Kjøp av prosjektor til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av prosjektor til hjemmekino

Hei,

Da har jeg og samboer kjøpt oss et stort rekkehus og har da bestemt oss for at kjellerstuen blir hjemmekino/kontor.

Så det jeg lurer på er hvilken prosjektor jeg skal kjøpe?
    Av lerret så tror jeg det blir dette: AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 235cm/106"

Hadde tenkt å kjøpe meg prosjektor til stuen i 2010 men endte da opp med en 63" pga lys og sånt.
    Men den gangen var det Benq W5000 jeg skulle kjøpe, for virket som om alle mente at det var et kupp i forhold til pris. Men den selger de jo ikke lenger og det har sikkert kommet bedre prosjektorer siden den gangen.

Har vurdert Epson TW3200 og de nye TW6000, men så var jeg og samboer innom hi-fi klubben for å se på priser og demo og da anbefalte de kun Optoma HD87 og HD83. Og vi ble imponert over bilde, men ser og at grunnen til de sikkert anbefaler de er nok for at de kun selger Optoma og billigere Benq modeller. Så er usikker på hva jeg skal gå for.

Jeg er helt ny innen prosjektor temaet så vett liksom ikke helt hva jeg skal velge.
    Men hvis det kommer til flatskjermer så vett jeg at jeg velger plasma og for meg virker det som om DLP er det nærmeste plasma du kommer innen prosjektorer.

Det jeg kan si om rommet er at jeg har full lyskontroll over rommet.
    Har kun et vindu i kjellerstuen.
    Har ikke bestemt om jeg skal ha delvis lyse vegger eller mørke.
    Veggen der jeg skal ha læret er 299cm i bredde og fra veggen der jeg skal ha læret til bakveggen er det ca 4m kanskje litt mer.
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et mangfold av pj-tråder om dagen så anbefaler å søke her på forumet. Gorm har kommet med mye kloke svar og argumenter, så se hva han har skrevet:wink:
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort det, lest siden midten av desember til idag. Men kommer ikke fram til noe, derfor jeg bestemte meg for å lage egen tråd.

Hadde bestem meg for epson tw3200 så leste jeg noe dårlig om den, så tw6000, men så annbefalte ikke Gorm den te dedikerte hjemmekinoer(som jeg skal ha) pga for dårlig svartnivå.
    Og så plutselig så var jeg i en høyere prisklasse en jeg forventet når jeg gikk til hifi klubben. Men igjen det viktigste er jo at en blir fornøyd
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse snakker vi da? Hvis det nærmer seg Epson TW9000, eller Sony HW30, så er jo de i en helt annen liga enn DLP-ene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si. Hadde jo først regnet med rundt 10k pluss/minus for projektoren da jeg gikk ut ifra benq w5000 prisen da jeg først startet å se etter projektorer.

Men så fant jeg ut at jeg ville ha epson tw6000 og då gikk prisen opp til rundt 12k, men så skrev jo du Gorm om at svartnivået ikke var noe bra, så da ble jeg usikker igjen.

For å si det sånn vil helst ikke over 16k vil jo helst lavere siden jeg først og fremst regnte med et lavere budsjett. Men vil jo ha en projektor som gir meg mye for pengene, en som jeg kan ha lenge. Så må jeg over for å få en helt genial projektor så gjør jeg det :P

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marky Mark
    Har gjort det, lest siden midten av desember til idag. Men kommer ikke fram til noe, derfor jeg bestemte meg for å lage egen tråd.
    Slik å skjønne ja. Sikler selv på TW9000, men TW6000 passer bedre min økonomi pr. dags dato. Men reiser i militærtjeneste om litt under en uke så kommer til å drøye kjøpet noen måneder. Men i følge omtaler skal TW6000 duge ok. Ikke det beste sortnivået, men bra med lysstyrke så dynamikk i lyse scener vil du nok bli imponert over, selv uten å ha 100% svartmaskert rom. Synd at TW4400 er ute av produksjon, for den er noe av det beste man får (kunne få), til ditt budsjett.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge jeg ikke går ned i bilde kvalitet fra tv'en jeg har så er jeg fornøyd. For er veldig fornøyd med bilde på den. Men vil jo helst ha en oppgradering. Tv'en jeg har er en Samsung Ps63c7705

For å si det sånt, så vil jeg rundt den prisklassen som Epson W6000 koster og helst ikke over 16k, men viser det seg at en projektor er så pass mye bedre så kanskje det lønner seg å gå over. Men akkurat det overlater jeg til deres forslag

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med TW6000 får du ikke bildedynamikk på nivå med Samsung-en din. Du har jo veldig godt sortnivå via den, og du kommer nok til å blir kraftig skuffet over TW6000 i så måte. Selv TW9000 vil slite kraftig mot plasma-panelet, med mindre du har et veldig godt lerret, og helt maskert rom
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo full lyskontroll over rommet, siden dette er en kjeller stue og det kun har et vindu, så er nok ikke det et problem.
    Av farge på rommet så tenkte jeg noe sånn så Hellnoob har på sin kino, eller sånn det ser ut utifra bilder. Svart matt på kinodelen av rommet, mens resten tenkte jeg å ha litt lyser matt gråtone
    Men hvilket lerret bør jeg tenke på da? Og hvilken projektor burde jeg da gå for?
    Feks en DLP, trodde de skulle ver bedre på sånne ting, er ikke epson sine projektorer LCD?

Var dette lerret jeg egentlig hadde sett for meg:
    AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 235cm/106"

EDIT: Eller er det pga at projektorer ikke kan få et like godt svart nivå som de bedre plasma tv'ene ut på markedet? Er det sånn at jeg bare må forvente det når jeg går fra den skjermen til projektor?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En plasmaskjerm kan skru av lyset på de pikslene som ikke skal ha lys, noe en projektor ikke kan. Du kan derfor ikke sammenlikne sortnivået på en moderne plasma-skjerm med projektor, da sistnevnte alltid vil ha noe lys i det "sorte".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •