Lyskontrol af hjemmekino med projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyskontrol af hjemmekino med projektor

Hej alle

Lyskontrol er vel et hot tema for alle med projektor.... nogle lever lykkeligt med lys stue, andre har "Bat Caves" og andre ender op med et kompromis mellem lyskontrol, fruens ønsker og rent praktiske forhold (projektor bruges i daglig stue, store vindues partier etc etc.

Kunne godt tænke mig, om I ville dele ud af jeres erfaringer og gode råd...... evt med et billede som vedlegg eller links til produkter (maling, stof/molton/diverse plader) I har brugt med success.

Hvor skal man angribe "lyskontrol" udfordringen?

En ting er jo udefrakommende lys - den kan til dels fixes med kraftige gardiner, persienner eller mørklægningsgardiner.... er der nogle af jer, der har nogle smarte løsninger I vil vise frem?

Næste og generelle udfordring er jo lys og refleksioner fra projektor/lærred:
    Er det bagvæggen, man skal fokusere på først? (altså bag lærred)
    Er det loftet, som er vigtigst?
    Er det sidevæggene, som er vigtigst?
    Er det gulvet, som er vigtigst?
    Eller er det væggen modsat lærred, som er vigtigst?

Mener at have set "Gorm" udtale et sted, at det er væggen modsat lærred, der er meget vigtig, og at væggen bag lærred faktisk ikke er så vigtig, men at det altid er den folk starter med at male sort..... "AK" skriver vist et andet sted, at sidevæggene er vigtigst?
    Ved godt, at det ideelt er en kombination af alle - men hvor skal man "starte" - for bedst "cost benefit"? (specielt for dem som ikke kan lave en bat cave)

Hvordan løses dette lyskontrol issue så?
    Er det med sort eller grå maling i så lav glans som muligt?
    Er det bedre med stof (molton etc)? - Hvis stof, hvordan kan man så montere det på vægge og lofter med et flot resultat?
    Er der andre ting, som jeg har glemt, så skyd venligst ind - geniale ideer hvor folk kombinere lyskontrol med akustiske forbedringer er også meget velkomne...feks absorbers skjult med mørklægnings stof.....

Håber at I vil være med til at dele ud af erfaringer - for alles fremtidige reference (gerne med billeder og links hvis muligt).

Mvh
    LBA75

((ER I TVIVL OM DENNE TRÅD SKULLE VÆRE I FORUM FOR HJEMMEKINO I STEDET FOR:::: MEN TÆNKTE AT DETTE IDEELT VAR FOR "PROJEKTOR" UDFORDRINGER - DERFOR VALGTE JEG DETTE FORUM FOR TRÅDEN

.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min egen udfordring

Hej igen

Nu da jeg har startet denne tråd, så vil jeg lige dele min egen udfordring....

Som eksempel vedlegger jeg billede af mit hjemmebio loft projekt.... er ikke færdig, med der hvor min 42" Pioneer plasma henger, der kommer der snart et projektor setup.
    Jeg ønsker ikke en reel "Bat Cave" - men vil gerne gå langt for gode "arbejdsbetingelser" for min projektor! Setup bliver med en Epson TW9000 og et 92" Stewart Grayhawk lærred med gain 0,92.

1) Bagvæggen er malet grå.... men med glans, så den skal vel males om? (grå/sort og hvilken glans?)
    2) Tv hylden skal have en plade på toppen.... men hvis den males vil den stadig "skinne" /reflektere lys?.. hvordan får man denne til ikke at reflektere? Kan den bekledes med stof, og I så fald hviket stof?
    3) Tænkte at male loft mellem projektor og lærred sort?
    4) Sidevægge frem til første vindue skal vel også males.... bekledes med stof?
    5) Gulvet og sofa bord??
    6) Men hvad med væggen modsat lærred - den Gorm nævner som meget vigtig - er maling nok, eller er det stof som er løsningen..... stof absorberer vel lyset bedst - men hvordan får man det pænest op at hænge?

Har I løsninger - vil dele lidt af jeres egne billeder eller erfaringer, så meld venligst ind.... skal vedlægge lidt billeder, som min egen løsning bliver forbedret....

Mvh
    LBA75

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •