Prosjektor eller Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor eller Plasma

Vurderer å selge min Pioneer Kuro LX5090 da jeg føler 50" blir litt smått når vi sitter ca 3.8m ifra TV-en. Det store spørsmålet er hvorvidt det skal investeres i prosjektor og lerret (som jeg er totalt blank på) eller en større plasma.

Har målt meg frem til at 92" til 106" rammelerret skal passe fint, bare jeg finner noen kreativ måte å løse TV-benken som i dag er alt for om det skal noe såpass stort opp på veggen.

Rommet er ca 2.4m høyt, avstand fra lerret / tv til der vi sitter blir ca 3.6-3.8m med sofaen helt inntil bakveggen hvor det måler ca 3.9m fra vegg til vegg. Bredden på rommet er vell ca en 6.5m. Alle vegger + tak er lyse (offwhite) og det er to vinduer i rommet, en med innsyn direkte mot lerret / tv men det er nedtrekkbare og lystette rullgardiner ved begge to. Så lyset i rommet kan kontrolleres relativt greit, men på dagtid er det veldig vanskelig å få det helt mørkt, det vil avhenge av at det faktisk er mørkt ute.

Den eventuelle løsningen vil stå for alt, den vil brukes til TV (sport og serier), film (fra Mac Mini stue-PC via XBMC og PlayStation 3 (Blu-Ray)) og spilling. For det meste blir det sport og film. Med andre ord så er det ikke snakk om noen dedikert hjemmekino til film, men en løsning som skal brukes til alt. Med andre ord så vil en eventuelt prosjektor være vår TV.

Den åpenbare fordelen sånn som jeg ser det med prosjektor fremfor plasma er jo størrelsen, det er vell liten tvil om at 92" til 106" er større og på mange måter bedre enn 65". Det store spørsmålet er jo hvor stort ting kan være før det blir upraktisk og for uskarpt når vi sitter 3.8m unna. Som sagt så føler jeg 50" er for liten på alle mulige måter fra den nevnte avstanden, men det kan jo fort være at 92" til 106" blir i det største laget og når vi sitter såpass nærme så kan vell fort 1080P rett og slett bli for snevert?

Som en person som aldri har vært borti prosjektor før så vet jeg jo ikke helt hva jeg kan forvente av en god prosjektor og lerret. Hvordan vil farge og bildekvalitet oppleves sammenlignes med en Panasonic eller Samsung plasma toppmodell på 65"? Hva vil kjennetegne prosjektor iforhold til plasma og hvordan vil jeg opplevde 2012 modeller av plasma toppmodeller eller eventuelt prosjektor opp imot Pioneer LX5090H som jeg har i dag? På godt og vondt.

Når det gjelder pris så vil jo en prosjektorløsning bli mer kostbart, skal det først investeres i prosjektor og lerret så ønsker jeg å investere i noe som er bra og her har jeg lest meg frem til at en kalibrert JVC X30, eller en full kalibrert Sony HW30 med ISF Night + Day (er vell praktisk med day med tanke på at den skal brukes hele døgnet til alt mulig rart) er noe av de beste å satse på uten at prisen blir helt hinsides. Og til lerret har jeg sett på multiformat lerret fra DreamScreen og deres Phantom HD lerret da i størrelse 92", 100" eller 106" alt ettersom hva som vil fungere best i praksis med en avstand på 3.8m fra lerretet. Oppå dette så trengs det jo også et takfeste til prosjektoren.

Totalt så blir jo dette rundt en 40'000kr+ og sammenligner vi med en eventuelt 65" toppmodell Plasma fra Samsung så vil vell det koste rundt 25'000kr, mens toppmodell fra Panasonic blir vell rundt 30'000kr, med andre ord endel mindre.

Så er jo det store spørsmålet for meg som egentlig ikke har peiling på prosjektorløsninger, hva vil fungere best i praksis for mitt bruk? Plusser og minuser med de forskjellige løsningene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,
    Mye info og tanker i innlegget ditt. Får ikke skrevet så mye nå, men skal ta fort en en ting.

Den titteavstanden din er ikke for nærme med en 1080p projektor med tanke på skarphet og billedkvalitet. Jeg sitter ca 2.5m fra et 230cm bredt lerret. Om du selv synes det er for nærme for daglig TV-titting må du selv finne ut. men for meg er dette passe for film, spilling, tv-serier og sport. 3.8 meter ville i min verden vært "langt unna" :-D

Lyse vegger og tak og evt påvirkning av dagslys... Kanskje andre kan komme med mer input i forhold til lerretsstørrelse/type og projektor?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •