Offisiell tråd for BenQ PE5120 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 443
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er man med 5120 mer utsatt for regnebueeffekten enn ved 6100?

Jeg merker nemlig ingenting med min 6100

Mvh
    Christian

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 5120. Ulike data.

Sitat Opprinnelig postet av trolos
    Jeg opplever at non oppgir 26/29 db støy, mens andre oppgir 28 db/32 db. Videre oppgir noen 6 segment fargehjul og andre 5. Noen 4x hastighet og andre 2 x. Hva er rett?
    Har fulgt med litt på regnbueeffektdebatten. Er det slik at 5120 ikke kan anbefales for dem som er "råket" av dette?
    Støyen oppleves som en god del lavere enn 6100 og derfor bør 26/29 være riktig. Støyverdier er utelatt i manualen.

5 segments fargehjul er riktig og har også lest at funkjonen er slik Hi-Fil beskriver.

Regnbueproblematikken ser ikke ut til å være vesentlig mindre på 5120 enn på 6100.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nettopp min 5120 på døra, og er hittil veldig fornøyd. Jeg har ikke fått testet den ut skikkelig enda, fordi jeg har ikke klart å sett på film fra datamaskina. Får ikke dvi-D til å fungere, tror ikke jeg setter det opp riktig, selv om det ser veldig riktig ut. Forstår ikke helt hvor feilen er. Får hvertfall ikke noe fra datamaskina fram på pj-en. Har bare sett film på videokabelen hittil. Hvordan er den forresten i forhold til dvi?

Noen som har en link for hjelp til dette? (Har pleid å bruke tv-ut på skjermkortet før, og vet hvordan det funker, men ikke dvi)

... om dette hadde fungert kunne jeg sagt om jeg var kjempefornøyd eller bare fjørnøyd. :?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vu
    ....... fordi jeg har ikke klart å sett på film fra datamaskina. Får ikke dvi-D til å fungere, tror ikke jeg setter det opp riktig......
    Da ingen ennå har erfaring med 5120 og ditt problem forslår jeg at du tar å oppretter en tråd under HTPC og spør der.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videre info:

Fikk i dag HDMI kabel og adapter fra HDMI til DVI. Denne ble koblet til 668 og 5120. Bilde ble justert med DVE (uten de store endringer) og må si at det ble en annen verden enn med s-video. (bruker komponenten til 6100) Det ble skarpe bilder og jeg kan forsåvidt skjønne de som liker kompomentbilde bedre som er litt dusere og ikke fult så skarpt. Ett spørsmål har jeg, bilde blir litt mindre ved bruk av HDMI enn ved bruk av s-video, hvordan stiller jeg oppløsligheten fra 668? eller er dette ikke justerbart. Uansett det ble nå ett steg videre mot "nirvana" med Grayline og HDMI/DVI. Må vel snart tenke på å demontere 6100 :roll:

Leser at Hi-Fil har fått sitt test eksemplar, så da drøyer det vel ikke lenge før vi får en kvalifisert vurdering av 5120.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pe 5120-regnbuer

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Videre info:

Fikk i dag HDMI kabel og adapter fra HDMI til DVI. Denne ble koblet til 668 og 5120. Bilde ble justert med DVE (uten de store endringer) og må si at det ble en annen verden enn med s-video. (bruker komponenten til 6100) Det ble skarpe bilder og jeg kan forsåvidt skjønne de som liker kompomentbilde bedre som er litt dusere og ikke fult så skarpt. Ett spørsmål har jeg, bilde blir litt mindre ved bruk av HDMI enn ved bruk av s-video, hvordan stiller jeg oppløsligheten fra 668? eller er dette ikke justerbart. Uansett det ble nå ett steg videre mot "nirvana" med Grayline og HDMI/DVI. Må vel snart tenke på å demontere 6100 :roll:

Leser at Hi-Fil har fått sitt test eksemplar, så da drøyer det vel ikke lenge før vi får en kvalifisert vurdering av 5120.
    :?

Fikk hjem en ny 5120 fredag. Først test var en stor skuffelse. Bare regnbuer når jeg kjørte en U2 dvd i svart hvitt. Også ved dvd film så jeg masse regnbuer. Synes også bilde er uskarpt. Bruker helt ny videokabel fra dvd-surroundanlegg til projektoren. Har ikke s-video ut. Noen tips?-vurderer å returnere projektoren.

Mh
    førstegangskjøper

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svart/hvitt er marerittet for de som er ømfintlige for regnbuer.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maskinskruer..

hvilke bolter er det som skal skrues i bunnen på 5120 ved takmontering?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: pe 5120-regnbuer

Sitat Opprinnelig postet av trotro
    ..... Også ved dvd film så jeg masse regnbuer. Synes også bilde er uskarpt. Bruker helt ny videokabel fra dvd-surroundanlegg til projektoren. Har ikke s-video ut. Noen tips?-vurderer å returnere projektoren.
    Kan vanskelig gjøre noe med at du er "råka" men prøv ihvertfall å senke sharpness til 1 og kontrast til 48. Det var de innstillinger på min som passet med kallibreringsdvd'n DVE.

Med video kabel får du ikke skarpt og klart bilde, du må minst ha komponent eller DVI. Du vil se meget stor forskjell på bilde overført med de nevnte mot video (kompositt) kabel.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Maskinskruer..

Sitat Opprinnelig postet av Svirrus
    hvilke bolter er det som skal skrues i bunnen på 5120 ved takmontering?
    M4 (4mm) husk å bruke så lange at de minst går 10mm ned i pj'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk :wink:

kan vel ikke skru de for langt ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de bunner ved 13-14mm.

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

trotro skrev:
    Fikk hjem en ny 5120 fredag. Først test var en stor skuffelse. Bare regnbuer når jeg kjørte en U2 dvd i svart hvitt. Også ved dvd film så jeg masse regnbuer. Synes også bilde er uskarpt. Bruker helt ny videokabel fra dvd-surroundanlegg til projektoren. Har ikke s-video ut. Noen tips?-vurderer å returnere projektoren.

Mh
    førstegangskjøper
    Jeg kjørte "U2 Live In Boston" og så masse regnbuer. Bildekvalitet rimelig bra. Så prøvde jeg "U2 - Go Home, Live From Slane Castle". Like mye regnbuer og enda dårligere bilde. Begge ganske mørke og sistnevnte kornete bilde. (Ser ut til å være billigere produksjon.)
    Så satte vi på Robbie Williams "What we did last summer". Her var det mye mer lys på scenen og bedre bilde/bedre produksjon. Ikke så fremtredende regnbueopplevelser på denne. Men etter å ha gitt pæra 5 timers kjøring ga vi opp Benq 5120. Brukte forøvrig s-videokabel.

Tror du vil ergre deg over disse regnbuene hvis du beholder 5120! Jeg valgte å bruke returrett og er nå på jakt etter annen projektor. Mest lyst på DLP!
    Fryktelig ergelig å bruke 10 laken på noe som du garantert vil sitte og småbanne over i tiden fremover...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av trotro
    ..... Også ved dvd film så jeg masse regnbuer. Synes også bilde er uskarpt. Bruker helt ny videokabel fra dvd-surroundanlegg til projektoren. Har ikke s-video ut. Noen tips?-vurderer å returnere projektoren.
    Kan vanskelig gjøre noe med at du er "råka" men prøv ihvertfall å senke sharpness til 1 og kontrast til 48. Det var de innstillinger på min som passet med kallibreringsdvd'n DVE.

Med video kabel får du ikke skarpt og klart bilde, du må minst ha komponent eller DVI. Du vil se meget stor forskjell på bilde overført med de nevnte mot video (kompositt) kabel.
    Takk Bidda for gode råd.

Har stilt inn 5120 nå og ser vesentlig mindre regnbuer, selv med videokabel (har ikke RGB/DVI ut). Det som er igjen er til å leve med, går mindre og mindre til det når jeg ser. For øvrig bra bilde, meget støysvak og pen å se på der den henger i taket. Bestemt meg for å beholde den.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Tror du vil bli fornøyd, kona er litt råka og hun sier at hun ser mindre og mindre med RGB-flimmer (rengbuer) etter som tida går. Tror kanskje at dette gjelder dem spm er mildt råka og som klarer å se på filmen uten å se etter feil :wink: I tilegg er det tekstingen og sort/hvitt filmer som ofte er synderen til at "folk" reagerer.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilegg er det tekstingen og sort/hvitt filmer som ofte er synderen til at "folk" reagerer.
    Det var "godt" å høre at du har samme oppfatningen, har enda ikke opplevd regnbuer som noe problem i bildet, men når tekst er på kommer øyne-problemer med en gang.

Så for å bøte på regnbueproblemer bør en kanskje venne seg til å se filmer uten tekst..... :wink:

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

regnbuer igjen..

Virker som om regnbuer er den enste negative tingen med 5120? No veit eg ikkje heilt ka eg snakka om, men det er slik at faren for regnbuer er større på enkelte pj'er enn andre pga. hastighet på fargehjul? Det eg lurer på er kor "utsatt" 5120 er sett i forhold til infocus 4805 og optoma h30? Disse to pj'ene har eg sett på butikk uten å legge merke til noken regnbuer.. Kan eg trygt kjøpe en 5120?

Og viss det skulle vise seg at eg plutselig ser regnbuer både her og der når eg får 5120, så har alle nettbutikker en bytterett slik at eg gar. vil få pengene tilbake sant? :roll: [/i]

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

også et siste spørsmål før eg legge meg

Ser at 5120 har 1100 AL. Kor masse i eco.modus? Kan godt hende at det står en plass tidligere i denne tråden, men eg er en lat lat mann :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4805 har 4x hastighet på fargehjulet (h30 vet jeg ikke), mens 5120 har kun 2x. så sjansen for at du ser regnbuer er en god del større på 5120, ja...
    forbrukerloven gir deg 14 dager returett for ting kjøpt på nettet, så det er bare å prøve hvis du ikke kan få sett 5120 før du kjøper.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: regnbuer igjen..

Sitat Opprinnelig postet av thotved
    ..... kor "utsatt" 5120 er sett i forhold til infocus 4805 og optoma h30? Disse to pj'ene har eg sett på butikk uten å legge merke til noken regnbuer.. Kan eg trygt kjøpe en 5120?
    Hvis du ikke i det heletatt så antydninger på disse så tyder det på at du ikke er råka og kan prøve 5120. Du er velkommen innom meg for å teste dette.

5120 har ca. 880 AL i eco-mode.

Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •