TW9000 + lerret, har jeg tenkt riktig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post TW9000 + lerret, har jeg tenkt riktig?

Takhøyde 240 (er nedforet, originalt 260cm).
    Rommet:
    TW9000 + lerret, har jeg tenkt riktig?-untitleddd-png

Epson Europe EH-TW9000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size
    Det går greit?

Påstander/spørsmål:

*
    Velger TW9000 basert på at dette er en av de bedre for for lyse rom. Dette er midt i stuen og ikke et dedikert kinorom. Alternativt så Sony sin HW30ES eller VW90ES har mindre støy og mindre lag (gaming modus), men er ikke like godt egnet i lyssterke rom og har dårligere lens-shift.

*
    Lerret grått 0,8" gain?

*
    Jeg holder på i nedforingen i taket (strøm, spotter osv) ønsker derfor og få skjult motorisert lerret. Det er da bare plukke et motorisert tab-tension lerret som er i kasse? Noen anbefalinger?

*
    Hvor stort lerret? ca/maks 95" er vel mest riktig med tanke på avstanden jeg sitter på?

*
    PJ blir takmontert, vil ha den helt oppe ved taket(240cm). Dette er vel ikke et problem med TW9000 da den har ganske mye lens-shift?

*
    videokilden blir 90% av tiden fra en PC med 1080pfilmer, resten blir konsoll, pcspill og youtube.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nobrains
    Det går greit?
    Ja
    Velger TW9000 basert på at dette er en av de bedre for for lyse rom. (...) Alternativt så Sony sin HW30ES eller VW90ES har mindre støy og mindre lag (gaming modus), men er ikke like godt egnet i lyssterke rom og har dårligere lens-shift.
    Lens-shift er enten god nok eller ikke. Det er ingen mellomting. Finn ut om Sony har lang nok lens-shift for deg, og hvis den har dette er de ulike egenskapene mellom projektorene totalt irrelevante for deg og din bruk Har du planlagt hvor høyt opp på veggen bildet skal være? Du finner spesifikasjoner for hvor langt lens-shift vil gå for hver enkelt projektor på de respektive produsentenes hjemmesider.
    Lerret grått 0,8" gain?
    Gain vet jeg ikke nok om, men du må ha et grått lerret, ja
    Hvor stort lerret? ca/maks 95" er vel mest riktig med tanke på avstanden jeg sitter på?
    Jeg har akkurat bestilt et 106" rammelerret til 4,5 meters avstand. Det stod mellom dette og et på 92". For å finne riktig størrelse, teipet jeg opp veggen med elektrikerteip. På den måten fikk jeg inntrykk av hva som var riktig størrelse.
    PJ blir takmontert, vil ha den helt oppe ved taket(240cm). Dette er vel ikke et problem med TW9000 da den har ganske mye lens-shift?
    Det kommer selvfølgelig an på hvor høyt på veggen bildet skal være. Jeg foretrekker selv et relativt lavt lerret. Derfor har jeg bestilt en 15cm forlengelsesstang til takfestet. Dette var den minste jeg fant, men den kan lett byttes ut med en lengre om nødvendig.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du plasserer projektoren helt oppe i taket, vil tilgjengelig sideveis lens-shift være tilnærmet null. Du kan nemlig ikke bruke mye vertikal og horisontal lens-shift samtidig (ser sirkelen din strekker seg relativt langt ut mot sidene). Ergo, skal projektoren henge helt oppe i taket, med lerretet i "normal" høyde, så må projektoren henge omtrent sentrert (sideveis) i forhold til lerretet.

Når det gjelder lerret, så er de fleste grå dukene rundt 0.8 gain, med mindre de har coating som øker refleksjonen i en bestemt retning. Produsentene derimot, liker å skryte på seg at de grå dukene gjerne har rundt 1.0 gain.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info, var ikke klar over at man ikke kunne få maksimalt lens shift når man både justerte vertikalt og horisontalt.

Da setter jeg projektoren midtstilt, men ønsker å ha den dyttet så langt som mulig opp i taket. Vurder også å slisse opp et par cm i nedforingen siden jeg allikevel holder på i taket. (Projektoren blir veldig synlig på måten man kommer inn i stuen, projektoren blir også hengende foran vinduene som går også helt opp til taket. Dette er da grunnen til jeg forsøker å få den så lite dominerende som mulig. )

Jeg får sette meg ned å lese lens-shift sticky tråden et par ganger til, forhåpentligvis fatter jeg hvordan jeg måler korrekt etterhvert. Skal få målt i dag, håper å få bestilt alt jeg trenger innen helgen.

Når det gjelder lerret så håper jeg dere kan hjelpe meg.
    Mitt eneste krav er at den er i en boks av et slag slik at jeg får bygd den opp i taket. Ser at Adeo Inceel er spesielt laget med tanke på dette.(Men den var dyr...)

* Det blir da ca 250 cm fra taket og ned, men dette bør vel gå bra.
    * Budsett: Håper dere foreslår en på rundt 10k, men om nødvendig kan jeg gå til 30k.
    * Motorisert
    * RF styring er et stort +

Noen som har erfaring med Draper screens?
    Draper® in Europe home
    Nå kjenner jeg ikke til prisene de opererer med, godt mulig det havner utenfor mitt budsjett. De har både løsninger for projektor og lerret, Phantom ser feks stilig ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info, var ikke klar over at man ikke kunne få maksimalt lens shift når man både justerte vertikalt og horisontalt.

Da setter jeg projektoren midtstilt, men ønsker å ha den dyttet så langt som mulig opp i taket. Vurder også å slisse opp et par cm i nedforingen siden jeg allikevel holder på i taket. (Projektoren blir veldig synlig på måten man kommer inn i stuen, projektoren blir også hengende foran vinduene som går også helt opp til taket. Dette er da grunnen til jeg forsøker å få den så lite dominerende som mulig. )

Jeg får sette meg ned å lese lens-shift sticky tråden et par ganger til, forhåpentligvis fatter jeg hvordan jeg måler korrekt etterhvert. Skal få målt i dag, håper å få bestilt alt jeg trenger innen helgen.

Når det gjelder lerret så håper jeg dere kan hjelpe meg.
    Mitt eneste krav er at den er i en boks av et slag slik at jeg får bygd den opp i taket. Ser at Adeo Inceel er spesielt laget med tanke på dette.(Men den var dyr...)

* Det blir da ca 250 cm fra taket og ned, men dette bør vel gå bra.
    * Budsett: Håper dere foreslår en på rundt 10k, men om nødvendig kan jeg gå til 30k.
    * Motorisert
    * RF styring er et stort +

Noen som har erfaring med Draper screens?
    Draper® in Europe home
    Nå kjenner jeg ikke til prisene de opererer med, godt mulig det havner utenfor mitt budsjett. De har både løsninger for projektor og lerret, Phantom ser feks stilig ut.
    Epson har en veldig bra projektor kalkulator, (fjernet link, den virket ikke)
    Gå inn her: Epson Australia - Epson Projectors og se til høyre på siden under Drivers & Support er det noen linker, velg den som heter "Distance Calculator".

Velg EH-TW9000W (den ligger under "Home"), velg meter, ceiling mount, og slå på lens shift, put inn målene dine, lerret størrelse, avstand til lerret og hvor langt ned projektoren henger. Så kan du se nøyaktig hvordan det blir. Da får du opp hele lens shift sonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, den hjalp en god del.
    Men det står ikke noe om hvordan projektoren er montert i taket. Regner da med at om jeg velger ceiling height 240 cm så går de ut ifra at projektoren er festet helt opp mot taket.

Jeg kommer vel til å montere prosjektoren et sted mellom 3,9-4,4 meter. Jeg må da bruke ca 50% zoom slik jeg forstår det?

TW9000 + lerret, har jeg tenkt riktig?-asdasdaswdwd-png

En siste ting, jeg finner ikke Sony sin HW30 i projectorcentral sin kalkulator. Klarer heller ikke finne noen lignende throw/lens shift kalkulator som den du viste meg til Epson. Jeg som ikke klarer å bruke internett eller er det riktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om du vil ligge midtveis på zoomen. Du kan stille hvor høyt projektoren henger på epson kalkulatoren. Det er 2 store piler midt i bildet, der som projektoren er. Den ene kan skyves fram og tilbake, der stiller du avstand til lerret. Den andre kan du dra opp og ned, her stiller du avstand fra projektor til tak. Finner heller ikke HW30 i projector central sin kalkulator, vet desverre ikke om noen andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har også kjøpt TW9000

Jeg har også kjøpt en TW9000 samt et 92" DreamScreen V2 lerret.
    Nå gjenstår det planlegging av projektor i taket. Høyde 240cm
    Ønsker å ha den så tett opp i taket som mulig med et Chief MFG Elite universaloppheng.
    Jeg har et rom som er ca 5 meter i dybde så bør ha plass å gå på når det gjelder plassering. Har prøvd å putte inn dette i kalkulator på nettet men da ber den om mer lys etter hva jeg kan se.

Noen som kan annbefale avstand til mitt lerret?
    Vedlegg 88512

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok bare du har misforstått litt. Det står at du har nok lysstyrke til et rom som har litt lys på. Du skal ikke ha noe problem med å lyse opp et 92" lerret med TW9000 på den avstanden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reagerte på det samme første gang jeg brukte den kalkulatoren selv. Jeg tolket det som en negativ ting når skriften og slideren ble rød, men det er vel bare for å informere om at du har god lysstyrke å gå på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertlig takk! Regner da med at jeg plasserer den på ca 4,5m avstand da får jeg den litt bak planlagt sitteplass som er på 4m.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har nevnt x-antall ganger tidligere, så tar den delen av "kalkulatoren" kun utgangspunkt i maksimal lumens fra spesifikasjonene til projektoren. Ergo er denne delen av kalkulatoren helt meningsløs, da maksimalt lysutbytte aldri er i nærheten av det som er oppgitt i spesifikasjonene, og i tillegg har man jo mulighet til å endre lampespenning, samt å aktivere dynamisk iris.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, forhåpentligvis så vil neste nybegynner som har tenkt å spørre om dette se denne eller en av de x andre trådene.

Når det gjelder lerret så tenker jeg å gå for 106" eller 92" DreamScreen Tab V4 DynaGrey White 16:9. Hva er forskjellen på White og Black versjonen, fargen på kassa?

Noe grunn til å ikke gå for dette lerretet? jeg likte prisen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller gått for V3. Denne er mer nøytral i fargetemperaturen (mot D65).
    V4 har veldig mørk duk, og jeg ville i alle fall ikke vurdert denne i større versjon enn 92". 106" V4 fremtvinger bruk av full spenning på lampen i TW9000, selv i 2D.
    Hvit og svart, angir nok fargen på kassetten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.
    Tror jeg da går for 92" versjonen, denne var også på lager. Siste tingen jeg da lurer på før jeg bestiller er om jeg skal be om mest mulig lysstyrke/punch eller sortnivå.

Forslag?

Har hvit tak, delvis mørke vegger, veldig mørkt gulv.
    Har noenlunde lyskontrol, men det kommer oftere til å være lyst enn mørkt av praktiske årsaker. (Projektorløsningen er da i en stor stue+kjøkken som brukes til mer enn film, ca 60 m2)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med TW9000 på 92 tommer lerret, i rommet du beskriver, skal du gå for sortnivået. Se dette valget som et valg mellom full spenning på lampen, og økonomi-modus. Beskrivelsen av rommet er det som avgjør gamma, altså "hvor mye lys du skal ha tilgjengelig i mørke områder"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •