Epson tw6000 eller tw4400 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson tw6000 eller tw4400 ?

Har bestemt meg for å investere i en prosjektor og har sett for meg 2 alternativer, men er veldig usikker på hvem jeg skal velge. Jeg ønsker et bra bilde. Rommet jeg skal ha projektoren i er et kjellerrom med lyse vegger og tak,men ingen vinduer. Jeg er ikke veldig opptatt av 3d,men sikkert kjekt å ha :-D
    Er det noen som kan gi meg noen råd om hvem av disse to jeg bør velge og hvorfor ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom du verdsetter sortnivå, skal bruke moderat stort lerret, og stort sett skal se film, så ville jeg valgt TW4400. Liker du derimot bilde med skikkelig punch, der sortnivå ikke er et viktig kriterium, så er TW6000 kanskje et bedre valg. Dette er en projektor med et litt større bruksområde, og passer kanskje bedre til TV-sendinger, gaming, 3D, og generelt for de som ønsker skikkelig "trøkk" i bildet. Lerret godt over 100 tommer burde heller ikke være noe problem for TW6000.
    Merk deg også at TW6000 ikke har lens-shift, så den plasseres i en gitt posisjon i forhold til lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Må innrømme at jeg nå ble ennå mer usikker på hva jeg skal velge.
    Jeg har tenkt en projektor i den prisklassen og med et lerret på 92".
    Bruken vil være mest film, men også noe tv og gaming.
    Jeg blir usikker når man må velge mellom trøkk i bilde eller sortnivå. Er forskjellene veldig store ? Tror nok jeg er mer opptatt av trøkk i bilde enn sortnivå.
    Når det gjelder plassering av projektor så har jeg et rom med 2,25 takhøyde og 3 meter frem til lerret. Jeg ønsker å plassere projektoren i taket. Trenger jeg da lens-shift ?
    Er det noen andre projektorer i den prisklassen som du mener jeg bør ta en nærmere kikk på ?
    Vanskelig å velge når man ikke kan sammenligne dem "live".

Sikkert mange rare spørsmål fra meg, men ønsker å velge noe jeg blir fornøyd med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Bruk denne kalkulatoren. Så skal du få svar på det meste.

Panasonic PT-AE700U Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ikke å hijacke tråden, men er vs disse to prosjektorene så tar sjansen bare på å spørre her inne istede for å opprette en ny tråd.

Har kjøpt en Epson TW3200 som forøvrig jeg er veldig fornøyd med bilde på kveldstid, men ønsker også å bruke den på dagtid, og her ble bilde kanskje litt i blasseste laget, selvom det var fult "sebart". Vurderer derfor å bytte inn 3200 og gå for tw6000w eller 4400 som er temaet i tråden her.

Syntes selvfølgelig lensshift hadde vært kjekt, samt at fruen er allergisk mot 3D så det er i hovedsak 2d proj til tv, film og litt spilling det er snakk om.

Etter som jeg har skjønt det gir 6000 en god del mer lysstyrke, er den derfor det beste kjøpet av disse to til å bruke på dagtid i en forholdvis lys stue eller er det hipp som happ hvem av disse man går for?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha mer lys på dagtid, så er ikke TW4400 veien å gå.
    Enten må du ha en projektor med høyere lysutbytte, eller så må du ha et lerret som undertrykker ambient lys, og "booster" lyset fra projektoren. Siste løsning er nok den dyreste, siden gode lerret i denne kategorien fort koster et sted mellom 20 og 30 tusen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eander
    Takk for svar.
    Må innrømme at jeg nå ble ennå mer usikker på hva jeg skal velge.
    Jeg har tenkt en projektor i den prisklassen og med et lerret på 92".
    Bruken vil være mest film, men også noe tv og gaming.
    Jeg blir usikker når man må velge mellom trøkk i bilde eller sortnivå. Er forskjellene veldig store ? Tror nok jeg er mer opptatt av trøkk i bilde enn sortnivå.
    Når det gjelder plassering av projektor så har jeg et rom med 2,25 takhøyde og 3 meter frem til lerret. Jeg ønsker å plassere projektoren i taket. Trenger jeg da lens-shift ?
    Er det noen andre projektorer i den prisklassen som du mener jeg bør ta en nærmere kikk på ?
    Vanskelig å velge når man ikke kan sammenligne dem "live".

Sikkert mange rare spørsmål fra meg, men ønsker å velge noe jeg blir fornøyd med.
    Med 92 tommer lerret ville jeg nok vurdert noe annet enn TW6000, da den nok blir i kraftigste laget på såpass lite lerret.

Når det gjelder plassering av TW6000, så har den offset på 0, noe som betyr at den plasseres i kant med bildeflaten. Setter du den på et bord vil bildeflatens nedre kant være i høyde med linsen. Henger du den oppned i taket, så vil bildeflatens øvre kant være i høyde med projektoren. Det betyr at du må ha et takstativ som senker projektoren helt ned mot høyden der du ønsker øvre kant på lerretet plassert.

Her har du en illustrasjon fra manualen (TW5900/6000/6000W) som også tar for seg kasteavstand i forhold til lerretstørrelse:

Epson tw6000 eller tw4400 ?-tw6000-projeksjon-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt og bra svar.
    Da kommer jeg til å gå for en epson4400 og er ganske sikker på at jeg blir fornøyd med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis du vil ha mer lys på dagtid, så er ikke TW4400 veien å gå.
    Enten må du ha en projektor med høyere lysutbytte, eller så må du ha et lerret som undertrykker ambient lys, og "booster" lyset fra projektoren. Siste løsning er nok den dyreste, siden gode lerret i denne kategorien fort koster et sted mellom 20 og 30 tusen.

Takk for svar Gorm

Men vil TW6000 være et bedre alternativ enn 4400 med tanke på dagtid? Jeg er ikke ute etter et perfekt bilde på dagtid, kun et som er så brukbart som mulig. Regner med at både 4400 og 6000 uansett vil være bedre egnet enn 3200?

Lerret størrelsen er 106 tommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har liknende spørsmål som warelf. Jeg har andri hatt projektor, og har lett etter erfaringer med bruk av TW6000 til TV-titting og Blueray i stue med lyse vegger og lyst tak. Jeg ser TW9000 får skryt, men synes den blir noget dyr. TW3200 virker for lite lyssterk.

Så jeg håper noen kan gi tips om følgende:

- Vil bildet med TW6000 bli blast i forhold til en rimelig 50-60" LCD/Plasma til 10-20000 kr? Vil helst slippe å blende stuevinduene for å se TV...
    - Er det slik at TW4400 er betydelig bedre enn TW6000 for 2D i slike omgivelser? Hadde vært greit med 3D, men 90% (minst) av all bruk vil jo være 2D.
    -Er det andre (3D) projektorer i samme prisklasse som TW6000 som er å foretrekke?

Billedstørrelse vil være 120", og avstand til sofaen ca 5.5 meter. Oppheng i skråtak bør være greit.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dagtid medfører mye ambient lys i rommet, så er det klart at jo mer lys projektoren dytter ut, jo bedre blir bildeopplevelsen. I så måte, så er jo TW6000 ekstremt mye kraftigere enn TW4400. TW3200 har ikke noe høyere lysutbytte enn TW4400, bare veldig mye dårligere kontrast og sortnivå.

Hvis TV-sendinger utgjør mesteparten av kildematerialet, og rommet ikke har bedre lyskontroll, ville jeg ikke vurdert projektor. Kanskje som et supplement til et bra TV-apparat, men ikke som eneste bildekilde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida klar over at 3200 ikke gir MER lysutbytte enn 4400, men regna kanskje med at 4400 ga en god del mer enn 3200 siden den har et par hundre ansi mer enn tw3200'n.

Er ikke så mye vinduer i rommet, så klarer å blende av så jeg ikke får så mye lys utenifra, men er fortsatt hvite vegger og tak, så er jo fortsatt sånn sett lyst i rommet på dag tid.. på kvelden får jeg det helt mørkt så det er ikke noe stress.. og primærbruket skal ikke være dagitd, blir heller ikke mye av det, men vil helst ha muligheten.

Men forskjellen mellom 4400 og 6000 er jo bare 200 ansi det også, gir 6000 virkelig såpass mye mer lysutbytte?

Men det du egentlig sier hvis jeg forstår deg riktig er at jeg bør gå for tw6000 kontra tw4400

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN, er det slutt på tw-4400?? Ser den er borte fra Avshop, som var de eneste som har hatt den?

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser att de har den på hjemmekino.no, men til 19990,-

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg eier TW-4400, og vurderer å bytte til TW-6000. Står mye i tråden her, men lurer på følgende: Hvis man har et mørkt rom, og ikke behov for lens-shift, er det stor forskjell på bildekvaliteten på 2D-film mellom disse?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Jeg eier TW-4400, og vurderer å bytte til TW-6000. Står mye i tråden her, men lurer på følgende: Hvis man har et mørkt rom, og ikke behov for lens-shift, er det stor forskjell på bildekvaliteten på 2D-film mellom disse?
    Da kan jeg si deg at du gjør et dårlig bytte. I 2D vil TW4400 gi deg et vesentlig mer dynamisk bilde enn hva TW6000 vil. Skal du oppgradere til noe annet fra Epson, er det TW9000 som gjelder. Dersom 3D imidlertid veier tungt, så vil selvsagt TW6000 tilby noe du ikke har i dag.

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da kan jeg si deg at du gjør et dårlig bytte. I 2D vil TW4400 gi deg et vesentlig mer dynamisk bilde enn hva TW6000 vil. Skal du oppgradere til noe annet fra Epson, er det TW9000 som gjelder. Dersom 3D imidlertid veier tungt, så vil selvsagt TW6000 tilby noe du ikke har i dag.
    Da avventer jeg bytte av prosjektor. 3D er ikke såå viktig, og 25.000 blir i meste laget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •