Epson tw9000 eller optoma hd83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson tw9000 eller optoma hd83

Har i grunnen bestemt meg for epson tw9000.. Er ute etter full hd med 3d prosjektor med lensshift.. Maks pris 25--.. Hva er det beste mener dere...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de to ville jeg definitivt gått for TW9000. Sony HW30 og JVC X30 er vel også gode kandidater. Beskriv rommet og lerretet, så er det enklere å anbefale rett projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er en del av stuen, men en mørk del av stuen der jeg har god lyskontroll... Har vel egentli bestemt meg for tw9000. Lerret blir dreamscreen curvet ca 100"... Men lurer på hva jeg skal kjøpe av 16/9 eller 2.35:1... Er det for tidli ute , og bør kjøpe et 16/9 lerret?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier "god lyskontroll", vil det si at du har mørke vegger som reflekterer lite lys, samt har mulighet til å stenge ute alt lys utenfra? I så tilfelle så vil HW30 og X30 også være gode kandidater, men dersom du eksempelvis ha hvite vegger som garantert vil reflektere en del lys, så er TW9000 et godt valg siden den har høyest lysstyrke (om enn ikke så veldig mye høyere enn de andre).

Når det gjelder lerret, så er det ingen god grunn for å kjøpe en kurvet variant med mindre du tenker å benytte anamorfisk linse (ekstern linse som strekker bildet). I alle andre tilfeller er det bare flatt lerret som vil gi deg korrekt geometri i bildet. I tillegg vil du få vesentlig bedre skarphet i hjørnene.

Hvorvidt du skal kjøpe 16/9 eller 2.35:1 bør bestemmes av bruken. Dersom du stort sett skal se film, ville jeg valgt 2.35:1. Skal du se mye "vanlig TV" (fotball, serier etc.), så kan 16/9 være et bra valg.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vesentlig bedre skarphet i hjørnene stemmer nok ikke helt, buen på 16:9-lerreter er såpass svak at skarpheten nesten ikke påvirkes. Noe geometrisk feil får en imidlertid, men det kan en relativt enkelt "zoome bort", der velouren "spiser" den lille biten av bildet som faller utenfor. Jeg mener at kurvet, forutsatt at kurven er relativt liten, gir både et visuelt og designmessig løft, og bryr meg personlig døyten om en bitteliten flik i hjørnet går ut i velouren, men her er det selvsagt snakk om smak og behag. Det tryggeste er nok imidlertid å velge en rett ramme...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vesentlig bedre skarphet i hjørnene stemmer nok ikke helt, buen på 16:9-lerreter er såpass svak at skarpheten nesten ikke påvirkes. Noe geometrisk feil får en imidlertid, men det kan en relativt enkelt "zoome bort", der velouren "spiser" den lille biten av bildet som faller utenfor. Jeg mener at kurvet, forutsatt at kurven er relativt liten, gir både et visuelt og designmessig løft, og bryr meg personlig døyten om en bitteliten flik i hjørnet går ut i velouren, men her er det selvsagt snakk om smak og behag. Det tryggeste er nok imidlertid å velge en rett ramme...
    Tap av skarphet i hjørnene er faktisk av vesentlig betydning dersom man tenker å koble en PC til projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener med god lyskontroll var at jeg kan stenge ute lys utenfra... Har lyse vegger, mens der lerretet skal stå er en innbygd huk i stuen der jeg har valgt veggene mørke...
    Las dette på en omtale på epson :To anarmofotiske objektivinnstillinger tillater Cinemascope 2,35:1 uten ekstern prosessor .,,Men skal jeg ha buet må jeg ha en anamorfisk linse i tillegg? som koster sjorta? Blir vel mest film i denne delen av stua.. Så 2,35:1 er vel kansje ikke så domt...

Er bare å komme med innspill...er gla for det.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, jeg har muligens vært litt kjapp og kjøpt HD83 pga grei pakkepris. Sitter her nå og lurer på retur av den til fordel for Epson tw9000. Egentlig er budsjettet sprengt allerede så jeg bør la være men...
    Gorm, kan du komme med noen flere innspill? Rommet er dedikert på 4,50 x 4,10 og takhøyden er 2,50. Jeg har kjøpt hvit Grandview lerret, rommet kan blendes helt av. Vegger og tak er malt antikkgrå, bakvegg for PJ i matt sort.
    Jeg er førstegangskjøper på PJ og har allerede strukket budsjettet litt, så jeg ønsker egentlig ikke å gå opp i pris ytterligere. Har du noen råd for å gjøre opplevelsene på film gode fremover annet å bestille en for en rund med proffkalibrering?
    Kjøpte PJ på boligmessen i helgen som var, men er ikke hentet ut av butikk. Noen som vet om returretten på dette da vil være lik nettbutikk alternativt hva reglene er for retur?
    Vil helst stå på det valget som er tatt kjenner jeg for å ikke vingle, men det er jo ikke så enkelt i denne hjemmekino verdenen heller.
    Innspill mottas med takk :-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Hmmm, jeg har muligens vært litt kjapp og kjøpt HD83 pga grei pakkepris. Sitter her nå og lurer på retur av den til fordel for Epson tw9000. Egentlig er budsjettet sprengt allerede så jeg bør la være men...
    Gorm, kan du komme med noen flere innspill? Rommet er dedikert på 4,50 x 4,10 og takhøyden er 2,50. Jeg har kjøpt hvit Grandview lerret, rommet kan blendes helt av. Vegger og tak er malt antikkgrå, bakvegg for PJ i matt sort.
    Jeg er førstegangskjøper på PJ og har allerede strukket budsjettet litt, så jeg ønsker egentlig ikke å gå opp i pris ytterligere. Har du noen råd for å gjøre opplevelsene på film gode fremover annet å bestille en for en rund med proffkalibrering?
    Kjøpte PJ på boligmessen i helgen som var, men er ikke hentet ut av butikk. Noen som vet om returretten på dette da vil være lik nettbutikk alternativt hva reglene er for retur?
    Vil helst stå på det valget som er tatt kjenner jeg for å ikke vingle, men det er jo ikke så enkelt i denne hjemmekino verdenen heller.
    Innspill mottas med takk :-)
    Om du vurderer og returnere så hadde jeg verdt hyper forsiktig med og teste den, siden selgerne pleier og være ganske kjipe om de ser det har gått noen timer på lampa.
    Personlig så syns jeg HW30 virker som den beste bang4buck projektoren ute, selv om jeg ikke har sett en enda :P

Selv har jeg en Optoma hd100x til knapt 5k og ytter punktene på denne kan se ut som jeg har gått ned en grad i brille styrke :S

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får håpe det ikke er nede på 5k PJ nivå ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •