tw9000 vs jvc x30 i "ikke optimalt" rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tw9000 vs jvc x30 i "ikke optimalt" rom

Jeg ser litt på ny projektor for tiden. Jeg har en TW5000 i dag som fungerer bra, men savner litt bedre sortnivå og detaljer i mørke områder. Jeg lurer på om rommet mitt er den begrensende faktoren eller om jeg vil få noe ut av å bytte projektor.

Oppsettet mitt er følgende:

TW5000
    Kurvet V3 Dreamscreen lerret med grå duk.
    Ingen lys fra vindu (bruker mørke gadiner + svart rullegardin)
    Veggene er mørk grå.
    Taket er hvitt.

Kanskje vanskelig å si, men er det noe å hent på å bytte projektor og i såfall, bør jeg gå for tw9000 eller JVC?

Takker for innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mye vil være gjort med å få mørkere rom, sort tak f.eks tw5000 skal jo ha ganske godt sortnivå.eventuelt en mørkere farge på vegger. er malingen matt?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om X30 er rette valget for deg. Den er jo selve referansen innenfor sortnivå og dynamikk i mørke scener. Å maskere taket sort er jo et drastisk valg, men det vil selvsagt også hjelpe.

Når det gjelder sortnivå og TW5000, så er jo denne helt OK om den er riktig kalibrert. Men sortnivået her er avhengig av dynamisk iris, og når scenen også inneholder litt lys, så vil denne åpne, og sortnivået "vaskes ut". X30 har ikke denne begrensningen, og har i tillegg over 10 ganger så høy grunnkontrast som TW5000. Siste enheten jeg målte på, hadde rundt 50.000:1 kontrast etter kalibrering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på om Epson TW9000, Sony VPL-VW90 eller nevnte X30 passer for meg.

Jeg har V2 akustisk duk, svart maskering rund lerret, men alle vegger og tak er hvitt. (En sidevegg er grønn)
    Det er ingen vinduer i rommet.

Hva vil være det rette valget for meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Høres ut som om X30 er rette valget for deg. Den er jo selve referansen innenfor sortnivå og dynamikk i mørke scener. Å maskere taket sort er jo et drastisk valg, men det vil selvsagt også hjelpe.

Når det gjelder sortnivå og TW5000, så er jo denne helt OK om den er riktig kalibrert. Men sortnivået her er avhengig av dynamisk iris, og når scenen også inneholder litt lys, så vil denne åpne, og sortnivået "vaskes ut". X30 har ikke denne begrensningen, og har i tillegg over 10 ganger så høy grunnkontrast som TW5000. Siste enheten jeg målte på, hadde rundt 50.000:1 kontrast etter kalibrering
    Så det er såpass stor forskjell i kontrast mellom disse modellene, jeg trodde ofte det var noe "bortkastet" med projektorer med veldig god kontrast i et for lyst rom. Det er ganske drastisk å male en vanlig stue sort, men er det ikke verdt det hvis du har en pj med meget godt kontrast? og det ikke er en vanlig stue selvsagt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Gorm: Jeg har desverre ingen mulighet til å forbedre rommet. (Har en samboer å ta hensyn til) Jeg har også store hvite dører som reflekterer lys Tror du likevel at x30 vil gi et løft i sortnivå over tw5000 og også over tw9000 i mitt rom?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •