Lens-shift? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28

Tråd: Lens-shift?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bra illustrasjon, Geir68!

Den viser også hvordan de fleste projektorer er satt opp, for det er faktisk slik de fleste av dem projiserer bildet i høyderetning. Det er det jeg mener lenger opp i tråden når jeg sier at nær sagt alle digitale projektorer er satt opp med FAST Lens Shift. Linsen er altså forskjøvet parallelt i forhold til bildechippen nettopp på denne måten for at projektoren skal kunne stå på bordet og projisere høyere uten å måtte korrigere keystone digitalt.
    Og det er nettop det som kalles for en projes "offset"...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenshift er altså en geometrisk effekt, ikke en optisk effekt med brytning av lys. Det er kun å flytte objektivet og bilde følger etter.
    Takk for en meget god illustrasjon Geir68 "It all makes sense now"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lens skift AE700

Om jeg setter en AE700 på ei hylle i 2 meters høyde 3,5 meter fra lerret. Hvor lavt kan jeg få nederste kant på bildet. :? :?:

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: lens skift AE700

Lurer på om du ikke kan finne ut dette her (trykk på "Throw Distance Calculator" - launcher en popup):
    http://www2.panasonic.com/webapp/wcs...a%20Projectors

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Guttorm
    Om jeg setter en AE700 på ei hylle i 2 meters høyde 3,5 meter fra lerret. Hvor lavt kan jeg få nederste kant på bildet. :? :?:
    Det kommer an på hvor stort bilde du skal bruke (zoom). Når du har lens-shiftet nedover og skal justere størrelsen på bildet vil øvre kant av bilde være konstant dvs i samme høyde uansett zoom-innstilling. Derfor er det lettere å snakke om hvor lavt den øvre kanten kan være.

3,5 meter tilsier en ca bildehøyde på 140cm ved maks bildestørrelse. Øvre bilde-kant kommer 13% (av maks bildehøyde) lavere enn linsa, dvs. ca 18cm. Hvis linsa er 200cm over gulvet, vil du kunne få øvre bildekant 182cm over gulvet.

Dette forutsetter at du setter proj i vater for å unngå keystone og at proj er sentrert horisontalt på lerret slik at du ikke trenger å bruke lens-shift sideveis.

Jeg har selv gjort akkurat som du beskriver med vegghylle til AE700 i ca 2 meters høyde og nesten 3,8 meter til lerret på 2m bredde. Det fungerer veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av hfltten
    Sitat Opprinnelig postet av Guttorm
    Det kommer an på hvor stort bilde du skal bruke (zoom). Når du har lens-shiftet nedover og skal justere størrelsen på bildet vil øvre kant av bilde være konstant dvs i samme høyde uansett zoom-innstilling. Derfor er det lettere å snakke om hvor lavt den øvre kanten kan være.

3,5 meter tilsier en ca bildehøyde på 140cm ved maks bildestørrelse. Øvre bilde-kant kommer 13% (av maks bildehøyde) lavere enn linsa, dvs. ca 18cm. Hvis linsa er 200cm over gulvet, vil du kunne få øvre bildekant 182cm over gulvet.

Dette forutsetter at du setter proj i vater for å unngå keystone og at proj er sentrert horisontalt på lerret slik at du ikke trenger å bruke lens-shift sideveis.

Jeg har selv gjort akkurat som du beskriver med vegghylle til AE700 i ca 2 meters høyde og nesten 3,8 meter til lerret på 2m bredde. Det fungerer veldig bra.

TAKK for svaret, nå er det ikke mystisk lengre.
    Spørsmå: Hvilke projektorer vurderte Du og hvorfor falt valget på AE700.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Lurer på om du ikke kan finne ut dette her (trykk på "Throw Distance Calculator" - launcher en popup):
    http://www2.panasonic.com/webapp/wcs...a%20Projectors
    Yes. denne var bra.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    har ikke prøvd lens-shift utover den faste offset vinkelen som de projektorene jeg har hatt har, så jeg lurer på hvordan er det med sideveis Lens-shift og lys itensiteten man får fra lerretet ut i fra hvor man sitter i forhold til lerretet og hvor "vidvinklet" lerret duken er?

Vil man ikke også få optiske fenomener som vignetting dvs. svakere lys ut i hjørnene hvor man benytter linsens ytterkanter lengst vekk fra linsens center.

Vil det ikke derfor være en fordel at lens-shift ungås mest mulig i faste installasjoner for å få et best mulig bilde, eventuellt at man bør velge Gain på lærretet ut i fra hvor mye lens shift man planlegger å bruke.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •