Førstegangskjøp av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangskjøp av projektor

Hei dere som har peiling.
    Har nylig flyttet inn i nytt hus, med endelig mulighet for å kunne ha en slags hjemmekino, så nå er det projektor-handling på gang!
    Jeg har prøvd å sette meg inn i de forskjellige, men klarer ikke helt å ha oversikt, og vet derfor ikke hva jeg skal ha. Sist jeg satte meg litt inn i dette fikk jeg inntrykk av at den jeg skulle ha var en BenQ W6000 (eller vr det W5000?) men denne ser jeg ikke er til salgs lenger.
    Om stuen:
    Dette er en liten TV-stue i annen etasje, med vinduer på ene siden. Det blir ikke helt mørkt, derfor tenker jeg jeg må ha en projektor som er lyssterk. Lerret fulgte med huset, så det kommer jeg ikke til å kjøpe, og jeg innbiller meg det ikke er av helt topp-kvalitet. Projektoren som var her før, hang i et feste i en hylle som stikker ut fra bakveggen. Jeg kan altså enten henge den der, eller sette den på hyllen. Jeg har ca 4m fra hyllen til lerrettet, og lerrettet er ca 2,10 bredt. Hyllen ligger ca på høyde med toppen av lerrettet.

Jeg er i utgangspunktet ute etter noe som er "godt nok", samtidig som jeg vil kjøpe noe som vil vare en stund. Jeg tenker meg å bruke mellom 10-12 tusen på projektoren. Bruken blir stort sett TV/DVD/BR.

Håper noen vil ta seg tid til å gi meg noen tips!

Paul

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tillater meg å bumpe denne, da jeg hadde håpet å få noe på plass før jul..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Epson TW6000? Det betinger at du får plassert projektoren med linsen i samme høyde som toppen av lerretet, da denne ikke har lens-shift. Mulig å skru den rett oppunder hyllen, eller legge den oppned oppe på hyllen?

Med denne projektoren får du lysstyrken du trenger, og veldig bra 3D "på kjøpet".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tips!
    Jeg ser at hyllen min er helt nøyaktig ca 20-25 cm over toppen av lerrettet. Vil det ikke være mulig å vippe den litt opp i bakkant, for så å justere bildet etterpå? Og jeg klarer ikke helt å se hva slags feste den kan bruke, kan jeg evt feste den fra hyllen med en litt lenger feste-anordning, så den kommer lenger ned?

I tillegg så lurer jeg på om for mitt relativt enkle bruk, det vil anbefales å bestille proff-kalibrering på kjøpet..

Paul

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paddings
    Tusen takk for tips!
    Jeg ser at hyllen min er helt nøyaktig ca 20-25 cm over toppen av lerrettet. Vil det ikke være mulig å vippe den litt opp i bakkant, for så å justere bildet etterpå? Og jeg klarer ikke helt å se hva slags feste den kan bruke, kan jeg evt feste den fra hyllen med en litt lenger feste-anordning, så den kommer lenger ned?

I tillegg så lurer jeg på om for mitt relativt enkle bruk, det vil anbefales å bestille proff-kalibrering på kjøpet..

Paul
    Hvis du vipper den opp i bakkant må du bruke keystone noe som ikke er bra!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at dersom man ikke har lens-shift, og man vil unngå keystone, så må projektoren ligge mitt på lerrettet høydemessig?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paddings
    Vil det si at dersom man ikke har lens-shift, og man vil unngå keystone, så må projektoren ligge mitt på lerrettet høydemessig?

Det varierer fra projektor til projektor hvilket offset de har.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og skjønner da at TW6000 har 0 offset.
    Beste alternativet er kanskje da å få bygget hyllen litt ned, så den henger på høyde med topp av lerret, og henge projektor opp-ned der, evt bruke litt keystone dersom det skulle være nødvendig..

Paul

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0 offset vil si at den kaster hele bildet ut over linsen, altså med nedre bildekant i nøyaktig samme høyde som projektorens linse. Henger du den i takfeste (henger opp ned), så betyr det at øvre kant på lerretet vil være i samme høyde som linsen.

Keystone bør du for all del unngå, da bare ett klikk vil rasere oppløsningen og bildeprosesseringen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenker jeg at beste løsning for meg må være å enten klare å flytte hyllen litt ned, eller å få et takfeste med lang stang..

Hvordan er det med AVShop sin proffkalibrering på denne her, vil jeg ha noe særlig behov for det?

Paul

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •