Lerret 3D til hjemmebruk er bra nok NÅ (etter mitt syn)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret 3D til hjemmebruk er bra nok NÅ (etter mitt syn)

Jeg har i en lengre tid sittet på gjerdet angående 3D. Jeg har regelmessig spurt litt men følt at mine kriterier har blitt forkastet som 'umulige'

Mine kriterier er egentlig rimelig enkle: 100% 3D på 106" grått lerret.

Det jeg har oppfattet er at man må ha minimum 1-1.3 gain og max 92", og at grått lerret er uaktuellt.

Er nettopp kommet hjem fra besøk hos Rolf Hult som hadde fått seg en JVC x3 projector. Denne brukes på et 3m bredt 1.0 gain 2.35 lerret som er perforert, og følgelig ca 0.8-0.9 gain. (altså sammenlignbart med grått)

Materialet her var 3D mkv ripper, da han ikke hadde fått seg 3D bluray spiller enda, og dette var helt fantastisk!

Ingen kan komme med noen argumenter på at det ikke er nok lysstyrke til å kunne se på dette..

Bedre enn det jeg har sett på kino, og løp og kjøp verdig for meg.

Sverger nok til JVC fremfor Sony, da jeg er meget fornøyd med min HD1, og venter på x30 eller x70. Byr meg endel imot å kjøpe en 'minste modell', så blir nok x70 tror jeg
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha deg ny projektor og du tenker å kjøpe X70 vil jeg anbefale deg å vurdere Sony VW95. Jeg har hatt alle JVC modellene fra HD1 - HD950 og gikk over til Sony fra VW85 til nå VW95. Og Sony projektorene er bedre enn JVC projektorene på det meste bortsett fra absolutt sortnivå og her er det ikke store forskjellen. Og 3D på VW95 er meget bra, en god del bedre enn på X3 og VW95 vil ikke ha noe problem på ditt lerret.

Og jeg har sammenlignet flere JVC og Sony modeller i min egen kino og alle Sony siden VW85 har endt opp som ganske klare vinnere i min kino(testet X9 mot VW90 i fjor), men jeg har selvfølgelig ikke sammenlignet X70 enda da den ikke har kommet. Men regner å gjøre det så snart den kommer på markedet.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis 100% 3D er kravet så ville eg ha gått for en DLP, Panasonic, eller Sony...
    i den rekkfølgen. Er vel egentlig bare dlp som er helt 100% da men...
    Har ikkje sett de nye "4K" projectorene.

Hmm....
    3D på grått, blir for mørkt for min del ivertfall, blir slitsomt i lengda. Blir for lite punch i bildet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JustmeFW
    hvis 100% 3D er kravet så ville eg ha gått for en DLP, Panasonic, eller Sony...
    i den rekkfølgen. Er vel egentlig bare dlp som er helt 100% da men...
    Har ikkje sett de nye "4K" projectorene.

Hmm....
    3D på grått, blir for mørkt for min del ivertfall, blir slitsomt i lengda. Blir for lite punch i bildet.
    Så du mener at den nye Panasonicen er bedre enn Sony VW95 på 3D??
    Mvh Andreas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....

Enig

Jeg byttet fra Adeo greyvision til dnp Supernova (0.8 gain) hjemme, og det ble noe helt annet! Nå er det faktisk både fargegjengivelse og god detaljering i de mørkeste scenene også, og 3D på 100" er i alle fall null problem. Ble et utrolig løft i 2D også, med det er vel off topic i denne tråden. Men det er klart, da koster jo også lerretet mer enn en middels god 3D projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg hadde egentlig tenkt å doppe 3d når eg skal kjøpe meg prosjektor. Men nå er jo prisane på 3d prosjektorer komme ned på eit aktuelt nivå.

Vil eg kunne bruke mitt nåværende lerret til å vise 3D?

Lerretet er Grandview 92" grått rammelerret med 0,8 gain.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Så du mener at den nye Panasonicen er bedre enn Sony VW95 på 3D??
    på IFA messa plasserte eg Panasonic på 3. plass, og VW95 på 4.

Begrunnelsen var at eg ikkje kunne sjå antydning til crosstalk, og opplevde bildet som bedre enn på VT30 tv med samme bildematriale.
    Demoen var Avatar og scenene sier ikkje så mye om crosstalk dessverre.
    For å vere 100% sikker måtte eg ha sett meir krevende matriale på Panasonic.

Hjemmekino har testet HW30ES opp mot Panasonic, og Pana fikk bedre omtale på 3D biten og derfor anbefalt om du var ute etter 3D.
    Hvis de to fra Sony er noenlunde lik på 3D fronten, er Panasonic foran...
    Er det stor forskjell så veit eg ikkje heilt sikkert.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på IFA messa plasserte eg Panasonic på 3. plass, og VW95 på 4.

Begrunnelsen var at eg ikkje kunne sjå antydning til crosstalk, og opplevde bildet som bedre enn på VT30 tv med samme bildematriale.
    Demoen var Avatar og scenene sier ikkje så mye om crosstalk dessverre.
    For å vere 100% sikker måtte eg ha sett meir krevende matriale på Panasonic.

Hjemmekino har testet HW30ES opp mot Panasonic, og Pana fikk bedre omtale på 3D biten og derfor anbefalt om du var ute etter 3D.
    Hvis de to fra Sony er noenlunde lik på 3D fronten, er Panasonic foran...
    Er det stor forskjell så veit eg ikkje heilt sikkert.
    Hva som vises på IFA messa kan man ikke legge så mye vekt på, har selv vært der tidligere. Her er det preproduksjonsmodeller det er snakk om, og Avatar er ingen god målestokk når det gjelder crosstalk da det er en av de filmene som viser minst selv på VW90 som ikke er noen god 3D maskin(har selv hatt en).

Nå har ikke jeg sett Panasonicen og har heller ingen planer om å se den, men har sett flere HW30 og har en VW95 selv. Og en person jeg stoler på (Gorm) sier at Panasonicen ikke er like god som Sony HW30 på 3D og milevis unna på 2D så stoler jeg på det. Og VW95 er noe bedre enn HW30 på 3D og mye bedre på 2D.

At en DLP er helt fri for crosstalk stemmer nok, men det er mer som skal til for å få et godt 3D bilde og her har Sony har gjort det meget bra. Og det finnes veldig mange flere filmer på 2D enn 3D så å bare kjøpe PJ til 3D ser jeg på som unødvendig når man får så gode alternativer som Sony HW30 og VW95 og sikkert også de nye JVC modellene. Regner med å få sett X30 i løpet av kort tid.
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg veldig enig med deg Shallow. 3D er bedre hjemme enn på kino og ikke minst så bra at det begynner å røske litt i lommeboken...

Jeg er har også vært JVC fan men etter å ha sett sony HW20 side by side med vår nyinnkjøpte HD750 så vet jeg ikke om den følelsen var helt god. Forskjellen var ikke verd mellomlegget.

Skulle veldig gjerne ha sett både nye JVC er og ikke minst Sony HW 30 og 95 head to head før en bestemmer seg for hva en skal drømme om..

Hvis en ikke med en gang skal bestemme seg for en HW1000 (trokke det...)

DLP og Panasonic er nok ikke en gang på lyst til å se listen engang men det kan jo hende at det er feilbedømmelse men det får heller være. Annonsemagasinet Lyd og Bilde sine anbefalinger legger jeg i alle fall ikke vekt på...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Jeg må si meg veldig enig med deg Shallow. 3D er bedre hjemme enn på kino og ikke minst så bra at det begynner å røske litt i lommeboken...

Jeg er har også vært JVC fan men etter å ha sett sony HW20 side by side med vår nyinnkjøpte HD750 så vet jeg ikke om den følelsen var helt god. Forskjellen var ikke verd mellomlegget.

Skulle veldig gjerne ha sett både nye JVC er og ikke minst Sony HW 30 og 95 head to head før en bestemmer seg for hva en skal drømme om..

DLP og Panasonic er nok ikke en gang på lyst til å se listen engang men det kan jo hende at det er feilbedømmelse men det får heller være. Annonsemagasinet Lyd og Bilde sine anbefalinger legger jeg i alle fall ikke vekt på...
    Jeg venter nok etpar måneder og hiver meg på en x70 etter at den er blitt rost opp i skyene (og sunket noen kroner i pris)

Jeg har nå god erfaring med JVC, og da jeg kjøper projector for ganske mange år om gangen så er det litt betryggende å vite hvordan en JVC oppfører seg både når den nærmer seg første lampe skift, men ikke minst også etter det andre.

Blir spennede å se bl.a. forskjell mellom sbs mkv mot ekte blå hvis vi får til den planlagte testen.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sphinx
    Vil eg kunne bruke mitt nåværende lerret til å vise 3D?

Lerretet er Grandview 92" grått rammelerret med 0,8 gain.
    Her vil jeg si ja utifra hva jeg så av x3 på perforert 3m bredt lerret. Har selv 106" GW 0.8 som jeg skal bruke videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt dumt spørsmål, men leiter litt i PJ og lerret- jungelen sjølv. Er det lav eller høg gain ein er ute etter? Vurderer no å gå for 3D, sidan prisane byrjar å verta akseptable. Men utifrå korleis rommet vert, er det visst grått lerret som gjeld, har eg høyrt (då rommet ikkje er totalt svart)...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning

Hva er HW1000??:-D

Det er store muligheter for at min neste projektor er VW1000...8)

Og jeg kan love deg at Sony kommer meget godt ut av en side by side test mot JVC, den siste testen jeg gjorde var X9 mot VW90 og der trakk VW90 det lengste strået på 2D forskjellen var ikke så stor som VW85 mot HD950 men jeg foretrakk VW90 i fjor og tror det samme vil skje i år. Regner med å få testet X70 mot VW95 i løpet av desember, skal prøve å få se på en X30 også...
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hva er HW1000??:-D

Det er store muligheter for at min neste projektor er VW1000...8)

Og jeg kan love deg at Sony kommer meget godt ut av en side by side test mot JVC, den siste testen jeg gjorde var X9 mot VW90 og der trakk VW90 det lengste strået på 2D forskjellen var ikke så stor som VW85 mot HD950 men jeg foretrakk VW90 i fjor og tror det samme vil skje i år. Regner med å få testet X70 mot VW95 i løpet av desember, skal prøve å få se på en X30 også...

VW ja.....

Og jeg er ikke tvil om det at de står seg side my side, det synes jeg som sagt VW20 jorde opp mot HD750 som sagt. I tillegg har jeg vel alltid synes at Sony har hatt edgen mhp bildeprosessering og flyt i bildet også i 24p. Blir spennende å høre dine inntrykk av X70 og X30 opp mot 95 en og ikke minst inntrykket av VW1000 når du får den i hus over nyttår, regner med det blir permanent til VW2000 kommer neste år :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Kanskje litt dumt spørsmål, men leiter litt i PJ og lerret- jungelen sjølv. Er det lav eller høg gain ein er ute etter? Vurderer no å gå for 3D, sidan prisane byrjar å verta akseptable. Men utifrå korleis rommet vert, er det visst grått lerret som gjeld, har eg høyrt (då rommet ikkje er totalt svart)...
    Ingen som veit?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode grå lerret med høy gain er veldig dyrt, gjerne mye dyrere enn projektoren. Et godt valg her er DNP supernova (svart duk, og 0,8 gain).
    Syns du det blir dyrt (20-30K) ville jeg nok satset på et type "normalt" grått lerret, som gjerne har en svært moderat gråtone, og gain i området 0,8 (selv om mange skryter på seg mer).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •