Ny projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Ny projektor

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor

Hei
    Skal kjøpe ny projektor, men har gått meg litt bort i jungelen. Trenger derfor litt hjelp.

Projektoren skal inn i en kjellerstue, altså veldig lite lys inn i rommet. Men kjelleren har hvit tak og lyse vegger. Skal ha 92" lerret.

Hva vil dere anbefale? Budsjett er opp til 25000,- , men med mulighet for en liten utvidelse (hvis for eksempel Sony Hw30 eller Panasonic av5000 skulle være veldig mye bedre). Mest opptatt av 2d, liker skarpe bilder med litt smell i.

Gjør heller ikke om man finner gode alternativer til en billigere penge. Spørsmålet er altså: hva er beste alternativet innenfor mine rammer og begrensninger?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I dette prissjiktet bør du nok også ta med JVCs nye X30 i vurderingen. Jeg har foreløpig ikke sett den selv, men basert på det jeg så i Tyskland tror jeg absolutt dette kan være en spennende modell. Med komplett motoriserte linsefunksjoner samt minne på disse skifter du kjapt mellom 16:9 og 2.35:1. I motsetning til Panasonic AT5000en har denne modellen også motorisert lens-shift som er veldig avgjørende for om automatikken skal fungere i praksis i mange oppsett. Jeg skal prøve å få tatt en kikk på X70 om ikke alt for lenge, den ligner jo på mange måter på X30.

Utover det er det jo da gjerne HW30, AT5000, ev. Mitsubishi HC7800 om DLP er av interesse du bør vurdere.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et så lyst rom mener jeg det er galskap å velge projektor "på øverste hylle". Rommet vil være den største begrensningen, og projektorer som X30 er det helt meningsløs å vurdere. Du bør heller bruke litt mindre penger på projektor, og maskere rommet i stedet. Eventuelt kan du kikke på lerret som er beregnet for den type rom, ala DNP supernova.
    Velger du likevel å kjøpe en dyr projektor, og ikke gjøre noe med rommet, så velg en med høy ANSI-kontrast og bra lysstyrke. Da får du i alle fall bra trøkk i lyse scener. Skikkelig dynamikk i mørke scener kan du bare glemme med hvite vegger/tak.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    I et så lyst rom mener jeg det er galskap å velge projektor "på øverste hylle". Rommet vil være den største begrensningen, og projektorer som X30 er det helt meningsløs å vurdere. Du bør heller bruke litt mindre penger på projektor, og maskere rommet i stedet. Eventuelt kan du kikke på lerret som er beregnet for den type rom, ala DNP supernova.
    Velger du likevel å kjøpe en dyr projektor, og ikke gjøre noe med rommet, så velg en med høy ANSI-kontrast og bra lysstyrke. Da får du i alle fall bra trøkk i lyse scener. Skikkelig dynamikk i mørke scener kan du bare glemme med hvite vegger/tak.
    Så en feks en x30 eller hw30 vil ikke gjøre noe bedre jobb i nevnte rom enn feks Epson Tw6000 eller Optoma Hd 33?( eller andre i 12-15k klassen)
    Er jo disse som kanskje er alternativene, nå som alle 2d projektorene fases ut.

Kanskje vi skulle laget en en topp 3 liste over de beste/ mest egnete PJ til rom uten maskering, da det virker som det er mange som etterspør det om dagen!?

Til maskerte rom er det jo lett å finne gode anbefalinger her inne..

Er jo ikke alle som vil maskere kjellerstuen, men ønsker stort og bra bilde!
    Og har man først maskert, er vel man i nærheten av å kunne vurdere de nevnte dyrere alternativ...

Eller må vi bare innbefatte oss med en kjedelig stor plasma/led?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Eventuelt kan du kikke på lerret som er beregnet for den type rom, ala DNP supernova.
    Hei

Vil et slikt lerret ha noen bakdeler?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er lerreter med nesten sort overflate, men som likevel reflekterer lys veldig bra i en gitt vinkel, noe som gjør dem veldig godt egnet i rom med mye ambient lys. Det nevnte lerretet, i 0,8 gain versjon, har ikke nevneverdige ulemper, selv ikke i mitt 100% sortmaskerte rom. Det finnes derimot flere leverandører av denne typen lerreter, og de aller fleste av dem har problemer med innsynsvinkel, hot-spotting, samt at alle hvite objekter "glitrer" som fra en refleks.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livewire
    Så en feks en x30 eller hw30 vil ikke gjøre noe bedre jobb i nevnte rom enn feks Epson Tw6000 eller Optoma Hd 33?( eller andre i 12-15k klassen)
    Er jo disse som kanskje er alternativene, nå som alle 2d projektorene fases ut.

Kanskje vi skulle laget en en topp 3 liste over de beste/ mest egnete PJ til rom uten maskering, da det virker som det er mange som etterspør det om dagen!?

Til maskerte rom er det jo lett å finne gode anbefalinger her inne..

Er jo ikke alle som vil maskere kjellerstuen, men ønsker stort og bra bilde!
    Og har man først maskert, er vel man i nærheten av å kunne vurdere de nevnte dyrere alternativ...

Eller må vi bare innbefatte oss med en kjedelig stor plasma/led?
    Det er egentlig dette her jeg også spør om. Greit å kunne spare penger der man har mulighet

Spørsmålet er hvor mye bedre bilde man får i en umaskert kjellerstue (som brukes også til endel annet slik at maskering er uaktuelt) med en hw30?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •