Lens-shift?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Tråd: Lens-shift?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lens-shift?

Som "rookie" på prosjektor lurer jeg på en ting; Lens-shift? Skjønner jeg det rett at viktigheten av dette har noe med om PJ skal takmonteres opp/ned eller stå på en hylle?? Kan ikke alle PJ brukes om hverandre?

Vet enda ikke om jeg skal takmontere min fremtidige PJ eller ikke, hva er viktig å tenke på her??

På forhånd takk for hjelpen....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste projektorer kan takmonteres selv om de ikke har Lens shift-innstilling.

Det er egentlig litt misvisende å si at projektorer ikke har Lens shift. De fleste har FAST lens shift, slik at de når de står på bordet projiserer bildet høyere enn linsa. Monterer man en slik projektor i taket, så monterer man den opp ned og da vises bildet lavere enn linsa.

Med JUSTERBAR lens shift får man muligheten til å stille inn dette selv. Dette kan være spesielt nyttig hvis man har en dør som er midt på bakveggen (og man derfor må montere projektoren litt ut mot siden av rommet), eller om man ønsker å ha projektoren montert høyt på en hylle uten å måtte snu den på hodet. De fleste projektorer som har lens shift kan justere både i høyden og sideveis.

Håper det hjalp litt.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lens-shift?

Det er ikke så veldig vanskelig :-) : lens shift lar deg flytte bildet parallellt opp eller ned (vertical lens shift) eller sideveis (horisontal lens shift) uten at bildet blir trapesformet - du slipper da å bruke keystone-korrigering for å motvirke trapesformen.

De fleste prosjektorer har en setting som gjør at de kan snu bildet 180 grader for å endre mellom stående og hengende posisjon.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    De fleste projektorer kan takmonteres selv om de ikke har Lens shift-innstilling.

Det er egentlig litt misvisende å si at projektorer ikke har Lens shift. De fleste har FAST lens shift, slik at de når de står på bordet projiserer bildet høyere enn linsa. Monterer man en slik projektor i taket, så monterer man den opp ned og da vises bildet lavere enn linsa.

Med JUSTERBAR lens shift får man muligheten til å stille inn dette selv. Dette kan være spesielt nyttig hvis man har en dør som er midt på bakveggen (og man derfor må montere projektoren litt ut mot siden av rommet), eller om man ønsker å ha projektoren montert høyt på en hylle uten å måtte snu den på hodet. De fleste projektorer som har lens shift kan justere både i høyden og sideveis.

Håper det hjalp litt.
    Hei, roffe! "shift" betyr forflytning eller forskyvning. Det blir derfor litt konkelimonke å snakke om fast og justerbar lens shift.
    Lens shift er flyttbar linse (og optikk), optisk key stone korrigering om man vil.
    Det blander sammen med offset her, noe de fleste projer har i dag
    Bare noen (fler og fler) er utstyrt med lens shift.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på hvordan geometri korrigeringen gjøres på projektorer med lenshift. Regner med dette er i optikken, men usikker på eksakt virkemåte.. Noen som vet?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Flyttingen av bilde er hos de fleste maks 50% sideveis eller opp/ned. tror ikke at du kan bruke full sideveis og full ned justering samtidig, noen som vet bedre?

Bidda

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei AK

Et bilde er verdt mer enn 1000 ord:

Geir

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttingen av bilde er hos de fleste maks 50% sideveis eller opp/ned. tror ikke at du kan bruke full sideveis og full ned justering samtidig, noen som vet bedre?
    Joda, men det forteller ikke noe om hvordan den riktige geometrien beholdes når man ikke projiserer rett frem.

Et bilde er verdt mer enn 1000 ord:
    Det stemmer ofte, men jeg har litt vanskelig for å se virkemåte på det bildet.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel vinkel og tilt på speil som justeres mekanisk, går jeg ut fra..?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er nok ikke så enkelt som at man kun flytter på linsa. Man manipulerer nok lysbrytningen også.
    Jeg kan tenke meg at geometrien oppretholdes ved at resterende optikk justeres slik at lyset som kastes fra projen får "negativ" key stone (hvis man kan bruke et slikt uttrykk), eller trapesform som er motsatt av den som oppstår når lys kastes skrått på en flate. Denne "negative" trapesformen er selvfølgelig nøye beregnet slik at den akkurat utlignes av den naturlige, "positive" trapesformen som oppstår. Resultatert blir et geometrisk korrekt bilde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK Ak, da får jeg ta 1000 ord varianten :wink:

Lensshift gjøres som bildet viser, ved å flytte objektivet parallelt med film/LCD/DLP planet. Uttrykket er egentlig misvisende, da lenshift kun er i horisontalplanet, mens lenshift i vertikalplanet kalles "Rise" og "Fall". Hvis vi tenker oss at kameraet på bilde er en projektor, vil bilde flytte seg i samme retningen som objektivet blir flyttet. Lyset som går igjennom objektivet vil ikke lenger gå sentrisk igjennom alle linsene, noe som kan føre til en reduksjon i kvalitet.

Dette er et rent optisk fenomen som ikke innbefatter speil e.l.
    -------

I fotografiens verden brukes dette for perspektiv-korrigering.

Tenk deg at du skulle fotografere noen trær på toppen av en bakketopp. For å ta bilde av disse må du peke objektivet oppover, som vil føre til at trærne "heller" bakover/avsmalnes mot toppen.Trærne vil "konvergere" mot et punkt opp i himmelen. Ved å gjøre tilsvarende med en projektor, vil bildet bli smalere i bunn enn i topp. en linje igjennom bildekantene vil møtes i et punkt nede i kjelleren :-)

Det fotografen gjør er å sette opp kameraet til å peke rett frem, mens han flytter objektivet oppover(Rise) til han får trærne inn i søkeren. Disse vil på bilde fremstå uten den avsmalnende(konvergerende) effekten.

Geir

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Heisann

Bidda
    På Sanyo PLV-Z2 så er det 50% horisontalt og 150% vertikalt. En kan ikke bruke ytterkantene i begge retningene samtidig.

http://www.sanyo-lcdp.com/z2/setting1.html

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er lensshift området for Pana AE700:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et lite bilde av optikken på Z2

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg lensshift funskjonen på AE700 er litt snau i forhold til Z2. Det er et hav av forskjell på 13% og 50%.

Hvis jeg skal kjøpe Panasonicen må jeg montere denne på bakveggen i kinorommet og bruke 2X zoomen nesten på maks. Jeg kan ikke leve med at øvre bildekant starter 2m over golfet(ved takmontasje)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaring Geir68. Men jeg er fortsatt ikke sikker på hvordan korrigeringen av geometrien blir gjort for å unngå trapesform på bilde når man projiserer til sidene..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er fortsatt ikke sikker på hvordan korrigeringen av geometrien blir gjort for å unngå trapesform på bilde når man projiserer til sidene
    Jeg er litt usikker på hva du mener med "projiserer til sidene"?

Horisontal "shift" av objektivet vil gi horisontal forflyttning av bilde på veggen, og vertikal "shift" gir vertikal forskyvning.

All forflyttning av objektivet parallelt med LCD/DLP chip'en vil flytte bilde på veggen i samme retning.

NB!
    Projektoren skal alltid peke vinkelrett/normalt på veggen. Det er ikke mulig å peke skrått på veggen, og rette opp det trapesformede bilde med lensshift.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Horisontal "shift" av objektivet vil gi horisontal forflyttning av bilde på veggen, og vertikal "shift" gir vertikal forskyvning.

All forflyttning av objektivet parallelt med LCD/DLP chip'en vil flytte bilde på veggen i samme retning.

NB!
    Projektoren skal alltid peke vinkelrett/normalt på veggen. Det er ikke mulig å peke skrått på veggen, og rette opp det trapesformede bilde med lensshift.
    Når projektoren står i rett vinkel mot veggen den skal projisere på, bruker man ikke lensshift. Men dersom man flytter lerretet på veggen 50cm til venstre, bruker man lensshift for å flytte bildet. Avstanden mellom ytterpunktene på lerretet er da forskjellig. Hvordan korrigerer optikken for det uten at det blir trapesbilde?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker deg en projektor sett ovenfra som på bilde
    kan du se at senter LCD, objektiv og lerret ligger på samme linje.

Legg merke til at vinkel A=Vinkel a og B=b. Dette vil bare være tilfelle hvis lerret og LCD er parallelle.

Lenshift er altså en geometrisk effekt, ikke en optisk effekt med brytning av lys. Det er kun å flytte objektivet og bilde følger etter.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra illustrasjon, Geir68!

Den viser også hvordan de fleste projektorer er satt opp, for det er faktisk slik de fleste av dem projiserer bildet i høyderetning. Det er det jeg mener lenger opp i tråden når jeg sier at nær sagt alle digitale projektorer er satt opp med FAST Lens Shift. Linsen er altså forskjøvet parallelt i forhold til bildechippen nettopp på denne måten for at projektoren skal kunne stå på bordet og projisere høyere uten å måtte korrigere keystone digitalt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •