TW6000 + 106" lerret - siste sjekk før kjøp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TW6000 + 106" lerret - siste sjekk før kjøp!

Utifra det jeg har lest meg fram til, har jeg kommet fram til dette oppsettet:

Epson TW6000

DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey Black 16:9 230cm / 106"

Om rommet:

- Hvite vegger, lyst tretak.
    - Avstand til PJ er minst 3.6m
    - "lens shift" bør/skal ikke bli problem(har 90 grader vinkel fra PJ)
    - Lerrettet skal foran et vindu, og dekker hele veggen + vinduet. Vil derfor oppnå full lyskontroll(?).

-----

Spilling, filmer + 3D er vesentlig.

Noen innvendinger før kjøp?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner 90 graders vinkel, og at lens-shift ikke skal bli noe problem? Du er klar over at denne projektoren ikke har lens-shift, eller ...?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du nevner 90 graders vinkel, og at lens-shift ikke skal bli noe problem? Du er klar over at denne projektoren ikke har lens-shift, eller ...?
    Ja var det jeg mente, at jeg kan få "full" kontroll hvor PJ skal stå i rommet, og den står da i 90 grader vinkel rett mot lerret, fra et skråtak, slik at jeg ikke trenger lens-shift.

Ellers ser alt bra ut?

EDIT: Da er alt bestilt, når pj fikk "recommended" tittelen av avforum.com tippet det meg over kanten, så hvis jeg har gjort et galt valg får dere si ifra snarest Noen som BTW vet leveringtid på hentelageret? Blir det klart til henting imorgen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrLG
    Utifra det jeg har lest meg fram til, har jeg kommet fram til dette oppsettet:

Epson TW6000

DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey Black 16:9 230cm / 106"

Om rommet:

- Hvite vegger, lyst tretak.
    - Avstand til PJ er minst 3.6m
    - "lens shift" bør/skal ikke bli problem(har 90 grader vinkel fra PJ)
    - Lerrettet skal foran et vindu, og dekker hele veggen + vinduet. Vil derfor oppnå full lyskontroll(?).

-----

Spilling, filmer + 3D er vesentlig.

Noen innvendinger før kjøp?
    Husk å kom med oppdatering når alt er montert! Akkurat dette jeg vurderer selv..

Avshopmdu har handlet.. Kalibrering?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livewire
    Husk å kom med oppdatering når alt er montert! Akkurat dette jeg vurderer selv..

Avshopmdu har handlet.. Kalibrering?
    Etter timesvis med arbeid, er nå alt ferdig montert

Alt i alt kan jeg si meg veldig fornøyd. I 2D er det et godt bilde(vel og merke er pj IKKE kalibrert), men som forventet mangler det et godt sortnivå, men for mannen i gata er dette greit nok.

Jeg har tidligere sett IMAX dokumentar i 3D på en 46", nå prøvde jeg dette med denne pj og dette enorme lerret, og opplevelsen ble som dag og natt!
    Dette var faktisk helt SYKT, jeg hadde bokstavligtalt fisker og skilpadder svømmende ut i rommet mitt, og det ble en helt annen opplevelse enn på 46" tommern. Jeg ble så facinert at jeg nesten ikke klarte å slutte å se på denne dokumentaren! Denne PJ leverer nok veldig bra på 3D, gleder meg til å prøve andre filmer!

Totalt sett er ihvertfall jeg veldig fornøyd, og angrer ikke et sekund på kjøpet mitt, er ikke mange andre pj som klarer et 106" lerret på den lille avstanden jeg har heller

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, det er ingen tvil om at denne projektoren er fantastisk i 3D nei.
    Default står projektoren i en "dynamisk 3D" modus. Korrigerer du denne til "Cinema 3D" i stedet, får du markedets kanskje beste prekalibrert 3D bilde. Noen klikk ned på saturering og kontrast i tillegg, og du nærmer deg "3D nirvana".
    Bare vent til du får sett de virkelig gode 3D utgivelsene, som f.eks Avatar og siste Pirates-filmen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, det er ingen tvil om at denne projektoren er fantastisk i 3D nei.
    Default står projektoren i en "dynamisk 3D" modus. Korrigerer du denne til "Cinema 3D" i stedet, får du markedets kanskje beste prekalibrert 3D bilde. Noen klikk ned på saturering og kontrast i tillegg, og du nærmer deg "3D nirvana".
    Bare vent til du får sett de virkelig gode 3D utgivelsene, som f.eks Avatar og siste Pirates-filmen.
    Ah, da skal den stå på "Cinema 3D" hele tiden. Ja gleder meg til å prøve noen ordentlig filmer, for se om det ikke blir det i kveld

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MrLG,
    Gratulerer med ny pj. Noe annet med 3D på stort lerret . Kan også anbefale animasjonsfilmen Guardians of Legends. Veldig bra 3d!

Gorm,
    hørt masse positivt om 3d på epson 9000 og 6000. Er de bedre enn sony vw 95 i 3d synes du?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Gorm,
    hørt masse positivt om 3d på epson 9000 og 6000. Er de bedre enn sony vw 95 i 3d synes du?
    Jeg er ikke Gorm, men jeg skyter inn en kommentar likevel...

Gitt at HW30 og VW95 er relativt like mtp. ytelse i 3D, så er min mening at det egentlig ikke skiller så mye mellom Epson og Sony. Personlig likte jeg Sony best på grunn av at den produserte et bilde som var "snillere" mot mine øyne(ved sammenligning mot TW9000), men forskjellene var små, og andre ville kanskje heller foretrekke projektoren fra Epson.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    MrLG,
    Gratulerer med ny pj. Noe annet med 3D på stort lerret . Kan også anbefale animasjonsfilmen Guardians of Legends. Veldig bra 3d!

Gorm,
    Takk takk, ja jeg skal love deg det ble annerledes! Takk for tipset, dog har jeg sett Guardians of Legends i 2D, men for se om det ikke blir et gjensyn i 3D!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer virkelig det, nesten utrolig i 2012!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Stemmer virkelig det, nesten utrolig i 2012!
    De måtte vel ha minst et argument til for at folk skulle gidde å gjøre et dobbelt så dyrt kjøp(TW9000).

Dog kan jeg si at plassering har vært null problem for min del, har vært noe bagatell problemer med å få bildet nøyaktig innenfor rammen, dog har problemene her kommet først og fremst pga takfestet, og ikke pj.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter timesvis med arbeid, er nå alt ferdig montert

Alt i alt kan jeg si meg veldig fornøyd. I 2D er det et godt bilde(vel og merke er pj IKKE kalibrert), men som forventet mangler det et godt sortnivå, men for mannen i gata er dette greit nok.

Jeg har tidligere sett IMAX dokumentar i 3D på en 46", nå prøvde jeg dette med denne pj og dette enorme lerret, og opplevelsen ble som dag og natt!
    Dette var faktisk helt SYKT, jeg hadde bokstavligtalt fisker og skilpadder svømmende ut i rommet mitt, og det ble en helt annen opplevelse enn på 46" tommern. Jeg ble så facinert at jeg nesten ikke klarte å slutte å se på denne dokumentaren! Denne PJ leverer nok veldig bra på 3D, gleder meg til å prøve andre filmer!

Totalt sett er ihvertfall jeg veldig fornøyd, og angrer ikke et sekund på kjøpet mitt, er ikke mange andre pj som klarer et 106" lerret på den lille avstanden jeg har heller
    Har vært veldig i tvil om jeg skal ha HD33 eller TW6000 men etter å ha lest litt flere tester og ser nå at du er kjempefornøyd med TW6000 så har jeg bestemt meg for den jeg også Venter i spenning på flere tilbakemeldinger fra deg hvis du har bry til det hvordan den fungerer.
    Leste lenger opp at du skulle montere i tak. Hvor begynner bilde i forhold til linsa hvis du skjønner hva jeg mener?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øvre kant av bildeflaten havner i flukt med linsen (0 offset) ved takmontering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond_r
    Har vært veldig i tvil om jeg skal ha HD33 eller TW6000 men etter å ha lest litt flere tester og ser nå at du er kjempefornøyd med TW6000 så har jeg bestemt meg for den jeg også Venter i spenning på flere tilbakemeldinger fra deg hvis du har bry til det hvordan den fungerer.
    Leste lenger opp at du skulle montere i tak. Hvor begynner bilde i forhold til linsa hvis du skjønner hva jeg mener?
    Jeg har ingen erfaring med andre pj, men har en del erfaring med TVer.
    Konklusjonen er hittil, etter å ha sett en del filmer/snutter:

2D: God
    3D: Fantastisk

Slik pj kommer ukalibrert, kan jeg som jeg har tidligere sagt si at bildet i 2D mangler en del når det kommer på sortnivå, og bildet og fargene føles litt bleket på en måte, altså grønt er kanskje ikke så grønt som det bør være, vanskelig å forklare. Noe skyldes antaklivis som følge av manglen på godt sortnivå, fargene kan kanskje forbedres med kalibrering. I 3D har jeg egentlig ingenting å sette fingern på, der oppleves ikke dette for meg ihvertfall.

Nå vet jeg ikke hva DU forventer, men for MEG er dette mest bagateller, og det jeg går glipp av der glemmes fort bort med den enorme kinofølelsen jeg får når jeg ser en film. For meg som ønsker å se film i 2D og 3D, står jeg helt klart fast på at dette var et godt kjøp til prisen jeg måtte betale, for meg finnes det ingen andre alternativer pr idag

Når det kommer til festing:

Nå er ikke jeg ekspert på området, men det jeg også hørte var at pj måtte stå i samme høyde som enten bunn eller topp av lerret.
    Jeg prøvde i alle høyder fra bord til tak, og sålenge jeg kunne tilte pj opp og ned opplevde jeg at bildet kunne fylle hele lerretet uannsett. Det er mulig at kanskje bildet ikke fylte bildet 100 % innenfor rammen, men såvidt mitt øye kunne se var det det sålenge jeg finjusterte det, ihvertfall 98%.

Det er mulig man må ha den i riktig høyde for å få 100 % korrekt bilde, men mitt inntrykk var det motsatte, jeg opplevde omtrent ingen forskjell på hvilken høyde jeg hadde, sålenge jeg tiltet pj autojusterte den seg til det riktige.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den autojusteringen kalles keystone korrigering, og er en digital rekalkulering av bildet, for å kompensere for trapes-formen. Du mister veldig mye av oppløsningen ved å benytte denne funksjonen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med andre pj, men har en del erfaring med TVer.
    Konklusjonen er hittil, etter å ha sett en del filmer/snutter:

2D: God
    3D: Fantastisk

Slik pj kommer ukalibrert, kan jeg som jeg har tidligere sagt si at bildet i 2D mangler en del når det kommer på sortnivå, og bildet og fargene føles litt bleket på en måte, altså grønt er kanskje ikke så grønt som det bør være, vanskelig å forklare. Noe skyldes antaklivis som følge av manglen på godt sortnivå, fargene kan kanskje forbedres med kalibrering. I 3D har jeg egentlig ingenting å sette fingern på, der oppleves ikke dette for meg ihvertfall.

Nå vet jeg ikke hva DU forventer, men for MEG er dette mest bagateller, og det jeg går glipp av der glemmes fort bort med den enorme kinofølelsen jeg får når jeg ser en film. For meg som ønsker å se film i 2D og 3D, står jeg helt klart fast på at dette var et godt kjøp til prisen jeg måtte betale, for meg finnes det ingen andre alternativer pr idag

Når det kommer til festing:

Nå er ikke jeg ekspert på området, men det jeg også hørte var at pj måtte stå i samme høyde som enten bunn eller topp av lerret.
    Jeg prøvde i alle høyder fra bord til tak, og sålenge jeg kunne tilte pj opp og ned opplevde jeg at bildet kunne fylle hele lerretet uannsett. Det er mulig at kanskje bildet ikke fylte bildet 100 % innenfor rammen, men såvidt mitt øye kunne se var det det sålenge jeg finjusterte det, ihvertfall 98%.

Det er mulig man må ha den i riktig høyde for å få 100 % korrekt bilde, men mitt inntrykk var det motsatte, jeg opplevde omtrent ingen forskjell på hvilken høyde jeg hadde, sålenge jeg tiltet pj autojusterte den seg til det riktige.
    Hei. Jeg er også helt ny på pj fronten og tv jeg har nå er den første flatskjermen jeg har kjøpt. Så tipper at vi stiller ganske så likt der. Kjempe at du tar deg bry til å dele opplevelsen du har av pj med oss

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øvre kant av bildeflaten havner i flukt med linsen (0 offset) ved takmontering
    Det passer jo utmerket da jeg har lav takhøyde Takk for kjapt svar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den autojusteringen kalles keystone korrigering, og er en digital rekalkulering av bildet, for å kompensere for trapes-formen. Du mister veldig mye av oppløsningen ved å benytte denne funksjonen
    Ah, ja ante det var noe ja. Jeg har ihvertfall klarte å sette opp slik at keystone er 0, så gikk fint for min del ihvertfall

Sitat Opprinnelig postet av Trond_r
    Hei. Jeg er også helt ny på pj fronten og tv jeg har nå er den første flatskjermen jeg har kjøpt. Så tipper at vi stiller ganske så likt der. Kjempe at du tar deg bry til å dele opplevelsen du har av pj med oss
    Bare hyggelig det

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag kanske missförstod men det verkar som att du täcker för fönstret med lerretet? Hvis du köper svarta gardiner eller rullgardin som du först täcker fönstret med innan du rullar ned lerretet så får du mycket bättre bild. Det lyser igenom ljus även om lerretet är svart på baksidan.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •