Skal montere Benq 7800, har noen spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal montere Benq 7800, har noen spørsmål

Snart skal projektoren opp i taket, har kjøpt standard festet til 7800.

Bildet blir 240 cm bredt, så jeg tenkte å montere den slik at linsen er 4,30 meter fra veggen og med zoomen midtstillt.
    Eller bør jeg sette projektoren på 4,77 og ikke bruke zoomen i det hele tatt???
    Kanskje det er lurt å ha projektoren lengst mulig unna også med tanke på problemet med bruk av keystone?

Kom med innspill vær så snill, dette har jeg ikke peiling på.

NB. Har planlagt at bildet skal begynne ca 65-70 cm fra gulvet, og det blir ca 135 cm høyt, høres det OK ut eller er det lettere å få bildet mer firkantet dersom det starter på 85 cm fra gulvet?

mvh
    Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje lurt å sette projektoren et sted *mellom* 4,77 og 4,3 meter fra veggen. Greit å ha litt å gå på når det gjelder å treffe takstoler/bjelker el.

Med et 240cm bredt bilde kommer bildet 240*0,12 = 28,8cm nedenfor senter på linsa ved takmontering (oppned).

Med en takhøyde på 240cm, billedhøyde på 135cm og ønske om 65-70cm fra gulv til underkant på bildet må overkant på lerret være 35-40cm ned fra taket.
    Senter på linsa må således være 35-28,8 = 6,2cm fra taket. (Evt. 11,2cm)

Med et slikt oppsett slipper du keystone.
    Keystone på PE 7800 suger. (Gjøres i software, ikke optisk)

Avstand fra vegg til projektoren har ingenting å si mtp. keystone så lenge du har fastsatt at bredden på bildet skal være 240cm. Eller... Jao, hvis du ignorerer å bruke keystone så vil jo keystone effekten være mindre synlig jo lengre unna veggen projektoren står.

Hvis du vel og merke zoomer maks (297cm bredt bilde) vil bildet flytte seg 6,84cm lenger ned på veggen.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren må være i water.

Projektoren bør være nøyaktig midtstilt i forhold til hvor du skal ha projisert bilde. Linsen på BenQ ligger litt til venstre sett forfra.

Monter på 4.30 meter. Da har du en grei avstand. Zoom betyr ikke forringet billedkvalitet i og med at bildet uansett må gjennom linsen.
    I ditt tilfelle må du vel montere projektoren så nærmt taket som mulig. Varme er ikke noe problem så lenge den har fri utblåsing framover og til høyre. (sett forfra)

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer info, og takk for opplysningene!!!

Jeg har montert plater for feste i taket fra 3 til 5,5 meter fra veggen,
    så jeg kan sette projektoren på nøyaktig den avstanden jeg vil.

Kanskje 4,5 meter er OK, da bruker jeg litt zoom og har noe å justere med, samtidig som jeg får minst mulig keystone effekt???

Mht høyde, med 1,35 bilde og 2,34 takhøyde med bilde fra 66 cm fra gulv, hvor høyt må da linsen være i forhold til taket?

Mvh
    dag

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter på linsa må, med 66cm fra gulv, være 4,2cm fra taket. Det kan jo by på et lite problem ettersom at det er minimum 8,5cm fra senter linse til taket (hvis du monterer direkte i taket).
    Dvs at største avstand du kan ha fra bunnen av lerret til gulv er 61,7cm
    (234 - 28,8 - 8,5 - 135) Sånn ca. siden jeg ikke har det 8,5cm målet 100% nøyaktig.

Det du egentlig burde gjøre i dette tilfellet er å skru projektoren direkte i taket slik Prec sier (med senter av linsa sentrert selvfølgelig siden denne ligger litt off-axis på 7800'en). Deretter skru på og ta et mål av bildet og så montere lerretet etterpå.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips er å skru projektoren fast i en plate som er litt større enn projektorens flatemål. Vær sikker på at taket er i water, for du har ikke så mange justeringsmuligheter. Litt justering med de små føttene under 7800 har du hvis skruene i projektoren er lange nok.
    Skru så platen opp i taket.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som jeg har en utfordring her, senter på linsa er 8 cm fra under knottene. Så bildet kommer 62 cm over gulvnivå dersom jeg skal ha 240 cm bredt bilde.
    Er det et alternativ å blende av lerretet med sort tape slik at jeg får et bilde som er 8 cm lavere og dermed 4 cm høyere opp fra gulvet, da vil jeg få plass til de komponentene som jeg skal ha der, subwooferen bygger 64 cm og stereohylle+senter bygger 66 cm, fronthøyttalerene er 42 cm høye, jeg setter dem på ca. 22 cm høye stativer.
    Da mister jeg litt bildestørrelse, det vil bli 226 cm bredt. Men jeg må jo ha bilde høyere enn de tingene som står foran, ikke sant?

Hvordan skrur man projektoren fast i en plate?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Men jeg må jo ha bilde høyere enn de tingene som står foran, ikke sant?

Hvordan skrur man projektoren fast i en plate?
    Er jo en fordel å slippe å se film på høytalerene Tipper du får stort nok bildet med 226 bredde likevel.

Man tager en plate, måler opp og merker av ihht skruehullene under projektoren. Borer med 5 mm bor. Forsenker med 10 mm bor. Skrur fast gjennom plate.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!