LCD vs. DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Tråd: LCD vs. DLP

Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD vs. DLP

Hei

Dette emnet har sikkert vært diskutert på dette forumet tidligere, men jeg prøver meg med en ny tråd, da denne er litt mer produktspesifikk.

Jeg diskuterer ofte med en kompis som har en LCD (jeg DLP) om hvilken type prosjektor som gir det beste bildet. :lol:

Jeg mener at DLP prosjektorer har et klart bedre sortnivå en mye bedre kontrast enn hva en LCD prosjektor vil gi. LCD har igjen høyere oppløsning, men dette vil totalt sett ikke gi et bedre bilde enn hva kontrastnivå og sortnivå utgjør etter min mening...

Han med sin Panasonic PT-AE500 og jeg med min Infocus SP4800 - hvem gir det beste bilde totalt sett?

Vi foutsetter lystette rom.

Og hva med oppfølgerne til disse to: Panasonic PT-AE700 og Infocus SP4805?

Ønsker kommentarer ?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel eit fåtall her inne som har sett begge i aksjon, skal dei tippe da eller

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klikker deg litt rundt i dette forumet, vil du finne mange synspunkter om DLP vs. LCD. Hva er best generelt? Etter mitt syn; begge deler (!) Pr idag gir DLP best sortnivå pr krone, mens LCD gir høyest oppløsning og mest dynamiske farger pr krone. I tillegg er LCD-pj'er mest plasseringsvennlige, og dermed å foretrekke i små rom.

Husk at mange av synspunktene på et entusiastforum som dette, også tar utgangspunkt i fascinasjon for selve teknikken, og at DLP ble lansert i en tid da LCD fremdeles ikke leverte gode nok bilder til hjemmekinobruk. Jeg husker fortsatt min glede over fillraten på de første Davis DLP-pj'ene jeg så tidlig på 90-tallet.

DLP's fortrinn er imidlertid iferd med å bli tatt igjen av siste generasjons LCD-pj'er. Dette vil forhåpentligvis føre til at det etter mitt syn kunstig høye prisnivået på dagens HT DLP-pj'er blir normalisert. Det koster tross alt ikke mer å produsere en DLP-pj enn en LCD-pj med samme ytelse, og mange hjemmekinoentusiasters vektlegging av godt svartnivå er utvilsomt en medvirkende årsak til at feks en Benq 8700+ koster over 10kkr mer enn Panasonics AE700. Jeg synes derfor det er gledelig å se tegn på at konkurransen mellom teknologiene tvinger produsentene til å gradvis fravike denne formen for "monopolistisk" prispolitikk, til fordel for oss - forbrukerne

Anbefaler forøvrig alle som ennå ikke har gjort det å lese denne artikkelen på Projectorcentral http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp_update.htm
    Ellers mye spennende å lese her. Ikke minst fordi de har et relativt balansert syn på akkurat denne problemstillingen.

Tilslutt. Hva er best av AE500 og 4805? Siden jeg sikkert har provosert mange her allerede, får jeg vel si at begge er bra på hver sin måte, men at jeg personlig "falt" mest for AE500. VB og regnbuer etc får man bare akseptere i denne prisklassen.Da jeg så disse mot hverandre ga bla fargene på AE 500 meg litt av den gode magien fra barndommes kinomørke. Og siden 4805 er en forbedret utgave av 4800, er min stemme herved avgitt :wink:

Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et seriøst og godt innlegg Jodan. Det blir vel mye som du selv sier smak og behag i forhold til preferanser som lysforhold, størrelse på rom etc.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra summering av Jodan. Jeg har desverre ikke sett AE500, men har sett Sanyo Z2 som er rimelig lik. 4800 har jeg sett lite av, mens X1 har jeg sett på en god stund. Som det er skrevet tidligere her er det umulig å si hvilken projektor som er best, rett og slett fordi alle har forskjellige preferanser. Noen liker mora og noen liker dattera... :roll:
    Jeg er allikevel fan av LCD teknologien som kanskje noen har forstått , og ville nok valgt en AE500 forran 4800. Sammenligner jeg Z2'en jeg så med HI-FIL's X1 (samme som 4800) ga sistnevnte desidert best bilde, men mye tror av grunnen tror jeg allikevel var fordi Z2'n ikke var 100% satt opp, og kanskje et "mandags eksemplar".
    AE500 har betydelig høyere oppløsning, noe som er viktig ved databruk, og som gjør at jeg nok hadde valgt den.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt begge hjemme og X1 er best på bildekvalitet. Man kan allikevel bemerke at:

1. AE500 har scart-inngang, X1 har ikke denne muligheten. En scart-inngang kan ofte være greit å ha i en hjemmekino.
    2. AE500 har høyere oppløsning enn X1. På en sitteavstand på 1.5 - 2 ganger bilde bredden er ikke dette et tema.
    3. AE500 har langt høyere "fun factor" enn X1. Projektoren har svært mange innstillinger i forhold til X1. Hvor viktig dette er vil bl.a. avhenge av DVD-spilleren man bruker.
    4. X1 har hakket bedre sortnivå enn AE500
    5. AE500 støyer ikke, sammenlignet med X1.
    6. X1 slipper ut varmen i front, mens AE500 slipper den ut i bak. Noe å tenke på ved plasseringen. AE500 slapp ut mye varmere luft enn X1.
    7. Enkelte kan oppleve regnbuer på X1, andre ikke. AE500 er garantert fri for regnbuer
    8. X1 projiserer bildet nedenfor linsens senterakse. AE500 både over og under

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Sammenligner jeg Z2'en jeg så med HI-FIL's X1 (samme som 4800) ga sistnevnte desidert best bilde, men mye tror av grunnen tror jeg allikevel var fordi Z2'n ikke var 100% satt opp, og kanskje et "mandags eksemplar".

Host hark - øøøø.

X1???

Det kan nok ha litt med riktig oppsett å gjøre ja. Benytter du mulighetene Z2 har - å kjøre 1:1 pixel med 1280x720 via dvi og benytter et lysegrått lerret med passende gain og på riktig titte avstand - min 1,5 ganger lerret bredde. 8) så blir det ganske bra.

Slik har jeg det satt opp hjemme.

Jeg har sett X1 demonstreres matet med en midrange dvd-spiller (komponent). Den kan ikke engang sammelignes med Z2 spør du meg. Nå kan det hende den ikke var riktig justert da....hehe

Jeg har også sett Z2 matet med s-vide på en stereosjappe og det var ikke noe særlig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett begge (optimalt justert) på samme lerret, i samme rom og jeg er ikke i tvil om hvilken som ga best bilde. Resten av redaksjonen var heller ikke i tvil forresten, for X1/4800 gruset Z2 i den testen (skrevet av Claus og Øyvind). :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg har sett begge (optimalt justert) på samme lerret, i samme rom og jeg er ikke i tvil om hvilken som ga best bilde. Resten av redaksjonen var heller ikke i tvil forresten, for X1/4800 gruset Z2 i den testen (skrevet av Claus og Øyvind). :wink:

Gruset? hmm Vel du klarer ikke å ta meg i dag. Fikk dratt en 80 kilos Barco hjem i går kveld.

Nå blir det andre boller!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vet hvertfall veldig godt hva mitt neste pj-kjøp skal bli. det blir aldri i verden en lcd. jeg har en lcd nå, riktignok litt gammel, men jeg kan ikke fordra slik hønsenetting som enkelte lcd pj'er projiserer. oppløsning er ikke alt. nok overtid i desember måned kan fort resultere i en benq 7800 på nyåret :lol: 720p dlp pj's (benq 8700) blir for desverre for dyrt for meg :cry:

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Gruset? hmm Vel du klarer ikke å ta meg i dag. Fikk dratt en 80 kilos Barco hjem i går kveld.

Nå blir det andre boller!
    Mmmmm!!! Barco CRT... men da kan vel en 'Med-Trekkie' få låne Z2'en din til han har bestemt seg da kanskje? :lol: For i krystallkula mi ser jeg "AE1000" med D5/block-paneler, og "8700 Mk3" med 8 segmenters fargehjul, begge selvsagt med Faroudja DCDI chip, og tilnærmet samme pris. Når? Lenger enn jeg gidder å vente selvsagt :wink:

Imellomtiden vil jeg finne den pj som gir meg mest filmglede pr krone. Og med all respekt for alle dere som har sett flere pj'er enn meg her på forumet, lurer jeg av og til på hvilke kriterier som ligger til grunn for å vurdere billedkvalitet. Sagt på en annen måte; er det teknisk sett er mest korrekte bildet nødvendigvis det samme som gir mest filmglede? Jeg vet av lang erfaring at jo bedre utstyr man har, jo viktigere er vissheten om at man får valuta for pengene. Jeg vet hvor frustrerende det er når forventninger om perfeksjon ikke innfris for å si det sånn... På den annen side kan man også rett og slett "drepe" både favorittfilmer og musikk hvis man hele tiden sitter og leter etter feil, fremfor å nyte gleden over den fantastiske ytelsen man opplever i 99% av tiden.

Correct me if I'm wrong, men er ikke mye av diskusjonen rundt DLP vs. LCD like mye av følelsesmessig (les psykologisk) karakter som teknisk?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Correct me if I'm wrong, men er ikke mye av diskusjonen rundt DLP vs. LCD like mye av følelsesmessig (les psykologisk) karakter som teknisk?
    Virker sånn, men for ren bildekvalitet (uten å tenke på plassering, støy, hønsenetting, levetid på pærer, osv.) så er DLP best dersom man ikke er følsom for regnbuer.

Kan'kke huske å ha sett en eneste test der en LCD har vunnet over en DLP i samme prissegment...

PS: Men når man skal kjøpe projektor så teller selvsagt plassering og støy. Hønsenetting er vel ikke lenger et problem på nyere projektorer. Ei heller forventet levetid på pærer.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kan'kke huske å ha sett en eneste test der en LCD har vunnet over en DLP i samme prissegment...
    No har ikkje dei som gjør testene alltid fasiten da, og liker man meir smell i fargene er lcd'en bedre enn dlp, Svartnivå så er det omvendt.....osv.

Fasiten sitter brukeren på og ikkje dei som har testet, for me har alle forskjellige preferanser

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smell? Nå blir det vel bare krangling her, men den der kjøper jeg ikke. Hva mener du egentlig? Høyere metning? Personlig synes jeg nemlig at dlp har klarere og sterkere farger enn lcd, som blir noe grøtete.

Det eneste sikre her blir vel å prøve selv, og se hva du foretrekker. Det er jo dessverre ikke mulig å gå til forhandlere og sammenligne riktig kalibrerte produkter med hverandre.

Smaken er som baken etc.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig er ingen av de gode nok Men de gjør begge en grei jobb til utviklingen har kommet langt nok til og kunne gi rimlige (15k-30k) projektorer bilde som en Marantz 12S3 gjør i dag :twisted:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Fasiten sitter brukeren på og ikkje dei som har testet, for me har alle forskjellige preferanser
    Du har selvsagt rett i at man kun selv sitter med rett fasit, men det er jo litt betegnende da dette med tester. Testere er også mennesker (nesten da), og de finnes vel i alle varianter som alle oss andre. Så det at DLP alltid vinner slike tester må jo si sitt.

MEN: Det som gjør utslaget er ofte nerder som oss som leser side opp og side ned om hva som skal være best. Ofte snakker vi i utgangspunktet om marginale forskjeller, som via slike fora som dette blir til "store forskjeller". Men det har jo sin sjarm...

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en som tester er bildet det viktigste, mens andre praktiske ting som støy o.l. kommer litt i bakgrunnen. Kanskje synes man også at DLP kan gjøre en mer sliten og gi hodepine hvis man ser på film i time etter time. Slike ting teller også.

John Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte begge da jeg skulle kjøpe. Endte opp med AE500 av den enkle grunnen at jeg fikk den billigere enn det en 4800 kostet.
    Strengt tatt må jeg nok si at jeg foretrekker bildet fra 4800 om man bruker komponent ut fra dvd. Men etter litt leking med HTPC + AE500 så gruser ( :wink: ) denne kombinasjonen alle oppsett jeg har sett med 4800 + DVD-spiller. Hvordan stillingen hadde blitt med 4800 + HTPC, aner jeg ikke, har ikke prøvd.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan da fortelle at X1 (SP4800) + HTPC er bedre enn X1 + Philips 963SA med Supra "komponentn til VGA" kabel. 8)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smell? Nå blir det vel bare krangling her, men den der kjøper jeg ikke. Hva mener du egentlig? Høyere metning? Personlig synes jeg nemlig at dlp har klarere og sterkere farger enn lcd, som blir noe grøtete.
    Oii... Her er jeg veldig uenig. Jeg mener LCD har både riktigere farger og bedre metning enn de DLP'ene jeg har sett. Nå har jeg da ikke sett bla. Action MKII som da kanskje i mine øyne er bedre på dette? Det er uanett øyet som ser som bestemmer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •