Første projektor - trenger råd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første projektor - trenger råd!

Hei,

Har etter mye lesing singlet ut Optoma HD200x eller Epson TW3200 som aktuelle kandidater for min første projektor. Jeg har sett en del projektorer i en del stuer som har skuffet meg kraftig, spesielt med tanke på kontrast og generell bildekvalitet, og målet må være at jeg kan ta den gode opplevelsen min Sony 40" HD tv gir meg på blu-ray opp i rundt 100" bilde!

Stuen:

4,2 meter lang - kasteavstand (Epson): 3,54 m (lerret må henge foran tv, 16 cm fra vegg)

Takhøyde 2,36 m - projektor blir hengende ca 30 cm under tak.

Minimum høyde på lerret fra gulv: 70 cm (over fronthøyttaler)

3 vinduer på ene langveggen, skal blendes av med rullegardiner, middels til god lyskontroll (70-75% kanskje?)

Etter å ha testet kalkulatorer for begge projektorene så skal begge kunne gi meg 100" bilde fra denne avstanden, men hvilken vil være best for min stue/ønsker? Tips til lerret mottas også med takk!

På forhånd takk for svar!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ønsker god bildedynamikk i lyse scener (ala TV-apparatet), så gå for DLP-projektoren. Den har mye høyere ANSI-kontrast enn TW3200. Sortnivået og dynamikk i mørke scener får du uansett ikke i en stue med lyse vegger/tak, med mindre du investerer i et egnet lerret da. Men da koster til gjengjeld lerretet nesten det dobbelte av projektoren
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke en kopi av tv-bildet jeg nødvendigvis er ute etter, men Optoma vil per se altså gi meg det "skarpeste" bildet? Rommet har hvite vegger og tak ja (bortsett fra vegg bak sofa). Ellers er jeg litt bekymret angående plassering, om Optomaen vil være vanskelig å plassere under tak med mine krav om nedre kant av lerret (70-80 cm opp fra gulv, 100" (125cm høyde))

Anbefal også gjerne lerret (opp mot 2500 kr) som vil gi meg best mulig bilde!

Uansett er dette snakk om første projektor, likevel er jeg ganske bevisst på at jeg ikke vil sitte igjen med et stort bilde som virker pløsete og blasst, selv på nattestid?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 100 tommer bilde, må HD200X henge rundt 20 centimeter over øvre kant.

70 cm fra gulv + 125 cm lerret + 20 cm offset = senter i linse plasseres 2,15 meter over gulvet. Eller om vi vender på det, 21 cm under taket ditt.

Når det gjelder lerret, så velger du ett med grå duk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for god og nøyaktig info Ser at høyden på hd200x er 9,7 cm, og om linsa da ligger noenlunde i midten så bør det vel la seg gjøre med et lavprofil veggfeste?

Er det slik å forstå at Epson modellen er mer til dedikerte kinorom med bedre lysdemping, og mindre egnet til stue? Ettersom projektoren blir hengende rett over sitteposisjon er jo også lydutslipp et tema...

Siden jeg vurderer tw3200 så er det også der budsjettet ligger, så om det er andre projektorer som jeg burde vurdere, så takker jeg veldig for forslag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW3200 er nok best egnet for lyse rom, da den ikke har spesielt høy kontrast. Manglende kontrast vil også gjøre den noe mer "blass og kjedelig" enn HD200X. Sistnevnte har litt bedre ANSI-kontrast (kontrast målt i testbilde med sjakkbrett mønster) og vil derfor gi deg noe bedre opplevelse av dynamikk i lyse scener. Bedre dynamikk gir også bedre opplevelse av skarphet og "dybde". Begge projektorene er under pari når det gjelder sortnivå og bildedynamikk i mørke scener, men det spiller ikke så stor rolle, da rommet ditt likevel ville ødelagt om projektorene hadde hatt disse egenskapene. Rommet er også grunnen til at du bør velge et lerret med grå duk. En grå duk er nemlig noe mindre følsom for refleksjonene fra rommet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar! Eneste kjipe er at nå virker det som 200x ikke finnes på lager noe sted plutselig..

Regner med at et grått Dreamscreen V2 vil være et ok valg? Står ikke noe om hvor langt man kan dra lerretet ned, men regner med at det kan dras ned til den høyden jeg spesifiserer over (når hengt i tak).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer nå HD20 siden Hd200x ikke er på lager (nettdata som eneste butikk hadde for høy frakt i forhold til f.eks MPX der jeg kan hente den selv her i nærheten)

Regner ikke med at HD20 er noe dårligere enn Hd200x?

Satser også på Dynagrey 106" lerret fra AVShop.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •