Selge projektor med defekt pære?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selge projektor med defekt pære?

Jeg har et spørsmål som jeg gjerne vil vite ditt syn på som potensiell kjøper av en vare.

Har en projektor der pæren har gått, samt at den har stått pakket ned i esken sin i ett år, da jeg har gått over til flatskjerm. Ny pære kan fås både original og uoriginal, ny pære koster 3000kr og varer 6000t basert på den originale som sto i, uoriginal koster fra 700kr med ukjent levetid.

Da står man med disse tre valgene (basert på å få igjen samme sum alt i alt)

1. Annonsere den som den står for x antall kr
    2. Kjøpe uoriginal pære og annonsere den for x+700kr
    3. Kjøpe original pære og annonsere den for x+3000kr

Da er spørsmålet: Som kjøper, hva ville du ha vært interessert i? Hadde du tatt sjansen på å kjøpe en projektor som ikke virker når du pakker den ut av esken? Ville du rynket på nesen av en (opprinnelig) kostbar projektor med "kina"pære? Ville du kjøpt den med originalpære selv om prisen da er bortimot dobbel så høy som projektoren uten pære?

Eventuelt andre innspill, all tilbakemelding mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så kommer det ann på hvilken pj det er snakk om, og til hvilken pris...

Er det ein toppmodell som gir veldig bra bilde med korrekt fargegjengivelse ville eg nok ganske sikkert hatt original pære....

men er det ein 6 år gammal pj som du selger for 2-3 tusen, så har det jo liten hensikt å kjøpe ny pære til 3000 kr.

Problemet er jo at viss du kjøper ny pære til 3000 er det stor sjangs for at du brenner inne med investeringa, og ikkje får solgt den.

kjøp uorginal og informer kjøper er mitt råd på veldig generell basis :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal kjøper vite at det er lampen som er gått, og ikke tenneren eller strømforsyningen? Er du sikker?
    Jeg ville aldri kjøpt brukt PJ, med mindre jeg hadde vært hjemme hos selger og sett med egne øyne at den var feilfri.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger sett fra en kjøpers perspektiv

Det er ikke en toppmodell, men engang var den hakket under toppmodellen (Sony VW 50 "Pearl" da VW100 var toppmodellen). Det spiller jo ingen rolle 5 år etter at den var ny Akkurat min er kjøpt ny av meg direkte av Sony Center som en overligger høsten 2008.

Jeg vil tro den er mer lettsolgt til la oss si 5000kr med en ny uoriginal pære enn for 7000kr med en ny original pære. Kalibrering må jo uansett tas på nytt etter pærebytte, når den nye er litt innkjørt.

Det beste er nok å kjøpe en ny pære uansett, for å sjekke at alt er i orden igjen før den selges. Selv om pæren gikk med et poff i midten av en film, med medfølgende glasskår inni lampehuset, og heldigvis ingenting inni selve prosjektoren. Så jeg er sikker på at det er pæren, og ikke tenner eller strømforsyning, men ser jo at det kan jo ikke kjøper vite for sikkert.

Skulle jeg beholdt den selv hadde jeg nok gått for original pære, men på andre siden er det et sjansespill å legge ut 3000kr for å gamble på å få de igjen av en kjøper som verdsetter det og er villig til å betale merkostnaden ved kjøp.

Det er tankene fra min side, men er jo ute etter kjøpers perspektiv i denne tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også forsøke å få tak i originalpære på nett til en rimeligere pris. Jeg kjøpte nettopp ny originalpære til min projektor til halvparten av norsk pris etter å ha gjort et kjapt søk på nettet og bestilt fra utlandet.

mvh piip

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det kjøp av ny originalpære, kostet dobbelt så mye som de billigste uoriginale, men alikevel 3000kr mindre enn veiledende pris i norge Har fått en pris på 3000kr i norge, men slapp unna med ca halvparten fra amazon.com

Amazon.com: Sony LMPH200 200W replacement lamp for Sony front-projection television for VPL-VW40/50/60 Projectors: Camera & Photo

Salg eller ikke så er det iallfall greit å ha den i orden, og med originale Sonydeler

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •