Sony Vpl-vw 95es Vs Jvc Dla-x70r

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer nr1Pantani sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Sony Vpl-vw 95es Vs Jvc Dla-x70r

Heisan
    Noen som har noen formening om hvem av disse som er best? Haster litt da vi gjerne skulle få kjøpt en av de føre jula:shock: (Ser ut som levering av Sony'n stadig stadig blir utsatt

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm... Her er det jo litt vanskelig å uttale seg skikkelig ettersom X70en foreløpig kun finnes i en prototype her til lands... Det lille jeg har sett fra denne prototypen er imidlertid interessant, men helt umulig å konkludere ut i fra.

Forutsatt at X70en innfrir er det imidlertid et par momenter som kan være litt interessante. Det første er selvsagt "4K" oppsamplingen. Forutsatt at prosesseringen holder følge er jo dette absolutt spennende slik jeg ser det i det minste.

Dernest er det nye 3D-systemet til JVC av interesse. Fra hva jeg har klart å se har de i stor grad fått til en kraftig reduksjon av synlig flimmer samtidig som de beholder lysutbyttet - fremdeles med shutterhastighet på 120 totalt.

Det som jo endelig produksjonsmodell av X70en vil fortelle mer om er i all hovedsak lysutbyttet. Prototypen var vel ikke den sterkeste i så måte, helt klart under Sonyen, type 7-800AL vs. 1000 på Sonyen, uten at jeg har målt dette og dermed egentlig bare gjetter litt basert på tidligere modeller... Hvis JVC har klart å dra lysutbyttet opp mot Sonyen er jo det veldig interessant, men det spørs nok. Det vil nok fremdeles være slik som tidligere at Sonyen har bedre overall dynamikk i mellomlyse og lyse scener, mens JVCen sannsynligvis trekker det lengste strået i de aller mørkeste scenene. For å trekke denne dynamikken fra JVCen sett opp mot VW95en er imidlertid "batcave" nok nærmest et krav...

Til slutt er jo et viktig moment om faktisk kalibreringssystemet funker 100% på X70, noe som ikke nødvendigvis var helt på pari på forrige generasjon fra JVC. Ettersom JVC har implementert et helt nytt system i så måte er imidlertid sannsynligheten stor for at dette nå kan bli i orden.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... den skal inn i et nytt kinorom vi har laget på oljeplatformen jeg er på. Den er på 4,2*8,5m. Bakvegg, forvegg og tak er malt i Lady svart matt glans 10. Sidevegger har sorte gardiner. Gulvet er meget mørkt, matt oljet eikeparkett. Ingen vinduer.
    Er det et rom som er egnet for JVC'n? (Ser den skal komme inn til AV-shop 30/11 )

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Skal en være VELDIG pirkete burde du kanskje valgt en enda mattere glans enn 10, men dette høres jo absolutt ut som et greit utgangspunkt for JVCen. Som nevnt er absolutt ikke Sonys et dårlig alternativ, så her snakker en jo om to projektorer fra absolutt øverste hylle uansett skulle en tro (forutsatt som nevnt at JVCen innfrir på visse punkter).

Jeg gleder meg som nevnt til å se disse to opp mot hverandre, men tror det blir et tett race mellom de to - hver med sine unike styrker og dermed også svakheter sett opp mot alternativet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svaret.

Valgets kvaler.....hehehe. Kanskje et luksusproblem dette her...:-D ...vel, vel. Etter å ha lest litt tester rundt på nettet + de forskjellene du nevner har vært mellom de foregående modellene, sier nok magefølelsen min at Sony'n muligens er det ''beste'' valget.
    Har du noe formening om når Sony'n kommer til landet eller....? hehehe

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra det jeg har fått testet prototypen av X70, så er det ikke snakk om noe oppskalering til 4K, men rett og slett pikselshift ala "smooth-screen". Den har et utrolig bra sortnivå, og ingen slår den på dynamikk i mørke scener. De har også et svært avansert kalibreringssystem, som slår alt annet på markedet, om JVC får det til å fungere denne gangen da?

VW95 har mer "trøkk" i den andre enden, altså i lyse scener, men er ikke langt unna X70 når det gjelder sortnivå. Forskjellen i dynamikk i mørke scener kommer uansett ikke til å være merkbar så lenge du velger å male rommet ditt, og det gjelder uansett hvor "matt" maling du velger. Skal du utnytte hele potensialet i X70 må du maskere rommet (og alt i det) med ikke-reflekterende sort stoff. At 3D fungerer på VW95 er noe vi vet av erfaring, om det blir like bra via X70 må vi bare vente å se. Du kan få mye mer punch ut av VW95, og det i tillegg uten støy. Går du ut av øko-modus med X70, så blir viftestøy et problem, med mindre projektoren henger i tilstøtende rom da.

Personlig ville jeg nok gått for det "sikre kortet", om det haster. VW95 har jo vært tilgjengelig, og det er i alle fall tre jeg kjenner til som har den allerede. Den bør jo dermed være tilgjengelig før jul, noe X70 ikke nødvendigvis er. Jeg har i alle fall ikke hørt om noen fungerende produksjonsmodell enda?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Ser ut til at det blir Sony'n som blir bestilt. Vi har fått hengt opp en Epson TW3600 så lenge, så da er det ikke sååååå hast lenger

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har du en seriøs oppgradering på bildefronten i vente ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm. Litt fram og tilbake dette her....heheheops: De greide bare skaffe JVC X70'n ut til oss gitt, så da ble det denne....Regner med denne også skal fungere bra:-).
    For å få utnyttet denne mest mulig skriver dere at det er viktig med maskering.
    Vi har nå malt vegg forran/bak i svart matt. Taket svart matt. Sidevegger har svarte gardiner. Gulvet i meget mørkt oljet eik.
    Burde vi også ha gardiner på bakvegg, trekke taket i sort ''stoff''.... tips motas med takk.....

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevne at lerrete er et ADEO ELEGANCE TAB-TENSION GREYVISION.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nr1Pantani
    hmmm. Litt fram og tilbake dette her....heheheops: De greide bare skaffe JVC X70'n ut til oss gitt, så da ble det denne....Regner med denne også skal fungere bra:-).
    For å få utnyttet denne mest mulig skriver dere at det er viktig med maskering.
    Vi har nå malt vegg forran/bak i svart matt. Taket svart matt. Sidevegger har svarte gardiner. Gulvet i meget mørkt oljet eik.
    Burde vi også ha gardiner på bakvegg, trekke taket i sort ''stoff''.... tips motas med takk.....
    Høres jo ut som om du har et rom som passer denne projektoren perfekt. Hvis den sorte malingen er skikkelig matt da ;-)
    Hvor stort er Adeo lerretet ditt?

Kalibrerte opp en X70 i dag, og den ble veldig bra. Delta-E avvik under 1 på gråskala, og under 0.5 på fargerom! Har ikke sett den i 3D enda, men det drøyer vel ikke alt for lang tid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Malingen er en Lady svart glans 10. Mener dette er den matteste til Lady. Har selv malt bakveggen i min kino hjemme med Butinox glans 5. Synes faktisk Lady'n virker mattere (mindre gjennskin). Nå er også veggene her ute på plattformen litt ''ruflete''. Mulig det har noe å si....? ;-)

Lerrete er 117''.

Føler kanskje at gulvet er det ''svakeste'' leddet her, men vet ikke hvor viktig det er her....?

Kanskje jeg må prøve å få bestilt deg ut hit for en kalibrering. Helikopter og greier....hahahaha ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    117 tommer grå duk blir nok kanskje i største laget for å gjengi noenlunde troverdig 3D. Du kan jo i tilfelle bare zoome bildet ned litt når du ser 3D, for å få opp lysstyrken litt?
    Når det gjelder Lady maling så er vel 07 silkematt, og den reflekterer relativt mye lys. Den matte Lady malingen har 03 glans
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja...vi får feie over et siste strøk med silkematt 03 etter hvert da...hehehe.
    Skal bli spennede og lese om dine erfaringer når du har fått testet den ordentlig ut

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja...vi får feie over et siste strøk med silkematt 03 etter hvert da...hehehe.
    Skal bli spennede og lese om dine erfaringer når du har fått testet den ordentlig ut
    Jotun har en maling som er enda mattere: Lady pure color, den får du i C base og er 01 helmatt. Har ikke prøvd den selv, kun den gamle Lady matt som har gått ut, var fornøyd med den selv.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BullFire

Jotun har en maling som er enda mattere: Lady pure color, den får du i C base og er 01 helmatt. Har ikke prøvd den selv, kun den gamle Lady matt som har gått ut, var fornøyd med den selv.
    Takk for tipset :-D. (Da vil jeg også prøve denne i min egen ''kino'' )

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi fått montert X70`n og byttet til et 276 cm Grandview lerret. Dette er noe hvitere enn Adeo Greyvision lerrete.
    Har bare fått sett The Eagle, Transformers 2 og Limitless. De 20 stk. 3D brillene vi har bestilt har ikke kommet enda, så dette har jeg ikke testet enda.
    Vil prøve med Adeo-lerrete i kveld.
    Har bare en ting å si....Whow....for et bilde!!! I forhold til det jeg har hjemme er dette en annen verden!! Folk her ute får fullstendig hakeslipp av bildet. Flere som ikke har sett 3D eller projektorbilde før spurte om det var 3D film som ble vist...hehehe. Den er den store "snakkisen" her ute nå
    Det er en utrolig dybde og "klarhet" og et "3D-aktig" bilde, spesielt i mørke scener. Føles også veldig lyssterkt og med god "smell" i bilde i lyse scener. Må bare si vi er MEGET fornøyd med valg av JVC`n:-D
    Må bare få haiet til meg det jeg kan av overtid nå. Blir nedtur å komme hjem til kinon i kjeller`n. Her må det shoppes så fort som mulig......hahahaha

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har nå full lyskontrol og maskert rom. Noen som har formening om det er grå eller hvit duk som passer best for denne projektoren....?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har nå full lyskontrol og maskert rom. Noen som har formening om det er grå eller hvit duk som passer best for denne projektoren....?
    Jeg ville anbefale grå duk, andre anbefaler hvit duk. Det hele kommer litt an på hvilke preferanser dere har. Dersom maksimalt sortnivå er viktigts så vil grå duk være et bra valg. Dersom det er viktigere med mye punch i dagslys-scener, vil hvit duk være et riktig valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke hvit duk hjelpe litt på en 276cm bred duk i 3D på x70? Jeg så litt på 3D på den kalibrert i Avshops lokaler og synes den da ble litt mørk. Duken der var jo litt større, 330cm. Og grå *tror* jeg. Sony vw 30 virket da litt lysere faktiski 3D.

Hvis 3D er viktig så kanskje det bør tas med i vurderingen?

X70 har vel så godt sortnivå og god ekte kontrast at den i 2D også blir fantatisk uansett? Og i maskert rom ville vel ikke så mye lys bounce rundt tilbake på lerretet?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •