Hjelp til valg av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av projektor

Heisann.

Er ny bruker på forumet, men har vært smugleser i lang tid.
    Fint med en slik side der man kan hente inspirasjon til egene prosjekter.
    Trenger i utgangspunktet hjelp til valg av projektor først og fremst, derfor legger jeg tråden her, moderator kan evt. flytte den til riktigere underforum.

Har en kombinert kjellerstue/"kinorom/spillrom"
    Denne skal nå oppgraderes og jeg ønsker å sitte igjen med ei trivelig kjellerstue der jeg kan gå ned å nyte en god film med ett godt bilde og god lyd.
    Håper å få brukt rommet i den form det fremstår i dag, da kabler til det meste allerede ligger skjult i veggene.
    Er selvfølgelig åpen for forslag på endringer, men kostnadsmessig hadde det beste vært å kunne brukt rommet i den form det fremstår i dag.
    Da det er en åpen løsning fra kjellerstuen å opp ser jeg ikke noe poeng å begynne med lydisolerende tiltak osv.
    Rommet har MDF panelplater(lys farge) på veggene, panel i tak (skal males) og tregulv som er malt mørkt. (Alt kan selvfølgelig males i andre farger, teppe på gulv istede osv)

Har trålet forumet i lang tid å finner mye bra stoff her inne.
    Sliter imidlertid med å finne riktig projektor for meg.
    Har brukt kalkulatoren i http://www.projectorcentral.com, og sett på en del modeller, men blir usikker på denne også med tanke på grain osv. Mulig dette ikke har så stor praktisk betyding?
    Samtidig vet jeg etter å ha lest mye her inne at at Mr.Gorm antagelig kan gi meg ett rimelig bra svar på dette så jeg slipper mere frustrasjon rundt min leting.
    Hadde bestilt en Optoma HD20 medfølgende ett 78" nedtrekkslerett, på hifiklubben, men har avventet denne da jeg ble usikker om den vil fungere for meg. Samtidig synes jeg det virket som det var veldig begrensede kunnskaper ang. projektor på den butikken jeg bestilte fra.
    Men kanskje er 78" stor nok også i min kjellerstue"
    Har 50" tv der fra før, om rommenes mål ikke vil kunne gi meg ett stor nok bilde får jeg heller droppe projektoren.

Jeg har 10K til rådighet for prosjektoren.
    Finner jeg en god nok projektor inklusive lerett til 10K bli dette bonus for meg. Mere penger til annet utstyr :-)
    3D er ikke noe jeg trenger!
    Hadde håpet på et bilde på ca 92" på rammespent lerett.

Legger med en tegning av rommet med noen mål etc, håper dette kan gi dere "proffer" noe å hjelpe meg med å finne projektor utifra.
    Sitteplasser blir under vinduene.
    Har desverre en bærebjelke i taket som senker takhøyden noe (sette projektor til side for denne? Lens-shift?)
    Håper å kunne bruke benken min med høyde 50 cm og lengde 205 cm
    Centeren håper jeg å sette oppå denne (15 cm) så jeg slipper å modifisere hele benken.
    Så undekant bilde bør vel komme pluss 65 cm over gulvet.

Håper på god hjelp fra dere "proffer":-D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med BenQ W1060? Den er bedre tilpasset rommet ditt med tanke på lysutbytte, og den er bedre kalibrert fra fabrikk.
    Jeg ville laget til en liten finér eller MDF plate (litt større enn projektoren), skrudd projektoren rett i denne, og så skrudd platen rett i bjelken i taket. Da bør linsen havne rundt 10 cm under bjelken, så har du 18 cm offset ned til toppen på lerretet. Dette har en høyde på 120 cm (96" lerret), og da skulle det være igjen plass til både benk og senterhøyttaler. Dette bør jo havne innenfor budsjett også ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg bommet litt på utregningen der, beklager. Ser også at bjelken ikke er i senter i forhold til lerretet, så det ville uansett vært en dårlig løsning? Henger du imidlertid projektoren til siden for bjelken, så har du vel mulighet til å sentrere i forhold til lerret, og så løser det i tillegg problemet med tilgjengelig høyde.

Lerretet havner vel også på 92 tommer (115 cm høyde), da det er vanskelig å finne rimelige lerret mellom 92 og 100 tommer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpa:-)

Projektor og lerett er bestilt.

Skal se mere på rommet og mulighetene etterhvert her.
    Mulig jeg blir å snu rommet å ha lerett på veggen til høyre for der det var først tiltenkt.
    Blir da å sette opp vegg slik at rommet blir mere "dedikert"
    Må regne litt på plassen jeg får til rådighet, kanskje klarer jeg å få mere enn 5.1 i oppsettet:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •