Hjelp til valg av projektor til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av projektor til hjemmekino

Har bygget meg ein liten hjemmekino i forbindelse med kjøp av nytt hus og er no på jakt etter projektor og rammelerret. Så i den samanheng hadde det vært kjekt med nokon gode tips.

Har sett på litt forskjelligt men klarer ikkje bli enig med meg sjølv korleis projektor eg skal velge.

Litt om rommet:
    Ca. 13 m2.
    Sorte ende vegger. Ellers mørke grå vegger og tak.
    Så har god lyskontroll.
    Tenkte meg eit rammelerret på ca 100"

Anlegget består til no av :
    Pioneer SC-LX 85
    Pioneer BDP LX 55
    Monitor Audio Silver RX6 front
    Monitor Audio Silver RX center
    Monitor Audio Silver RX FX til side og bak surround
    Monitor Audio Silver RXW12 sub
    Supra kabler

Projektoren eg hadde sett meg ut var egentlig Epson EH-TW6000, men etter å ha lest mykje rundt omkring bynnar eg å vurdere andre kanidater også.
    Som f.eks Epson EH-TW9000, JVC X30 3D D-ILA og Sony VPL-HW30 3D.

Om nokon har nokon erfaringer eller anbefalinger angående desse så hadde det vært supert!

På førehand takk!

Arild

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Arild

Når det gjelder lerret, så ville jeg valgt ett med grå duk om jeg var deg. Det gir deg litt lavere følsomhet for refleksjonene fra vegger og tak, samt noe bedre opplevd bildedynamikk i mørke områder

Med tanke på at rommet ditt er delvis maskert, og du ønsker å benytte moderat stort lerret, så er jeg nok enig i at du bør legge TW6000 "på is".
    De tre andre du nevner er "vinnere" alle sammen, og du vil neppe angre på kjøp av noen av dem. Jeg ville shoppet litt på pris var jeg deg, og sjekk gjerne også hvilket utstyr som følger med (antall 3D briller, IR-emitter, etc).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Har prøvd å dempe refleksjoner mest mulig ved å bruke matt mørk maling, men litt refleksjonar vil det vel alltid bli.
    Må vel og gjere noko med taket med tanke på akustikk etter kvart.

Da kan vel kanskje ADEO Greyvision 16:9 Plano Delux 220cm være eit greitt lerret til mitt bruk?

Om eg kun skal sjå på pris så blir det vel Epson EH-TW9000 som blir det "rimligaste" alternativet eg finn. ca 25000 hos avshop inkludert basic kalibrering og 2 par briller.
    Og så blir vel vurderingen da om ein bør gå for full kalibrering i tillegg.

Såvidt eg har forstått i diverse tråder her på AVforum så er det vel du Gorm som står for denne kalibreringen?

Og om ein eventuelt skal gå for Epson EH-TW9000W, har allerede lagt Supra Hdmi kabel i Vegg/tak så har vel strengt tatt ikkje behov for denne funksjonen.

JVC'en er ca 2000kr dyrere med emitter og 2 par briller men da uten kalibrering
    Sony ca 1000kr over det igjenn.

Og så har ein jo Panasonic sin PT-AT5000 til 25000 uten tilbehør, har du noen erfaring med denne?

mvh

Arild

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling til deg er å gå for HW30.
    Mvh bigtor

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Min anbefaling til deg er å gå for HW30.
    +1
    Jeg tenker det samme ved å "se for meg" ditt rom med grått Adeo-lerret, arihat.
    Du kommer til å bli fornøyd med HW30.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister veldig med Sony'en men det koster jo skjorta og litt til.
    Kino'en bynner å koste ein del etterkvart

Vurderte lenge ein rein 2D projektor, men da eg ikkje fekk tak i den eg ville ha så ligge det vel an til å bli ein heil del dyrere

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bynner å gli over mot Epson EH-TW9000 med full proff kalibrering hos AVshop og i tillegg kalibrering mot 3D.
    JVC DLA X30 er fremdeles ein heit kanidat. Har vel slått Sony'en ifra meg.

Og har sett på DreamScreen Phantom HD 16:9>2.35:1 100" som lerret.

Så no sitt eg å riv meg i det lille håret og klarer ikkje bestemme meg.

Nokon som har nokon synspunkt på hvilken av desse projektorane som vil gi meg best bilde?
    Forskjellige meiningar rundt omkring.

Men det eg bit meg merke i er at JVC'en har linse minne noko eg ikkje kan sjå at Epson'en har?
    Og det kan vel vera greitt og ha med det lerretet eg nevner over.

Mvh

Arild

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arihat
    Bynner å gli over mot Epson EH-TW9000 med full proff kalibrering hos AVshop og i tillegg kalibrering mot 3D.

Nokon som har nokon synspunkt på hvilken av desse projektorane som vil gi meg best bilde?

Men det eg bit meg merke i er at JVC'en har linse minne noko eg ikkje kan sjå at Epson'en har?

Mvh

Arild
    Blir vanskelig å si vilken av de som vil gi best bilde da vi alle har forskjellig oppfatning av hva som er det beste bilde. Noen liker best mulig sortnivå mens andre gjerne er mer opptatt av skarpest mulig bilde.
    Skjønner at det kan være vanskelig å bestemme seg men du må tenke på hva som er mest viktig for deg.Uansett så er de begge gode projektorer men som sagt jeg hadde valgt HW30.
    Mvh bigtor

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du pris på en stille projektor så er Sony det beste valget.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arihat

Mvh

Arild
    Er jo et luksusproblem det her Tre gode projektorer. Eneste jeg har sett av de er Sony VW30, og den imponerte i både 2D og 3D.

Linseminne hvis man har 2.35:1 lerret er veldig behagelig. Har dette på min Sony VW95, og "kunne ikke levd uten". I hvert falll ikke nå etter å ha blitt vant med det. MEN, klart, jeg tenker slik også fordi resten av projektoren er så knall at jeg vet jeg har valgt riktig uansett da Jeg veksler mye mellom 16:9 og 2.35, spiller PS3/Xbox 360/PC og ser serier i 16:9, mens de fleste filmene ofte er i 2.35:1. Og da kan det bli flere skifter i løpet av en kveld faktisk.

Med tanke på 3D - leser en del på de "gale amerikanernes forum" der de sammenligner Sony VW30, JVC X30 (RS45), Epson 5010 (=9000w?) og en BenQ modell med screenshots og inntrykk av 3D, lys, farge og ikke minst crosstalk. I de bildene jeg har sett der komme ikke JVC'n noe særlig heldig ut. Sonyen er den som mest ser ut til å ha gode 3D egenskaper samtidig med meget bra 2D egenskaper.

De sammenligner også input lag i forhold til de som ønsker å spille. Igjen kommer Sonyen best ut, mens Epsonen og JVC har mer enn dobbelt så mye input lag, faktisk så mye at jeg lurer på om det er spillbart for skytespill f.eks.

Les første post i denne tråden om ikke annet:
    JVC RS 45 / Sony HW30 / BenQ W7000 / Epson 5010 mini-shootout - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Var inne å såg den tråden her tidligere, men savnet bilder fra Epson'n.
    Litt bekymra for det med input lag ja, men spelar kun litt PS3 så har ikkje lagt so mykje på det i vurderinga.

Det eg er mest opptatt av no er hvilken projektor som vil gi meg best muligt bilde, blir jo i hovedsak 2D film og serier, men dukker jo stadigt opp nye titler i 3D og fleire blir det vel framover. Så må ta hensyn til det og.

Er nok litt tidlig ute med tanke på skikklig omtale av projektorane sidan både JVC og Epson'n er rimlig nye i markedet. Men har ikkje tålmodigheit til å vente lenger nå sidan resten av utstyret er påplass i nye rommet

Så får vel bruke natta til å hoppe fram og tilbake mellom JVC og Epson, slik at eg får bestilt imorra og forhåpentlig vis får den heim i neste veke

Har slått fra meg Sony'en da eg synst den blir i dyraste laget denne gangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Optoma HD83 i forhold til dei som er nevnt over her? Prisen på den er ivertfall ok.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da va bestillingen lagt inn:-D

Vart Epson EH-TW9000 med full kalibrering hos avshop og dreamscreen phantom lerret

Så får ein berre håpe at eg blir fornøyd med resultatet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •