Nykommer på Projektorjakt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nykommer på Projektorjakt

Heisann allesammen!

Er helt ny i gamet her, men har endelig fått meg hus med en liten kjeller jeg skal gjøre om til dedikert filmrom. Har 100% lyskontroll, avstand fra lerret er 4 meter som er tenkt å måle 106".

Er ønskelig med en DLP projektor med Lens-shift da jeg har litt lav takhøyde (205cm) Er ellers åpen for forslag. Vil nok bruke projektoren både til film og gaming, men er mer opptatt av kvaliteten ved filmvisning enn spilling.
    Vil ikke ha noe monster av en projektor grunnet takhøyden. Er ikke avhengig av 3D kapabilitet, men det kan være en bonus.

Så kom gjerne med forslag, har ett budsjett på max 15-20 000 for en projektor. Men det er ikke sånn at jeg MÅ bruke så mye... Er ingen fanatiker, men vil samtidig ha noe som jeg kan være over gjennomsnittet fornøyd med.

Kan nevne at jeg har kikket på Optoma HD87 men er for fersk i gamet til å ta noen som helst avgjørelse på det jeg leser der.

Er det forøvrig noe viktig mtp HDMI ver. 1.3 vs 1.4?

Håper på gode forslag

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som hadde noe input? :cry:

Kan si at jeg har lest en hel del det siste døgnet og ser ut som jeg får mine behov imøtekommet med HD87 projektoren.

MEN, vil takhøyden min bli ett problem?
    Jeg har en takhøyde på 205cm idag og hadde tenkt å ha projektoren takfestet med ett relativt slankt takfeste. Vil jeg få problemer med bildet med denne projektoren og det oppsettet og de målene jeg har her? Vil Lens-shiften klare å plassere bildet korrekt mtp lerretets plassering i rommet.

106" Lerret 4 meter sitte og kasteavstand for projektor.

Håper på noe respons fra kyndige folk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg HD87 inngående, men på generelt grunnlag kan jeg ikke se at takhøyden din skulle være noe problem.

Når det gjelder spørsmålet om HDMI vil det, om du ikke skal spille Deep Color materiale e.l., være likegyldig om du benytter 1.3 eller 1.4 HDMI, i hvert fall dersom det er snakk om kabelstrekk på under ti meter. Men kvalitet og kategori på HDMI-kabler er ofte ikke et spørsmål om pris, så slik sett kan du like gjerne velge den siste. Da har du en kabel for fremtiden.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spesiell grunn til at du ønsker å kjøpe DLP-projektor? I den prisklassen er da tilgangen på bedre teknologier relativt stor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for respons

Nei, si det du, det har jeg faktisk ikke noe godt svar på annet enn at jeg faktisk begynte å kikke på andre teknologier først idag.

Kan du kanskje fordype hvilke andre teknologier du ville valgt og kanskje gitt ett par eksempler på projektorer til meg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre teknologier mener jeg LCoS og LCD.
    I prisklassen du skisserte er det vel først og fremst LCoS, og da Sony sin variant (SXRD) med enten Sony VPL-HW20 eller VPL-HW15. Går du litt opp i pris, kan du også vurdere Epson TW9000 (LCD)

Felles for alle disse projektorene er at de har mye høyere grunnkontrast, og langt bedre sortnivå enn noen DLP-projektor
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har kikket på disse teknologiene, først og fremst SXRD. Men jeg har kanskje satt meg litt for mye merke i at LCD vil slites over tid på en annen måte enn DLP og ikke klare det samme sortnivået? Men hvem vet, kanskje jeg har lest gamle artikler eller misforstått

Flott at du kommer med konkrete eksempler her, jeg er som nevnt helt fersk på området!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg ennå litt mer kjøtt på beina.

Var idag og fikk demo av VPL-HW30 og kan vel med en gang si at denne teknologien slår beina under Optoma's alternativ for min del.

Så utifra det jeg opplevde idag, er nok valget kuttet ned mellom HW15 og HW20 da jeg ikke er ute etter 3D i denne omgang.
    Nå er det ikke så mye som skiller disse to i pris, men Forsvarer HW20 prisforskjellen kontra HW15?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hd82

Jeg kjøpte en ny Optoma HD82 i går til 10990 kroner. Håper hvertfall den er bra i forhold til den prisen. Skulle vel kanskje sett på Sony VPL-HW20,men den er jo noen skarve tusenlapper dyrere etter hva jeg finner på nett. Er bildet SÅ mye bedre at det er verdt det?
    Kikket såvidt på bildet på HD82 på Hifi-klubben og det er hvertfall bra nok... Så får jeg sette meg enda bedre projektorverdenen om noen år hvis det blir en ny
    Lykke til med valg hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arrakiss
    Da har jeg ennå litt mer kjøtt på beina.

Var idag og fikk demo av VPL-HW30 og kan vel med en gang si at denne teknologien slår beina under Optoma's alternativ for min del.

Så utifra det jeg opplevde idag, er nok valget kuttet ned mellom HW15 og HW20 da jeg ikke er ute etter 3D i denne omgang.
    Nå er det ikke så mye som skiller disse to i pris, men Forsvarer HW20 prisforskjellen kontra HW15?
    Gode valg begge to. Ville gått for HW20 hvis ikke differansen er for stor. HW15 er ikke like kalibrerbar som 15.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjekkse
    Jeg kjøpte en ny Optoma HD82 i går til 10990 kroner. Håper hvertfall den er bra i forhold til den prisen. Skulle vel kanskje sett på Sony VPL-HW20,men den er jo noen skarve tusenlapper dyrere etter hva jeg finner på nett. Er bildet SÅ mye bedre at det er verdt det?
    Kikket såvidt på bildet på HD82 på Hifi-klubben og det er hvertfall bra nok... Så får jeg sette meg enda bedre projektorverdenen om noen år hvis det blir en ny
    Lykke til med valg hvertfall.

Jeg vurderte jo også i utgangspunktet en Optoma... Deriblant HD83 og HD87. Men det er forskjell på teknologien her, og jeg er glad jeg tok en runde å kikket på litt flere alternativer. Jeg tror nok jeg hadde blitt fornøyd nok med en Optoma om jeg ikke hadde kikket meg rundt først... For da vet man jo ikke hva man går glipp av

Men alt i alt så tror jeg det er litt smak og behag som avgjør her.. Nybegynner eller ei, så har vi alle ulik smak og hva vi kan leve med av "svakheter".

Jeg blir nok å gå for en HW20 selvom forskjellen fra HW15 ikke er såå stor så er heller ikke prisforskjellen så enorm (ca 3500,-) så jeg ville nok angret om jeg ikke la de kronene ekstra i projektor når jeg får det lille ekstra i HW20.

Håper du blir fornøyd med din optoma

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen som kan si litt mer om forskjellene mellom hw15 og hw20?
    vurderer også å kjøpe en av disse

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har kikket på disse teknologiene, først og fremst SXRD. Men jeg har kanskje satt meg litt for mye merke i at LCD vil slites over tid på en annen måte enn DLP og ikke klare det samme sortnivået? Men hvem vet, kanskje jeg har lest gamle artikler eller misforstått
    Du har delvis rett her, for det var slik tidligere. Idag derimot, har LCD-projektorene ikke-organiske paneler, som ikke degraderes i nevneverdig grad. Et annet moment er at der DLP-projektoren tidligere hadde langt høyere kontrast, er dette nå snudd på hodet. På grunn av "kvantesprang" i utviklingen av av LDC og LCoS teknologiene, er det nå DLP-projektorene som sitter igjen med dårligst kontrast, og latterlig dårlig sortnivå i forhold til konkurrentene. Texas Instruments jobber nok intenst for å løse dette, men hittil har de kun kommet opp med en dynamisk iris-løsning som på ingen måte imponerer. I rom det sortnivå ikke er så viktig, fungerer likevel DLP-projektorene veldig bra, for de har en egenskap de er unikt gode på (bare de påkostede modellene), og det er bildedynamikk i lyse scener (høy ANSI-kontrast).

er det noen som kan si litt mer om forskjellene mellom hw15 og hw20?
    vurderer også å kjøpe en av disse
    HW20 har litt høyere lysstyrke, har noe høyere kontrast, og er kalibrerings-messig noe enklere å ha med å gjøre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Åh!

Jeg vurderte jo også i utgangspunktet en Optoma... Deriblant HD83 og HD87. Men det er forskjell på teknologien her, og jeg er glad jeg tok en runde å kikket på litt flere alternativer. Jeg tror nok jeg hadde blitt fornøyd nok med en Optoma om jeg ikke hadde kikket meg rundt først... For da vet man jo ikke hva man går glipp av

Men alt i alt så tror jeg det er litt smak og behag som avgjør her.. Nybegynner eller ei, så har vi alle ulik smak og hva vi kan leve med av "svakheter".

Jeg blir nok å gå for en HW20 selvom forskjellen fra HW15 ikke er såå stor så er heller ikke prisforskjellen så enorm (ca 3500,-) så jeg ville nok angret om jeg ikke la de kronene ekstra i projektor når jeg får det lille ekstra i HW20.

Håper du blir fornøyd med din optoma
    Joda,bildet er vel greit,men når jeg leser det Gorm sier her om at teknologien har snudd totalt opp ned så kan jeg ikke i annet enn at jeg angrer på at jeg ikke ventet TO dager til og fant ut dette
    Har ikke pakket ute projektoren av esken enda,men tviler på at jeg får levert den tilbake på hifiklubben nå?!

Hva koster Sony-projektorene det her er snakk om da? Og er det like lavt støynivå som på Optoma hd82'?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda,bildet er vel greit,men når jeg leser det Gorm sier her om at teknologien har snudd totalt opp ned så kan jeg ikke i annet enn at jeg angrer på at jeg ikke ventet TO dager til og fant ut dette
    Har ikke pakket ute projektoren av esken enda,men tviler på at jeg får levert den tilbake på hifiklubben nå?!

Hva koster Sony-projektorene det her er snakk om da? Og er det like lavt støynivå som på Optoma hd82'?
    Støynivået i den grad det er relevant så er det nok lavere på Sony.

Priser finner du enkelt på diverse pris søk på nettet eller på for eksempel AV shop. Jeg vet ikke hva du betalte for Hd82 en men hvis det er rundt 15k så er helt klart Sonyene MYE mer bildekvalitet for pengene... Gå og spør om det er mulig å heve kjøpet du (er de greie så får du det selv om du ikke har rett til det på varer kjøpt over disk...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Støynivået i den grad det er relevant så er det nok lavere på Sony.

Priser finner du enkelt på diverse pris søk på nettet eller på for eksempel AV shop. Jeg vet ikke hva du betalte for Hd82 en men hvis det er rundt 15k så er helt klart Sonyene MYE mer bildekvalitet for pengene... Gå og spør om det er mulig å heve kjøpet du (er de greie så får du det selv om du ikke har rett til det på varer kjøpt over disk...)
    Betalte 10990 kr for HD82 og det er jo en billig pris,men fikk ikke sett ordentlig på den før jeg kjøpte den,men det lille jeg så var ok til den prisen,men så har jeg jo lest og lært her inne i etterkant. Håper de er greie og at jeg får tak i en Sony HW20. Det beste er vel å se forskjellen på bildene selv,men det er mange med erfaring om projektorene her så Takk for hjelpen hvertfall ! Håper jeg får byttet den inn på hifiklubben i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betalte 10990 kr for HD82 og det er jo en billig pris,men fikk ikke sett ordentlig på den før jeg kjøpte den,men det lille jeg så var ok til den prisen,men så har jeg jo lest og lært her inne i etterkant. Håper de er greie og at jeg får tak i en Sony HW20. Det beste er vel å se forskjellen på bildene selv,men det er mange med erfaring om projektorene her så Takk for hjelpen hvertfall ! Håper jeg får byttet den inn på hifiklubben i dag.

Hvordan gikk det?
    Fikk du byttet?

Du får si ifra om og når du får tak i en HW20 og hva du synes

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk det?
    Fikk du byttet?

Du får si ifra om og når du får tak i en HW20 og hva du synes

Får byttet på hiiklubben ja. God service,men HW20 har jeg ikke fått tak i enda. Fant en brukt her på avforum,men han skal jo ha nestene nypris for en lite brukt og hadde visstnok mottatt bud etter jeg viste interesse på den,så jeg regner med den går om han da ikke anser meg som først i køen.
    Skal høre om de kan ta den inn på elkjøp og om jeg får den billig der. Må ut med 12500 for en brukt og får vel sikkert en like fin pris for en ny,nesten hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det kan bli vanskelig å få tak i en HW20 fremover. De som finnes ute i butikk er nok de som finnes igjen da Sony har stoppet produksjonen
    Rimeligste jeg finner er til 13 886,- fra en nettside som heter Actit.no
    Aldri hørt om disse, noen som kjenner til de? Er de seriøse?

Jeg derimot har begynt å kikke på HW30 som en erstatning faktisk.. selvom 3D ikke var på planen og denne ligger en del over mitt tenkte budsjett så har den også sunket såpass i pris at den bør vurderes. Ligger nå til 22 000,- på det rimeligste jeg har funnet så langt...

Men, vil det gå ut over 2D effekten at det er en 3D pj? Mener å ha lest dette noen steder...
    Og hvordan stiller denne i klasse med f.eks Epson TW9000?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •