Offisiell tråd for BenQ PE5120 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 443
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg tenker også på LG RD-JT92 men det er umulig å kjøpe in norge nå
    i sverige koster cirka 11000nok - det er veldig bra alternativ jeg tror

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Varighet på pære

Sitat Opprinnelig postet av stressa
    ...Hørt om pærer som vare 250 timer å deromkring, når det står "2000". Hvor lenge vil pæra vare i Benq pe 5120?
    5120's pærevarighet har i spec'en blitt oppgitt til 2000 i normal og 3000 i eco-modus. Det er det samme som de andre BenQ modellene.

PS til orientering står det på id-merke: PE5120, Type PB6100 :roll: bekrefter vel slektskapet til 6100 :wink:

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

støynivå?

Grattis med ny PJ bidda 8) . Ka syns du om støynivået på den? Sammenlignet med f.eks. H30, 4805, eller PJ-TX100 (disse har eg hørt/sett på butikk). Er frekvensen lav eller høy (behagelig brummelyd eller turbo-kveps)? Kordan er det på ikkje-eco-mode? 4805 tar jo heilt av når en slår av eco-mode :lol:

-Thomas

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5120 har hørbar lavere støynivå enn 4805 (nabo har denne) og lyden har lavere frevens og nivå enn 6100, de andre du nevner har jeg ikke hørt. I ikke eco-mode er den nesten nede på 6100 sin eco-mode. Når du slår av 5120 øker ikke viftehastigheten slik som på 6100, men tiden ser ut til å vare 10-15 sek lengre.

PS: 5120 slipper ut mere lys enn 6100.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Not over the rainbow

Har anskaffet min 5120 (min første proj), satt den opp og prøvekjørt ca 4,5 timer. Dessverre ble jeg overmannet av regnbuer. Forsøkte å skru ned lysstyrken uten hell. Leverer derfor proj'en tilbake i morra, og kjøper en PT AE 700. Vurderte ei stund 7800, men droppet det av frykt for regnbuer (bare enda dyrere, he-he...). Ble også styrket i troen etter Hi-Fils test av 700. Håper jeg gjør det rette, og at døde pixler, VB og Screendoor ikke blir mitt nye problem.

Kan noen fortelle meg om LCD-proj'er svekkes såpass mye med tiden at det blir et problem innenfor en 5-års periode, så lenge den kun brukes til film (2-3 i uka)?

Til slutt: Litt skuffet over min egen persepsjonsevne, hadde jo i utg pkt'et mer tro på DLP... Men hvis noen har umiddelbare og utprøvde tips, er jeg mer enn åpen.

PS! Jeg bruker en DENON 2910 m/DVI.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.

Synd at du er "råka" :cry: , men verden er brutal. Utprøvd botemiddel er vel såkalt "rengbuemedisin" som er et par kalde øl :shock: ellers viser det seg vel at DVI/HDMI kan gi så perfekt bilde at alt blir skarpere og derfor mere utsatt for rengbuer. Du kan prøve komponent eller s-video, prøv ihverfall å sette 5120 i eco-modus og juster men sharpness til 1 samt brightness til 48. Sitt ca 2x lerretsbredden unna, hvis ikke dette hjelper er du hardt "råka" og anbefaler deg å prøve en dLP med raskere fargehjul (7800) eller en LCD, eks. AE700.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

regnbue-skuff

Takk, Bidda, for konstruktive råd. Har fulgt dine innlegg med spenning og forventning i snart et halvt år, og er mektig imponert over dine analyser. At du er såpass engasjert samt oppdaterer erfaringene dine såpass hyppig, skader ikke heller.

Hva angår 7800, frykter jeg at regnbuene fortsatt er tilstede. Skulle gjerne testet 5120 litt mer, men er redd for å kjøre på den for mange timer siden jeg antakelig skal returnere den. Nåja, en halvtime kan vel ikke skade...

Får maks til 1,6 x bildebredde i sitteavstand. Nok et drawback.

Dette med øl forsøkte jeg til gangs på lørdag. Muligens jeg overdrev det til og med, he-he...

Ellers må jeg nyansere min tilbakemelding ang 5120 litt. Sett bort fra regnbuene synes jeg den gir et fantastisk bilde, også sammenliknet med 4805, H-30, PT AE-500, Toshiba MT 200 og Hitachi 100. Den er i tillegg meget billig!

Muligens skyldes regnbuene fargehjulet (kun 60 hz). Hva tror du? Kanskje er det en medvirkende faktor at den kun har 5 segment. Dette vet vel andre med mer erfaring. Har også lest hva dere har skrevet om dette tidligere i tråden...

Ønsker uansett alle lykke til med sin 5120, og et lite tips: Ikke let etter regnbuer. Da risikerer dere å finne dem...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker ops:

Vi har vel vært klar over at 2x hastighet med 5 segmets fargehjul kan by på overraskelser for de som er plaget med fenomenet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg fått 5120'n min
    Sitter med thx-kalibreringa nå, med default var det skremmende dårlig sortnivå,men dette blir nok bedre. har ett problem though:
    Når jeg hiver inn noe på s-video-inngangen, så blir bildet forstyrra, det er skikkelig dårlig, og jeg ser bare bildet innimellom. Noen som veit hva dette kan være?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Og gratulerer med ny 5120.

Bruker også s-video (clas) uten problemer, har du sett etter hva DVD spilleren din står på eller er det en annen kilde du bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vært en "er du råka"-test! Personlig har jeg aldri sett regnbuer, bortsett fra i klartekst. Men nå blei jeg plutselig litt usikker på om jeg skal gå for en 5120, nå som alt var klart ...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vu
    Skulle vært en "er du råka"-test! Personlig har jeg aldri sett regnbuer, bortsett fra i klartekst. Men nå blei jeg plutselig litt usikker på om jeg skal gå for en 5120, nå som alt var klart ...
    Har du sett X1 og ikke har sett rengbuer er du ikke "råka". 5120 er mulig å se hos Lefdal, Alnabru, Oslo eller hos meg under bedre forhold. :wink:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: regnbue-skuff

Sitat Opprinnelig postet av Inge Færøl
    Ellers må jeg nyansere min tilbakemelding ang 5120 litt. Sett bort fra regnbuene synes jeg den gir et fantastisk bilde, også sammenliknet med 4805, H-30, PT AE-500, Toshiba MT 200 og Hitachi 100.
    Så du regnbuer på 4805 eller H30? Disse har 5? og 4x hastighet og 6-segments fargehjul som etter min erfaring gir mindre regnbuer.

Jeg har sett en benq med 3xhastighet (fikk oppgitt dette i allefall) og 4-segments fargehjul og så veldig mye regnbuer på den. Ser ingen på h30 som har 2xhastighet og 6-segments fargehjul (effektivt 4x) så har inntrykk av at det doble settet med fargesegmenter gjør mer for å redusere regnbuer enn bare økningen fra 3x til 4x...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, så ikke regnbuer på andre enn 5120. Men da jeg testet på Hi-Fi klubben så en av de ansatte regnbuer på Toshiba MT 200 også. Toshibaen har vel 6 segments hjul, om jeg ikke husker feil. Er for øvrig ganske sikker på at regnbuer er noe du "plutselig" oppdager, og som du i så fall vil se på proj'er der dette ikke var synlig tidligere.

Hva angår 4805, ble den uaktuell pga støy. Og litt pga pris vs. 5120.

H30 synes jeg gir et direkte nydelig bilde, spesielt tatt i betraktning at den ikke har DVI-inn. Men jeg tør rett og slett ikke DLP etter dette - går jo bort så mye tid og energi også. Håper bare ikke VB ødelegger ift AE 700...

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Inge Færøl
    Er for øvrig ganske sikker på at regnbuer er noe du "plutselig" oppdager, og som du i så fall vil se på proj'er der dette ikke var synlig tidligere.
    Har en først oppdaget regnbuer (og vet hva en skal se etter) og en så på en annen modell ikke ser de selv om en prøver å framprovosere de, så tror jeg ikke de "plutselig" vil "sprette" fram fra lerrettet etter en tid...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regnbuer blir tvertimot borte ettersom tiden går, det er ihvertfall min erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det jeg mener, diablito, regnbuer dukker ikke plutselig opp fortløpende. Enten er de der eller ikke. På 5120 tok det 2 timer før jeg (for første gang i mitt liv) plutselig så regnbuer. Deretter ble de bare mer og mer tydelige, etterhvert dominerende. Altså; de dukket "plutselig" opp første gang - ut fra intet nærmest. Det var akkurat det som var så rart: Vi var to som testet proj'en, og det var den andre som så dem først og (dessverre) gjorde meg oppmerksom på dem. Akkurat som om jeg trente meg selv opp til å se dem...Men dette er jo ikke en regnbuetråd, så vi bør vel returnere til 5120 :wink: ...!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

5120. Ulike data.

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Heisann

Og gratulerer med ny 5120.

Bruker også s-video (clas) uten problemer, har du sett etter hva DVD spilleren din står på eller er det en annen kilde du bruker.

Hvorfor er det slik at ulike leverandører oppgir ulike dataverdier på pe 5120? Jeg opplever at non oppgir 26/29 db støy, mens andre oppgir 28 db/32 db. Videre oppgir noen 6 segment fargehjul og andre 5. Noen 4x hastighet og andre 2 x. Hva er rett?
    Har fulgt med litt på regnbueeffektdebatten. Er det slik at 5120 ikke kan anbefales for dem som er "råket" av dette?
    Takknemlig for svar.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke uttale meg om støyen, men fargehjulet har 5 segmenter. Men etter hva jeg har skjønt er det aldri mer enn 4 segmenter i bruk samtidig. I film/cinema modusene brukes segmentene rød/blå/grønn/pluss et ekstra gulsegment. I dynamisk/game mode brukes rød/blå/grønn/pluss et ekstra hvitt/blankt segment.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte like godt en 5120 fra mpx, så får jeg heller finne ut om jeg er råka eller ikke. Blir jeg råka får jeg heller bytte den i en litt dyrere og "mindre råka" modell

*Da er nettspor-racet i gang :twisted: *

Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •