Offisiell tråd for BenQ PE5120 - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 23 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 443
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis jeg skal ha et Hoya ND x2 filter til min BenQ 5120, hvilken diameter skal jeg da kjøpe ?
    Kan heller ikke se at PJen har noen festeordning for et slik filter !
    Er det noen som har en løsning på dette ?

FA

Newcomer Trevland sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Lurer veldig på hvordan projektor jeg skal kjøpe meg, og BenQ5120 er en av dem jeg lurer på. Men tenkte først å sjekke om jeg er "råka" som mange her inne kaller det..hehe..men er det noen som vet om det er mulighet for en demo i Sandefjord området?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedr regnbue på 5120; jeg merket meg endel av dette til å begynne med, særlig på undertekster og på hvite partier. Imidlertid ser jeg ikke noe nevneverdig mer av dette nå, oppdaget at etter kanskje 100 timer var det nesten borte..

Riktignok hadde jeg rundt dette timeantall byttet fra komponent til Supra DVI-kabel, men er ikke sikker på om dette forsvant da eller gradvis rundt samme tid.

Kan det være slik at a) regnbueeffekten avtar med tiden man har brukt pj'en, b) DVI-kabler minimaliserer det eller er det c) at man "trener" øyet til å unngå å se det?

Jeg vet lite om det, men innbiller meg (på sviktende grunnlag) at en slags "innspilling" av pj'en kanskje har noe med saken å gjøre?

Bruker forøvrig Cambridge DV79 (men planlegger en Naim DVD etterhvert) og et nesten 100" lerret, og er (som uerfaren bildemann) helt lamslått over hvor eventyrlig bra kinobilde man får med dette relativt beskjedne utstyret!
    5120 kommer iallefall helhjertet anbefalt herfra!

Mvh Vidar P

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere har antydet før at øye blir tilpasset etterhvert og at ved lengre fravær, måneder, så er "plagene" der igjen.

Newcomer Erik Nygård sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her forleden bestilte jeg Benq PE5120 fra MPX, uten å ha fått den demonstrert først. Jeg burde muligens ha gjort dette i omvendt rekkefølge.
    Bildekvaliteten er formidabel, i hvert fall i forhold til pris, den produserer lyssterke og nokså fargeekte bilder.
    Viftestøyen er jeg ikke helt fornøyd med. Det er ikke nivået som er plagsomt, for den går ganske stille, men at viftene går ujevnt. Opp og ned, opp og ned.
    Så er det regnbue-effekten. Jeg har lest om den, så fenomenet er ikke helt ukjent for meg, men jeg har sett forskjellige DLP demonstrert i forretning uten at jeg har vært plaget. Jeg trodde derfor at jeg var blant de heldige.
    Der tok jeg skammelig feil. Fra første scene i The Shining ble jeg nesten lamslått av regnbuer. Ikke bare er jeg mottagelig, men regnbuene er mer intense enn jeg trodde. Den første timen ble jeg faktisk litt svimmel og trett.
    I filmen Batman og Robin derimot ser jeg praktisk talt ikke snurten til regnbuer.
    Jeg trodde at det skulle være motsatt, at fargerike filmer førte til flere regnbuer, mens jo mer svart hvitt filmen er dess færre regnbuer skulle det være.
    Det er verdt å nevne at jeg har aldri sett Batman og Robin sammenhengende fra begynnelse til slutt før, jeg har aldri vært en stor fan av sånt amerikansk superhelt-oppkok, men jeg hadde kanskje en av mine fineste filmopplevelser noensinne når jeg så den på PE5120.
    Detaljene og fargene er så bra at jeg har vurdert å beholde den til tross for regnbuene.
    Til sammen har jeg sett på den i bare fem timer, i tilfelle jeg returnerer den vil jeg ikke slite ut lampen. Det har faktisk slått meg at effekten allerede har begynt å gi seg litt, etter bare fem timer, men at regnbuene fortsatt er der ser jeg så fort jeg snur blikket vekk og så tilbake, eller hvis jeg prøver å se på et satelitt-signal, da blafrer fargestrekene på skjermen som om projektoren er besatt av faens oldemor.
    Jeg vurderer i skrivende stund å bytte den inn, utelukkende på grunn av regnbue-effekten, men jeg liker den godt og det gjør litt vondt å returnere den.

Kunderådgiver hos MPX anbefaler at jeg bytter til en Toshiba 200.
    Vet noen hvordan den er med tanke på regnbuer? Er de fraværende, mindre intense, eller like intense?
    Lønner det seg å bytte i det hele tatt, tro? Den er jo nesten 4000 dyrere, og det kommer ikke akkurat penger ut av rumpa mi. :?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne pj'en er værre en andre dlp'er siden fargehjulet spinner saktere. Dessuten så er det værst i scener med mye bevegelser samtidig som det er relativt mørkt. Hvis du går opp til mt200 så er denne mye bedre på regnbuer, alternativt h30(a)/h31 fra Optoma. Men hvis du vil være helt på den sikre siden så kjøper du panasonic ae700 eller Sanyo z3 (lcd = 0 regnbuer).

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erik Nygård
    Til sammen har jeg sett på den i bare fem timer, i tilfelle jeg returnerer den vil jeg ikke slite ut lampen. Det har faktisk slått meg at effekten allerede har begynt å gi seg litt, etter bare fem timer, men at regnbuene fortsatt er der ser jeg så fort jeg snur blikket vekk og så tilbake, eller hvis jeg prøver å se på et satelitt-signal, da blafrer fargestrekene på skjermen som om projektoren er besatt av faens oldemor.
    Jeg vurderer i skrivende stund å bytte den inn, utelukkende på grunn av regnbue-effekten, men jeg liker den godt og det gjør litt vondt å returnere den.
    Kjenner meg igjen i beskrivelsen, men som sagt i innlegg over så gav dette fenomenet seg etter en gradvis reduksjon over en tid, antakelig før passerte 100 timer.

Nå har jeg spilt over 300 timer på den, og husker knapt hvordan disse regnbuene så ut.. de er simpelthen forsvunnet fra mitt lerrett helt og holdent, enten av tekniske årsaker eller fysiologiske... :?

Mvh Vidar P

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antakelig mindre fordi du "venner" deg noe til, men det er også mulig at det blir verre, kommer an på demostrasjonen og om den var kalibrert (justert) :wink:

Newcomer Gory Gosling sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel uansett bare å benytte seg av angreretten hvis jeg handler over internett. Mulig jeg glemte linken i min forrige post, det er den prosjektoren der jeg har sett så vidt. Vet noen forskjellen på regnbuer på den og 5120?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske sikker på at den du linker til har samme hastighet på fargehjulet på som 5120, og den er uansett altfor lyssterk til hjemmekino, og litt vrien å få kalibrert riktig også.

Newcomer Gory Gosling sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er det da noen måter å justere benq på slik at man ser mindre regnbuer? Den Acer'n jeg så var ikke justert i det hele tatt tror jeg, da jeg så den hos en kamerat som hadde lånt den fra en skole.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er råka så er det ikke mulig å justere seg ut av problemet. Derfor så må du se den før du bestemmer deg eller kjøper med mulighet for retur.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Fikk min 5120 i posten idag, og har såvidt begynt å teste. Har kommet over et problem: Den lager en slags kontinuerlig knitrelyd i eco-modus. Har testet litt fram og tilbake, merker viftehastigheten øker litt i cinema, men knitrelyden forsvinner fullstendig. Og nei, det ene overdøver ikke det andre. Skal det være sånn? Noen mulig forklaring? Jeg kunne forsåvidt fint sett film i cinema, viftestøyen er ikke sjenerende, men den knitrelyden er det helt klart. Men, pæretimer.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hei,

Fikk min 5120 i posten idag, og har såvidt begynt å teste. Har kommet over et problem: Den lager en slags kontinuerlig knitrelyd i eco-modus. Har testet litt fram og tilbake, merker viftehastigheten øker litt i cinema, men knitrelyden forsvinner fullstendig. Og nei, det ene overdøver ikke det andre. Skal det være sånn? Noen mulig forklaring? Jeg kunne forsåvidt fint sett film i cinema, viftestøyen er ikke sjenerende, men den knitrelyden er det helt klart. Men, pæretimer.
    Har hørt om andre i denne tråden med samme problem, og jeg hadde også noe lignende i begynnelsen, men det gikk over, mulig det var noe rusk i vifta eller noe.
    En annen her i samme tråden fikk byttet hos BenQ dersom jeg ikke husker helt feil. (Kunne ikke finne tilbake til innlegget)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe BenQ PE5120(som jeg også gjorde for en stund siden) nå som jeg har fått litt penger på konto. Men så er problemet fortsatt at jeg ikke er helt sikker på hvorvidt jeg er råka. Jeg har sett på et par projectorer(det var noe billigere, dårlige greier) hvor jeg har sett regnbuer, men om jeg ikke tenker på det var regnbuene fraværende. Har også fått testet Toshiba MT200 på HiFi klubben, og denne synes jeg det var veldig bra bilde på. Ikke noe som helst tegn til regnbuer unansett hvor mye jeg prøvde å fremskape de ved febrilsk risting på hodet osv.

- Men så lurer jeg på om det er noen, evt noe sted i Østfold jeg kan få sett BenQ5120 in action hos?

Er litt kjedlig å kjøpe den uten å ha testet den først. Den har jo falt 2-2,5k,- siden sist jeg tittet på projector, samme gjelder også MT200. Men PE5120 begynner jo å bli veldig billig. Jeg har mulighet til å skaffe projectoren litt billigere enn vanlig webshop pris(gjennom bedrift) men da faller også angrefristen bort.

Men så lenge jeg ikke ble helt gal i hode av å se på en liten projector(husker ikke merke, men det var en "ta med seg pj") som en kammerat av meg hadde, som vistnok skulle ha et 2x fargehjul(ifølge en av guruene her på forumet) og ellers være av ganske skrøplig kvalitet, så jeg ville tro(og håper) at regnbuene på PE5120 ikke skulle være et ekstremt stort problem for meg, selv om de vil være til stede.

Kastelengde fra projector til lærret blir vel ca 2,8 meter og iforhold til veggen er ca 180cm bredt bilde perfekt(jo større jo bedre ) burde vel PE5120 være et bra valg? Blir forresten bildet noe dårligere ved bruk av full zoom kontra uten zoom?

Og ifølge Projector Centrals Projector Calculator blir ved 2,7m kaste lengde på en MT200 et 145cm bredt bilde. Og det synes jeg blir litt lite for å få skikkelig hjemmekino følelse, eller?

Og så blir det vel et Ikea tupplur lærret i første omgang.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du MÅ virkelig få testet om regnbuene forstyrrer deg på denne. Kjøp den først og test om du er råka, og er du ikke, så sender du den tilbake og kjøper gjennom bedriften.

Jeg har ikke sett regnbuer på X1 eller PB6100 uten å fremprovosere de, men etter 5 minutters titting på 5120 så var svimmel og direkte kvalm. Nå skal den bli bedre etter noen timer, men jeg la 11k xtra og fikk meg en 7700.

Ellers så er den litt utsatt for støv på linsen, så vær litt obs på dette. Men totalt sett, er du ikke råka, er det ingen andre prosjektorer som er i nærheten med glede per krone!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det regnbueproblemet er vel kansje litt overdrevet??...
    (må være drit å være råka)

har nå 100timer på pæra på min benq 5120 og er STORFORNØYD!!!!!
    ingen av dem som har sett film med meg har merka noe regnbuer..

jeg har sett dem 3ganger... men for 6500kr.. so what!!!

pj'en er bare helt konge!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Dvd

Hei ! Jeg har veldig liten erfaring med PJ. Interessant å lese om andres meninger og erfaringer. Har prøvd å finne ut om kvaliteten på DVD spiller kan ha noe å bety når det gjelder kvaliteten på bildet eks.regnbue-effekt. Vurderer selv å kjøpe Benq PE5120 og er i besittelse av en HK DVD 25. Den er jo kjent for å være en bra spiller. Hvilken spiller har du? [/FONT]
    Sitat Opprinnelig postet av Erik Nygård
    Her forleden bestilte jeg Benq PE5120 fra MPX, uten å ha fått den demonstrert først. Jeg burde muligens ha gjort dette i omvendt rekkefølge.
    Bildekvaliteten er formidabel, i hvert fall i forhold til pris, den produserer lyssterke og nokså fargeekte bilder.
    Viftestøyen er jeg ikke helt fornøyd med. Det er ikke nivået som er plagsomt, for den går ganske stille, men at viftene går ujevnt. Opp og ned, opp og ned.
    Så er det regnbue-effekten. Jeg har lest om den, så fenomenet er ikke helt ukjent for meg, men jeg har sett forskjellige DLP demonstrert i forretning uten at jeg har vært plaget. Jeg trodde derfor at jeg var blant de heldige.
    Der tok jeg skammelig feil. Fra første scene i The Shining ble jeg nesten lamslått av regnbuer. Ikke bare er jeg mottagelig, men regnbuene er mer intense enn jeg trodde. Den første timen ble jeg faktisk litt svimmel og trett.
    I filmen Batman og Robin derimot ser jeg praktisk talt ikke snurten til regnbuer.
    Jeg trodde at det skulle være motsatt, at fargerike filmer førte til flere regnbuer, mens jo mer svart hvitt filmen er dess færre regnbuer skulle det være.
    Det er verdt å nevne at jeg har aldri sett Batman og Robin sammenhengende fra begynnelse til slutt før, jeg har aldri vært en stor fan av sånt amerikansk superhelt-oppkok, men jeg hadde kanskje en av mine fineste filmopplevelser noensinne når jeg så den på PE5120.
    Detaljene og fargene er så bra at jeg har vurdert å beholde den til tross for regnbuene.
    Til sammen har jeg sett på den i bare fem timer, i tilfelle jeg returnerer den vil jeg ikke slite ut lampen. Det har faktisk slått meg at effekten allerede har begynt å gi seg litt, etter bare fem timer, men at regnbuene fortsatt er der ser jeg så fort jeg snur blikket vekk og så tilbake, eller hvis jeg prøver å se på et satelitt-signal, da blafrer fargestrekene på skjermen som om projektoren er besatt av ****s oldemor.

Kunderådgiver hos MPX anbefaler at jeg bytter til en Toshiba 200.
    Vet noen hvordan den er med tanke på regnbuer? Er de fraværende, mindre intense, eller like intense?
    Lønner det seg å bytte i det hele tatt, tro? Den er jo nesten 4000 dyrere, og det kommer ikke akkurat penger ut av rumpa mi. :?

Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Jippiii! Nå har jeg og bestilt Benq PE5120!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigurd90
    Jippiii! Nå har jeg og bestilt Benq PE5120!
    Gratulerer !
    Du kommer nok til å bli kjempefornøyd!!:wink:

Side 19 av 23 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •