Native 720p. Når får du utnyttet det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Native 720p. Når får du utnyttet det?

Er i tvil om jeg skal kjøpe en prosjektor nå ala SP4805 eller vente til disse native 720p prosjektorene blir billigere(og enda bedre).

Men spørsmålet i dette non-HDTV land er når det er aktuelt å få utnyttet slike HD prosjektorer til det maksimale?

Når kommer HD dvd filmer? Veit de diskuterer forskjellige standarder, men bare for å tippe?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-DVD kan man sikkert få importert fra USA i løpet av 2006. Tviler på at det blir tilgjengelig for alminnelig salg i Norge før 2007.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    HD-DVD kan man sikkert få importert fra USA i løpet av 2006. Tviler på at det blir tilgjengelig for alminnelig salg i Norge før 2007.
    Og med den farten projektorutviklingen går nå med prisfall så kan du trygt kjøpe f.eks en 4805 i dag, og den er sikkert moden for bytting uansett innen 2007.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-DVD er jo i "praksis" allerede tilgjengelig i form av WM9 filmer..

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil uansett ha bildemessige fordeler ved høyere oppløsning selv med DVD som kilde (særlig dersom projektoren har en god scaler). Men det blir som du sier dyrere ihvertfall hvis du skal ha en DLP.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    ...er vel ikke helt enig i det... De fleste såkalte "HD" WM9 filmer er jo ikke på mer enn 10-12 GB, og har dermed ikke en bitrate på stort med enn 12-15. Selv om WM9 er en bedre kompresjonstype enn mpeg2, gir ikke 12-15 mbit skikkelig artifaktfri HD. Hjelper ikke at det er 720p, det klarer jo selv en DVD-spiller til 1999 konvertere vanlige DVD-plater til... Er båndbredden i bunn som teller!

Har selv en D-VHS spiller, og på 28,3 mbit begynner vi snakke skikkelig HD. Hver film er på ca. 50 GB, og selv på 28,3 mbit ser en visse kompresjonsartefakter (iallfall på de to filmene jeg har sett til nå), men er selvsagt en helt annen verden enn DVD, eller det jeg har sett på "HD" WM9 for den sags skyld!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg slik at WM9 klarer seg fint på halvparten av bitraten til MPEG 2, så det er mer et spørsmål om at maskinene skal bli kraftig nok til å kunne dekode dem og vise dem flytende. Men det er uansett altfor tungvindt slik WM9 filmene er lagret nå, du er nødt til å bruke en PC for å spille dem av, og det er veldig resurskrevende. Det er vel her selve standardiseringen av HD DVD vil gjøre ting noe greiere, filmer blir tilgjengelig på HD DVD fra våren 2005. Utvalg og kvalitet er selvsagt et helt annet spørsmål. Gleder meg igrunnen mer til Blueray når det blir tilgjengelig, det har nok mer potenisale.

Mvh.
    Tore K.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, divX filmer har bedre komprimeringsalgoritmer enn mpeg2, men kvaliteten er dårligere for det. Bitrate _har_ noe å si..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bitrate er viktig, men det var jo de som mente MPEG2 ville bli som å "høre på radio" (lyden) og dårligere enn laserdisk (ukomprimert).. Begge disse påstandene er blitt kraftig tilbakevist, så jeg tror nok at WM9 kommer til å kunne levere minst like bra bilde som Mpeg 2 med bare halvparten av bitraten. Men tiden vil vise hvem som får rett, med BlueRay behøves det ikke kompromiss uansett..

Mvh.
    Tore K.

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld kan det jo nevnes at en del XBox spill kjøres native 720P.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    ...er vel ikke helt enig i det... De fleste såkalte "HD" WM9 filmer er jo ikke på mer enn 10-12 GB, og har dermed ikke en bitrate på stort med enn 12-15. Selv om WM9 er en bedre kompresjonstype enn mpeg2, gir ikke 12-15 mbit skikkelig artifaktfri HD. Hjelper ikke at det er 720p, det klarer jo selv en DVD-spiller til 1999 konvertere vanlige DVD-plater til... Er båndbredden i bunn som teller!

Har selv en D-VHS spiller, og på 28,3 mbit begynner vi snakke skikkelig HD. Hver film er på ca. 50 GB, og selv på 28,3 mbit ser en visse kompresjonsartefakter (iallfall på de to filmene jeg har sett til nå), men er selvsagt en helt annen verden enn DVD, eller det jeg har sett på "HD" WM9 for den sags skyld!
    Nå er det nu ikke så mange WMHD titler tilgjengelige som finnes på D-VHS slik at man kan gjøre en sammenligning. Å sammenligne to forskjellige program blir jo litt feil. Enkelte ekspert mener jo at WMHD er bedre enn D-VHS med samme materiale.

At the VSDA Home Entertainment 2003 show in Las Vegas, Microsoft, Samsung, and Joe Kane Productions got together to show what can be accomplished when you cooperate. In a dark room, they had the new Samsung projector connected to a Windows Media PC with DVE encoded at 720p/24 in WM9 at 9 Mbps and the JVC D-Theater VCR connected via 1394 to a Samsung SIR-165 Tuner for MPEG decoding and the 720p D-Theater DVE tape. Both systems were connected to the Samsung projector via DVI.

The results were impressive. The D-Theater tape showed all of the problems described above. When they switched over to component video out of the JVC deck, things were much worse. On the other hand, the WM9 encoded content was clear and essentially artifact free. WM9 is definitely a winner. This is really significant because the data rate that WM9 was encoded in will work with existing red laser DVD, meaning HD-DVDs could be produced immediately.
    http://www.hometheaterhifi.com/volum...vsda-2003.html

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Native 720p. Når får du utnyttet det?

Sitat Opprinnelig postet av rayrod
    Er i tvil om jeg skal kjøpe en prosjektor nå ala SP4805 eller vente til disse native 720p prosjektorene blir billigere(og enda bedre).

Men spørsmålet i dette non-HDTV land er når det er aktuelt å få utnyttet slike HD prosjektorer til det maksimale?

Når kommer HD dvd filmer? Veit de diskuterer forskjellige standarder, men bare for å tippe?
    Skaff i hvertfall en projektor som klarer 576p.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Skaff i hvertfall en projektor som klarer 576p.
    Hvor er, og hvor merker du forskjellene på SP4805 og en som klarer 576p?

Hvordan blir kvaliteten hvis du kjører 720p gjennom feks denon 2910 (DVI-D) til SP4805 siden 4805 "kun" klarer 480p?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor er, og hvor merker du forskjellene på SP4805 og en som klarer 576p?
    Du kan kjøre større bilde uten å se piksler (eller sitte nærmere).

Hvordan blir kvaliteten hvis du kjører 720p gjennom feks denon 2910 (DVI-D) til SP4805 siden 4805 "kun" klarer 480p?
    Det er jo helt uten mening, da setter du 2910 til å gir 576p.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    De som mener at en 15 mbit WM9 film viser like god kvalitet som "Master and Commander" i DTheater må ta seg en tur innom meg... :wink: Skal ikke være for påståelig, men selv om WM9 algorytmen er noe bedre enn tidligere komprimeringsmetoder som mpeg2, er jeg helt overbevist over at den på ingen måte klarer kompensere for halvparten av båndbredden... Har selv kjørt en WM9 LOTR på 15 GB (kun en del av denne) og kan i praksis tilbakevise at iallfall denne på noe som helst vis klarer komme opp mot f.eks. Master and Commander på DVHS. Dette og øvrig klipp jeg har sett kan selvsagt være dårlig kodet, oppsettet på PCen kan har vært ikke-optimal osv, men så langt er jeg ikke overbevist om at dette uten minst 20-25 mbit båndbredde er noen "second coming".

HD DVD med WM9 eller mpeg4 blir selvsagt meget interessant, der en kombinerer både høy båndbredde og mer effektiv komprimeringsteknikk.

Uansett, skal teste litt mer, og er selvsagt klar over at ting kan bli bedre med mer optimalt oppsett osv. Så langt er iallfall DVHS HELT overlegent alt jeg har sett av "HD" WM9, selv om "HD" WM9 er en hel del bedre enn DVD, men ikke stort mer enn 10-15 mbit vs. 5-8 skulle tilsi (mao mener jeg ikke nødvendigvis at det er komprimeringsteknikken som alene skal ha "æren" for bedre bilde og mindre artifakter, men heller den økede båndbredden).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er vi på linje Lygren.
    Alt jeg har sett av WMVHD ligger kvalitetsmessig på nivå med meget gode DVD innspillinger (kanskje litt over også). Men derfra og opp til D-VHS er det et vestentlig gap. Det er rett og slett ikke sammelignbart.
    Jeg har lastet ned alt som er tilgjengelig av WMVHD, og sammenlignet kvalitetsmessig mot min samling D-VHS, og det finnes faktisk ikke rom for tvil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og som en kommentar til sitat fra de "store" gutta "over there", vil jeg understreke at kommentarer derfra ofte bør tas for det de er, og de har jo vist seg svært lite korrekte gjentatte ganger. Lurer på hvor ofte jeg har lest at en av disse guruene er helt overbevist over at CRTen er død og begravet for "the blacks on this guy is BLACK". Har vel egentlig vært der siden Sharp XV-Z9000 med 1000:1, og vi vet vel alle hvor SORT denne leverte...

Uansett, stoler etterhvert mest på egne observasjoner, og vil teste D-theater over HDMI en del fremover. Vil også laste ned det jeg kan klare å få fatt på av WM9-filmer! Det er jo uansett best bilde som er interessant!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men finnes det noen WMHD og D-VHS opptak som har samme kilde og film?

Har dere sammelinget DVE på disse formatene som i dette tilfellet er snakk om?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men finnes det noen WMHD og D-VHS opptak som har samme kilde og film?
    Hva er poenget med det Peakman, forskjellen er så stor at man på bakgrunn av alle film og klipp man har sett enkelt kommer til en konklusjon. Kan du forresten nevne en bestemt film på WMVHD som har vesentlig bedre bilde enn gjennomsnittet? Hvis det er akkurat den filmen du mener jeg bør teste med.

Har dere sammelinget DVE på disse formatene som i dette tilfellet er snakk om?
    Har kjørt DVE fra PC'n så projektoren er riktig kalibrert i forhold til den. Jeg lånte DVE på D-VHS (1080i) fra Per Johnny, og kalibrerte projektoren i forhold til D-VHS spilleren. Så alt ligger til rette for at det smmenlignes under like forhold.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: > tittel

som direkte svar til tittel:
    -1280x720 er en grei oppløsning til PC-bruk på veggen.
    -PC-spill.
    -fordeler også til DVD-avspilling, som nevnt over.
    -Fremtidskompabilitet, som diskutert.
    -Det som fins av HD-materiale kan spilles uten nedskalering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •