Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 42 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 823
    Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har selv et 100% sortmaskert rom, der selv møblene ble byttet ut til sort stoff, siden jeg syns skinnet reflekterte for mye lys. Jeg har testet stort sett det meste av lerreter her hjemme, alt fra Stewart studiotek 130, til en sort duk fra DNP. Skal jeg tippe, så har det vært et tyvetalls lerret/lerrets-prøver innom de siste 10 årene, og her i huset kommer det aldri inn en hvit duk igjen (annet enn i testsammenheng). Grunnen til det er at hvit duk gir utrolig mye dårligere dynamikk i mørke scener/områder. Det gir liksom en følelse av å se filmen gjennom matpapir, der papiret sjeler all kontrasten i bildet. Den dagen vi får projektorer som kan strupe uønsket lys 100%, kommer jeg sikkert til å skifte mening. ;-)

Med tradisjonell grå du taper du selvsagt intensitet i toppen, og litt av "spruten i fargene", men det veies det opp for i sortnivå og generell bildedynamikk. I dag bruker jeg en DNP Supernova (0.8 gain), da denne har alle fordelene den nærmest sorte overflaten gir, samtidig som den den nesten har intensiteten og fargegjengivelsen til Sudiotek 100 i lyse områder. Prise jeg må betale er dårlig vertikal innsynsvinkel, det vil si at jeg må sette meg ned for å få skikkelig lys-uniformitet i bildet. Vinkelen mellom projektor, lerret, og "titte-høyde", må altså være korrekt.

Kort fortalt, velg den grå duken ;-)
    Litt overasket av at du velger grå duk fremfor studiotek 100/130 i et fullstendig sortmaskert rom.Men som du selv er inne på koker det jo ned til personelige preferanser og ikke nødvendigvis hva som er "korekt"

Spennende med den Supernovaen,som jo må sies å være en forholdsvis avansert "duk".Med en pris som er høyere en de fleste er villige å gi for bare projektoren alene.(Kommer det test?:-)

Forøvrig savner jeg litt debatter/tester osv av duker her på forumet.Og hvordan er egentlig kvaliteten på disse Dreamscreen dukene,som sannsyneligvis 80% av brukere her på forumet ender opp med?

Omfattende tester av kjente lerret :http://accucalhd.com/documents/accuc...een_report.pdf

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg, det overrasket meg også. Hadde vel egentlig forhåndsdømt det "nord og ned", etter å ha sett forrige generasjon (det som nå selges som Black Diamond) i tilsvarende settinger. Black Diamond duken har både hotspotting og sparcle, noe jeg absolutt ikke kan leve med.
    Det som fenger meg mest med DNP-duken, er at jeg beholder mye mer av intensiteten i toppen, samtidig som den bidrar til enda bedre sort. Det er også mer "popp" i fargegjengivelsen, og der minner den mer og studiotek, enn noen grå duk jeg har testet. Lerretet er også fargenøytralt (ISF-sertifisert) og har en fargetemperatur nær D65.
    En Lerretstest burde vi absolutt få til på forumet i løpet av 2012.

Men tilbake til topic, ser AVforums gir TW6000 full score på kalibrering. Jeg måler selv perfekt gråskala når jeg kalibrerer den, men når jeg kontrollmåler etter at menyen er fjernet, så har intensiteten i to av fargekanalene endret seg opp mot 7-10%. Dette er jo godt synlig, så jeg skjønner ikke at de ikke legger merke til det? Antakelig har de deaktivert irisen helt, og tatt til takke med grunnkontrasten på rundt 1000:1
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg, det overrasket meg også. Hadde vel egentlig forhåndsdømt det "nord og ned", etter å ha sett forrige generasjon (det som nå selges som Black Diamond) i tilsvarende settinger. Black Diamond duken har både hotspotting og sparcle, noe jeg absolutt ikke kan leve med.
    Det som fenger meg mest med DNP-duken, er at jeg beholder mye mer av intensiteten i toppen, samtidig som den bidrar til enda bedre sort. Det er også mer "popp" i fargegjengivelsen, og der minner den mer og studiotek, enn noen grå duk jeg har testet. Lerretet er også fargenøytralt (ISF-sertifisert) og har en fargetemperatur nær D65.
    En Lerretstest burde vi absolutt få til på forumet i løpet av 2012.

Men tilbake til topic, ser AVforums gir TW6000 full score på kalibrering. Jeg måler selv perfekt gråskala når jeg kalibrerer den, men når jeg kontrollmåler etter at menyen er fjernet, så har intensiteten i to av fargekanalene endret seg opp mot 7-10%. Dette er jo godt synlig, så jeg skjønner ikke at de ikke legger merke til det? Antakelig har de deaktivert irisen helt, og tatt til takke med grunnkontrasten på rundt 1000:1
    Jeg har vært uenig med Phil Hinton hos AVforums maaange ganger og stoler ikke helt på testene de utfører der...
    Han målte HD750 eller var det 950 til ansikontrast på 578:1 og fikk en del pepper for det, etter det har han sluttet med ansikontrast målinger.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Jeg har vært uenig med Phil Hinton hos AVforums maaange ganger og stoler ikke helt på testene de utfører der...
    Han målte HD750 eller var det 950 til ansikontrast på 578:1 og fikk en del pepper for det, etter det har han sluttet med ansikontrast målinger.
    Phil Hinton er absolutt ikke til å stole på..... (han har vertfall ikke vært det tidligere).

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt flere hvite og grå lerreter i flere forskjellige oppsett, riktignok aldri noen batcave. Jeg foretrekker helt klart grått lerret. Det er for meg helt soleklart at man vinner mye mer i bunnen med et grått lerret enn det man taper i toppen. Dette selvfølgelig fordi øynene våre er langt mer følsomt ved lav lysstyrke enn høy.
    Slik jeg ser det nå, tviler jeg på at jeg noen gang kommer til å kjøpe et hvitt lerret igjen. Det måtte isf være et eget lerret for 3D bruk. Men det er en annen diskusjon...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phil Hinton på avforums skrur alltid av auto iris i sine anmeldelser, og mener at alle projektorer blir bedre av det. Og har du grei grunnkontrast ala JVC så er det sikkert greit.

Om TW6000 har en fast manuell iris som kan settes, ser jeg ikke ut fra anmeldelsen hans i farta.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW6000 har ikke manuell iris, kun den dynamiske. Uten denne er grunnkontrasten rundt 1000:1.
    Når det gjelder kalibrering så må man alltid deaktivere irisen for å kunne sette opp fargerommet korrekt. Med aktiv iris er det jo umulig å sette lysstyrken på hver fargekanal rett, siden irisen ville "rotet det til fullstendig". Det jeg pleier å gjøre, er å kalibrere alt korrekt uten iris (må ta gråskala først, for å kunne sette fargerommet), og så gjør jeg en gråskala kompensasjon etter at irisen er aktivert. På projektorer der irisen deaktiveres når menyen hentes frem, blir dette umulig. Jeg har forøvrig bestemt meg for å ta kalibreringer av TW6000, men jeg gjør det da som mr. Hinton, altså med deaktivert dynamisk iris. For de som ønsker å aktivere denne i ettertid, så får de selv avgjøre om de bryr seg om avviket i fargetemperatur, eller ei

Har selv en TW6000 til test, og må si den er blitt mye brukt allerede. Som jeg allerede har nevnt, så kjører den 3D i et helt lyst rom (hvite vegger/tak) på et rundt 80 tommer grått lerret. Det er bare sykt bra punch i bildet i 3D, og selv om 2D materialet er imelig fritt for sortnivå, så er dynamikken i bildet helt grei. Med tanke på prispunktet, så kan man ikke si annet enn at det er en veldig god projektor. I en mørk-maskert hjemmekino derimot, ville jeg funnet andre alternativer. Skjønt her kan den selvsagt benyttes som en "nummer 2 projektor", til 3D-visning. Der er den jo helt konge i prisklassen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående kalibrering, så ser jeg at det er fryktelig kronglete, men man kan vel strengt tatt gjøre en endring med menyen oppe, for så å måle effekten av endringen når menyen er fjernet? Det er klart at det er sinnsykt tidkrevende, men det burde være mulig

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg er på jakt etter ny prosjektor og kommer nok til å gå for Epson, da den vil bli brukt både dagtid og kvelds.
    Jeg vektlegger 2D og har et spørsmål.
    Om 3D kan offres, er da Epson EH-TW4400 såpass mye bedre enn W6000, at jeg bør vente med 3D prosjektorer. Eller er W6000 like god som TW4400 på 2D bilde?
    Er det noen som fortsatt selger TW4400 til januarpris?
    mvh
    Bjørn

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har et lignende spørsmål til prosjektor guruene der ute:-)

Er sony hw20 ein veldig møkje bedre prosjektor enn epson tw6000 i 2D?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som fungerer bra og gir en veldig stilig effekt, ja til og med kan være med på å øke opplevelsen av sortnivå på lerretet, er å fore ut lerretet fra veggen, og plassere en lyskilde på baksiden (noe ala Phillips ambilight). Dette fungerer selvsagt bare om lerretet er 100% "lystett". Veggen bak lerretet bør da være i nøytral gråtone, og lyset bør være tettest mulig på D65 (i hvert fall 6500 kelvin).
    Dette "trikset" har jeg selv benyttet med hell i 15 år, og i flere varianter, helt siden jeg hadde min første kinoprojje, en Sony VPL-VW400Q, som virkelig kunne trenge et løft av opplevd kontrast. (Selvom støynivå var det virkelig problemet med den projen).
    :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I jula blir det julelys bak kantene av lerretet på Adeoet, magic

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Angående kalibrering, så ser jeg at det er fryktelig kronglete, men man kan vel strengt tatt gjøre en endring med menyen oppe, for så å måle effekten av endringen når menyen er fjernet? Det er klart at det er sinnsykt tidkrevende, men det burde være mulig

Helt klart "sinnsykt tidkrevende" ja. Og de som kjøper projektorer i denne prisklassen ønsker vel sjelden å betale for "sinnsykt tidsforbruk"

Sitat Opprinnelig postet av basse
    Hei, jeg er på jakt etter ny prosjektor og kommer nok til å gå for Epson, da den vil bli brukt både dagtid og kvelds.
    Jeg vektlegger 2D og har et spørsmål.
    Om 3D kan offres, er da Epson EH-TW4400 såpass mye bedre enn W6000, at jeg bør vente med 3D prosjektorer. Eller er W6000 like god som TW4400 på 2D bilde?
    Er det noen som fortsatt selger TW4400 til januarpris?
    mvh
    Bjørn
    Du må nesten beskrive rommet (lysforholdene) før man kan si noe vettugt om dette. I et helt mørkt rom, på normalt stort lerret, vil TW4400 være et bedre valg i 2D. Har du ikke skikkelig lyskontroll, eller verdsetter lysstyrke/punch i bildet mer enn sortnivået, så kan TW6000 være et godt valg. Alt avhenger av rommet, og personlig preferanse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har sett TW6000 hvordan vil den fungere i en Batcave som nummer 2 projektor til KUN 3D bruk (hvitt lerret 230 bredde)? Med 3D brillene på er det fortsatt nedtur mhp sortivå for en som fortsatt er fornøyd med HD750 i 2D?

Slik jeg forstår det så er 3D bildet bra på denne med minimalt med gosting, stemmer dette?

Hvilke 3D briller fungerer til denne, kun Epson sine eller fungerer andre typer også.

Noen som har erfaring med trådløs overføringen på 6000W? Funker den kun når senderen står i samme rom eller har den effekt til å gå gjennom en lettvegg (avstand mellom sender og siden av projektor vil være 2,5 meter (da med vegg i mellom.... (ikke lysten på å trekke en HDMI kabel til som dere skjønner....)) ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ren 3D projektor blir det helt rått. Når det gjelder sortnivå, så er det ikke noe å trakte etter i 3D, da brillene jo "sjeler" rundt 70% av lyset.

Hos meg (batcave) fungerer Epsons egne briller best. De synkroniserer raskere, og har den beste bildedynamikken og fargegjengivelsen.

Har ingen problemer med trådløst gjennom lettvegg, men det "lugger litt" gjennom vegger med mye metall i, slik som veggen der sikringsskapet står, og den godt armerte murveggen jeg har mellom hjemmekinoen og kontoret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hrmf. Der kan det hende det ryker noen lapper...

Dvs takker for svar gorm!

Kipt at den ikke har les shift, det betyr at jvc en evetuellt må ut av senter... Så er det spørsmålet om en w eller ikke da, det er klatt å trekke en kabel men at w modellen bare kommmer i hvitt gjør det jo nesten nødvendig....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Review av 9000w

Ser trusted reviews har publisert en test av denne nå.
    Gir den 9/10 i både 2d og 3d.
    Epson EH-TW9000W Projector review - Trusted Reviews

De nevner crosstalk og tap av fokus til tider som et issue.
    Dog kan det ikke være så ille siden de gir den 9/10 i 3d ?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sikkert et dumt spørsmål men trenger man ikke hdmi kabel mellom pj og receiver på de nye modellene? Dette går trådløst!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får fortsatt ikke TW6000 ut av hodet. For dere som har sett denne har den FI? I så fall hvor godt fungerer den? Hvor godt handterer den bevegelse i bildet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På modellene med betegelse som slutter på W, f.eks TW6000W og TW9000W, så kan man overføre signalene trådløst. Du trenger fortsatt en kort HDMI-kabel mellom receiveren og den trådløse senderen som følger med projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 7 av 42 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •