hjelp en nykommer i kinorom prosjekt ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp en nykommer i kinorom prosjekt ?

Hei,

Har nettopp registrert meg her på avforum, i håp om å få litt hjelp innen prosjektor valg. TVer er noe jeg kan, men prosjektorer er jeg helt blank på.

Jeg har nettopp startet mitt lille prosjekt om å bygge opp et kinorom, helt fra tak/gulv til prosjektor/HIFI.

Har lest litt andre lenker her og ser at dere trenger litt info om rommet og den slags.

Har derfor tegnet opp rommet, slik jeg ser det for meg her:

Er riktig nok en full tegning av sofa, HIFI og alt. Men er da får dere en viss aning om hvordan jeg ønsker at det skal se ut.

Rommet er:

251,3x434,3x228 [BxLxH] Cm

Har fullstendig lyskontroll, har tegnet inn et vindu. Men dette har persienne og rullegardin (ikke noe lys glimter forbi i kantene). Har også tenkt å legge om gulv, vegger og tak til å få det så mørkt som mulig. Altså et fullstendig dedikert kinorom :-)

Dette er min første prosjektor, men har sett Gorm anbefale SXRD prosjektorer. Prosjektoren skal brukes til filmer og spill med PC/PS3 som kilde.Har sett litt på Sony VPL-HW20 som ligger til 14 000,- , ser disse har gått ut av produksjon, men hadde denne vært noe om jeg kan få tak i den ? Hvis jeg da ikke skulle få tak i den, så er jeg gjerne åpen for andre forslag til helst ikke noe mer enn 14 000,- .

3D er ikke noe must for meg, men skader ikke. Selv om jeg tror neppe man får noe "dugende" 3D prosjektor til 14 000,- . Blir vel mer i HW30ES eller 95 sjiktet.

Trenger også et lerret, men for meg så er et lerret et lerret og har svært liten aning om hva som er bra. er fullt åpen for forslag på lerret inntil 95" og 4000,- (behøver ikke å være elektrisk, føler at den lille gåturen bort for å dra det ned, ikke akkurat skader helsen)

Sleng ut spørsmål om det er flere kriterier som trengs for å anbefale prosjektor/lerret.

Takk på forhånd

- Erl88

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et dedikert kinorom ville jeg gått for et rammelerret. Vet ikke hvordan nedtrekkslerretene er nå, men i "min tid" (da jeg hadde dette) fikk jeg det ikke ordentlig stramt. Men det var i en billig prisklasse osv...

Du får et rammelerret, 92 tommer med både hvit og grå duk så du kan velge, for under 4000 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    I et dedikert kinorom ville jeg gått for et rammelerret. Vet ikke hvordan nedtrekkslerretene er nå, men i "min tid" (da jeg hadde dette) fikk jeg det ikke ordentlig stramt. Men det var i en billig prisklasse osv...

Du får et rammelerret, 92 tommer med både hvit og grå duk så du kan velge, for under 4000 kroner.
    Høres fornuftig ut, er det noen forskjell på hvit og grå duk ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på størrelsen på rommet og lerretet, vil den grå duken gi deg mye bedre kontrast i mørke områder (i ellers lyse scener), og dette vil gi langt større opplevd bildedybde. Side om side, vil du se at det er mer "trøkk" i bildet på den hvite duken, men at mørke scener oppleves som om du har hengt opp matpapir foran lerretet. Den opplevde bildedynamikken/kontrasten er altså bedre på den grå duken
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med tanke på størrelsen på rommet og lerretet, vil den grå duken gi deg mye bedre kontrast i mørke områder (i ellers lyse scener), og dette vil gi langt større opplevd bildedybde. Side om side, vil du se at det er mer "trøkk" i bildet på den hvite duken, men at mørke scener oppleves som om du har hengt opp matpapir foran lerretet. Den opplevde bildedynamikken/kontrasten er altså bedre på den grå duken
    Liker hvordan du fremstiller hvit duk med "matpapir"

Har du noen prosjektor/lerret anbefalinger til meg ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så lett å anbefale i den prisklassen, siden det må inngås en del kompromisser. Så akkurat at det er dukket opp noen HW15 på markedet, og det er vel kanskje det beste som er å finne i prisklassen.
    Strekker du budsjettet litt (vet ikke om du mente 14K inkl lerret), så får du et veldig bra lerret i 92" Dreamscreen tabtension V3
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenende med slike prosjekter, kanskje du lager en byggetråd?

Lerret som Gorm nevner er vel denne:

AVshop.no / DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey White 16:9 200cm / 92"

Ellers så vil jeg si meg enig med Potetgullmannen, at et rammelerret er den beste løsningen..Jeg har sett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ramme-lerret er å foretrekke så klart, fulgte bare opp spørsmålet om "nedtrekk" fra trådstarter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    14k er da uten lerret.

Sniffet innom HW30ES på avshop.no og så dine meninger om denne, Gorm.

Så vidt jeg da kan skjønne, så sier du at HW30ES er en HW20, men med 3D ? Altså at HW20 klarer å presentere like bra bilder som HW30ES i 2D.

Ser at det er enkelte butikker som har igjen et par av HW20, og hvis du mener denne er like god som HW30ES til 2D.. Ja, da tror jeg går for HW20, siden 3D ikke er noe viktig for meg enda.

Hvis jeg da kjøper pj av en annen butikk, så er det vel ingenting i veien å komme innom for proff kalibrering ?

Når det gjelder lerret, så fant jeg ut at dette kunne passe meg veldig godt. Men er det et lerret som anbefales ?

AVshop.no / EUROSCREEN Frame Vision Light Flexgrey 16:9 240cm (230cm bilde)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    Spenende med slike prosjekter, kanskje du lager en byggetråd?

Lerret som Gorm nevner er vel denne:

AVshop.no / DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey White 16:9 200cm / 92"

Ellers så vil jeg si meg enig med Potetgullmannen, at et rammelerret er den beste løsningen..Jeg har sett.
    Når jeg finner utstyret jeg skal ha, osv. Så kan det vel alltids lages en byggetråd fra gulv, maling til projektoren skinner på lerretet.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erl88
    Hvis jeg da kjøper pj av en annen butikk, så er det vel ingenting i veien å komme innom for proff kalibrering ?
    Vil tro det funker fint da man kan 'kjøpe' kalibrering. Men hvis du uansett kikker på evt HW30, så kan det være greit å gå for pakketilbudet deres da du får avslag på både lerret, kalibrering, kabler etc.

Lykke til!

Edit; Ser ut som kalibreringen bare er på produkter du kjøper derifra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående ha de tilbyr kalibrering på, så har jeg ikke peiling. Eneste jeg vet er at jeg fra tid til annen kalibrerer brukt utstyr som blir innlevert. Ellers er vi jo flere rundt om i vårt langstrakte land som tilbyr kalibrering. Bare å sende PM, så kan jeg sette opp en liste over de jeg kjenner til.

Når det gjelder HW20 kontra HW30, så har sistnevnte en stor fordel. Den har nemlig et fullverdig CMS, og kan derfor kalibreres på et helt annet nivå enn HW20.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback