Projektor-rot?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor-rot?

Jeg var hos HI-FI Klubben for å titte litt på projektorer. Litt problemer med å bestemme meg selv om det nå går mot ett valg.

Men. Hos HI-FI Klubben fikk jeg demonstrert en DLP-projektor til rundt 10k. Når jeg spurte om "regnbue-effekten" på DLP-projektorer sa selgeren hos HI-FI Klubben at det er LCD-projektorer som har dette problemet og _ikke_ DLP-projektorer.

Så det jeg lurer på er:

1. Er det DLP eller LCD som kan ha en regnbue-effekt? Jeg har selv alltid trodd det var DLP.

2. Kan det være at HI-FI Klubbens selger forsøkte å selge på meg en utgående projektor og "fortalte en liten en"? Eller var det rett og slett uvitenhet fra selgerens side? (forutsett at jeg har rett i at det er DLP som har problemet).

Jeg synes ikke det er så viktig hvilken selger og hvilken HI-FI Klubben-butikk det var akkurat nå, men det hadde vært greit med en liten oppdatering for min egen del.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er DLP som har denne regnbue-effekten ja. Er ikke alle som reagerer på dette heller... har selv en DLP som jeg aldri har sett noe slikt på, men har hatt besøk av andre som har sett dette.

2. Selv er jeg såpass godtroende om mine medmennesker, at jeg vil tippe selgeren ubevisst rotet litt med betegnelsene

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke dette selv (ikke så langt i alle fall) men jeg vil uansett ikke ha en projektor som kan oppleves som ubehagelig for noen av de som kan tenke seg å komme innom.

Jeg går for at selgeren er uvitende eller at han rotet litt og nevner det litt forsiktig for han neste gang jeg stikker innom den butikken :-)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner ikke hvor utbredt dette problemet er, og om dine venner ser dette eller ikke vet de vel heller ikke før de har prøvd. Vil vel også anta at sterkheten av problemet varierer fra person til person. Jeg har et par kompiser som sier de ser dette hvis de vil, altså de har ingen problemer med å se en film på DLP, men de kan trigge frem denne regnbue-effekten hvis de vil.
    Nå er det vel noen som reagerer noe negativt på LCD også, så det kan vel bli litt vanskelig å tilfredstille absolutt alle til enhver tid

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP-projektorer produserer farger via et fargehjul som spinner foran en enkelt bildebrikke. Det vil si at den aldri produserer kontinuerlige farger, men kun primærfargene rødt, grønt og blått flimrende fort nok til at de fleste oppfatter det som fullverdig fargegjengivelse.

LCD og LCoS projektorer produserer konstant lys via tre bildebrikker (en for hver primærfarge), altså null RGB-flimmer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback