Går det bra med stort Lerret og DVD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Går det bra med stort Lerret og DVD?

Kan jeg bruke stort lerret når jeg skal se DVD i stuen(4 meter avstand)? Evt. hvor stort? Eller må jeg ned i 55 eller 60 TV for at bildet ikke skal se uklart ut?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt fint, selv om kvaliteten ikke vil være like god som på en bra blu-ray plate. Vi hadde storskjermer også før HD-formatene var veldig utbredt .

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne.

Dette er overhodet ikke noe problem. Jeg synes til og med at vanlige TV-sendinger ser bedre ut på 106" enn på min gamle 46" TV. Sitter på 4,5 meter avstand.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på 4 meter og under 200" lerret så tipper jeg du ikke vil se forskjell på 720p og 1080p og rene dvd spillere har vel komponent oppløsning som skulle klare omtrent 540p, om det er via en bluray\pc eller no så oppskalerer den vel bildet videre også.

I andre ord, Snurr film 8-)

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne her.

Jeg har ca 92" lerret og må si jeg ser tydelig forskjell på Blu-Ray og DVD. Det er mulig jeg er bortskjemt med blåfilm, men jeg er vrang når det gjelder å se DVD på kinoen!

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Jeg har ca 92" lerret og må si jeg ser tydelig forskjell på Blu-Ray og DVD. Det er mulig jeg er bortskjemt med blåfilm, men jeg er vrang når det gjelder å se DVD på kinoen!
    Ja, jeg er enig med deg at man definitivt ser forskjell. Men for en som nettopp har gått over fra LCD-TV til projektor synes jeg at det arter seg litt annerledes. Jeg synes aldri at bildet blir mer uskarpt, det mangler bare detaljer på DVD i forhold til Blu-ray. Blu-ray blir på sin side aldri "superskarpt" slik som på den gamle TV-en, men jeg ser heller ikke piksler. Bildet er mykt og har en filmaktig fremtoning, og opplevelsen av Blu-ray på stort lerret (kontra DVD) er derfor at bildet inneholder langt flere detaljer. Man kan se lenger "bakover" i bildet. Og alle overganger er penere.

Dette kan selvsagt ha sammenheng med at projektoren min er god på oppskalering, eller andre ting med projekorens egenskaper(?). På LCD-TV-en min hadde jeg uansett et annet forhold til "piksler". Litt vanskelig å forklare.

Konklusjonen min er altså: DVD er en fet opplevelse på stort lerret, og med min projektor henger jeg meg mindre opp i forskjellen mellom DVD og Blu-ray, enn det som var tilfellet for TV. Blu-ray på stort lerret er bare enda bedre, rett og slett
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Slenger meg på denne her.

Om man ser forskjell eller ikke kommer ofte ut som et forhold mellom visnings flate og sitte avstand, selv sitter jeg knapt 2 meter fra et 90" lerret og ja jeg kan se forskjell på 720 og 1080, men personlig mener jeg at trådstarter absolutt vil få en god film opplevelse med en dvd på 4 meter avstand og minst 130"-200" stort lerret (personlig mening og jeg fikk min første projector på fredag).

og med tanke på at en br spiller finnes og få tak i til 600kr (ikke at man nødvendigvis bør kjøpe disse modellene) Eller at en ps3 funker nogenlunde så er vel ikke blueray utelukket gjennom kinoens levetid ?

Og det virker vel som at alle her er meget enig om at ja, full-hd er kanskje bedre men dvd kvalitet er ikke en dårlig film opplevelse.

(Personlig er det mange skuespillere man ikke trenger og se i full oppløsning og close up)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden det er så mye snakk om størrelser og avstand her, så slenger jeg inn et spørsmål.

Holder selv på å mekke meg hjemmekino..

Sitter ca 4,8 meter unna lerretet og har en høyde på 2,15m fra gulv til tak.

Projektor kalkulatoren sier at jeg må ha projektoren (HW30) 3,6m unna på et 106" lerret (får da ca 55 nits). Vil gjerne ha så bra lys som mulig, siden jeg synes lysnivået på HW30 er litt slapt i 3D (kan være noe med der jeg testet den. var på avshop som sikkert hadde den 6-7 meter unna lerretet på 150" akustisk duk)

Jeg tenkte meg et 106" lerret, tenkte at bunnen av lerretbildet skulle begynne på 50cm og 106" er 132cm høyt. Jeg ender da på 182cm på toppen. Etter hva jeg fikk anbefalt, skal linsen minimum være på toppen av lerretet altså må linsen være 33-35cm ned fra taket.

Jeg har da gjort meg et lite spørsmål, vil projektoren være i veien for bildet med en sitte avstand på 4,8m når den er senket ned 33-35cm + ekstra cm som projektoren bygger fra linsen og ned.. altså ca 40cm da ?

Jeg må også ha grå duk, siden det er helt mørkt rom.

Og hvordan kan jeg montere den for å få mest mulig lys ? jo nærmere, jo bedre ?

Hvis det er upasselig at jeg legger inn denne her, kan jeg gjerne heller opprette min egen tråd på denne.

Takk på forhånd

Mvh. Erl88

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha
    Dette kan selvsagt ha sammenheng med at projektoren min er god på oppskalering, eller andre ting med projekorens egenskaper(?). På LCD-TV-en min hadde jeg uansett et annet forhold til "piksler". Litt vanskelig å forklare.
    Godt poeng. Det er jo klart mulig at min billige blu-ray spiller ikke er god på oppskalering. Det hadde jeg ikke tenkt på da jeg skrev. En god oppskalert DVD er muligens bedre enn hva jeg har erfart.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med 103" lerret er at DVD suger så jeg er ikke enig i en del av kommentarene over.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Det blir lerret:-D

Jeg tenker å montere et rammelerret på kanskje 120" i stuen.. Er det viktig å få senter på lerret nærmest mulig øyehøyde? Da blir det isåfall kun plass til center-høyttaleren nede på gulvet og ingen TV-benk..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligheten til og få det mørkt i stuen og gjerne en blu-ray spiller med god oppskalering.

Og fresten... ikke tatt steget opp til HD enda ???

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD og projektor funker ikke for min del i det hele tatt. Hater DVD, elendig fargedybde og skarphet. Nei, filmer under 10 GB for 90 minutter ser jeg bare ikke på.

MEN så er jeg sinnsykt kresen, og klarer lett å se forskjeller på selv 720p og 1080p, noe svært få andre klarer. Og det er ikke en ferdighet men mer en forbannelse for å si det slikt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Muligheten til og få det mørkt i stuen og gjerne en blu-ray spiller med god oppskalering.

Og fresten... ikke tatt steget opp til HD enda ???
    Joda, har det. Men har endel DVDs og. Nye filmer blir kjøpt i Blue-Ray hvis lerret kommer på plass

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •