjelder manglende detaljer i mørke scener, så står jeg fast på at projektoren din er feilkalibrert. Du mister ikke "naturlig bilde", ved å kalibrere projektorens tilgjengelige dynamikkområde korrekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •