Skal ha Billig Pj trenger råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal ha Billig Pj trenger råd

Hei

Jeg skal ha en ny PJ og har ganske mange spørsmål.

skal brukes den til film tv konsoll spill og data. og vil derfor ha 4:3 format.

tenkte da på en BenQ 6100.
    Jeg lånt av en bekjent en Ask M2 i en uke.
    Jeg hadde ikke problemer med Regnbuer på ask'en , men jeg ser dem av og til.
    Men det jeg erget meg om var at svart ikke var svart, men mer mørk grå.
    Vil dette bli bedre på BenQ'en?
    Og jeg lurer på hvorfort farge hjulet på ask gikk og hvor mange segmenter. er Benq på det området?

Dvd spillern er ikke akkurat det beste noe akai reciver-dvd spiller men har ikke råd til å oppgradere det før senere, brukte en billig svideo på asken og det gikk fint.

Jeg prøvde å koble til en vhs spiller via komposit(?) inngangen men fikk ikke noe bilde. hvordan kan jeg få tv på PJ'en?

Skal ha ikea tupplur lerret og lurte går det ann å male med svart maling for å få ramme?
    Hvorlangt skal 6100 stå ut i fra veggen? rommet er ca 3,7m langt da og vil ha 80" 4:3 har sjekket på p-central ser ut som at det går akkurat hvis jeg lar det være 20cm bak pj. er dette rett?

ja da fikk jeg tømt meg for spørsmål, håper dere skjønner,

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Velkommen til forumet.

Høres ut som om 6100 er rett valg :wink: eller 6200 hvid u skal bruke den til en del presentasjoner.

Har selv ASK Mk2 på jobb og denne er ubrukelig til film, pga. for høyt lysutbytte. Det sorte blir grått. 6100 har i eco-modus 705AL.

Vet ikke mere om Ask'en.

Bruker selv komposit fra vhs til 6100 og det går fint.

Ikea Tupplur var også mitt første "lerret" i dag fungerer den som blendingsgardin 8) den kan fint males eller bruk sort tape i 5cm bredde.

Bør ha litt bedre avstand bak 6100 fordi den blåser ut varmlufta bak, og den kan bli varm.

Setter du pj'n med linsa på 3,3 meter får du et bilde som er ca 160 i bredden. Velger du 6200 så får du et større bilde (og høyere oppløsning)

Se mere info i linken underst til venstre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på benq 6100 den passer budsjettet mitt men pærene koster jo over 4tusen det er jo halve projektoren. men hva med en panasonic 500? hvordan er problemet med innbrenning?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men pærene koster jo over 4tusen det er jo halve projektoren
    Det er desverre vanlig pris, de ligger vanligvis på 3k til 4k. Det er ikke innbrenning på LCD, men det kan forekomme aldring av panelene. Les om det her.. http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=12603

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    men pærene koster jo over 4tusen det er jo halve projektoren
    Det er desverre vanlig pris, de ligger vanligvis på 3k til 4k. Det er ikke innbrenning på LCD, men det kan forekomme aldring av panelene. Les om det her.. http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=12603
    LCD panelene kan godt få innbrenning, spesielt etter panelene har "eldes" en stund, kanskje 4000 timer.(veldig cirka). Ellers er jeg ikke helt enig at den testen som vises i innlegget AK er så langt fra virkeligheten... Jeg ville hørt på Bidda om jeg var deg. :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD panelene kan godt få innbrenning, spesielt etter panelene har "eldes" en stund, kanskje 4000 timer.(veldig cirka).
    Kan du linke til noen plass dette står ? Evt. bilde av et innbrent" LCD panel.

Ellers er jeg ikke helt enig at den testen som vises i innlegget AK er så langt fra virkeligheten... Jeg ville hørt på Bidda om jeg var deg.
    Kanskje Bidda kan kommentere her? Jeg er litt usikker på hva poenger her er :roll:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like forvirra som deg :roll: , hva var det jeg skulle si noe om "innbrendte LCD" har jeg "filla" peiling på :wink:

Og hvilken test det refereres til aner jeg ikke, kanskje Burre kan spore oss innpå igjen :lol:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, knute på tråden her...

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=12603 Her er en test av DLP vs LCD som viser hvordan LCD eldes. innbrenning er vanlig etter at aldringsprosessen er kommet et stykke. bildene i linken er kanskje overdrevet, da de fleste slår av projektoren sin innimellom, men dette er noe man bør ta med i regnestykket når man velger projektor. personlig ville jeg valgt den Bidda anbefaler over, benQ 6100.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg tenkte på 6100, pe5120 er vel ikke et valg for meg da jeg gjerne vil bruke den til å spille dataspill og.

Jeg har lest litt rundt og det ser ut som 6100 ikke akkurat har den beste videoprosessor'en.
    Holder det til å se tv og dvd?
    for å få tvtuner inn må vhs spilleren ha noe ekstra (RGB?)

og har dere noe spesifikt tall på hvor stor avstand den må ha fra veggen?
    rekker 20cm?

Jeg ser at det går ann å sett på høyer oppløsning enn den navtive på 6100. hvordan vil det se ut eller vil bildet baer bli større en skjermen?

Takker for all hjelpen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PE5120 kan også vise 4:3, det vises med sorte felter på sidene slik som 6100 viser 16:9 med sorte feleter over og under. Mange her på forumet bruker 16:9 også til spill-visning. Flere av spillmaskinene har widescreen som visnings mulighet.

Video prosessoren er noe dårligere enn eks. Infocus sine. Mange av oss er likevel fornøyde med bilde. Har du en god og nyere DVD spiller gjør denne jobben.

Ved visning av TV må du bruke kompositt til pj'n eller s-video hvis din vhs-spiller er en s-vhs. Gir din paraboltuner ut RGB på scarten kan du kjøpe en omformer til komponent som gir det beste bilde.

Avstanden til veggen tror jeg er oppgitt til minst 50 cm, men flere her har denne i område 20-25, uten at de har bemerket noe problemer.

6100 takler større oppløsning i signalet inn, den skalerer ned. Du vil stort sett ikke se dette med mindre du sitter for nærme lerretet som for 6100 er i område 1,8-2 x bildebredden. Selv sitter jeg 3,5 meter unna et 200 lerret, som er passe for meg.

Håper noe var forståelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen.

Har nå tenkt og sjekket nettet. og jeg ser at mange menere at det er veldig dårlig å se tv på benq 6100 med den innebygde videoprosseroren.
    er dette tilfelle?

som jeg har nevnt tidligere i posten så er dvdspilleren min crap.
    jeg vet ikke om det er video prossesoren sin jobb men bildet hakker vis man bruker zoom på spilleren.
    Men jeg får ikke råd til å oppgradere spiller og lyd før jul eller senere.
    Vil fortsatt benq funke?

Epson Projektor EMP-S1L SVGA, 1200 ANSI en lavpris PJ men den er vel ikke ok for film? eller hva med projektoren

Ser at de har ganske høy lysstyrke.

Hvordan er de?

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør holde deg langt unna Epson EMP-S1L, den har et kontrast nivå på 100/150:1 om jeg husker feil. Og når du leter etter projektor bør du ikke være så opptatt av lysstyrke, så lenge den er over 1000 ANSI lumen holder det fint til TV, film og spilling. Om du skal spille mye med venner i et rimelig opplyst rom er det derimot å anbefale med bittelitt mer lysstyrke. Det som derimot er viktig for fargene er kontrastnivået. Om dette er for lavt vil du oppleve at det sorte blir grått som du nevnte i starten av tråden. Den siste projektoren du nevnte (LG RD-JT51) har jeg liten erfaring med, men ettersom jeg nettopp har bestilt en selv kan jeg gi deg mitt inntrykk iløpet av uka. Men jeg antar at den passer dine behov ypperlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    infocus 4805
    meir sei ikkje eg

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WheelJack
    ......mange menere at det er veldig dårlig å se tv på benq 6100 med den innebygde videoprosseroren.
    er dette tilfelle?
    Veldig dårlig er ikke rett uttrykk, bilde blir ikke veldig dårlig, men det er dårligere enn film fra DVD. Har du TV signal som kan leveres over s-video blir bilde bedre enn ved kompositt. Bor du i nærheten av meg kan du komme og se selv.

Men jeg får ikke råd til å oppgradere spiller og lyd før jul eller senere.
    Vil fortsatt benq funke?
    Samme jeg også gjorde, kjøpte 6100 og hadde en gammel Grundig som leverte signal via kompositt, hadde også Ikea lerret. Oppgraderte med ny reciever m/DVD deretter høytalere og sist lerret. Gi F... i om bilde ditt ikke blir perfekt den første tiden, oppgrader og se forbedringer etterhvert som du får råd til dette. 6100 brukes av så mange her at den sikkert vil funke for deg også så lenge ikke rengbuer er et problem.

Brukte 6100 kommer på markedet nå og jeg ser at de koster 6000-6500, ny 5120 koster ca. 9900. Mitt råd er vent til denne er prøvd her på forumet. Har installert 4805 høs nabo og er klart bedre enn 6100 men for meg og mitt bruk ikke verdt 6 tusen mere. 5120 ser ut til å ha den samme spec. som 4805 og da stiller det seg annerledes. 6100/6200 vil etter at denne er kommet, bli et alternativ for dem som vil ha med 4:3 og bruker denne visningen mest.

Glem Epson, LG kan være et alternativ. 6100 har den fordelen at ønsker du å se sport , spill osv i et opplyst rom har den lys-styrke til dette. Ønsker du film (mørkt rom selvsagt) har den også instilling som passer perfekt for dette.

Du er velkommen innom hos meg for å se min 6100 og mitt oppsett. Så får du vurdert om bildekvaliteten er god nok eller ikke passer deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja så lg kan være en mulighet?
    du sier noe om den 5120 modellen men hvordan er det å spille med pc over den? 640 480 oppløsning blir vel alternativet på disse lavoppløste 16:9 Pj'ene for pc.
    Å bruke den til pc er mest for å se video trailere og andre video filer fra pc, og kansje spille litt nå og da.

Jeg vurderer å kjøpe til et tvkort for pc'n ala dette
    http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7807
    Får med fjernkontroll og programavaren og mulighetene ser da greie ut.

En ting jeg syntes var litt tungvindt var at du måtte trykke på fjernkontrollen motsatt vei enn på en tv, er det muligheter på projektorer for å koble til en ekstern ir?

Jo mer man leter på nett jo mer usikker blir man.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg kobla 4805 til pcen nå eg har 1024 i oppløsing funka flott oss meg men det var litt stort vanskleg å spille deltaforce på
    trur det er 1024
    når det står på skjermen så

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WheelJack
    .....En ting jeg syntes var litt tungvindt var at du måtte trykke på fjernkontrollen motsatt vei enn på en tv,......
    Litt usikker på hva du mener, men hvis det er at du må peke på pj som er bak deg er det ikke tifelle for 6100. Jeg sitter i sofan og peker på lerretet og signalene reflekteres tilbake til min 6100 som henger i taket bak meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •