rare streker ved bevegelse (Infocus X1)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rare streker ved bevegelse (Infocus X1)

Har kjøpt en brukt Infocus X1 og er storfornøyd.
    Regnbuer ser jeg nesten kun på sort/hvitt filmer .

Men det er et annet problem og det er at mye bevegelse på
    skjermen skaper svarte streker rundt objektet som beveger seg.
    Det er litt vanskelig å forklare, men det er som om man plutselig
    ser svarte tv-striper når noe er i bevegelse (kun på det som beveger seg).

Det er veldig plagsomt og jeg lurer på om det kan ha noe med kontrastnivå el.l. Jeg kjører i filmmodus med alle innstillinger på default.

Det virker også som om det er noe som er varierende med tanke på filmkvaliteten, jeg ser mest divx via s-videokabelen da.

Takk for tanker om hvordan jeg kan optimalisere dette bort!

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om det er problemer med deinterlacingen. Kan ikke helt skjønne hvorfor, men.... kanskje andre som har gode forslag?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke DivX akkurat formatet å anbefale, men disse strekene kan ungåes ved å kjøre progressive signaler.

For å forklare strekene litt så blir halve bildet oppdatert hver gang.
    Altså hvis du fører fingrene dine inn mot hverandre for å danne en vegg på 8 fingre, så har du bildet.
    Så lukker du fingrene på venstre hånd og ser de 4 fingrene på høyre. Det er bildet i et gitt øyeblikk.
    På neste oppdatering lukker du fingrene på høyre hånd og åpner fingrene på venstre hånd. En ny halvdel av bildet er oppdatert.
    Denne formen for billedoppdatering kalles interlacing.

I bevegelser vi du se disse forskjellene, og da særlig i DivX-formatet vil jeg tro.

Nå kjører du via s-video som skal sørge for at chippen i X1 henter inn en del på bildet.

Likevel anbefaler jeg deg å kjøre progressivt. Det klarer projektoren ved å hente signalet fra dvd-spiller på komponentutgangene.
    Det er 3 utganger som minner om phono-plugger med de er merket med blå-grønn-rød (hvis jeg husker rett).
    Denne kabelen passer ikke direkte inn i X1, men det fåes kjøpt adaptere på X1 som går i vga-porten og kan ta imot disse komponentkablene.

Er du litt kompetent, (ikke mye en gang) på lodding, kan en "komponent til vga-kabel" lages ganske rimelig.
    Se denne tråden:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...highlight=cat5

Med en slik kabel, eller overnevnte løsning via adapter, vil projektoren sende ut progressive bilder (gitt at dvdspiller kan sende progressive signaler, og er aktivert for det). Altså HELE biledflaten oppdateres hver gang og disse strekene skal ikke kunne sees.

Når har jeg likevel sett enkelte dårlige DivX-filer hvor disse strekene nærmest ser ut til å ligge i kopien uansett hvordan man viser bildet.
    Likevel, med progressive signaler vil du også få et løft i ordinære dvdfilmer også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil den kjøre med progressive signaler dersom jeg bruker VGA fra pc også, eller er det bare dvd-spillere som støtter progressivt bilde?

Er det i så fall noe som kan forbedre dette dersom det ikke er mulig å kjøre progressivt fra pc?
    Det virker ihvertfall på meg som om problemet er noe varierende,
    kanskje det er bra å skru ned kontrast\skarphet f.eks?

Takk for lang og god utfyllende info forresten

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En pc skal også kunne kjøre progressive signaler. Innstillingene er jeg dessverre meget usikker på da jeg nesten aldri bruker pc til dvdspiller.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet VGA fra PC til projektor ER progressivt. Mao. ikke noe mer å tenke på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •