64" Plasma eller lerret i lite kjellerrom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

64" Plasma eller lerret i lite kjellerrom

Etter å ha byttet en 60" tv som jeg ikke engang åpnet eska på, inn i en 46" har jeg nå istedet fått lov av kona til å pusse opp et kjellerrom til å lage hjemmekino. Det er et bittelite rom som kommer til å bli ca 2.70m x 2.15m etter utforing og isolering. Rommet skal også brukes som gjesterom så en dobbelseng vil dekke det meste av rommet. Det er en dør på den ene kortveggen og et veldig lite vindu på den andre. Tanken er å sitte i senga på en langvegg men kan vurdere å sitte rett foran døra i stoler slik at det blir litt lengre avstand.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en Samsung Plasma 64" (med "øyneavstand" under 2m) men vurderer også prosjektor.

Er det mulig å skape et stort OG godt bilde med prosjektor med en maks avstand på 2.15m inkludert både hele prosjektoren og lerret? Eller bør jeg da "blokkere" døra med stoler for å få ca 55cm ekstra.

Noen synspunkter på om jeg bør gå for en 64" plasma eller prosjektor med f.eks et 78" lerret man får med på hifiklubben akkurat nå? Vil enda større bli for stort?
    Vil en prosjektor kunne gi like godt bilde som en plasma? Kan få rommet helt mørkt.

Et par fordeler jeg ser med prosjektor er at det går an å trekke opp lerretet når det brukes som gjesterom. Kan få enda større bilde.
    Er ofte litt billigere slik at jeg har litt ekstra jeg kan bruke på brukbar lyd.

Men hovedspørsmålet er altså om jeg skal gå for 64" plasma eller prosjektor med lerret?

Takker for hjelp! :-)

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror muligens du vil få litt problemer med kastelengen på prosjektoren på den avstanden der og 78" lerret. På ingen måte noen ekspert på området, men lurer på om ikke det blir tricky

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært i litt samme situasjon, behovet for et arbeidsrom overgikk behovet for et kinorom, så kjellerstuen ble omgjort fra kino med 300cm 2:35 lerret og prosjektor, til arbeidrom med tv-krok og 63" Samsung 3D plasma.

Nå sitter jeg i normal belysning og skriver dette innlegget på nevnte skjerm, med bena ut på sofaen og det er vel en god meters avstand fra sokkelesten til tv'en På denne avstanden er jeg glad for at jeg har tv'en og ikke et lite lerret som bare er litt større en skjermen.

Nå har jeg forsåvidt en veldig dugelig full-hd prosjektor (Sony VW50), men side om side ved tv'en kommer den til kort på alle punkter untatt max bildestørrelse. 3D'en på tven blir ikke brukt mye i prosent av total bruk, men når den først blir brukt så gir den en større innlevelse enn hva det samme bildet i 2D men på litt større skjermstørrelse hadde gitt, i mine øyne iallfall.

Tv'en er også suverent overlegen i alle andre belysningssettinger enn bekmørke, og selv om du har mulighet til å få det helt svart i rommet, kan det hende at det er passelig å heller ha dempet belysning enn bekmørke i visse sammenhenger.

Dette er nå litt av mine erfaringer av å ha vært i samme båt, det er sikkert andre som har totalt motstridende meninger, men hver sin smak

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje dette du spør om, men med så lite rom som skal brukast som gjesterom og kinorom, kvifor setter du ikkje inn ein sovesofa med sjesalong som kan omgjerast til dobbeltseng? Då får du jo mykje betre plass i rommet.

Med tanke på størrelsen på rommet hadde eg nok gått for tv.

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var fryktelig lite dette rommet... Så projektor hadde eg ikke tenkt på... en tv på veggen hadde gjort seg, trenger ikke være den største på amrkedet... noen gode små høyttalere, kanskje 5.1...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det eneste en prosjektor kan gjøre bedre er størrelsen så er har jeg vel egentlig ikke så veldig mye å gå på i et så lite rom?

Og ja, en sovesofa hadde sikkert vært veldig bra. Hovedgrunnen til at vi tenkte seng er at da kan vi bruke en dobbelseng vi allerede har. Men kan godt være vi burde ombestemme oss. Selv kunne jeg tenkt meg et par gode stoler men kona tror det vil være godt å sitte i seng med puter til ryggen.

Jeg kan lite om lyd til tv men er det slik at pakkeløsninger inkl bluray spiller normalt er forholdsvis dårlige? Små høytalere som kan monteres på veggen vil sikkert være lurt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kan ikkje tru du treng større bilde enn 64".

Eg kan skriva under på at det absolutt ikkje er godt å sitta i ei seng med puter bak ryggen. Det har eg gjort i nokon år. Det gjer det ubehagelig å sjå film...

Når det gjeld desse komplette billege anlegga er det forskjell på dei. Men det er ingen av dei som kan måla seg med skikkeleg surroundreceiver, høgtalarar og kilde separat. Men det kjem an på budsjett og kor kresen ein er.

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da eg mente små høyttalere mente eg ikke sånne ubrukelige ferdige sett med alt i et.... Nei du! Det finest jo høyttalere som er små i størrelsen men lyden er magisk... Men gulvhøyttalere blir nok ikke slatt med det samme...

Så enten gulvhøyttalere om det er plass eller bokhyllehøyttalere... Men en receiver er vel det nok for dette rommet, en sub klarer du deg kansje uten og...

Den dobbelsengen må du se det på fra den lyse siden! Om kona er med på en romantisk film så kan det sje mye rart i dette rommet... Love/Kino nest...:shock: hehe...;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde også TV i kortlengden i rommet, men lysstyrken ble for sterk.

Ble solblendet av tv skjermen, men så hadde jeg også alt lys av i rommet. Men med lyset på og lyse veggen ble også dette en dårlig kombinasjon for bildet.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skulle nesten tro det var en celle du innredet. :-)

Uansett, jeg tror også TV er det greieste. Den støyer sannsynligvis også mindre enn projektoren. Hvis det blir for lyssterkt kan du f.eks. justere ned lysstyrken på plasmaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Hifiklubben og Expert idag. Blir nok slik at jeg går for plasma 64". Veldig bra å få høre erfaringer med det å sitte i seng. Egentlig det jeg tenkte også at det kan bli ubehagelig. Men love/kino høres jo bra ut :-)

Lurer på om en av de bedre Samsung pakkene med bluray vil kunne gi brukbar lyd? Selv om 20k er en bra pris for 64" så er det å strekke budsjettet litt. Føler ikke jeg kan ut med veldig mye for lyden ihvertfall ikke i denne omgang. Har ikke blurayspiller så tenkte at det kanskje kan være praktisk med alt i Samsung med tanke på fjernkontroll osv. Om noen har forslag til noe som vil være et bedre kjøp en hjemmekinopakke fra Samsung så tar jeg gjerne imot innspill :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Man skulle nesten tro det var en celle du innredet. :-)

Uansett, jeg tror også TV er det greieste. Den støyer sannsynligvis også mindre enn projektoren. Hvis det blir for lyssterkt kan du f.eks. justere ned lysstyrken på plasmaen.
    Nytter ikke justere ned lysstyrken, da mister man også dynamikken i bildet og bildekvaliteten blir dårligere.

TV-en gir et mye intenst lys enn et lærret. I TV-en sitter det direkte lys, men på et lærret er lyset reflektert fra en prosjektor og gir dermed et bedre lys egnet i mørkt rom.

Spørsmålet er hva du ønsker å oppnå. Kino følelsen får du uansett ikke med en TV, uansett størrelse. Men det er klart, med et så lite rom har du neppe noe valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå en mulighet til. Det er et annet aktuellt rom til i kjelleren. Det var egentlig tenkt til et fremtidig saunarom ettersom kona er finsk. Kan gå an å bytte slik at dette blir kinorom. Det vil kunne få mål på ca 2.10m X 3.55m etter isolering. Vi bor i en tomannsbolig og dette rommet ligger rett mot naboens halvdel. Tror ikke de bruker kjelleren veldig mye. Vil jeg kunne få det nok lydtett?

Jeg tror en avstand på litt over 3m fra projektor til lerret vil kunne gå fint og kortveggen kunne ha plass til et lerret på rundt 90" uten plass til høyttalere på siden.

Men da blir jo det store spørsmålet om en prosjektor vil kunne gi et like bra bilde som en plasma? Er det mulig å både få god lystyrke, skarphet, kontrast og detaljer fra en prosjektor? Eller blir det lett en skuffelse iforhold til det man kan få med Samsungs 64" Plasma?:???:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å få til et bedre bilde enn fra Samsung plasmaen, men det vil nok også koste litt mer. Du trenger en projektor med bra kontrast og fargegjengivelse (eks TW9000, HW30, el), samt et bra lerret. I tillegg må rommet maskeres sort, ellers får du aldri god dynamikk på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre

Nå har vi bestemt oss for at det blir det rommet som er litt større som blir kino og gjesterom. Da blir det 3.5m x 2.10m. Mye bedre egnet tror jeg. Nederst på den ene langveggen er det en dør som bygger litt ut slik at bredden på rommet på den ene kortveggen blir nesten 2.50m + ekstra 10 cm over døra. Sånn ser det ut til at jeg kan komme helt opp i 100"

Vil bildekvaliteten nedgraderes om man bruker zoomen så bredt projektoren kan? Hvor nære bakvegg kan en prosjektor monteres? Trenger vel plass til kabler og muligens varmeutslipp?

Nå blir hele prosjektet enda mer spennende.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din heldiggris min kino er 3.5X2.0 :lol: Lerret er 80" og jeg har kinofølelsen.
    Nå må jeg ha en ny prosjektor og var på elkjop for og kjøpe epsontw3200 8k.
    Den måtte bestilles ,men selgeren fortalte meg at om en liten stund kommer et SHARP-TV 70" til 20k-23k. Dette må vel være bra! Hadde selv gått for denne løsningen om ikke kona hadde krevd en ny prosjektor.

Vi har allerede jobbet litt med rommet og lerretet henger så fint der allerede!
    Men et tv er jo ok med tanke på lyd og sparte pæreutgifter.

Godt valg!

EDIT: I manualen til min Epson tw700 står det at den må monteres 20cm fra bakvegg. Er vel forskjeller etter hvor prosjekteren trekker inn luft og blåser ut luft?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd å sette en boomblaster på full effekt nede i kjellerrommet. Det høres nesten ikke i andreetasjen. I førsteetasjen i rommet rett over (vårt soverom) er vel det eneste rommet det kan være litt plagsomt. Skal prøve å høre hvordan det høres ut inne hos naboen i tomannsboligen i morgen. Tror ikke de bruker kjelleren veldig mye så er ikke så bekymret for kjelleretasjen deres men rommet over er et barnerom.

Om jeg da skal lydisolere litt, vil det da være mest viktig å legge vekt på å lydisolere veggen mot deres kjeller eller taket som ligger under vårt soverom? Barnerommet til naboen ligger altså på andre siden av vårt soverom.

Jeg ønsker å lekte ut så lite som mulig for å beholde det jeg kan av det lille rommet.

Foresten så kom kona med en idé om å tapetsere den ene langveggen med svart hvitt bilde av New York. Tror dette kan bli stilig.

Vurderer den TW9000 prosjektoren som Gorm nevner. Litt dyr. Noe som er bra til rundt 20k?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kommet godt igang med oppussing av kjellerrommet. :-D Slo ut en mursteinvegg med slegge idag slik at jeg kan bygge rommet 30-40cm bredere.

Har nå nesten bestemt meg for JVC X30. Den er på kampanje nå hos AVshop. Tenker å kjøpe pakke med emitter og 3D-briller. Samme pris som tw9000 men leser at X30 har samme optikk som de to dyrere projektorene i samme serien. I fotografi sier mange at det er viktigere å legge penger i optikk enn kamera. Så da høres det for meg ut som X30 vil kunne gi skarpe bilder med mye detaljer. Fordelen jeg ser med tw9000 er at den er litt kortere og kan kaste bittelitt bredere. Noen som har sammelignet X30 og tw9000?

Jeg skal prøve å få til en kasteavstand på 3.27m for å få et lerret på 106". Rommet kommer til å bli mørkt men ikke svart (kona vil ikke det). Den ene veggen vil trolig få tapet med bilde av New York i svart hvitt.

Som så mange andre er jeg veldig i tvil om jeg skal satse på grå eller hvit duk til lerretet. Er redd for om bildene vil virke mørke med grå duk? Og hva med detaljer i de mørke tonene? Mørkt i 3D med X30?

Jeg ser på dette Adeo greyvision lerretet ADEO (Invideo) GREYVISION 16:9 ramme 250cm - 106" (TILBUD !) - Ramme - Lerret - Projektor og Tilbehør . Det har en god pris. Skal jeg velge dette eller et hvitt lerret fra Grandview?

Noen som har det Adeo lerretet jeg linket til som kan måle den eksakte bredden inkl ramma? Jeg setter inn ny dør noen cm lengre bort enn den gamle for å få plass til 106". Kjedelig om det viser seg at lerretet måler f.eks 252cm og jeg ikke har laget plass. Har nemlig hørt at Grandview er 252cm.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden rommet ikke blir kledd med svart ikke reflekterende stoff ville jeg nok valgt grått lerret. Jeg har ikke sett noen av projectorene men er det ikke slik at jvc sin styrke er sortnivå? Lurer isåfall på om du får utnyttet x30 til sitt fulle siden rommet ikke er perfekt. Godsnakk litt med kona Sort stoff på veggene anbefales på det aller varmeste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •